• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budowa Drogi Czerwonej wciąż w powijakach

Michał Sielski
6 kwietnia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Ta droga połączy dwie kluczowe inwestycje w Gdyni
Droga Czerwona ma prowadzić do portu oraz być przedłużeniem obwodnicy. Droga Czerwona ma prowadzić do portu oraz być przedłużeniem obwodnicy.

W połowie 2019 roku Sejm znowelizował ustawę o portach i przystaniach morskich, co miało przyspieszyć prace nad powstaniem Drogi Czerwonej, która może odciążyć trasy nie tylko w okolicach gdyńskiego portu, ale ma być również początkiem przedłużenia trójmiejskiej obwodnicy. Na razie jednak prace posuwają się powoli, a problemem nadal może być finansowanie wartej ok. 1,5 mld zł budowy.



W lipcu 2019 roku parlamentarzyści jednogłośnie znowelizowali ustawę o portach i przystaniach morskich. Z nowego dokumentu wynika, że minister infrastruktury wraz z ministrem gospodarki morskiej (po konsultacji z samorządem) może zaliczyć drogi dostępowe do portów jako drogi krajowe.

Trafią więc one pod nadzór Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad i będą mogły być budowane z funduszy centralnych. Budowa Drogi Czerwonej, czyli inwestycja rzędu 1,5 mld zł była bowiem poza zasięgiem gdyńskiego budżetu.

Planowana Droga Czerwona połączy Obwodnicę Trójmiasta i Trasę Kwiatkowskiego z drogą do portu oraz planowaną trasą na Hel. Planowana Droga Czerwona połączy Obwodnicę Trójmiasta i Trasę Kwiatkowskiego z drogą do portu oraz planowaną trasą na Hel.
Znowelizowana ustawa miała być wrotami do rozpoczęcia prac, ale temat ucichł, więc postanowiła o nim przypomnieć pomorska posłanka, Barbara Nowacka. Zapytała ministra infrastruktury m.in. o to na jakim etapie znajdują się prace oraz czy rozważane jest ich przyspieszenie. Przypomnijmy, że wstępnie planowano, że Droga Czerwona będzie gotowa w 2027 roku. W piśmie posłanki znaleźć można obszerne fragmenty artykułu Trojmiasto.pl z lipca 2019 roku.

Kto zapłaci za Drogę Czerwoną?



Wiceminister infrastruktury, Rafał Weber przypomina jednak, że w nowej ustawie są ściśle określone kwoty maksymalnych wydatków. Limit ten wynosi w latach 2019-2028 maksymalnie 2 mld zł na całą Polskę:
  • 2020 r. - 1,5 mln zł
  • 2021 r. - 5 mln zł
  • 2022 r. - 15 mln zł
  • 2023 r. - 1,5 mln zł
  • 2024 r. - 66 mln zł
  • 2025 r. - 265 mln zł
  • 2026 r. - 580 mln zł
  • 2027 r. - 760 mln zł
  • 2028 r. - 306 mln zł

Przypomnijmy, że koszt budowy Drogi Czerwonej szacowny jest na 1,5 mld zł. Nawet zakładając, że sama budowa będzie trwała 2-3 lata, to na pokrycie jej kosztów wyłącznie ze środków centralnych nie ma wielkich szans, chyba że przeznaczony zostanie na nią cały budżet, co trudno sobie obecnie wyobrazić. Finansowana jest jednak koncepcja budowy.

- W Ministerstwie Infrastruktury rozpoczęły się prace nad opracowaniem koncepcji dotyczącej poprawy dostępu drogowego do portu w Gdyni. Koncepcja ta, biorąc pod uwagę planowanie przestrzenne i gęstość zabudowy w Gdyni konsultowana jest, przede wszystkim, z Ministerstwem Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej tak, aby możliwe było wypracowanie jednej, spójnej koncepcji przebiegu drogi o właściwych parametrach techniczno-eksploatacyjnych - informuje wiceminister infrastruktury, Rafał Weber. - Każda nowa inwestycja lub większa przebudowa istniejącej infrastruktury drogowej to przedsięwzięcie skomplikowane, poprzedzone m.in. analizą wielokryterialną, obejmującą przede wszystkim aspekty techniczne, środowiskowe i ekonomiczne. Wynikiem m.in. takiej analizy jest ustalenie kilku wariantów usytuowania drogi, z których jeden zostaje następnie rekomendowany Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska, który określa ostateczny przebieg inwestycji - dodaje.

Dlaczego Droga Czerwona jest tak ważna



Problem związany z wyprowadzeniem ruchu tranzytowego z portu w Gdyni to jedna z największych bolączek komunikacyjnych Portu Gdynia i całego regionu. Obecnie ruch jest poprowadzony, będącą na utrzymaniu miasta, Estakadą Kwiatkowskiego, wymagającą regularnych i kosztownych remontów finansowanych z gdyńskiego budżetu.

Każdy - choćby niewielki remont estakady - skutkuje tym, że zakorkowane jest dosłownie pół miasta. A przeguby starszej części estakady są w takim stanie, że remontowane muszą być niemal co roku.

Jak ma wyglądać Droga Czerwona



Droga Czerwona to bezpośrednie połączenie z portem poprzez przedłużenie Obwodnicy Trójmiasta. Ma być ekspresówką, która połączy się także z Via Maris. Ta będzie z kolei zaczynać się w Chyloni i połączy obwodnicę z Władysławowem.

Pierwsza ma odciążyć przede wszystkim nadmiernie dziś eksploatowaną Trasę Kwiatkowskiego, a druga ma być alternatywnym połączeniem Trójmiasta z Półwyspem Helskim.

- To będzie droga dwujezdniowa, która będzie prowadziła od terminalu kontenerowego w Gdyni do ulicy Morskiej, do końca trójmiejskiej obwodnicy - mówi Grzegorz Witkowski, wiceminister w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
Koszt ma wynieść ok. 1,5 mld zł, a całość prac zostać zakończona w 2027 roku. Pierwsze dwa lata mają być poświęcone na prace przygotowawcze. Trasa ma być dostępna zarówno dla ciężkiego transportu z portu, aby go wyprowadzić poza granicę miasta Gdyni, jak i dla ruchu lokalnego.

Miejsca

Opinie (203) 7 zablokowanych

  • Komu to potrzebne? (2)

    Nie ten kierunek....

    • 7 78

    • Wszystkim (1)

      Moim zdaniem!

      • 5 0

      • Jemu i jego kolegom nie, bo przecież porty są w Niemczech.

        • 1 2

  • Rząd dużo planował (5)

    Ale z pustego to i Salomon nie naleje. Kryzys idzie że przez 18 lat możemy zapomnieć o dużych inwestycjach.

    • 59 18

    • własnie to będzie najlepszy czas na duże inwestycje jak OPAT (1)

      Pokazały to w czasach kryzysu m.in.USA, Niemcy,....

      • 2 0

      • wtedy wystarczyla lopata i dla tysiecy byla robota

        • 2 0

    • (1)

      Trzeba było oszczędzać a nie rozdawać. Tekturowe Państwo!

      • 11 5

      • "piniendzy ni ma i nie będzie"

        to sa oszczędności?

        • 1 0

    • ty sie pisior nie tlumacz jak dziecko, roztrwoniliscie wszystko wirus to pokazal jak na dloni

      • 2 3

  • słaby Szczurek to słabo się sprawy mają

    • 3 2

  • A kiedy Droga Czerwona w Gdańsku? (5)

    Miała być równoległa do Grunwaldzkiej - po drugiej stronie torów SKM.
    Jest dla niej zarezerwowane miejsce od dziesięcioleci.

    • 5 6

    • Mam nadzieję, że nigdy

      • 1 0

    • Zle (1)

      Nie czerwona a zielona w gdansku miala byc co mialo nibyisc przy torach skm

      • 0 0

      • zielona to z pasa nadmorskiego

        przez Pachołek (pod), do Chwaszczyna.
        Czerwona przy torach.
        Póki co, jest Biała i Czarna... ;)

        • 0 0

    • Dla twojej wygody ma być wyburzone pół Wrzeszcza?

      • 0 0

    • stoi na niej Metropolia

      I kamienice starego Wrzeszcza z odnowionymi fasadami. W Oliwie budują się biurowce, okrawając rezerwę do minimum.
      Więc zapomnij.

      • 2 0

  • OPAT, gdzie jest OPAT???

    Tylko OPAT może nas uratować!

    • 4 0

  • Opinia wyróżniona

    Bez tej drogi Gdynia jest jak bez nogi (4)

    "Jeżeli chcesz "chodzić musisz mieć na czymś chociażby na protezie" a tak to dalej będziesz kuśtykał o kulach"
    Gdynia jeżeli chce się rozwijać potrzebuje tej drogi, dlatego bardzo ważna jest to inwestycja ale coś czuję że nawet za kilka lat droga nie powstanie.

    • 77 4

    • (1)

      horala dobrze wie jak sabotowac port gdynski

      • 3 1

      • ty za to nie wiesz

        jak sabotować horałę.

        • 0 1

    • A no nie, choćby nie wiadomo ile pan Prezydent od inwestycji dostał lajków na FB, Instagramie czy Tiktoku.

      • 2 0

    • To dobrze czujesz

      • 5 0

  • (5)

    jest pandemia koronawirusa, ruch aut na drogach znikomy, trzeba ten czas wykorzystać na generalne remonty, od razu!

    • 73 3

    • (2)

      Ta, jak PiS przepie*dolil te nieprzebrane ilosci gotowki, ten wodospad pieniedzy odzyskany od mafii VATowskich na programy plus i teraz sie okazuje, ze jest pusto w kasie.

      • 9 0

      • wydał coś czego wcześniej nie było , niesamowite (1)

        • 1 0

        • No wlasnie geniuszu na to wyglada. Jakby nieprzebrane ilosci gowki i miliardy z VAT byly prawda to dzis Morawiecki nie musialby pie*dolic, ze za 6tygodni nie bedzie pieniedzy. Przypominam, ze nawet nie minal miesiac od narodowej kwarantanny.

          • 3 0

    • tylko najpierw trzeba kupic czarodziejska rozdzke, najlepiej w watykanie

      • 0 0

    • plany mówią inaczej

      a plany są najważniejsze.
      Na naprawę mostka na Gołębiej jeszcze wizualizacja nie powstała.

      • 4 0

  • kierowca (5)

    Planują, rysują, dyskutują - fajna bedzie.

    • 68 6

    • jeszcze będzie dobrze (1)

      • 0 0

      • w ministerstwie adamczyka tylko plany, makiety, a teraz zastanawiaja sie ile farby kupic

        • 0 0

    • A jak tam Via Maris panie Horała? 5 lat już mineło i cisza judaszu z pomorza, kolejny po Śniadku, piesku partyjny (1)

      wszystko dla partii kosztem swojego regionu. zablokowaliście S6 (bedzie jakies smieszne 40km) i obw. metropolitarna. bede o tym pamietal

      • 14 0

      • jego wyborcy latwowierni, takie lemingi slepe

        • 0 0

    • Posada marzeń: gdyński planista.

      Planujesz, wymyślasz, zmieniasz, odwołujesz, planujesz, wymyślasz, zmieniasz, odwołujesz, planujesz, wymyślasz, zmieniasz, odwołujesz, planujesz, wymyślasz, zmieniasz, odwołujesz, planujesz, wymyślasz, zmieniasz, odwołujesz... I tak do emerytury...

      • 6 6

  • Był taki jeden Gość, który mówił,że gospodarka jest w ruinie,że trzeba porty i stocznie odbudować-rozbudować, a teraz po 5 laty czytam że się jednak nie da!

    • 3 0

  • (10)

    Nie Da Się

    • 80 8

    • "w powijakach..." (5)

      Jak wszystko w tym mieście...

      • 8 7

      • A artykuł czytałeś, czy tylko obrazki? (3)

        Bo tam nie ma słowa, że to inwestycja miejska.

        • 4 3

        • Gdańsk jakoś dał radę (2)

          Tunel, Sucharskiego, Słowackiego...
          Moze po nauki trzeba?

          • 3 2

          • wieksze miasto, wiekszy budzet, ale takich rzeczy pisory nie ogarniaja

            • 0 2

          • Myślę że to trzy ligi za wysoko

            Niech najpierw się nauczą od maleńkiego Pruszcza, jak się buduje obwodnicę z estakadą nad torami. Jak opanują dobrze ten poziom, to mogą ewentualnie próbować mieć inwestycje jak w Gdańsku.

            • 2 1

      • i tak zostanie dopoki wladza w rekach msciwego

        • 1 1

    • no nie da się! (1)

      Horała rozpoczął kopanie, ale jednak nie potrafi !

      • 10 6

      • bo wtedy chodzilo tylko o zdjecia dla "ciemnego luda", ot takie oszustwo, pisia codziennosc

        • 3 2

    • Da

      Trzeba nie dawać na tvpis i kasa jest

      • 3 1

    • Nie ma i nie będzie.

      Kroi się nowy bonus od dojarzy - 1000+. Niedługo nie będzie nawet na sprzątanie dróg. Co tu mówić o budowaniu?

      • 7 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane