- 1 Auto wjechało w pieszych i w budynek (152 opinie)
- 2 Idź na spacer śladem linii Gdynia - Kokoszki (31 opinii)
- 3 Rakieta Elona Muska nad Trójmiastem (72 opinie)
- 4 To była fabryka "kryształu" na płn. Polskę (172 opinie)
- 5 Weszły do sklepu i ukradły towar za 1650 zł (100 opinii)
- 6 Parawaniarze już anektują plaże (211 opinii)
Blask linii PKM gaśnie z każdym dniem
Pomorska Kolej Metropolitalna ma być dowodem na to, że ponownie w Polsce, po wielu latach przerwy, warto budować linie kolejowe. Tymczasem inwestycja zamiast przyciągać miliony, zachęca zaledwie tysiące pasażerów do podróży. Czas, by w sprawę zaangażowały się władze wszystkich samorządów aglomeracji gdańskiej, inaczej stracimy szansę na drugą nitkę SKM w Trójmieście.
Gorzej jednak dopiero będzie. W poniedziałek, 16 maja z rozkładu jazdy linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zniknie kilkadziesiąt połączeń. To jest jednak preludium do kolejnych cięć na tym szlaku. Od grudnia 2016 pojedzie tam o 25 proc. mniej pociągów niż dotychczas. Niemal pewne jest, że pasażerów również będzie mniej.
Blask tej wspaniałej linii gaśnie z każdym dniem, a próby przekonywania opinii publicznej, że może być lepiej tylko po elektryfikacji linii i dobudowie kolejnego toru z Osowy do Kościerzyny, nie robią na nikim większego wrażenia. Nikt się na to nie nabierze tym bardziej, że elektryfikacja będzie oznaczała kolejne utrudnienia w ruchu pociągów na linii PKM i dalszy odpływ pasażerów.
Pobierz rozkład jazdy (arkusz kalkulacyjny) z uwzględnieniem zmian na PKM po 16 maja - na linii PKM i na trasie Gdynia - Kościerzyna.
Z każdym dniem Pomorska Kolej Metropolitalna zamiast rosnąć w siłę - stawać się linią aglomeracyjną lub drugim szlakiem SKM w Trójmieście, zmienia się w trasę regionalną, łączącą Trójmiasto z Kościerzyną czy Kartuzami.
Kogo za to winić? Niestety wina spada tutaj na nasze władze samorządowe, a także posłów i senatorów. Zbyt słabo zabiegali o lepszą jakość usług. Niemożliwym dla nich było wywalczenie stałej częstotliwość przejazdów pociągów. Tzw. takt ułatwiłby podróżowanie mieszkańcom, ale także lepiej można by skomunikować pociągi z tramwajami, autobusami, czy trolejbusami.
Brakuje też konsekwencji. Wystarczyło, że mieszkańcy Osowy "tupnęli nogą" w portalu społecznościowym w sprawie likwidacji linii autobusowej 210, dublującej trasę pociągów PKM, by władze Gdańska od razu wycofały się z tego pomysłu. Tymczasem tam, gdzie można, należy ograniczać komunikację autobusową na rzecz kolejowej, która nie stoi w korkach i jest bardziej punktualna.
Widocznie dla samorządowców przecięcie symbolicznej wstęgi podczas uruchamiania wspólnego biletu w Trójmieście jest wydarzeniem drugiego formatu. Wprowadzenie tego rodzaju biletu usprawniłoby przecież podróże i ewentualne przesiadki pomiędzy środkami lokomocji. Tymczasem mieszkańcom coraz trudniej zorientować się w ofercie. Nie wiedzą, na którym bilecie dokąd można pojechać. Zdecydowanie lepiej samorządowcom wychodzi otwieranie inwestycji drogowych z przejazdami dla różnych grup - rowerowych, rolkowych, czy to na hulajnogach.
Władze nie zważają na fakt, że większość pociągów PKM kończy bieg w Gdańsku Wrzeszczu. Wszystkie składy tymczasem powinny dojeżdżać do centrum miasta. Na ten aspekt od dłuższego czasu zwracają uwagę eksperci. Wydłużenie linii i poprowadzenie jej przez kluczowy przystanek Gdańsk Politechnika zdecydowanie poprawiłoby frekwencję.
Nie oczekuję, by teraz ktoś sypał sobie głowę popiołem. Ważne jest, by samorządowcy, urzędnicy, kolejarze zaczęli poważnie rozmawiać o przyszłości PKM-ki - realizowali szybciej pomysły, o których od dawna przypomina wielu ekspertów i dziennikarzy z Trójmiasta i Pomorza. Inaczej zmarnujemy wielki potencjał, drzemiący w tej linii, o której przecież wszyscy marzyliśmy.
Tak samorządowcy cieszyli się z rozpoczęcia budowy linii PKM w 2013 r.
Opinie (675) 7 zablokowanych
-
2016-05-15 15:36
Zlikwidowac wszystko (1)
Nie bedzie niczego
- 65 6
-
2016-05-15 16:01
Rybki w puszkach z cebulką będą...
- 3 0
-
2016-05-15 15:40
najlepszy jest samochod i nic tego nie zmieni (2)
zadna PKM, SKM itd
- 37 33
-
2016-05-15 17:35
To prawda, można dojechać wszędzie gdzie się chce, w jakim towarzystwie się chce, w ulubionym zapachu i przy ulubionej muzyce, bez słuchania o haluksach siostry, babki, wujka tego Janusza, co rok temu znowu przytyl 10 kg
- 6 2
-
2016-05-15 18:17
Opłaty za wjazd do centrum zmienią sporo.
- 5 2
-
2016-05-15 15:41
(3)
PKM to chore ambicje Gdańska , żeby stworzyć coś co będzie konkurencja dla SKM z siedzibą Gdańsku. Ponieważ Gdańsk lubi wyrzucać kaskę to jest jak jest.
Z Gdyni do Kościerzyny kursuje SKM JEST SUPER, gorzej jak ktoś chce złapać połączenie z PKM , komentarze podróżnych bezcenne.WiEm bo jechałam.- 43 23
-
2016-05-15 15:53
Gdansk nie chcial PKM, chcial tam zrobic tramwaj. (1)
- 10 3
-
2016-05-16 10:19
Gdynia za to bardzo chciała PKM
A teraz szczurzaści ani pół grosza nie dołożą, żeby jakoś szybciej przystanki na terenie Gdyni uruchomić. O przedłużeniu na północ miasta to już nie wspomnę.
- 2 0
-
2016-05-16 09:19
to nie Gdańska inwestycja
Gdańsk długo blokował budowę PKM, bo chciał na lotnisko puścić tamwaj.
- 2 1
-
2016-05-15 15:42
To było do przewidzenia ile dróg i chodników można było wyremontować
- 27 10
-
2016-05-15 15:43
gospodarnosc PO
Oczywiście były symulacje i oczywiście urzędnicy odpowiedzą karnie za niegospodarnosc?
- 50 3
-
2016-05-15 15:45
łatwiej budowac niż utrzymywać (3)
dla polityków lokalnych liczy się tylko " przecięcie wstęgi" i zatrudnienie parudziesięciu kolesiów w spółce komunalnej. Jak tak słabo idzie PKM to niech zwolnią 25% zatrudnionych tam. Powodem słabej frekwencji jest :
1. brak wspólnego biletu godzinnego i jednorazowego na całe Trójmiasto obojetnie czym się jedzie
2. odjazdy o stałych godzinach aby nie trzeba było studiowac rozkładu jazdy
3. trasa do Gdańska Śródmieście z zatrzymaniem na Politechnice
4. przystanek na Karwinach i w Redłowie gdzie są centra biurowe i Stadion oraz Riviera
5. parkingi przy stacjach- 106 2
-
2016-05-15 15:48
najważniejsze są parkingi przy stacjach
GDZIE PARKING PRZY PRZYSTANKU GDAŃSK RĘBIECHOWO (d. Banino)??
- 7 4
-
2016-05-15 16:04
zarządów i dyrekcji nie pozwalniają, nie po to nowe biurowce im pobudowali (bez tego PKM nie może jeździć na pewno)
a z kolei koszty płac ludzi z niższych stanowisk są tak znikome wobec kosztów PKM, że nie mają większego znaczenia.
- 10 0
-
2016-05-16 09:21
i jeszcze np rower miejski na przystankach
Ktos wcześniej pisał że na Osowej ma około 3km do pracy z przystanku PKM, ja jestem w podobnej sytuacji. Autobusik, który tam kursuje po dzielnicy jest nieskomunikowany i do tego cały zawalony, a gdyby tak postawić tam mały stojak z rowerem miejskim?
Jeśli chodzi o skomunikowanie - to pkm-ka z skm-ka jest skomunikowana nieźle.
Aha i jeszcze jedno - PKM-ka za wolno jeździ - dojazd do pracy z Zaspy zajmuje mi około godziny (niezależnie od tego czy jadę SKM i PKM czy autobusem i tramwajem - chociaż pierwszy zestaw jest bardziej przewidywalny co do do punktualności :), podczas gdy samochodem około 20 minut. Dodatkowo koszt dojazdu jest porównywalny. Zatem rachunek jest prosty - a szkoda.- 2 0
-
2016-05-15 15:46
zaorać i wybudować kolejną ścieżkę rowerową (2)
to na Wybrzeżu umieją najlepiej
- 45 4
-
2016-05-16 08:38
lobby rowerowe w Polsce jest silne (1)
razem z wegetarianami
- 3 1
-
2016-05-16 13:11
raczej kalesonowe lobby ;)
- 0 1
-
2016-05-15 15:48
A kiedy Gdansk mowil ze nie chce PKM tylko tramwaj (2)
Bo prognozy tak mówiły ze kolej się nie obciąży pasażerami to się smiano. Ale w Polsce sami specjalisci od prognozowania ruchu.
- 45 9
-
2016-05-15 15:49
tramwaj do Kartuz (1)
bardzo śmieszne!
- 5 20
-
2016-05-15 15:54
A co mnie Kartuzy obchodza
Gdańsk powinien dbać o swoich mieszkańców a nie mieszkańców Kartuz. Kartuzy nie zapewnia pasażerów by PKM się oplacala
- 30 6
-
2016-05-15 15:52
Osowej nie Osowy (4)
- 9 17
-
2016-05-15 16:09
??? (2)
Warszawy czy Warszawej? Oławy czy Oławej? Szprotawy czy Szprotawej? Sława czy Sławej? Wschowy czy Wschowej? I wiele, wiele innych...
- 2 4
-
2016-05-15 16:14
W d*pu czy d*pie? ;)
- 3 0
-
2016-05-15 16:40
Oczywiście, że w Częstochowej!
- 2 0
-
2016-05-15 16:32
Własnie, że Osowy, kaszubi zawsze tak odmieniali nazwę tej wsi
- 0 2
-
2016-05-15 15:52
porażka finansowa (3)
Bo transport publiczny to porażka finansowa. Warszawa do metra dopłaca 300 mln zł rocznie. Ta wasza PKM będzie pewno zasysała z 20 mln dopłat rocznie, a to by wyremontował z 20 ulic rocznie. W ogóle skrzyżowania z szynami to kolejna patologia spowalniająca ruch kołowy.
- 14 25
-
2016-05-15 18:11
(1)
20 mln zł rocznie to 1/10 Słowackiego, która i tak się korkuje. Najbardziej bezsensowne inwestycje to transport drogowy. Kosztują dużo, a efekt jest na góra kilka lat. A do tego wywala się kasę, by rozwiązać problem tylko przez 4h dziennie - 2h porannych korków i 2h popołudniowych.
- 6 6
-
2016-05-16 23:07
A PKM
kosztuje mało? Nawet efektu na kilka miesięcy nie ma. Ludzie myślący podobnie do ciebie, tacy 'rozwojowi' i 'nowocześni' nam ten syf zafundowali. Mówili o zintegrowanej, zrównoważonej komunikacji... Co, już nie pamiętasz?
- 0 1
-
2016-05-15 20:18
Nie da się zbudować tylu dróg
Zrozum że nawet w stanach korkują się autostrady mające po 6 pasów ruchów w każdą stronę tyle że w USA mają na to miejsce a w europie jest po prostu zbyt gęsta zabudowa tam miasto wielkości trójmiasta ma powierzchnie pomorskiego bo jest rozrośnięte przez szerokie ulice i setki km2 parkingów a także przedmieścia z domami 1 rodzinnymi. Ale tam nie istnieje transport publiczny bo się nie opłaca ale za to wywalić miliardy na drogę przez miasto już tak? Poczytaj o bostonie i big-dig co jest autostradą pod miastem która i tak jest w korku a kosztowała 15mld $.
- 5 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.