• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Blisko 1 mln zł za wizję odbudowy linii kolejowej i nowej stacji PKM Karczemki

Michał Brancewicz
6 maja 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Miejsce, w którym linia 234 będzie odchodziła od linii PKM (248).
  • Nasyp, na którym powstaną brakujące tory linii 234. W tle widać pociąg na linii PKM.
  • Miejsce na poprowadzenie torów linii 234 zostało już oczyszczone z drzew i krzewów.

Za pół roku poznamy dwa warianty odbudowy 1,5 km fragmentu linii kolejowej 234 na odcinku Gdańsk Kiełpinek zobacz na mapie Gdańska - Kokoszki zobacz na mapie Gdańska, która stanie się częścią alternatywnej trasy dla pociągów kursujących między Trójmiastem a Kaszubami na czas elektryfikacji głównego szlaku. Koncepcja obejmie także budowę nowego przystanku PKM Karczemki zobacz na mapie Gdańska. Koszt dokumentacji to 978 tys. zł.



Jak często podróżujesz koleją na Kaszuby?

PKP Polskie Linie Kolejowe planują wyremontować linię kolejową nr 234 na odcinku Gdańsk Kokoszki - Stara Piła oraz linię 229 między Starą Piłą a Glinczem. Dzięki temu podczas elektryfikacji linii PKM oraz linii 201 wciąż możliwe będzie kursowanie pociągów między Trójmiastem a Kartuzami i Kościerzyną.

Po stronie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej jest natomiast zaprojektowanie (a może też i budowa) fragmentu linii 234 na odcinku Kokoszki - Gdańsk Kiełpinek. Pierwszy krok w tej sprawie został właśnie wykonany. Pomorscy kolejarze wybrali właśnie wykonawcę dwuwariantowej koncepcji odtworzenia liczącego ok. 1,5 km odcinka toru.

Będzie to konsorcjum firm Infra Centrum Doradztwa z Warszawy i EnviRail z Wrocławia. Mimo że ich oferta (978 tys. zł) była najkorzystniejsza spośród trzech złożonych, to i tak okazała się o blisko 400 tys. zł za wysoka względem kwoty, jaką chciał przeznaczyć zamawiający (598,6 tys. zł). Jednak KM zdecydowała się ją wybrać.

- Samorząd Województwa Pomorskiego i Miasto Gdańsk zgodziły się na zwiększenie wspólnego finansowania przygotowania koncepcji, dzięki czemu możliwe było rozstrzygnięcie tego przetargu - wyjaśnia Tomasz Konopacki, rzecznik spółki Pomorska Kolej Metropolitalna.
Po podpisaniu umowy wykonawcy będą mieli pół roku na opracowanie dwóch koncepcji obejmujących budowę toru wraz z całą niezbędną infrastrukturą kolejową oraz obiektami inżynieryjnymi (przejście pod torami, wiadukt drogowy).

Dodatkowo dokumentacja zawierać ma koncepcję budowy jednego jednokrawędziowego peronu Gdańsk Karczemki, nawiązującego wyglądem do charakterystycznych, czerwonych wiat pozostałych przystanków PKM. A do tego dwa warianty drogi dojazdowej wraz z parkingiem oraz chodnikami i ścieżkami rowerowymi.

Koncepcja ma zawierać możliwość etapowania inwestycji, co może oznaczać, że przystanek PKM Karczemki powstanie później.

Alternatywna trasa kolejowa ma być gotowa w 2021 roku. Wówczas będzie mogła zacząć się elektryfikacja newralgicznego fragmentu linii 201 i PKM i Kaszuby nie zostaną odcięte od Trójmiasta.

Obecnie trwa opracowywanie projektu elektryfikacji linii PKM i budowy przystanku PKM Firoga zobacz na mapie Gdańska. Ma on być gotowy na początku przyszłego roku. Natomiast po w całości zelektryfikowanych liniach 201 i PKM pociągi mają pojechać w 2023 roku.

Opinie (157)

  • Publiczna kasa (6)

    Jest tylu urzędników a ciągle zlecają pracę przygotowania dokumentacji na zewnątrz za ogromne pieniądze, do tego konsulting jako sposób wyprowadzania publicznej kasy itp

    • 24 6

    • (4)

      Nie wiedziałem, że urzędnik = architekt. Czego to trolle nie wymyślą...

      • 5 10

      • jak chcesz coś zlecać, to musisz "coś" wiedzieć o przedmiocie zlecenia

        W przeciwnym wypadku szybko stajesz się zakładnikiem zleceniobiorcy. Mżonki o prawnym zabezpieczeniu umowy to sobie możesz w buty wsadzić. Diabeł tkwi w szczegółach a po drugiej stronie biurka jest zwykle lepszy (lepiej opłacony) prawnik.

        Cała tajemnica urzędniczej wizji świata...

        • 0 0

      • Urzędnik = np geodeta, ekonomista, prawnik (2)

        Urzędy zatrudniają geodetów ekonomistów finansistów prawników generalnie ludzi o różnych wyuczonych zawodach itp
        A i tak co chwilę są jakieś przetargi i zlecanie np wykonania dokumentacji itp na zewnątrz za ogromne pieniadze

        • 7 2

        • Hahahaha (1)

          Żaden szanujący się geodeta czy finansista nie będzie za psi grosz w administracji pracował.
          Z jakiej choinki ludzie żeście pospadali? Full ludzi w budżetówce ledwo 2 tysiaki miesięcznie przekracza.

          • 0 7

          • Kilka lat temu geodeci ochoczo wchodziło w szeregi gdańskiego magistratu...

            • 3 0

    • zachować decyzyjność, odsunąć odpowiedzialność

      Nie zostawiać śladów, gromadzić "d*pochrony". Hołubić silnych, unikać słabych.
      Oto zasady "biur(w)okracji".

      • 9 1

  • Gdańsk ostrożnie wydaje publiczne pieniążki..... (6)

    • 24 16

    • podpisywać się że jest się z PiSu to obciach (4)

      To tak jakbyś ogłosił wszem i wobec, że jesteś agentem putlera.

      • 9 8

      • na złość takiemu jak ty lewakowi napiszę że też popieram PiS (3)

        • 5 5

        • przecież to ty tu jesteś lewakiem pisbolszewiku (2)

          po co strugasz głupa

          • 3 4

          • nie napinaj sie lewaku (1)

            w PiS nie ma żadnego lewaka i nie używaj więcej wyrazów których sam nie rozumiesz

            • 4 3

            • cały PiS to zbieranina Lewaków

              same takie miernoty i sieroty po PRLu ...
              jak i sam kaczyński - dziecko nomenklatury z matki cenzorki

              • 0 1

    • Kościerzyna RuLES

      ;)))

      • 1 0

  • Odbudowa po zniszczeniach.

    Nie trzeba było demolować. Ale wtedy gęby pełne frazesów działaczy "Solidarności" doprowadziły do rozkradania tego co było dobre i przydatne dla społeczeństwa.

    • 5 0

  • Przecież ta linia zapewnia krótsze połączenie do Kościerzyny i do Kartuz (1)

    niż dotychczasowa przez Osowę. Niemcy o tym wiedzieli i dlatego wszystkie pociągi jechały przez Kokoszki. Może więc warto zachować to połączenie na stałe?

    • 18 2

    • Może po prostu dlatego, że przez Osowę nie było wówczas linii?

      • 3 0

  • Kiedy wymiana starego taboru skm
    skandal

    • 0 0

  • Zaraz zaraz (1)

    A to tych starych nasypów nie trzeba rozbierać i sypać na nowo jak na linii PKM?

    Coś mi tu brzydko pachnie...

    • 5 1

    • Kto powiedział, że nie trzeba?

      Wszystko zależy od ich stanu. No i tu są raczej niskie,więc warstwa tłucznia może wystarczyć- nie musi. Na PKM przebudowa nasypów wynikała z kilku czynników: były przerośnięte korzeniami, trochę za wąskie (dokładanie zbocza nasypu nie zawsze kończy się dobrze,z reguły jest to odroczona katastrofa budowlana), ale przede wszystkim - szukano "niespodzianek" po Niemcach i po Rosjanach

      • 0 0

  • Tego się nie uniknie (1)

    Brutalna ekonomia, brak miejsc parkingowych, zakorkowane ulice a do pracy trzeba na czas. W domu też chciało by się pomieszkać. Trochę późno ale tak trzeba. Nie dotyczy tylko tej inwestycji.

    • 5 0

    • problem w tym, że nikogo z "władców" nie obchodzi że "trzeba"

      Kasa ma się im zgadzać a plebs niech sobie radzi...

      • 2 0

  • (1)

    Dajcie mi ten milion ja dpiero dam wam wizję,jak odbieram telewizję.

    • 6 5

    • odbierzesz telewizję od Jacentego Kurskiego?

      nareszcie!

      • 0 0

  • W Gdyni nie da się a w Gdańsku wszystko da się zrobić. o co tu chodzi? (5)

    • 62 14

    • Gdynia.. to dlaczego na Niego glosowaliscie?

      • 1 0

    • od kiedy Gdynia odpowiada za kolej państwową?

      • 1 4

    • Stolica Panie

      Tak jak Warszawa.

      Gdynia jest w dalszej kolejności.

      • 6 0

    • Co niby w Gdańsku się da w sprawie kolei?

      Skasowano rezerwy pod skm. skm na południe - temat leży i kombinują jak go uwalić. Pani z BRG w żenujących słowach wypowiada się o projekcie, gdzie to właśnie BRG powinno mieć od lat analizy gdzie i jak rozwijać SKM.

      • 12 4

    • Musicie

      Mieć nową panią prezydent

      • 8 2

  • To chyba w PL możliwe tylko...

    Najpierw rozpizyli aby teraz rewitalizowac.

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane