• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bliżej przebudowy Rynku Oruńskiego. Pracownia z Warszawy przygotuje projekt

Krzysztof Koprowski
25 października 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Na przygotowanie dokumentacji projektowej przewidziano maksymalnie 12 miesięcy. Kolejnym etapem będzie ogłoszenie prac na roboty budowlane. Na przygotowanie dokumentacji projektowej przewidziano maksymalnie 12 miesięcy. Kolejnym etapem będzie ogłoszenie prac na roboty budowlane.

Gdańsk podpisał umowę na przygotowanie dokumentacji projektowej przebudowy Rynku OruńskiegoMapka. Będzie ona bazować na koncepcji urbanistyczno-architektonicznej wyłonionej w 2019 r. i zarazem podlegać uzgodnieniu z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków. Jednocześnie dobiegają końca prace w Ratuszu Oruńskim, gdzie powstaną m.in. biblioteka oraz siedziba lokalnej rady dzielnicy.



Czy Wojewódzki Konserwator Zabytków powinien ingerować w kształt nowego Rynku Oruńskiego?

W czerwcu 2019 r. rozstrzygnięto konkurs urbanistyczno-architektoniczny na koncepcję zmian na dawnym Rynku Oruńskim w rejonie ul. Gościnnej i traktu św. Wojciecha. Za najlepszą pracę uznano koncepcję pracowni StudioMania z Tczewa.

Rok później w pierwszym postępowaniu na przygotowanie dokumentacji projektowej na bazie konkursowej koncepcji nie zgłosił się żaden wykonawca. Sytuacja powtórzyła się także w kolejnym postępowaniu ogłoszonym w grudniu 2020 r.

Dopiero za trzecim razem, w przetargu ogłoszonym w czerwcu 2021 r., wpłynęły dwie oferty:
  • Pracownia Architektury Studium z Warszawy na kwotę ok. 375 tys. zł,
  • Pracownia Palmett z Warszawy na kwotę ok. 668 tys. zł.

Tańsza oferta została odrzucona ze względów formalnych (m.in. nieaktualne zaświadczenie z ZUS w zakresie niezalegania ze składkami oraz niepotwierdzone pełnomocnictwo w składaniu ofert). Mimo znacznego przekroczenia budżetu na ten cel (271 tys. zł) zdecydowano się ostatecznie podpisać umowę z pracownią Palmett.

- Projekt uwzględni zagospodarowanie Rynku Oruńskiego wraz z przyległymi skwerami, układem drogowym i infrastrukturą techniczną. Oprócz wymiany nawierzchni jezdni i chodników, projekt powinien uwzględnić budowę miejsca do odpoczynku wraz ze stylizowanym oświetleniem, ławkami oraz monitoringiem - wyjaśnia Aneta Niezgoda z Biura Komunikacji Społecznej Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
  • Zwycięska koncepcja metamorfozy Rynku Oruńskiego z 2019 r.
  • Zwycięska koncepcja metamorfozy Rynku Oruńskiego z 2019 r.
  • Zwycięska koncepcja metamorfozy Rynku Oruńskiego z 2019 r.
  • Zwycięska koncepcja metamorfozy Rynku Oruńskiego z 2019 r.
  • Zwycięska koncepcja metamorfozy Rynku Oruńskiego z 2019 r.
  • Zwycięska koncepcja metamorfozy Rynku Oruńskiego z 2019 r.

12 miesięcy na projekt, następnie przetarg na prace budowlane



Na przygotowanie całej dokumentacji przewidziano maksymalnie 12 miesięcy od momentu podpisania umowy, co właśnie nastąpiło. Duży wpływ na wygląd Rynku Oruńskiego mogą mieć również decyzje Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, który będzie opiniował zaproponowane rozwiązania.

Gotowa dokumentacja będzie podstawą do ogłoszenia (najwcześniej w przyszłym roku) przetargu na roboty budowlane.

Czytaj też:

Spór o plac Wałowy. Wojewódzki konserwator przejmuje rolę projektanta



Ratusz Oruński otwarty dla mieszkańców przed końcem roku



Znacznie szybciej, bo do końca bieżącego roku, planowane jest otwarcie po kompleksowej przebudowie Ratusza Oruńskiego zlokalizowanego tuż przy Rynku OruńskimMapka.

Jego wnętrza zajmie filia Wojewódzkiej i Miejskiej Biblioteki Publicznej oraz siedziba Rady Dzielnicy Orunia-Św. Wojciech-Lipce. Przewidziano także przestrzeń na prowadzenie działań społecznych i spotkań z mieszkańcami.

Rewitalizacja Oruni jest realizowana w ramach szerszego projektu rewitalizacji gdańskich dzielnic przy wsparciu środków unijnych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020.

Czytaj też:

Dwa skwery na Oruni zyskały nowe oblicze



Materiał archiwalny z 2013 r.


Miejsca

Opinie (39) 3 zablokowane

  • Piękne miejsce z potencjałem

    Aż żal że tyle lat było tak bardzo zaniedbane.

    • 37 4

  • Betonoza (2)

    Najlepsze tradycje polskiej betonozy zawitają w Gdańsku? Po co tyle tej kostki...

    • 29 13

    • A do tej pory miałeś płyty i asfalt. (1)

      To jest rynek, nie park. Tuż obok masz zieleni od groma. Nie licząc parku oruńskiego...

      • 10 4

      • Rynek to plac utwardzony w celu prowadzenia na nim działalności gospodarczej. To takie miejsce na targowisko czy jakiś jarmark. W centrach dużych miast , gdzie już nie prowadzi się takiej działalności, rynki mają wartość historyczną i przyciągają turystów, są wizytówką miasta. Tutaj ani nie będzie targowiska, ani nie przyjadą turyści. Wcześniej zamiast drzew był asfalt, ale przynajmniej teren miał funkcję komunikacyjną. Teraz beton będzie położony bez celu. To marnotrawstwo przestrzeni miejskiej.

        • 0 2

  • doliczyłem trzy miejsca parkingowe (6)

    przy przychodni i poczcie.

    • 11 9

    • no a po co te miejsca parkingowe.... (1)

      ...emeryci do kościoła i przychodni autobusem albo na piechotę się dowleką. Kto tam młodszy i z samochodem to pod biedronką sobie na parkingu stanie, albo na trawniku niepodal.
      A ten tramwaj z wizualizacji to pewnie postawią takie cudne dziadostwo jak na Łąkowej.

      • 7 1

      • w tramwaju bedzie poczekalnia dla chorych

        przed przychodnią. Tylko czasami chorego trzeba zawieść do przychodni. Młody głupi projektant o chorowaniu jeszcze nie myśli.

        • 1 2

    • Ja nie widze ani jednego

      • 0 2

    • Polityka rezygnacji z 4kół przez Miasto Gdańsk (2)

      W mieście coraz mniej dróg i miejsc parkingowych (np.stogi), zmniejsza się liczbę pasów (hallera) i tworzy się więcej przejść (naziemne koło lotu) plus dróg rowerowych i przjeazdów. Wszystko w imię porzucenia samochodów. Tylko problem taki, że komunikacja niewydolna. Nie jesteśmy warszawą.

      • 8 4

      • Nie ma takiej polityki jeżeli patrzysz na urzednikow

        Wielkie parkingi przy każdym urzedzie

        • 2 0

      • problemem jest utrzymujący się nadmiar samochodów

        a nie rosnąca za wolno liczba miejsc do parkowania tychże. Całe szczęście rady kolejnych dzielnic podejmują działania na rzecz likwidacji prawa do parkowania samochodów na chodnikach.

        • 0 0

  • Okolica bardzo ładna i klimatyczna, ale ... (2)

    ... jak "władze" naszego miasta zamierzają przegonić wszech obecną w tym miejscu oruńską patologię i meneli ??

    • 6 23

    • (1)

      Chyba dawno Cię tam nie było...

      • 8 1

      • Codziennie

        • 1 2

  • 269 miesięcy? Zobaczymy czy konserwator zabytków będzie potrzebował więcej czasu na odpowiedzi.

    Oby jak najszybciej rozpoczęła się ta inwestycja, oby Pan konserwator zabytków nie blokował i nie udziwniał jak zwykle.

    • 8 1

  • To gdzie teraz będą L ki skręcać za kościołem

    skoro nie będzie już ulicy?
    Przerywam egzamin wynik negatywny!

    • 5 2

  • Przejazd kolejowy (1)

    zostaje jak jest? Pociagi beda dalej trabic a ludzie czekac na przejezdzie?

    • 7 5

    • Pytaj PKP

      • 3 1

  • Kiedy Prezydent Dulkiewicz zabierze glos ws palmy?! (2)

    Schowała głowę w piasek!

    • 19 6

    • Była stara to uschła.
      Zresztą nie troluj.
      Kiedy ostatnio byłeś ją obejrzeć?

      • 6 6

    • a może komuś wpisującemu tutaj swoje opinie palma odbiła?

      • 0 0

  • Orunia potrzebuje linii tramwajowej. rewitalizacja zrobi się sama, gdy tylko wprowadzi się tu sporo nowych rodzin (1)

    a wypchnięta zostanie patologia, która nosa poza dzielnicę nie wychyla (poza meczami Lechii)

    • 32 13

    • Orunia potrzebuje osobnej pary torów kolejowych by przedłużyć SKM co najmniej do Pruszcza Gdańskiego

      i zapewnić możliwość zachowania 5 minutowego taktu w godzinach szczytu rano i po południu. Mało kto przesiada się z samochodu na tramwaj, dużo większe możliwości stwarza połączenie kolejowe - z ewentualnym odgałęzieniem do dzielnic Gdańsk Południe. Oczywiście potrzebna jest także poprawa komfortu i bezpieczeństwa dostępu do stacji Gdańsk Orunia dla pieszych i rowerzystów, w tym także osób dojeżdżających rowerem wzdłuż doliny potoku oruńskiego, na którym powinna powstać kładka dla pieszych i rowerzystów nad Kanałem Raduni i Traktem Św. Wojciecha.

      • 2 0

  • Zdecydowanie za dużo betonu (kostki brukowej) (2)

    Sam pomysł rewitalizacji jak najbardziej popieram. Tylko dlaczego znowu tak dużo powierzchni planuje się utwardzić betonem, lub kostką brukową? Przecież tyle mówi się o zmianach w sposobie planowania zieleni w miastach, a tu znowu projekt z przewagą "betonu". Przykre to bardzo

    • 16 9

    • Wracaj na pola pod Braniewem

      • 2 8

    • Najlepsze jest to, że przeciwko rewitalizacji w tej formie są zarówno ekolodzy, jak i kierowcy, których aktywiści na co dzień nazywają zwolennikami betonozy.

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane