• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Błąd projektowy powodem odkształcenia torów tramwajowych

Maciej Naskręt
8 czerwca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 

Od kilku dni tramwaje zwalniają na ul. Siennickiej w Gdańsku do 5 km/h. Powód? Na skutek wysokich temperatur odkształciły się ułożone w zeszłym roku tory. Wygląda to na błąd projektowy.



Jak często korzystasz z komunikacji miejskiej?

Od roku w ciągu ul. Lenartowicza zobacz na mapie Gdańskaul. Siennickiej zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku trwa przebudowa linii tramwajowej. Prace toczą się na odcinku między ul. Elbląską a ul. Wosia Budzysza. W sumie wymienianych jest ok. 2,5 km toru. Do grudnia 2014 r. udało się wymienić lwią część torowiska, dzięki czemu tramwaje wróciły na trasę z centrum do pętli Przeróbka.

Przez pół roku wydawało się, że torowisko zostało ułożone wzorowo, ale po ostatnich gorących dniach tory zaczęły się wyginać. Usterka pojawiła się za przystankiem Głęboka w kierunku centrum, w miejscu, gdzie kończy się wspólny pas dla tramwajów i autobusów. Po wygięciu się szyn tramwaje muszą zwalniać do 5 km/h.

Z naszych ustaleń wynika, że to efekt niezastosowania dylatacji między torowiskiem z tłuczniem a torowiskiem osadzonym w betonie. Co gorsza, podobne odkształcenie jest widoczne także na torze w kierunku Przeróbki.

Przypomnijmy, że inwestorem remontu torowiska są Gdańskie Inwestycje Komunalne. Wykonawcą natomiast jest firma Budimex, która dostanie za swoją pracę 65,606 mln zł. Prace mają zakończyć się we wrześniu tego roku. Zaawansowanie prac obecnie to ponad 70 proc.

W nocy z poniedziałku na wtorek zostanie wykonana naprawa doraźna odkształconych torów.

- Pozwoli ona na kontynuowanie komunikacji tramwajowej w tym rejonie. Nadal jest to plac budowy i prace nie zostały tam odebrane. Termin i sposób naprawy docelowej torów jest obecnie konsultowany - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik spółki GIK.



Nowa organizacja ruchu w ciągu ul. Siennickiej. Nowa organizacja ruchu w ciągu ul. Siennickiej.
Modernizowana 2,5-kilometrowa linia tramwajowa wraz z pętlą na Przeróbce to przedsięwzięcie prowadzone w ramach Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku etap III c.

Inwestycja zapewnić ma nie tylko komfort podróży pasażerom komunikacji miejskiej, ale też... ciszę mieszkańcom, którzy dotychczas uskarżali się na hałas tramwajów. W tym celu na łukach torów mają pojawić się urządzenia do smarowania szyn. Na remontowanym odcinku wykonano zmianę konstrukcji przystanków. Wśród nich jest (jeden z pierwszych tego typu w Gdańsku) przystanek autobusowo-tramwajowy, z możliwością wjazdu autobusów na torowisko tramwajowe. Taki przystanek powstał przy ul. Głębokiej, w miejscu dotychczasowego przystanku, który został poszerzony.

Zmiany w ruchu na Długich Ogrodach

W związku z rozpoczęciem prac przy prawej jezdni ulicy Siennickiej od 10 czerwca od godziny 11 nastąpi zmiana w organizacji ruchu na odcinku od ul. Elbląskiej do ul. Stary Dwór. Kierowcy będą poruszać się lewą jezdnią w kierunku do Elbląskiej - objazdy poprowadzone zostaną ulicami: Głęboką i Wiesława - w załączeniu schemat organizacji ruchu. Utrudnienia potrwają do końca lipca.

Miejsca

Opinie (242) 7 zablokowanych

  • A kiedy samochody wrócą na Most Siennicki? (3)

    Początkowo była mowa o przełomie stycznia i lutego, czy to było zapisane w umowie? Czy wykonawca poniesie jakieś kary? Ten remont to jakaś kpina....

    • 6 0

    • Miały jechać w maju.

      • 1 0

    • (1)

      Jak się słucha plotek to głupoty się pisze. Od początku było wiadome, że most pozostanie zamknięty do końca robót, czyli przełom sierpnia i września.

      • 0 2

      • Teraz to możesz sobie być mądralą....

        Nie żadnych plotek tylko Pani Magdalena S-K taki termin podawała. Ale jak się nie czyta artykułów tylko lubi się wymądrzać to się wychodzi na głupka Ziutku.....

        • 2 0

  • aga

    hahahh idioci !

    • 3 1

  • Panie Naskret,boj sie Boga (5)

    Pan Naskręt , pisze aby pisać (nie ważne czy z sensem )
    Szyny łączy się tzw. metoda spawania bezstykowego,termitowe metodą SoWoS.
    Przed połączeniem szyn ich długość musi być odpowiednio dobrana ze względu na rozszerzalność termiczną.
    Żle dobrana długość powoduje wybrzuszenie boczne podczas wysokich temperatur i pęknięcia podczas mrozów.
    Rozszerzalność termiczna szyny spowodowana przez temperaturę jest absorbowana przez szynę bez naprężeń, wyjątkiem są szyny układane na mostach gdzie stosuje się szczeliny.
    Panie Naskręt to nie projektant a Wykonawca nawalił.
    Wykonawca zawsze odpowiada za PROJEKT I PRZED PRZYSTAPIENIEM DO ROBOT POWINIEN ZGŁOSIĆ NA PIŚMIE WĄTPLIWOŚCI JEŻELI TAKIE SA.

    • 23 3

    • Panie budowlaniec.... (1)

      niby piszesz do rzeczy ale nie tak do końca....Nie ma takiego pojęcia jak spawanie bezstykowe,ale jest tor... bezstykowy .Przed spawaniem termitowym nie dobiera sie długości szyn....lecz ustala sie temperaturę przytwierdzenia.Jeśli jest ona inna niż temp. neutralna tj +15 - +30 wówczas należy przeprowadzić tzw rozpreżanie toru/ uwolnić naprężenia / czyli przeciąć tok szynowy,rozprężyć szynę, wyciąć jej"nadmiar" i ponownie zespawać...tak to wygląda w dużym skrócie.A na mostach i wiaduktach stosuje się mechanizmy wyrównawcze... a nie styki klasyczne nazwane przez przedmówcę szczelinami :-))) Tu zabrakło takowych

      • 3 2

      • Z braku miejsca odpowiem w wielkim skrócie
        1.tor bezstykowy powstaje ze spawania termitowego szyn.
        2.przecinanie szyn aby rozprężyć materiał jest to nic innego jak dobieranie długości
        Zbyt mało miejsca jest na rozpisywanie szczegółów technologicznych ale w rezultacie piszemy innymi słowami ale o tym samym.

        • 4 1

    • (1)

      No to panie stary budowniczy: czy wedlug sztuki projektowej stosuje sie dylatacje szyn tylko na wiaduktach i mostach? Czy na przejsicach miedzy podlozem stalym a tluczniem rowniez? Jesli wykonanie jest zgodne z projektem nietety wina lezy po stronie projektu, chociaz oczywiscie poprawiac bedzie wykonawca... a roscic sobie moze pozniej...

      • 1 1

      • Obowiązkiem Wykonawcy jest sprawdzenie projektu pod względem technicznym,normami i sztuką budowlana.
        Zgodnie z Prawem Budowlanym to Wykonawca ponosi odpowiedzialność za wykonanie obiektu.

        • 3 0

    • Projekt ktoś zatwierdził.

      Wykonawca ma zadanie zbudować zgodnie z projektem. Jest najtańszy i nikt mu nie płaci za myślenie, tego nie było w warunkach przetargu!

      • 2 1

  • A na ul. Mickiewicza zostały odebrane. (1)

    I wszystko przy szynach się kruszy łamie i fruwa po ulicy.
    Pewnie też zgodnie z procedurami.

    • 17 0

    • Bo szyny chcą się wygiąć tylko otoczenie nie daje, więc szyna napiera w w końcu zniszczy obudowę, wygnie się i będzie po systemu. Potem unia da pieniądze (z naszej składki) i znowu zaczną remontować. Biznes musi się kręcić.

      • 0 0

  • Dlaczego tramwaj zakrętowuje?

    Bo mu się szyny wygły.

    • 3 5

  • to jest jakaś kpina!!! brak mi słów!!!

    czy przy każdym remoncie / modernizacji musi być powód do artykułu z cyklu "coś nie wyszło",
    brakuje mi informacji "tym razem udało się bez usterek" :)

    • 4 0

  • Panie Naskret...

    ...nie błąd projektowy a błąd w sztuce inżynierskiej.Ktoś nie dopilnował rozpreżania toru bezstykowego.Układka była robiona późną jesienią wiec nadzór robót powinien pamiętać o konieczności przeprowadzenia rozprężania w temp.neutralnej....

    • 6 0

  • Zapraszam na tę stronę (2)

    http://www.transportszynowy.pl/torytramdylatacja.php |To jest dylatacja szynowa, stosując co jakiś odcinek problemu nie będzie.

    • 0 1

    • dylatacje są w projekcie w 3 miejscach. po obu stronach mostu i 1 przed wiaduktem. Zero winy Wykonawcy.

      • 1 2

    • Będzie problem jak wcześniej, przy dylatacji tory się zapadają coraz głębiej, dynamiczne oddziaływanie narasta aż w końcu znowu potrzebny remont.

      • 1 1

  • Wszystko tam jest źle zaprojektowane i przede wszystkim źle wykonywane, a prace nie mają żadnego nadzoru.
    Patrzę na ten remont już od prawie roku i połowę tego czasu nic się nie dzieje. Małe firemki wchodzą sobie w paradę, jedni układają chodnik aby drudzy następnego dnia go rozebrali o kładą kable. Nie można powiesić lamp bo inna ekipa rozkopała drogę, piasek nosi się na łopatach bo ekipa nie ma taczki, tak wygląda cała ta budowa.

    • 11 0

  • rozprężanie (1)

    fizyków od siedmiu boleści w Gdańsku dostatek jak widzę, a filozofów to w brud.. Wyciągnijcie słomę z kaloszy i za robotę się weźcie! Tory układane były w niskich temperaturach bo GIK tak chciał i takie wyznaczył terminy byście na przeróbkę dojechali na święta. Niskie temperatury oznaczają skurcz stali również tej z której wykonane są szyny. O ile dobrze pamiętam nawet -3st były jak tam kładziono tory. temperatura jaką mieliśmy (ok25stC) spowodowała wydłużenie każdej szyny i to jest efekt o którym wykonawca doskonale wiedział i ma zaplanowane odprężanie torowiska. Dla bystrych: identyczna sytuacja jest z napowietrznymi liniami wysokiego napięcia, ale co Wy tam wiecie. Nad głowy nie patrzycie tylko szukacie drzazg w d*pach sobie nawzajem.

    • 7 12

    • Pora roku nikogo nie sprawiedliwa bo to sie przelicza a nie popełnia szkolne błędy

      Na suwaku bym dzisiaj przeliczył ale kto z tych nowych inżynierów coś bez kompa zrobi,nic.

      • 9 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane