• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budimex złożył najtańszą ofertę na budowę Kolei Metropolitalnej - 716 mln zł

Maciej Naskręt
28 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Spółka PKM musi poszukać 30 mln zł, by móc podpisać umowę z Budimexem, który za budowę linii zażądał 716 mln zł. Spółka PKM musi poszukać 30 mln zł, by móc podpisać umowę z Budimexem, który za budowę linii zażądał 716 mln zł.

Najkorzystniejszą cenowo ofertę budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, ale i tak droższą o ok. 30 mln zł od szacunków inwestora, złożyło konsorcjum firm Budimex i Ferovial. Pod koniec 2014 r. do Trójmiasta przyjadą pierwsze składy, które obsłużą nową linię.



W czwartek spółka Pomorska Kolej Metropolitalna otworzyła koperty ze złożonymi w przetargu ofertami na budowę 18-kilometrowej linii kolejowej między Wrzeszczem a Osową. Spółka chciała na nią wydać prawie 688 mln zł brutto, ale wszystkie oferty były wyższe.

Najkorzystniejszą cenowo ofertę złożyło polsko-hiszpańskie konsorcjum firm Budimex i Ferovial. Zaproponowało, że zbuduje linię za kwotę ok. 716,10 mln zł. Najwyższa w przetargu oferta opiewała na ok. 1 mld 174 mln zł i zaproponowała ją inna hiszpańska spółka - FCC Construction.

Przypomnijmy, że zamówienie przeprowadzono w formule przetargu ograniczonego. Pierwszy etap zakończył się w połowie grudnia wyborem 16 firm, które spełniały kryteria ustalone przez firmę PKM. Wtedy firmy otrzymały zaproszenia do składania ofert cenowych. Pierwotnie ich otwarcie miało nastąpić 14 lutego, ale z uwagi na niemal 700 pytań od potencjalnych wykonawców, otwarcie ofert odsunięto właśnie do 28 lutego.

Teraz firma PKM zbada oferty firm i konsorcjów. W ciągu kilku dni poznamy wyniki trwającej od lata procedury przetargowej. O wyborze najkorzystniejszej propozycji decyduje najniższa cena.

Dotąd zakładano, że budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej ma kosztować ok. 760 mln zł (netto), z czego ponad 500 mln zł pochodzić będzie z unijnego dofinansowania.

Nowa linia połączy Gdańsk Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy. Zepnie się też z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna. Oddanie do użytku całej nowej linii PKM planowane jest w połowie 2015 roku.

Przejedź rowerem nasypem, po którym pobiegnie PKM.

Ale by pociągi mogły zacząć jeździć nową linią, potrzebny jest też tabor. Samorząd województwa planuje kupić 10 szynobusów. Na pewno będą to pojazdy o napędzie spalinowym, posiadające po ok. 180-200 miejsc siedzących. Składy będą musiały się zmierzyć ze znacznymi nachyleniami toru, które spotyka się w warunkach górskich.

Tak ćwiczyli antyterroryści z pomorskiej policji w budynkach przeznaczonych do wyburzenia pod PKM.

- Dofinansowanie zakupu taboru z programu Infrastruktura i Środowisko wynosi 59 proc. Trwa przygotowywanie dokumentacji, obecnie będzie przygotowywane uzupełnienie studium wykonalności części taborowej do projektu PKM-ki - mówi Eugeniusz Manikowski, zastępca dyrektora Departamentu Infrastruktury w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego.

- Przewidujemy, że w drugiej połowie roku zaczną się przetargi na zakup taboru. Spodziewamy się, że pierwsze dwa składy dotrą do nas pod koniec 2014 r. Kolejne składy dojadą do nas w połowie 2015 r. - zapewnia Eugeniusz Manikowski.

Właścicielem pojazdów będzie Województwo Pomorskie. Docelowo pojazdy zostaną jednak przekazane przewoźnikowi - wybranemu w postępowaniu o świadczenie usług publicznych w zakresie publicznego transportu zbiorowego. Może to być choćby spółka SKM, bądź Przewozy Regionalne.

Film promocyjny PKM.

Dziś urzędnikom trudno odpowiedzieć na pytanie: ile pociągów zjedzie z planowanej linii PKM i pojedzie w kierunku Kościerzyny i Gdyni, bowiem posiadają oni zbyt mało danych odnośnie parametrów technicznych odcinków linii kolejowej nr 201 Kościerzyna - Gdynia oraz odcinka linii nr 229 Glincz - Kartuzy.

Według prognoz ponad 50 proc. tzw. "pracy eksploatacyjnej" na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej będzie się odbywać poza odcinkiem z Wrzeszcza do Rębiechowa. Na pewno w celu zapewnienia dogodnego dojazdu do szkół i miejsc pracy w Trójmieście pociągi z Kartuz i Kościerzyny powinny kursować nie rzadziej niż co godzinę.

Oferty złożone w przetargu (brutto).

Kosztorys inwestorski: 687 965 258,04 zł.

1. FCC Constrution - 1 174 517 246,72 zł;
2. Budimex (lider) i Ferovial (partner) - 716 136 838,06 zł;
3. Astaldi SPA - 836 060 829,67 zł;
4. Aldesa - 796 623 618,50 zł;
5. Metrstat AS 999 999 999,06 zł;
6. Doraco (lider) i Ferocco Gotowski, Pol-dróg 943 264 036,54 zł;
7. Bilfinger Infrastuctures SA (lider) - 1 046 801 002,09 zł;
8. Salini Polska - 994 900 191,81 zł;
9. Mostostal Warszawa - 789 233 652,70 zł.

Miejsca

Opinie (178) 9 zablokowanych

  • stacja kokoszki

    Szkoda ,że decydenci zapomnieli o stacji w najgęściej zamieszkałym terenie tuż za obwodnicą. nikt nie kalkulował ilości pasażerów ,których będzie woziła kolej.w rezultacie jest to pociąg na lotnisko. Szkoda , ze nikt nie pamięta o mieszkańcach.

    • 0 0

  • To będzie taniej niż stadion ? (1)

    • 2 0

    • Na to nie licz

      • 0 0

  • Budimex kosi wszystko (11)

    oby tylko tory nie zapadały się jak jezdnia na wezle Karczemki.

    • 149 25

    • (4)

      kawałek drogi się zapadł i afera, spójrz na całość inwestycji, zastanów się i dopiero później krytykuj!

      • 32 13

      • Karolku!!!!! Obudź się!!!!

        Budimex znowu wraca do starych nawyków, czyli daje d*p... na swoich realizacjach. Mostem w Kwidzynie podobno jeździmy od połowy grudnia!
        Tyle, że to w teorii, bo w realu na dziś nawet pierwsza para pylonów nie ma jeszcze kompletu want, a zostały jeszcze dwie pary.

        • 0 0

      • (1)

        oczywiscie jest to bardzo przydatne dla całego regionu ale chodzi jeszcze o jakość

        • 9 3

        • Takie tam gadanie ;)

          Jeszcze trzy lata temu każdy mówił o "moście donikąd" :D Jak by portu nie było ;)
          Zobacz ile aktualnie aut jeździ po podwalu przedmiejskim :)

          • 3 0

      • Taaa,

        Traktor ma SPRAWNE trzy koła.

        • 15 4

    • Kret kreta nie wydyma

      Koniec końców trzeba to zakończyć. Bydło musi odejść od koryta.

      • 1 0

    • a co to za firma ten BudyńMex. jakaś zagraniczna chyba? z poludnia ameryki polnocnej?

      • 2 1

    • ciekawe czy znowu było to ugadane

      najtańsza oferta nie znaczy najkorzystniejsza bo jak się dogadali tak samo jak przy przetargach na drogi to może się okazać że inwestycja jest 2 razy droższa niż mógłby być rzeczywisty koszt

      • 3 2

    • ale kicha

      No to będzie rzeżbienie w stolcu...Fajansiarze budowlani.

      • 4 1

    • lepsi hiszpanie niz włosi

      ...nawet na Ełro

      • 1 3

    • Budimex Bubel i wszystko jasne!

      • 7 10

  • PO co to ciągnąć do Gdyni ? Tak na zdrowy rozum. Lepiej iść dalej w Kaszuby.

    Potrzebna nam Gdynia jak pies z kulawą nogą, wieczny maruder i dywersant.

    Trzeba konsolidować siły / itd / i wygrywać , będą łupy, wtedy Gdynia zmięknie i tym samym i ona się pożywi.

    Tymczasem konsolidować siły w Gdańsku.

    Tak by postąpił każdy dobry generał, ale wy nie wiecie o czym ja piszę.

    • 1 4

  • Matko kochana, 700 pytań do przetargu! No, to musi pierwszorzędnej jakości projekt być. A co wyjdzie jeszcze na etapie budowy? Oj, współczuję tym, co będą budowali...

    • 0 0

  • i znowu najtańsza oferta.....

    To już nie jest brak posłuchu władz dla społeczeństwa, które trąbi nonstop aby zmienić zasady wyłaniania zwycięzców. NIE najtańszej ofercie. To już jest najprawdziwszy DEBI..LIZM.

    • 0 0

  • Śpieszcie się, niebawem PO leci w siną dal i będą mścić się na Gdańsku.

    Co teraz zrobicie to będzie, a długi i tak niemiec przejmie razem z nami.

    Budować! Schnela ! Los los ! Schnela !arbeit machen vorvarts!

    • 0 0

  • Po raz wtóry zwracam uwagę...Jakim prawem stacja w wielkim kacku ma nazywać się fikakowo ?!?!?!?! (1)

    • 7 5

    • bo jest już stacja wielki kack obywatelu

      • 0 0

  • Ta linia nie ma sensu (9)

    nigdy na siebie nie zarobi, będą nią wozić powietrze, tak samo jak linią na Okęcie w Warszawie.

    • 42 125

    • Obwodnica 3 miasta też nie miała sensu w latach 80-tych wiec po co ja budowali??

      . Powinni zwinąć całą obwodnice bo ona nie ma sensu skoro ruch tranzytowy można pościć przez miasto

      • 4 0

    • (6)

      hahaha żadna linia transportu publicznego na siebie nie zarabia

      • 32 2

      • Problemem (5)

        linii na Okęcie jest to, że dochodzi na Okęcie. Linia z Gdańska będzie biegła do Gdyni, Kartuz i Kościerzyny. W sumie pasażerowie lotniska to tylko są obsługiwani przy okazji.

        • 37 3

        • (4)

          tak, na pewno mieszkańcy Gdańska Południa będą się przesiadać i będą jechali do Gdyni via Wrzeszcz i lotnisko; ta linia będzie wozić powietrze i Kaszubów

          • 5 33

          • dla jasienia, osowy, mysliwskiej to bedzie skok o lata swietlne, dla kaszub szansa, dla miasta nowy kierunek rozwoju, gdansk poludnie, gdansk poludnie, hej gdansk poludnie juz dostal tramwaje i havla, pora na inne dzielnice, a lotnisko z kolejka, dodatkowy rozwoj, czy w krakowie na lotnisko i tylko lotnisko jest wozone powietrze, nie, kolejka swietnie prosperuje.

            • 14 2

          • Widzę mało rozumiesz

            Ta linia będzie nie dla Gdańska Południe, a dla :

            - Mieszkańców Myśliwskiej i okolic - którzy obecnie mają mało linii.
            - M. Jasienia - podobnie jak Myśliwska.
            - Wiszące Ogrody - tu ZKM to tylko bywa.
            - Banino - tu bez auta ani rusz
            - Osowa - tu nawet autem jest ciężko.

            Do tego dojdą autobusy jeżdżące po osiedlach i dowożące na węzły.

            Więc nie martw się powietrza nie będą woziły, a raczej będą miały sporą obsadę. Do tego dojdą jeszcze "Kaszubi" (A tak naprawdę mieszkańcy Gdańska co się tam przeprowadzili), którzy będę dojeżdzać na węzły i wsiadać w PKM.

            Pamiętaj, że korki będą się powiększać z biegiem czasu, a miejsc parkingowych będzie coraz bardziej brakować, więc proponuje się przyzwyczaić do jeżdżenia KM, bo na pewno spotka i ciebie.

            • 26 3

          • A Kaszubi mają czarne podniebienie

            • 14 4

          • choćby na Niedzwiednik będzie można dojechać

            to już jest coś. O miejscowościach za lotniskiem, które teraz są osiągalne jednym autobusem lub samochodem nie wspominając. Staną się dostępne jak każda dzielnica w Gdańsku i miasto zacznie się rozwijać w tamtą stronę. Jak ktoś myśli, to jest oczywiste.

            • 25 3

    • hmm...

      Jak budowano obwodnicę Gdańska wśród pół, to wielu też wątpiło w sens jej istnienia.
      A teraz, wyobrażasz sobie życie bez niej?

      Po drugi Komunikacja Zbiorowa, nie jest praktycznie nigdzie dochodowa i na siebie nie zarabia z założenia.

      • 26 1

  • Na pewno będą to pojazdy o napędzie spalinowym

    ciuchcie na smród?? a co z elektrycznymi co za kicha!!!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane