• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Elektryfikacja kolei na Kaszuby. 100 km sieci trakcyjnej i dwa tory z Trójmiasta do Kościerzyny

Maciej Naskręt
16 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Wizualizacja przystanku PKM Port Lotniczy z uwzględnieniem planowanej sieci trakcyjnej. Wizualizacja przystanku PKM Port Lotniczy z uwzględnieniem planowanej sieci trakcyjnej.

Ambitny plan kolejarzy na Pomorzu: zelektryfikować Pomorską Kolej Metropolitalną i linię kolejową na Kaszuby. Nad torami zawiesić ponad 100 km sieci trakcyjnej, a między Osową i Kościerzyną dobudować drugi tor. To część większej inwestycji, wartej łącznie ok. 1,6 mld zł.



Czy warto zelektryfikować linię PKM i kolej na Kaszubach?

Na zlecenie PKP Polskich Linii Kolejowych, czyli zarządcy prawie wszystkich linii kolejowych w Polsce, powstała wizja modernizacji tras kolejowych na Pomorzu. Jej autorami są firmy Transprojekt Gdański i ZDG Tor z Warszawy.

Zacznijmy jednak od tego, co podróżnym da elektryfikacja linii kolejowych na zachód od Trójmiasta. Przede wszystkim skróci się czas podróży, bo składy elektryczne szybciej ruszają, co ma znaczenie na trasach, gdzie są częste przystanki.

Dodatkowo paliwożerne szynobusy PKM, które kursują od 1 września, powodują, że koszty ich eksploatacji są wysokie. Elektryfikacja ma sprawić, że spadną koszty przejazdu składów pasażerskich na tej trasie.

Na elektryfikacji się nie skończy

Z punktu widzenia mieszkańców aglomeracji trójmiejskiej najważniejsza jest elektryfikacja linii PKM. Jednak, by przedsięwzięcie miało sens, trzeba też zelektryfikować linie kolejowe na Kaszuby, m.in. 201 relacji Gdynia - Kościerzyna, 229 miedzy Żukowem a Kartuzami, a także linię 214 z Kartuz do Somonina.

Gdyby kolejarze nie zelektryfikowali tych odcinków, kolejki elektryczne kończyłyby bieg w Osowej. By kontynuować podroż do Kościerzyny, Kartuz czy Gdyni przez Wielki Kack, trzeba byłoby się przesiąść.

Sieć trakcyjna pojawiłaby się więc także nad jednotorową linią 229 z Glincza do Kartuz, gdzie już od 1 października kursują pociągi PKM, a także linią kolejową 214 z Kartuz do Somonina. Ostatni szlak objęty zostałby rewitalizacją i umożliwiłby pociągom elektrycznym kursowanie w stronę Kościerzyny - dodaje Ewa Symonowicz-Ginter z PKP PLK.
To oznacza, że miedziany drut z napięciem 3 kV zawisłby nad ponad 100 kilometrami linii kolejowych na Kaszubach i linią PKM.

Wreszcie doczekamy się drugiego toru między Gdynią i Kościerzyną

Analiza opracowana przez projektantów pokazuje, że na Kaszubach nie można się ograniczyć do rozwieszenia sieci trakcyjnej nad zmodernizowanymi w ostatnich latach liniami na Kaszubach - z Trójmiasta do Kartuz i Kościerzyny.

- Wykonawca zarekomendował jako najbardziej efektywny wariant, który zakłada dobudowę ok. 70 km drugiego toru linii 201 na odcinku Kościerzyna - Osowa wraz z elektryfikacją i modernizacją urządzeń sterowania ruchem kolejowym - informuje Ewa Symonowicz-Ginter.
Dziś linia 201 ma dwa tory wyłącznie na odcinku od Gdyni Głównej do Osowy. Dalej w stronę Kościerzyny składy poruszają się jednotorowym szlakiem.

Planowany zakres prac na linii PKM i szlakach kolejowych w kierunku Kaszub. Planowany zakres prac na linii PKM i szlakach kolejowych w kierunku Kaszub.
Co dałaby budowa drugiego toru z Osowy do Kościerzyny?

Jednotorowe linie kolejowe nie nadają się do prowadzenia ruchu w aglomeracjach. Widać to idealnie po uruchomieniu PKM, której składy muszą czekać na mijankę w Żukowie. Bywa i tak, że pociąg PKM do Kartuz czeka na... dwa pociągi z przeciwnego kierunku, co powoduje konieczność blisko 20-minutowego postoju.

- W przypadku linii dwutorowych, nie dość, że taki problem naturalnie nie istnieje, to dodatkowo, w przypadku montażu nowoczesnych systemów sterowania ruchem, pociągi w obu kierunkach mogą kursować w bardzo małych odstępach, nawet ok. 2-3 minut od siebie - komentuje Paweł Rydzyński, dyrektor ds. projektów transportowych w ZDG Tor.
Pamiętajmy jednak, że linia kolejowa 201 obsługuje nie tylko pasażerów podróżujących po Kaszubach. Jej rozbudowa bardzo poprawi dostępność kolei do portu w Gdyni, który od kilku lat rokrocznie odnotowuje rekordowe przeładunki.

- Skierowanie większości pociągów do i z gdyńskiego portu trasą przez Kościerzynę, a nie, jak obecnie, przez Gdańsk, opłaci się wszystkim. Po pierwsze, zwiększy konkurencyjność samego portu. Po drugie, bardzo korzystnie wpłynie na przepustowość linii kolejowej pomiędzy Gdynią i Tczewem, a to z kolei pozwoli zwiększyć na tym odcinku liczbę pociągów pasażerskich - dodaje Rydzyński.
Wizualizacja wiaduktu PKM nad ul. Słowackiego wraz z gotową siecią trakcyjną. Wizualizacja wiaduktu PKM nad ul. Słowackiego wraz z gotową siecią trakcyjną.
Projekt za 1,617 mld zł do 2020 r.

Projekt elektryfikacji i rozbudowy linii kolejowych na Kaszubach jest ściśle powiązany z podobną inwestycją, dotyczącą modernizacji odcinka od Kościerzyny do Bydgoszczy. Cała linia kolejowa nr 201 ma być by-passem dla już zelektryfikowanego szlaku z Bydgoszczy do Trójmiasta przez Tczew, który dociążony jest przez pociągi towarowe.

- Jeśli analizy potwierdzą zasadność elektryfikacji na odcinku od Kościerzyny do Bydgoszczy, to pierwszy elektryczny pociąg powinien dotrzeć na Kaszuby za pięć lat, w grudniu 2020 r. - mówi Ewa Symonowicz-Ginter.
W przyjętym przez Radę Ministrów Krajowym Programie Kolejowym do 2023 roku, na pozycjach nr 60 i 61 wpisany jest projekt "Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz - Trójmiasto obejmującym linie 201 i 203 - wraz z elektryfikacją". To jego elementem jest przebudowa i elektryfikacja pomorskich linii 201, 229 i 214. Szacunkowy koszt tego projektu wynosi 1,617 mld zł.

Kwota ta obejmuje jednak wyłącznie prace na liniach będących w zarządzie PKP Polskich Linii Kolejowych. Dlatego za elektryfikację linii PKM władze Pomorza musiałyby zapłacić z własnego budżetu. W 2012 r. mówiło się, że może to pochłonąć ok. 80-100 mln zł. Rzeczywisty koszt inwestycji poznamy jednak dopiero po przetargach na modernizację tej 18-kilometrowej linii.

Miejsca

Opinie (267) 2 zablokowane

  • No to pewnie będą wyższe podatki na sfinansowanie tego tematu (12)

    • 30 128

    • (8)

      Wolę, żeby szły na to niż na tunel pod Pacholkiem

      • 59 12

      • Tusk POdnosił podatki a jednak dochody panstwa nie rosły, gdzie są miliardy z przekrętów z VAT (7)

        Kolejne daniny na paryjniaków

        • 19 28

        • (3)

          Kopaczowa znowu sobie pojechała w podróż a za nią poleciał samolot - kolejne 100 tys.zł poszło na jej przejazd.

          • 20 24

          • 100 tys. to ona chce przyjąć nielegalnych imigrantów (2)

            • 15 22

            • kłamiesz jak zbity pies (1)

              chyba ze powtarzasz te bzdety po swoim zakłamanym prezesie - to dostaniesz rozgrzeszenie. Nie ważne, że to kłamstwo - ważne że powtórzone 1000 razy, stanie się jedyna prawdą

              • 14 4

              • tacy jak Ty to największa patalogia Polski. Zapatrzone w siebie miernoty tak naprawdę niewiele sobą reprezentujące.

                • 0 2

        • w kuriach

          • 8 5

        • Dochody z VAT znikają, bo są wyłudzane przez

          Januszów biznesu.

          • 6 0

        • Poszły na stadiony na Euro2012

          Przekopaliśmy je.

          • 3 3

    • i tak mniejszy niż na ciebie i podobnych dziwakow

      właź do spalinowca i zasuwaj do roboty bo cię zwolnią za stanie w korkach.

      • 12 1

    • wyższe podatki będą

      ale i tak nie starczy na spełnienie wszystkich obietnic kaczora i szydło
      Ciekawe kogo będą za to winić?? Pewnie Tuska, bo wszystko co się im nie uda to jego wina.

      • 9 1

    • Przykryta linia w centrum Gdańska to zakaz przewozu niektórych ładunków....

      Albo będzie alternatywa przez Kościerzyną albo porty się zamkną.

      • 6 0

  • Podoba mi się ta koncepcja (5)

    • 215 18

    • O elektryfikacji i dobudowaniu toru była mowa od dawna (2)

      Ostatnie poważne przymiarki do tego były w latach 90'
      Mam nadzieję że w końcu się tego doczekam.
      Zawsze byłaby to trasa alternatywna, szczególnie dla składów towarowych które niepotrzebnie rozjeżdżają dopiero co wyremontowaną linię E65.

      • 24 0

      • Tylko, ze jesli chciano puscic tamtedy wiecej PKM i jeszcze wiecej kolej towarowej (1)

        to moze warto byloby od razu budowac stacje PKM 3-torowe? Srodkowy tor bylby dostepny dla kolei towarowych (inna skrajnia itp.), co umozliwialoby tez jednoczesne zatrzymanie sie dwoch PKM na jednej stacji + przejazd pociagu towarowego.

        Inaczej problemem znowu beda 10-20 minutowe postoje w celu miniecia sie pociagow...

        • 6 8

        • swietny pomysl

          Ale myslenie z wyprzedzeniem nie charakteryzuje naszych decydentow...
          Dlatego trzeba budowac 3 pas obwodnicy

          • 6 1

    • To jest bardzo dobra koncepcja

      • 6 2

    • a mi nie.....

      nie podoba mi się że trasa Gdynia-Kościerzyna ma być by-passem dla pociągów towarowych. na pewno się na to nie zgodzimy. My mieszkańcy Kaszub. Towarowe niech sobie jadą przez Tczew....

      • 4 6

  • (9)

    nasze dzieci się ucieszą

    • 134 13

    • Jak będą spłacać peowskie kredyty (7)

      • 9 23

      • Przynajmniej kredyty te na infrastrukturę wzięte, a nie na dopłaty do górniczych przywilejów i 500 zł na wódę i zagrychę dla patoli, wróć, "na dziecko".

        • 40 3

      • Przecierz wy wszyscy macie kredyty :D (5)

        I to nie przez PO tylko przez braki w wykształceniu i ciągłą chęć kupowania :)

        • 11 6

        • dzisiejsza gospodarka jest tak skonstruowana, ze musi byc coraz bardziej zadluzona (4)

          Prosze zauwazyc, jak dziala kredyt.

          // zalozmy, ze na calym ryznku aktualnie bedzie 9 000 zl - takie uproszczenie.
          Biore 1000zl.
          // zalozmy, ze na calym ryznku aktualnie bedzie 10 000 zl
          Do splaty 1100zl.
          // po zaplaceniu wszystkich rat, jesli nikt nie wzial dodatkowego kredytu na rynku bedzie 8 900zl. Czyli 100 zl zniknelo.

          czyli z systemu zniknie 100 zl, ktore pojda do banku. Jesli nie byloby spirali zadluzania sie ludzi, w ktoryms momencie wszystkie pieniadze bylyby w banku.

          Witamy w nowoczesnym niewolnictwie. Aha - bron jest zla, nalezy jej zakazac dla bezpieczenstwa.

          Dla bezpieczenstwa tez sprawdza sie paszporty. Tylko jakos przestepcy podrozuja jak chca, terrorysci porywaja samoloty, a zwykly czlowiek za to obrywa....

          • 2 8

          • jestem po studniach ekonomicznych i nic z tego co piszesz nie rozumiem (3)

            fakt że czasem się piło i człowiek nie wszystko może pamiętać, ale te twoje wypociny to kompletny bełkot
            co to jest ryznku?
            a może chodziło o ryzyko lub rynek ?

            • 10 2

            • to że jesteś po studiach nie oznacza że jesteś osobą rozumną

              • 6 5

            • chodzi o to, ze na rynku masz okreslona ilosc pieniedzy (1)

              jesli bank czesc z tych pieniedzy pozycza na procent to ostatecznie, jesli nie pojawiaja sie nowe pieniadze, musi dojsc do sytuacji, w ktorej wszystkie pieniedze sa w banku.

              Nigdy nie mialem wielkiego powazania o studiach ekonomicznych. Dziwi mnie, ze trzeba to komus po takich studiach tlumaczyc.

              Polecam: "Money as a debt". Pogoogluj.

              • 1 3

              • o, teraz rozumiem co autor mial na mysli, wiec mozemy rozmawiac merytorycznie

                Po krótce napisze tylko że bank nie pożycza swoich pieniędzy, na rynku istnieje takie zjawisko jak inflacja (lub deflacja), a państwo w mniejszym lub większym stopniu drukuje pieniądze. Założenie przedstawione przez ciebie realne jest chyba tylko w grze monopolu. Nie polecę ci żadnej mądrej książki, na udowodnienie swojej tezy. Pozostaje Ci samemu dojście do tych faktów.

                • 3 0

    • Rok 2020

      Chyba jakoś dożyję

      • 11 1

  • (16)

    Poczekajmy aż chociaż w minimalnym stopniu ta kolejka będzie przynosić dochody. Bo jak na razie liczba pasażerów jest znikoma. I dlaczego ta kolejka nie jedzie przez park handlowy Matarnia tylko przez łąkę Matarnia?

    • 71 132

    • (6)

      Pociagi podmiejskie sa nierentowne wszedzie !!! moim zdaniem trzeba zbudowac drugi tor najpierw a elekrtyfikavcja to luksus

      • 14 22

      • podmiejski to on jest tylko w tej chwili

        gdy będzie jeździł do Kościerzyny to będzie wojewódzki

        • 28 1

      • upss przepraszam on będzie regionalny

        • 18 1

      • oczywiście, kwestia czy ta nierentowność ma sens, bo w przypadku PKM sensu zupełnie nie ma (3)

        przy PKM zysk społeczny w porównaniu do wydanych pieniędzy jest znikomy...

        • 10 26

        • poczekajmy chocby do przyszlych wakacji

          kiedy wszystkie relacje beda juz obslugiwane, ludzie sie przyzwyczaja do nowego polaczenia i niektorzy pewnie sie przerzuca na nie.

          Dla ludzi z Kaszub wydaje mi sie to swietnym polaczeniem. I tanszym niz Gryf.

          Warto ciezko pracowac nad tym, aby usprawnic dzialanie PKM i umozliwic szybsze przejazdy (mniej przestojow w oczekiwaniu na mijanki, wjazd do Wrzeszcza). Takze bilet Metropolitarny przydalby sie.

          Ogolnie jest duzo do zrobienia. Pamietajmy jednak - potencjal jest wielki. A za 10 lat wiele z tych przystankow bedzie obudwanych dookola kamienicami / blokami / domkami. Naturalny proces. SKM tez byla w szczerym polu w wielu miejscach.

          • 40 2

        • ... (1)

          A Ty dalej swoje brednie.
          Proszę udostępnić swoje analizy i wyliczenia za okres najbliższych 30 lat.
          Jeśli takowych nie posiadasz to przestań bełkotać

          • 6 5

          • poczekaj 10 lat..

            Wbrew pozorom to szmat czasu!!

            • 4 2

    • (1)

      Bo park handlowy jest na Złotej Karczmie

      • 20 2

      • nie "na" tylko "w" Złotej Karczmie

        • 6 3

    • Znikoma? Ciekawe bo jakoś mam odmienne zdanie.

      • 21 4

    • A dlaczego chcesz obniżyć te przyszłe dochody? (1)

      Jak teraz zainwestują w elektryfikację, to za kilka lat przyniesie większy dochód niż gdyby nie zainwestowali. A pociągi do Kartuz są zapchane po brzegi.

      • 23 1

      • a jak wygląda zapchanie pociągów do Osowy?

        • 3 5

    • (1)

      Gdyby ludzie odpowiedzialni za rozwój infrastruktury transportowej myśleli twoimi kategoriami (czyt. nie myśleli), to taka SKM do dzisiaj by nie powstała.

      • 21 0

      • bo biedapisie i biedapociagi nie powinny zabierac miejsca dla samochodow

        Sw. Przepustowosc

        • 1 5

    • (1)

      jak ma przynosić dochód jak ludziom po prostu połączenia nie pasują. np. przy Intelu 1700 pracowników + ludzie z okolicznych osiedli - i co ? przystanku nie ma.
      Rębiechowo wschód? brak parkingu itd..

      • 3 2

      • Spokojnie spokojnie

        Kwestia jeszcze jest do dopracowania. Sądzę, że wiele się zacznie zmieniać po nowym roku. Teraz tak naprawdę PKM została uruchomiona, aby pokazać, że coś już działa.
        Trzeba jeszcze poczekać, aż ZKM uruchomi linię rozwożącą po firma przy przystanku Lotnisko i Matarnia. A jest ich sporo więc przy dobrym planowaniu linia by jeździła pełna.

        • 7 0

  • Pojawiła się wizja.... (5)

    to oznacza, że elektryfikacja za jakieś 15 lat....generalnie z punktu widzenia pasażera to obojętne czy pociągi są spalinowe czy elektryczne....swoją drogą trochę tego paliwa za 1,5 mld można by kupi...jeśli taki ma być koszt tej akcji to zwróci się pewnie za 90 lat...

    • 35 67

    • .... (2)

      Aha, bo ty uważasz, że różnica między tym co jest teraz, a tym co chcą zbudować, to tylko oszczędność na paliwie do spalinowych jednostek?

      Janusz ekonomii z ciebie.

      • 24 1

      • no tak, dodajmy wyższy koszt utrzymania linii elektrycznej, wyższy koszt zakupu taboru (1)

        no można by mnożyć....na razie to zarobi na tym biuro projektowe.....dopóki nie powstanie elektrownia jądrowa w Żarnowcu inwestycja będzie nieopłacalna. Koszty opłaty przesyłowej na pomorzu są gigantyczne.

        • 5 22

        • Co za bzdury. Tak, czekajmy na Żarnowiec żeby puścić kilka dodatkowych pociągów elektrycznych...

          • 7 3

    • Elektryfikacja była w planach od początku

      O elektryfikajci mówiło się na etapie planów PKM.. Ale to nie było możliwe bez elektryfikacji pozostałej części linii która należy do PKP, a także ... unia była trochę sceptyczna. Zrobią to więc raczej szybko, przez te 5 lat.

      • 2 0

    • nie zwróci sie na pewno do czasów jak każdy bedzie miał swój spodek latający i kolej bedzie juz zapomniana

      • 0 1

  • Nie ma sensu elektryfikować linii do Kościerzyny (9)

    Lepiej niech zelektryfikują linię na Hel gdzie jest większy potencjał pasażerski nie mówiąc już o sezonie.

    • 67 145

    • I tu się z Tobą (2)

      zgadzam w 100%.Pierszeństwo powinna mieć trasa T-H

      • 14 36

      • ... (1)

        zdecydowanie nie, na Hel mamy tylko ruch pasażerski. W sezonie spory po sezonie duuuuużo mniejszy.
        Na 201 mamy cięzki ruch towarowy.
        Obstawiam, że ilość zużytego paliwa na 201 w stosunku do 213 jest pewnie 10 krotnie większa. Ponad to 201 jest stroma co jeszcze bardziej potęguje negatywne skutki korzystania z diesla.

        • 52 2

        • mówimy o elektryfikacji linii Gdynia- Hel

          • 2 30

    • Gdybyś przeczytał artykuł (5)

      To byś wiedział że linia 201 odciąży linię Tczew-Gdynia z ruchu towarowego, co poprawi komunikację pasażerską na tym odcinku. Poza tym przybliży Kartuzy i Kościerzynę do Trójmiasta. A Hel to malutkie miasto oblegane tylko w sezonie.

      • 46 1

      • Psinco odciąży... (4)

        A gdzie drugi tor na linii Maksymilianowo - Kościerzyna? Po tej modyfikacji, do Kościerzyny bedzie prowadzila tylko jedna linia dwutorowa - z Gdyni. No i co to da?
        Ciezkie brutto w Bydgoszczy, do Gdyni bedzie nadal kierowane albo linia dwutorową (Laskowice, Tczew), albo jednotorową (Kościerzyna).
        A tak, przepraszam, zapomnialem... Kolejna inwestycja, kolejne "premie", kolejne ...

        • 4 17

        • (1)

          Rozumiem. Nie robić kolejnych inwestycji, bo będą kolejne "premie".Wróć do artykułu i poczytaj o linii Kościerzyna - Bydgoszcz. Ta linia to główni towarowa.

          • 10 1

          • Robić, ale z głową. Projektując alternatywną trasę należy utrzymać standard tej "primary". Albo nie pitolić, że jest to jakaś alternatywa.

            • 0 0

        • (1)

          "Po tej modyfikacji, do Kościerzyny bedzie prowadzila tylko jedna linia dwutorowa - z Gdyni. No i co to da?"

          To, że na linii Gdynia - Kościerzyna będzie dużo większe obciążenie pociągami pasażerskimi niż na linii Kościerzyna - Bydgoszcz, która pociągi towarowe spokojnie pomieści.

          • 5 0

          • Myślenie projektanta dróg, który potok pojazdów z dwupasmowej drogi szybkiego ruchu kieruje prosto na skrzyżowanie miejskie... Pewnie, jakoś tam się zmieszczą.

            • 0 0

  • ciekawe posuniecie... (10)

    za grube miliony zbudowano tory i stacje a teraz za jeszcze większe miliony beda wieszac siec trakcyjna. manewr z góry zalozony. wyszlo by taniej wieszać druty podczas budowy ale po co skoro można dużo więcej zarobić podczas kolejnej inwestycji. tak się robi kase w Polsce. Najwieksza kase i tak zrobia deweloperzy dla których już się przygotowuje tereny wzdloz PKM . W tym przypadku zrobili ciut odwrotnie bo, najpierw wybudowano kolejke a potem będą budowac osiedla .

    • 147 54

    • Odwrotnie ?

      Od dawien dawna to właśnie linie kolejowe wyznaczały budowę nowych osiedli, miasteczek i miast. Widać że nie oglądałeś westernów ;)

      • 35 3

    • im wiecej miś kosztuje tym lepiej dla twórców misia, tak było jest i będzie (2)

      • 29 12

      • (1)

        O prawdziwym misiu to możemy mówić w kontekście gdyńskiego lotniska :-)

        • 22 3

        • To jest miś na miarę ich możliwości ;-)

          • 7 0

    • a może zechcesz oświecić miliony czytelników trojmiasto.pl (2)

      jak zrealizowałbyś budowę kolejki poprzez istniejące osiedla, hmm?

      • 37 1

      • Normalnie (1)

        zachowywać rezerwy gruntowe na komunikację, wykorzystywane w miarę rosnących potrzeb

        • 5 4

        • No to masz masę osiedli przy obwodnicy za Ujeściskiem, z których codziennie dojazd to stanie w gigantycznym korku.

          Najpierw wybudowali osiedla a teraz myśli się o transporcie....
          Naprawdę genialne...

          • 7 1

    • ...

      Rozumiem, że lepiej byłoby wybudować osiedla a potem płakać, że nie ma z nich jak dojechać do centru i niech miasto natychmiast coś zrobi.
      Taka rola samorządu właśnie, żeby budować infrastrukturę i rozwijać miasto.

      • 26 1

    • PKM od początku była budowana z opcją elektryfikacji

      Nasypy i szlak jest pod to przygotowany i oczywistym wręcz było ze to kiedyś nastąpi. Na razie jest tam mały ruch pasażerski, więc i szynobusy dadzą radę ale za kilka(naście) lat może być dużo większe zapotrzebowanie - wtedy konieczna będzie elektryfikacja.

      • 22 4

    • brawo misiu

      Temu misiu

      • 0 2

  • No tak,nie pomyślano odrazu i teraz trzeba będzie (11)

    całą trase PKM elektryfikować.Oczywiście w imie tańszej eksploatacji i aby pasażerom żyło się lepiej.

    • 80 43

    • Pomyślano od razu! (3)

      Jest przewidziane miejsce na słupy i całą resztę. PKM planowo miała być elektryfikowana później.

      • 31 1

      • a dlaczego nie od razu? Trzeba było zrobić jeden większy projekt. (1)

        i zdobyć kasę od Unii. Była możliwośc przecież.

        • 5 10

        • Jaki jeden projekt? Linia Gdynia - Kościerzyna to PKP PLK, PKM to samorząd województwa, więc jaki jeden projekt, jakie jedno finansowanie?

          • 12 1

      • nie krzycz na mnie bo klapsa dostaniesz

        • 2 4

    • Od początku było wiadomo, ze zbudują bez prądu, a potem dodadzą prąd

      tak się robi kasę.

      • 7 5

    • I Krakowa nie zbudowano od razu, ani nawet nie pomyślano.

      • 8 1

    • Pomyślano od razu i część infrastruktury pod elektryfikację jest już wykonana, tylko po co mieli od razy wykonywać całość, skoro bez elektryfikacji linii Gdynia - Kościerzyna, elektryczna PKM-ka nie ma sensu?

      • 11 1

    • Projekt PKM (1)

      Przewidywał pojazdy elektryczne a nie spalinowe. I o tym kilkakrotnie przypominałem gdy sobie decydenci zmieniali koncepcje i zarobki. Dowodem na to są byłe dyskusje nad wprowadzeniem tramwajów na tory PKM. No ale zwyciężyła wersja "dajcie zarobić" (łącznie z jednotorowym mostem i podłączeniem pod tory dalekobieżne PKP we Wrzeszczu).
      Aby nie być krytykantem całkowitym to przyznaje racje, że bez drugiego toru do Kościerzyny elektryfikacja linii 201 nie ma sensu.

      • 3 2

      • Projekt PKM nie przewidywał od razu elektryfikacji. Od początku była mowa, że jest to zależne od PKP PLK i elektryfikacji linii Gdynia - Kościerzyna.

        • 5 0

    • nie znam sie, to sie wypowiem

      nie elektryfikowano tej linii, bo poki 201 nie jest zelektryfikowana, to nie ma to sensu.

      Cala dokumentacja dla linii PKM jest gotowa.

      • 10 1

    • Narzekania trochę na wyrost

      Gdyby budowano od razu zelektryfikowaną trasę, to czas inwestycji znacznie by się wydłużył a i o odpowiednie większe środki byłoby trudno. A tak, to mamy przejezdną trasę, którą sukcesywnie będzie się obudowywać kabelkiem co nie wpłynie na kursowanie pociągów. Dlatego taka koncepcja bardziej odpowiada.

      • 2 1

  • Efektryfikacja miast i wsi, jak za PRL (4)

    Nowoczesność w domu i zagrodzie, partia PO z kaszubami, kaszuby z partią PO

    • 37 57

    • napisał potomek chłopów, którym PRL dało wszystko, od edukacji poczynając... (1)

      • 18 3

      • Ciemnogrodzie Nawet wolna Polska nie mogła Cię oświecić . Z Twojego wpisu przebija pogarda. Chyba nie znasz tych ludzi Jeśli chodzi o mądrość i głupotę to nie ma różnicy w stosunku do miastowych. Obejrzyj się wkoło.

        • 1 3

    • nie bierzesz pod uwage co bedzie za 100 lat dla twoich wnukow.

      Londyn tez byl kiedys malutki a rozrosl sie wlasnie poprzez kierunki budowy infrastruktury ktora obrosla siedliskami ludzi . Tak sie tworzy kazda metropolie na swiecie. Za 100 lat pod Kartuzami beda centra handlowe i wiezowce nawet jezeli dzis wydaje ci sie to iluzja. Ta sa inwestyje dla twoich dzieci, wnukow i prawnukow wiec nie mysl samolubnie tylko o sobie.

      • 8 0

    • A po cholerę mieszanie polityki tutaj

      Jak coś się rozwija to się trzeba cieszyć, a nie szukać tylko wszędzie polityki.

      • 3 0

  • Miała być przedłużone linia Koleji Metropolitalnej na Pogorze i Oksywie w Gdyni ? (15)

    Czy nie można porządnie skomunikować całego Trojmiasta, czyli zrobić coś raz i porządnie ?

    • 137 16

    • w tym kRaju raz a porządnie to zaorano Polski przemysł (6)

      A to co robione jest teraz to przygotowywanie terenów dla UE kiedy nie damy rady spłacać zadłużenia wobec niej.

      • 21 27

      • minusujecie? (4)

        za 20 lat jak dożyjemy to uwierzycie,że mam racje.

        • 7 22

        • ... (1)

          nawet jeśli to wolę to niż zrobienie z polski ciemnogrodu katolskiego i oddanie władzy sukienkowym.

          • 23 10

          • po podpisie to nic dziwnego,że nie interesuje cię co z tą Polską

            • 6 12

        • za 20 lat

          za 20 lat to nam umorzą długi w zamian za możliwość postawienia kilku meczetów.

          • 6 9

        • biorę w ciemno katola zamiast muslima!

          • 5 2

      • Rozumiem, ze masz kuchenke Amici, jezdzisz starym FSO, a do firmy kupiles jako dostawczak Lublin?

        Wieczna marudzenie, ale ciekawe kto chcialby zarabiac $350 rocznie za 12h pracy, jak to maja w zwyczaju placic w Chinach...

        Biadolic dla biadolenia.

        • 10 5

    • Przecież macie lotnisko. Po co więc PKM?

      • 12 8

    • Pretensje miej do pana WS, który nawet palcem nie kiwnie, by choć zainteresować władze krajowe tym projektem.

      • 13 0

    • na Pogórze i Oksywie pewnie będą kolejki linowe

      • 12 4

    • zaptajcie się władz Gdyni.

      • 10 2

    • Nie mozna !! (1)

      dlaczego ??? - bo to polandia.... i tu z racjonalnym myśleniem..... sa problemy - NIESTETY ( tu sie myśli jak "wyhaczyć" .... nagrabić.... - ogólnie zarobić !! ( kocham to słowo !! ) - a nie.... zeby było lepiej ).

      • 1 4

      • w tym watku marudzisz, ze nie zrobiono tam kolei

        w nastepnym bedziesz marudzil, ze zrobiono kolej tutaj.

        A w jeszcze innym, ze zadluzaja panstwo by budowac.

        • 5 1

    • A kto by chciał tam jeździć

      • 2 6

    • Pkm

      Tak od razu mozna było zaplanować sto lat temu jak bedzie sie rozwijać kraj i wtedy wszystko wybudować. Dlaczego tego nie zrobiono? Bo nie było ciebie. Po elektryfikacji sutasz sie dlaczego nie przewidziano do SKM wysokości peronów 760 mm i teraz maja głupole problem bo trzeba kupować tabor z rożnymi wysokościami peronów. No i co to sa za misie.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane