- 1 Jak zniszczono Rady Dzielnic w Gdyni (120 opinii)
- 2 Lądowanie w Poznaniu przez nocny Duathlon (172 opinie)
- 3 PKP chce oddać Gdyni tunel. Szansa na zmiany w centrum (120 opinii)
- 4 Pozostałości baterii mającej bronić portu (68 opinii)
- 5 Wybudują chodnik w miejscu prowizorki (50 opinii)
- 6 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (136 opinii)
Budowa Drogi Czerwonej wciąż w powijakach
W połowie 2019 roku Sejm znowelizował ustawę o portach i przystaniach morskich, co miało przyspieszyć prace nad powstaniem Drogi Czerwonej, która może odciążyć trasy nie tylko w okolicach gdyńskiego portu, ale ma być również początkiem przedłużenia trójmiejskiej obwodnicy. Na razie jednak prace posuwają się powoli, a problemem nadal może być finansowanie wartej ok. 1,5 mld zł budowy.
Trafią więc one pod nadzór Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad i będą mogły być budowane z funduszy centralnych. Budowa Drogi Czerwonej, czyli inwestycja rzędu 1,5 mld zł była bowiem poza zasięgiem gdyńskiego budżetu.
Znowelizowana ustawa miała być wrotami do rozpoczęcia prac, ale temat ucichł, więc postanowiła o nim przypomnieć pomorska posłanka, Barbara Nowacka. Zapytała ministra infrastruktury m.in. o to na jakim etapie znajdują się prace oraz czy rozważane jest ich przyspieszenie. Przypomnijmy, że wstępnie planowano, że Droga Czerwona będzie gotowa w 2027 roku. W piśmie posłanki znaleźć można obszerne fragmenty artykułu Trojmiasto.pl z lipca 2019 roku.
Kto zapłaci za Drogę Czerwoną?
Wiceminister infrastruktury, Rafał Weber przypomina jednak, że w nowej ustawie są ściśle określone kwoty maksymalnych wydatków. Limit ten wynosi w latach 2019-2028 maksymalnie 2 mld zł na całą Polskę:
- 2020 r. - 1,5 mln zł
- 2021 r. - 5 mln zł
- 2022 r. - 15 mln zł
- 2023 r. - 1,5 mln zł
- 2024 r. - 66 mln zł
- 2025 r. - 265 mln zł
- 2026 r. - 580 mln zł
- 2027 r. - 760 mln zł
- 2028 r. - 306 mln zł
Przypomnijmy, że koszt budowy Drogi Czerwonej szacowny jest na 1,5 mld zł. Nawet zakładając, że sama budowa będzie trwała 2-3 lata, to na pokrycie jej kosztów wyłącznie ze środków centralnych nie ma wielkich szans, chyba że przeznaczony zostanie na nią cały budżet, co trudno sobie obecnie wyobrazić. Finansowana jest jednak koncepcja budowy.
- W Ministerstwie Infrastruktury rozpoczęły się prace nad opracowaniem koncepcji dotyczącej poprawy dostępu drogowego do portu w Gdyni. Koncepcja ta, biorąc pod uwagę planowanie przestrzenne i gęstość zabudowy w Gdyni konsultowana jest, przede wszystkim, z Ministerstwem Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej tak, aby możliwe było wypracowanie jednej, spójnej koncepcji przebiegu drogi o właściwych parametrach techniczno-eksploatacyjnych - informuje wiceminister infrastruktury, Rafał Weber. - Każda nowa inwestycja lub większa przebudowa istniejącej infrastruktury drogowej to przedsięwzięcie skomplikowane, poprzedzone m.in. analizą wielokryterialną, obejmującą przede wszystkim aspekty techniczne, środowiskowe i ekonomiczne. Wynikiem m.in. takiej analizy jest ustalenie kilku wariantów usytuowania drogi, z których jeden zostaje następnie rekomendowany Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska, który określa ostateczny przebieg inwestycji - dodaje.
Dlaczego Droga Czerwona jest tak ważna
Problem związany z wyprowadzeniem ruchu tranzytowego z portu w Gdyni to jedna z największych bolączek komunikacyjnych Portu Gdynia i całego regionu. Obecnie ruch jest poprowadzony, będącą na utrzymaniu miasta, Estakadą Kwiatkowskiego, wymagającą regularnych i kosztownych remontów finansowanych z gdyńskiego budżetu.
Każdy - choćby niewielki remont estakady - skutkuje tym, że zakorkowane jest dosłownie pół miasta. A przeguby starszej części estakady są w takim stanie, że remontowane muszą być niemal co roku.
Jak ma wyglądać Droga Czerwona
Droga Czerwona to bezpośrednie połączenie z portem poprzez przedłużenie Obwodnicy Trójmiasta. Ma być ekspresówką, która połączy się także z Via Maris. Ta będzie z kolei zaczynać się w Chyloni i połączy obwodnicę z Władysławowem.
Pierwsza ma odciążyć przede wszystkim nadmiernie dziś eksploatowaną Trasę Kwiatkowskiego, a druga ma być alternatywnym połączeniem Trójmiasta z Półwyspem Helskim.
- To będzie droga dwujezdniowa, która będzie prowadziła od terminalu kontenerowego w Gdyni do ulicy Morskiej, do końca trójmiejskiej obwodnicy - mówi Grzegorz Witkowski, wiceminister w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
Koszt ma wynieść ok. 1,5 mld zł, a całość prac zostać zakończona w 2027 roku. Pierwsze dwa lata mają być poświęcone na prace przygotowawcze. Trasa ma być dostępna zarówno dla ciężkiego transportu z portu, aby go wyprowadzić poza granicę miasta Gdyni, jak i dla ruchu lokalnego.
Miejsca
Opinie (203) 7 zablokowanych
-
2020-04-06 07:18
Komu to potrzebne? (2)
Nie ten kierunek....
- 7 78
-
2020-04-06 19:12
Wszystkim (1)
Moim zdaniem!
- 5 0
-
2020-04-07 07:07
Jemu i jego kolegom nie, bo przecież porty są w Niemczech.
- 1 2
-
2020-04-06 07:06
Rząd dużo planował (5)
Ale z pustego to i Salomon nie naleje. Kryzys idzie że przez 18 lat możemy zapomnieć o dużych inwestycjach.
- 59 18
-
2020-04-06 22:08
własnie to będzie najlepszy czas na duże inwestycje jak OPAT (1)
Pokazały to w czasach kryzysu m.in.USA, Niemcy,....
- 2 0
-
2020-04-07 01:54
wtedy wystarczyla lopata i dla tysiecy byla robota
- 2 0
-
2020-04-06 09:14
(1)
Trzeba było oszczędzać a nie rozdawać. Tekturowe Państwo!
- 11 5
-
2020-04-06 19:36
"piniendzy ni ma i nie będzie"
to sa oszczędności?
- 1 0
-
2020-04-06 18:23
ty sie pisior nie tlumacz jak dziecko, roztrwoniliscie wszystko wirus to pokazal jak na dloni
- 2 3
-
2020-04-06 19:45
słaby Szczurek to słabo się sprawy mają
- 3 2
-
2020-04-06 12:42
A kiedy Droga Czerwona w Gdańsku? (5)
Miała być równoległa do Grunwaldzkiej - po drugiej stronie torów SKM.
Jest dla niej zarezerwowane miejsce od dziesięcioleci.- 5 6
-
2020-04-06 19:39
Mam nadzieję, że nigdy
- 1 0
-
2020-04-06 16:12
Zle (1)
Nie czerwona a zielona w gdansku miala byc co mialo nibyisc przy torach skm
- 0 0
-
2020-04-06 16:20
zielona to z pasa nadmorskiego
przez Pachołek (pod), do Chwaszczyna.
Czerwona przy torach.
Póki co, jest Biała i Czarna... ;)- 0 0
-
2020-04-06 15:52
Dla twojej wygody ma być wyburzone pół Wrzeszcza?
- 0 0
-
2020-04-06 15:01
stoi na niej Metropolia
I kamienice starego Wrzeszcza z odnowionymi fasadami. W Oliwie budują się biurowce, okrawając rezerwę do minimum.
Więc zapomnij.- 2 0
-
2020-04-06 19:36
OPAT, gdzie jest OPAT???
Tylko OPAT może nas uratować!
- 4 0
-
2020-04-06 07:29
Opinia wyróżniona
Bez tej drogi Gdynia jest jak bez nogi (4)
"Jeżeli chcesz "chodzić musisz mieć na czymś chociażby na protezie" a tak to dalej będziesz kuśtykał o kulach"
Gdynia jeżeli chce się rozwijać potrzebuje tej drogi, dlatego bardzo ważna jest to inwestycja ale coś czuję że nawet za kilka lat droga nie powstanie.- 77 4
-
2020-04-06 18:42
(1)
horala dobrze wie jak sabotowac port gdynski
- 3 1
-
2020-04-06 19:34
ty za to nie wiesz
jak sabotować horałę.
- 0 1
-
2020-04-06 09:29
A no nie, choćby nie wiadomo ile pan Prezydent od inwestycji dostał lajków na FB, Instagramie czy Tiktoku.
- 2 0
-
2020-04-06 09:20
To dobrze czujesz
- 5 0
-
2020-04-06 07:26
(5)
jest pandemia koronawirusa, ruch aut na drogach znikomy, trzeba ten czas wykorzystać na generalne remonty, od razu!
- 73 3
-
2020-04-06 10:06
(2)
Ta, jak PiS przepie*dolil te nieprzebrane ilosci gotowki, ten wodospad pieniedzy odzyskany od mafii VATowskich na programy plus i teraz sie okazuje, ze jest pusto w kasie.
- 9 0
-
2020-04-06 10:32
wydał coś czego wcześniej nie było , niesamowite (1)
- 1 0
-
2020-04-06 19:32
No wlasnie geniuszu na to wyglada. Jakby nieprzebrane ilosci gowki i miliardy z VAT byly prawda to dzis Morawiecki nie musialby pie*dolic, ze za 6tygodni nie bedzie pieniedzy. Przypominam, ze nawet nie minal miesiac od narodowej kwarantanny.
- 3 0
-
2020-04-06 18:26
tylko najpierw trzeba kupic czarodziejska rozdzke, najlepiej w watykanie
- 0 0
-
2020-04-06 10:22
plany mówią inaczej
a plany są najważniejsze.
Na naprawę mostka na Gołębiej jeszcze wizualizacja nie powstała.- 4 0
-
2020-04-06 07:04
kierowca (5)
Planują, rysują, dyskutują - fajna bedzie.
- 68 6
-
2020-04-06 09:56
jeszcze będzie dobrze (1)
- 0 0
-
2020-04-06 17:42
w ministerstwie adamczyka tylko plany, makiety, a teraz zastanawiaja sie ile farby kupic
- 0 0
-
2020-04-06 09:50
A jak tam Via Maris panie Horała? 5 lat już mineło i cisza judaszu z pomorza, kolejny po Śniadku, piesku partyjny (1)
wszystko dla partii kosztem swojego regionu. zablokowaliście S6 (bedzie jakies smieszne 40km) i obw. metropolitarna. bede o tym pamietal
- 14 0
-
2020-04-06 17:39
jego wyborcy latwowierni, takie lemingi slepe
- 0 0
-
2020-04-06 08:50
Posada marzeń: gdyński planista.
Planujesz, wymyślasz, zmieniasz, odwołujesz, planujesz, wymyślasz, zmieniasz, odwołujesz, planujesz, wymyślasz, zmieniasz, odwołujesz, planujesz, wymyślasz, zmieniasz, odwołujesz, planujesz, wymyślasz, zmieniasz, odwołujesz... I tak do emerytury...
- 6 6
-
2020-04-06 17:39
Był taki jeden Gość, który mówił,że gospodarka jest w ruinie,że trzeba porty i stocznie odbudować-rozbudować, a teraz po 5 laty czytam że się jednak nie da!
- 3 0
-
2020-04-06 07:01
(10)
Nie Da Się
- 80 8
-
2020-04-06 08:53
"w powijakach..." (5)
Jak wszystko w tym mieście...
- 8 7
-
2020-04-06 11:27
A artykuł czytałeś, czy tylko obrazki? (3)
Bo tam nie ma słowa, że to inwestycja miejska.
- 4 3
-
2020-04-06 14:14
Gdańsk jakoś dał radę (2)
Tunel, Sucharskiego, Słowackiego...
Moze po nauki trzeba?- 3 2
-
2020-04-06 17:35
wieksze miasto, wiekszy budzet, ale takich rzeczy pisory nie ogarniaja
- 0 2
-
2020-04-06 14:59
Myślę że to trzy ligi za wysoko
Niech najpierw się nauczą od maleńkiego Pruszcza, jak się buduje obwodnicę z estakadą nad torami. Jak opanują dobrze ten poziom, to mogą ewentualnie próbować mieć inwestycje jak w Gdańsku.
- 2 1
-
2020-04-06 17:33
i tak zostanie dopoki wladza w rekach msciwego
- 1 1
-
2020-04-06 08:51
no nie da się! (1)
Horała rozpoczął kopanie, ale jednak nie potrafi !
- 10 6
-
2020-04-06 17:31
bo wtedy chodzilo tylko o zdjecia dla "ciemnego luda", ot takie oszustwo, pisia codziennosc
- 3 2
-
2020-04-06 16:20
Da
Trzeba nie dawać na tvpis i kasa jest
- 3 1
-
2020-04-06 09:04
Nie ma i nie będzie.
Kroi się nowy bonus od dojarzy - 1000+. Niedługo nie będzie nawet na sprzątanie dróg. Co tu mówić o budowaniu?
- 7 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.