• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Blask linii PKM gaśnie z każdym dniem

Maciej Naskręt
15 maja 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Budowa PKM-ki okazała się o wiele prostsza od organizacji ruchu na gotowej linii. Budowa PKM-ki okazała się o wiele prostsza od organizacji ruchu na gotowej linii.

Pomorska Kolej Metropolitalna ma być dowodem na to, że ponownie w Polsce, po wielu latach przerwy, warto budować linie kolejowe. Tymczasem inwestycja zamiast przyciągać miliony, zachęca zaledwie tysiące pasażerów do podróży. Czas, by w sprawę zaangażowały się władze wszystkich samorządów aglomeracji gdańskiej, inaczej stracimy szansę na drugą nitkę SKM w Trójmieście.



Czy oferta na linii PKM cię rozczarowuje?

Pociągami Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - według najśmielszych wyliczeń - miało podróżować od 2 do 5 mln pasażerów rocznie. Linia miała być lekarstwem m.in. na korki w ciągu ul. Słowackiego. zobacz na mapie Gdańska Dlatego na ten kluczowy projekt w skali kraju wydano niemało pieniędzy - w sumie ok. 1 mld zł. Tymczasem spodziewana liczba pasażerów według ostatnich danych to 600 tys. i to jednocześnie na trasie PKM, jak i z Gdyni do Kościerzyny oraz Kartuz.

Gorzej jednak dopiero będzie. W poniedziałek, 16 maja z rozkładu jazdy linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zniknie kilkadziesiąt połączeń. To jest jednak preludium do kolejnych cięć na tym szlaku. Od grudnia 2016 pojedzie tam o 25 proc. mniej pociągów niż dotychczas. Niemal pewne jest, że pasażerów również będzie mniej.

Blask tej wspaniałej linii gaśnie z każdym dniem, a próby przekonywania opinii publicznej, że może być lepiej tylko po elektryfikacji linii i dobudowie kolejnego toru z Osowy do Kościerzyny, nie robią na nikim większego wrażenia. Nikt się na to nie nabierze tym bardziej, że elektryfikacja będzie oznaczała kolejne utrudnienia w ruchu pociągów na linii PKM i dalszy odpływ pasażerów.

Pobierz rozkład jazdy (arkusz kalkulacyjny) z uwzględnieniem zmian na PKM po 16 maja - na linii PKMna trasie Gdynia - Kościerzyna.

  • Rozkład pociągów obowiązujący na przystanku Port Lotniczy od 16 maja.
  • Rozkład pociągów obowiązujący na przystanku Port Lotniczy od 16 maja.
  • 18-kilometrowy szlak Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Z każdym dniem Pomorska Kolej Metropolitalna zamiast rosnąć w siłę - stawać się linią aglomeracyjną lub drugim szlakiem SKM w Trójmieście, zmienia się w trasę regionalną, łączącą Trójmiasto z Kościerzyną czy Kartuzami.

Kogo za to winić? Niestety wina spada tutaj na nasze władze samorządowe, a także posłów i senatorów. Zbyt słabo zabiegali o lepszą jakość usług. Niemożliwym dla nich było wywalczenie stałej częstotliwość przejazdów pociągów. Tzw. takt ułatwiłby podróżowanie mieszkańcom, ale także lepiej można by skomunikować pociągi z tramwajami, autobusami, czy trolejbusami.

Brakuje też konsekwencji. Wystarczyło, że mieszkańcy Osowy "tupnęli nogą" w portalu społecznościowym w sprawie likwidacji linii autobusowej 210, dublującej trasę pociągów PKM, by władze Gdańska od razu wycofały się z tego pomysłu. Tymczasem tam, gdzie można, należy ograniczać komunikację autobusową na rzecz kolejowej, która nie stoi w korkach i jest bardziej punktualna.

Widocznie dla samorządowców przecięcie symbolicznej wstęgi podczas uruchamiania wspólnego biletu w Trójmieście jest wydarzeniem drugiego formatu. Wprowadzenie tego rodzaju biletu usprawniłoby przecież podróże i ewentualne przesiadki pomiędzy środkami lokomocji. Tymczasem mieszkańcom coraz trudniej zorientować się w ofercie. Nie wiedzą, na którym bilecie dokąd można pojechać. Zdecydowanie lepiej samorządowcom wychodzi otwieranie inwestycji drogowych z przejazdami dla różnych grup - rowerowych, rolkowych, czy to na hulajnogach.

Władze nie zważają na fakt, że większość pociągów PKM kończy bieg w Gdańsku Wrzeszczu. Wszystkie składy tymczasem powinny dojeżdżać do centrum miasta. Na ten aspekt od dłuższego czasu zwracają uwagę eksperci. Wydłużenie linii i poprowadzenie jej przez kluczowy przystanek Gdańsk Politechnika zdecydowanie poprawiłoby frekwencję.

Nie oczekuję, by teraz ktoś sypał sobie głowę popiołem. Ważne jest, by samorządowcy, urzędnicy, kolejarze zaczęli poważnie rozmawiać o przyszłości PKM-ki - realizowali szybciej pomysły, o których od dawna przypomina wielu ekspertów i dziennikarzy z Trójmiasta i Pomorza. Inaczej zmarnujemy wielki potencjał, drzemiący w tej linii, o której przecież wszyscy marzyliśmy.

Tak samorządowcy cieszyli się z rozpoczęcia budowy linii PKM w 2013 r.

Opinie (675) 7 zablokowanych

  • Zlikwidowac wszystko (1)

    Nie bedzie niczego

    • 65 6

    • Rybki w puszkach z cebulką będą...

      • 3 0

  • najlepszy jest samochod i nic tego nie zmieni (2)

    zadna PKM, SKM itd

    • 37 33

    • To prawda, można dojechać wszędzie gdzie się chce, w jakim towarzystwie się chce, w ulubionym zapachu i przy ulubionej muzyce, bez słuchania o haluksach siostry, babki, wujka tego Janusza, co rok temu znowu przytyl 10 kg

      • 6 2

    • Opłaty za wjazd do centrum zmienią sporo.

      • 5 2

  • (3)

    PKM to chore ambicje Gdańska , żeby stworzyć coś co będzie konkurencja dla SKM z siedzibą Gdańsku. Ponieważ Gdańsk lubi wyrzucać kaskę to jest jak jest.
    Z Gdyni do Kościerzyny kursuje SKM JEST SUPER, gorzej jak ktoś chce złapać połączenie z PKM , komentarze podróżnych bezcenne.WiEm bo jechałam.

    • 43 23

    • Gdansk nie chcial PKM, chcial tam zrobic tramwaj. (1)

      • 10 3

      • Gdynia za to bardzo chciała PKM

        A teraz szczurzaści ani pół grosza nie dołożą, żeby jakoś szybciej przystanki na terenie Gdyni uruchomić. O przedłużeniu na północ miasta to już nie wspomnę.

        • 2 0

    • to nie Gdańska inwestycja

      Gdańsk długo blokował budowę PKM, bo chciał na lotnisko puścić tamwaj.

      • 2 1

  • To było do przewidzenia ile dróg i chodników można było wyremontować

    • 27 10

  • gospodarnosc PO

    Oczywiście były symulacje i oczywiście urzędnicy odpowiedzą karnie za niegospodarnosc?

    • 50 3

  • łatwiej budowac niż utrzymywać (3)

    dla polityków lokalnych liczy się tylko " przecięcie wstęgi" i zatrudnienie parudziesięciu kolesiów w spółce komunalnej. Jak tak słabo idzie PKM to niech zwolnią 25% zatrudnionych tam. Powodem słabej frekwencji jest :
    1. brak wspólnego biletu godzinnego i jednorazowego na całe Trójmiasto obojetnie czym się jedzie
    2. odjazdy o stałych godzinach aby nie trzeba było studiowac rozkładu jazdy
    3. trasa do Gdańska Śródmieście z zatrzymaniem na Politechnice
    4. przystanek na Karwinach i w Redłowie gdzie są centra biurowe i Stadion oraz Riviera
    5. parkingi przy stacjach

    • 106 2

    • najważniejsze są parkingi przy stacjach

      GDZIE PARKING PRZY PRZYSTANKU GDAŃSK RĘBIECHOWO (d. Banino)??

      • 7 4

    • zarządów i dyrekcji nie pozwalniają, nie po to nowe biurowce im pobudowali (bez tego PKM nie może jeździć na pewno)

      a z kolei koszty płac ludzi z niższych stanowisk są tak znikome wobec kosztów PKM, że nie mają większego znaczenia.

      • 10 0

    • i jeszcze np rower miejski na przystankach

      Ktos wcześniej pisał że na Osowej ma około 3km do pracy z przystanku PKM, ja jestem w podobnej sytuacji. Autobusik, który tam kursuje po dzielnicy jest nieskomunikowany i do tego cały zawalony, a gdyby tak postawić tam mały stojak z rowerem miejskim?
      Jeśli chodzi o skomunikowanie - to pkm-ka z skm-ka jest skomunikowana nieźle.
      Aha i jeszcze jedno - PKM-ka za wolno jeździ - dojazd do pracy z Zaspy zajmuje mi około godziny (niezależnie od tego czy jadę SKM i PKM czy autobusem i tramwajem - chociaż pierwszy zestaw jest bardziej przewidywalny co do do punktualności :), podczas gdy samochodem około 20 minut. Dodatkowo koszt dojazdu jest porównywalny. Zatem rachunek jest prosty - a szkoda.

      • 2 0

  • zaorać i wybudować kolejną ścieżkę rowerową (2)

    to na Wybrzeżu umieją najlepiej

    • 45 4

    • lobby rowerowe w Polsce jest silne (1)

      razem z wegetarianami

      • 3 1

      • raczej kalesonowe lobby ;)

        • 0 1

  • A kiedy Gdansk mowil ze nie chce PKM tylko tramwaj (2)

    Bo prognozy tak mówiły ze kolej się nie obciąży pasażerami to się smiano. Ale w Polsce sami specjalisci od prognozowania ruchu.

    • 45 9

    • tramwaj do Kartuz (1)

      bardzo śmieszne!

      • 5 20

      • A co mnie Kartuzy obchodza

        Gdańsk powinien dbać o swoich mieszkańców a nie mieszkańców Kartuz. Kartuzy nie zapewnia pasażerów by PKM się oplacala

        • 30 6

  • Osowej nie Osowy (4)

    • 9 17

    • ??? (2)

      Warszawy czy Warszawej? Oławy czy Oławej? Szprotawy czy Szprotawej? Sława czy Sławej? Wschowy czy Wschowej? I wiele, wiele innych...

      • 2 4

      • W d*pu czy d*pie? ;)

        • 3 0

      • Oczywiście, że w Częstochowej!

        • 2 0

    • Własnie, że Osowy, kaszubi zawsze tak odmieniali nazwę tej wsi

      • 0 2

  • porażka finansowa (3)

    Bo transport publiczny to porażka finansowa. Warszawa do metra dopłaca 300 mln zł rocznie. Ta wasza PKM będzie pewno zasysała z 20 mln dopłat rocznie, a to by wyremontował z 20 ulic rocznie. W ogóle skrzyżowania z szynami to kolejna patologia spowalniająca ruch kołowy.

    • 14 25

    • (1)

      20 mln zł rocznie to 1/10 Słowackiego, która i tak się korkuje. Najbardziej bezsensowne inwestycje to transport drogowy. Kosztują dużo, a efekt jest na góra kilka lat. A do tego wywala się kasę, by rozwiązać problem tylko przez 4h dziennie - 2h porannych korków i 2h popołudniowych.

      • 6 6

      • A PKM

        kosztuje mało? Nawet efektu na kilka miesięcy nie ma. Ludzie myślący podobnie do ciebie, tacy 'rozwojowi' i 'nowocześni' nam ten syf zafundowali. Mówili o zintegrowanej, zrównoważonej komunikacji... Co, już nie pamiętasz?

        • 0 1

    • Nie da się zbudować tylu dróg

      Zrozum że nawet w stanach korkują się autostrady mające po 6 pasów ruchów w każdą stronę tyle że w USA mają na to miejsce a w europie jest po prostu zbyt gęsta zabudowa tam miasto wielkości trójmiasta ma powierzchnie pomorskiego bo jest rozrośnięte przez szerokie ulice i setki km2 parkingów a także przedmieścia z domami 1 rodzinnymi. Ale tam nie istnieje transport publiczny bo się nie opłaca ale za to wywalić miliardy na drogę przez miasto już tak? Poczytaj o bostonie i big-dig co jest autostradą pod miastem która i tak jest w korku a kosztowała 15mld $.

      • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane