• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budowa przystanku SKM Śródmieście na 7 miesięcy przed końcem

Maciej Naskręt
17 maja 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
  • Prace przy niwelacji terenu pod kolejny - wschodni - tor SKM nieopodal Huciska.
  • Ułożony pierwszy spośród dwóch torów linii SKM w kierunku  nowego przystanku - SKM Śródmieście.
  • Gotowa ściana, która będzie podpierać płytę planowanego w tym miejscu Forum Radunia.
  • Prace torowe pod wiaduktem Hucisko.



Sprawdziliśmy postęp prac na budowie przystanku SKM Śródmieście wraz z kilometrową linią kolejową, która połączy nowy przystanek ze stacją Gdańsk Główny. Do zakończenia inwestycji wartej 66,7 mln zł pozostało 7 miesięcy.



Zobacz wizualizację budowy przystanku SKM Śródmieście.

W grudniu tego roku ma zakończyć się budowa przystanku SKM Śródmieście. Inwestycja zlecona przez spółkę SKM zapewni pasażerom dojazd w rejon al. Armii Krajowej. zobacz na mapie Gdańska Obecnie składy z Gdyni dojeżdżają na stację Gdańsk Główny.

Inwestor - spółka SKM w Trójmieście - zadowolona jest z prowadzonych prac. - Roboty budowlane przebiegają zgodnie z przyjętym przez nas harmonogramem. Na ten moment nie przewidujemy żadnych opóźnień przy otwarciu linii wraz z przystankiem - mówi dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście, Marcin Głuszek.

Plan budowy

Zeszłoroczne prace rozbiórkowe na terenie budowy przystanku SKM Śródmieście.

Przypomnijmy: kolejowa inwestycja w Gdańsku dzieli się na trzy części. Pierwsza to przebudowa istniejącej stacji Gdańsk Główny. Obejmuje ona modernizację peronu trzeciego poprzez utworzenie tzw. peronu wyspowego, remont i adaptację istniejącej wiaty wraz z jej wydłużeniem, a także przebudowę schodów wejściowych na nowy peron. Ponadto pasażerom poruszanie się ma ułatwiać winda, łącząca peron nr 3 z przejściem podziemnym.

Kolejna część przedsięwzięcia to budowa ok. kilometrowej, dwutorowej linii kolejowej do planowanej stacji Gdańsk Śródmieście. W jej ramach oprócz torów zostanie wzmocniona konstrukcja Kanału Raduni przechodząca pod torami.

Przystanek SKM Gdańsk Śródmieście. Przystanek SKM Gdańsk Śródmieście.
Trzecim i najważniejszym elementem inwestycji jest budowa nowego peronu wyspowego, czyli stacji Gdańsk Śródmieście. Na planowanym peronie zostanie ulokowana wiata peronowa o konstrukcji stalowej, urządzenia elektronicznej informacji audiowizualnej dla podróżnych, słupki SOS-Info, monitoring, instalacja oświetleniowa, a także obiekty małej architektury.

Prace torowe

Obecnie na odcinku ok. 500 metrów - między Huciskiem zobacz na mapie Gdańska a al. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska został ułożony zachodni tor przyszłej linii. Budowę wschodniego toru utrudniają zwały ziemi po dawnym murze oporowym. Stąd jeszcze dużo pracy przed wykonawcą. Musi on odgarnąć grunt, by móc ułożyć kolejny tor. Prace przy nim mają rozpocząć się pod koniec robót.

Na pozostały odcinkach - także przy planowanym przystanku SKM Śródmieście trwa wykonywanie podbudowy przyszłego torowiska. Oprócz tego trwa budowa jego odwodnienia, tak by po opadach deszczu torowisko nie ulegało rozmyciu.

Obecnie w pobliżu nowego torowiska trwa betonowanie dodatkowej - wschodniej - ścianki Forum Radunia. Na realizację ponadto czeka system sterowania ruchem (SRK).

  • Budowa przystanku SKM Śródmieście przy al. Armii Krajowej. Na zdjęciu widać zarys nowego peronu.
  • Budowa zejść z wiaduktu na al. Armii Krajowej do peronu SKM Śródmieście.
  • Gotowa konstrukcja drugiego zejścia do peronu przystanku SKM Śródmieście.
  • Przebudowany nieco wiadukt w ciągu al. Armii Krajowej. Tuż pod nim wykonane podłoże pod nowy tor SKM.


Widok na przystanek SKM Gdańsk Śródmieście z wiaduktu w ciągu al. Armii Krajowej. Widok na przystanek SKM Gdańsk Śródmieście z wiaduktu w ciągu al. Armii Krajowej.
Prace przy SKM Śródmieście

Gotowe są już zewnętrzne ścianki przyszłego peronu po obu stronach, dzięki czemu widać zarys nowego obiektu. Wykonawcy udało się wykonać prace ziemne tak, by zmieścić w wykopie nie tylko dwa nowe tory, ale także właśnie przystanek.

Wykonano także zejście z wiaduktu w ciągu al. Armii Krajowej, a konkretnie z przystanku tramwajowego od strony budowanego Forum Radunia. Drugie schody - zejście z sąsiedniego przystanku tramwajowego - właśnie jest betonowane. Oprócz samych schodów pojawią się tam także windy.

Wizualizacja przejścia do peronu SKM Śródmieście z wiaduktu w ciągu al. Armii Krajowej. Wizualizacja przejścia do peronu SKM Śródmieście z wiaduktu w ciągu al. Armii Krajowej.
Prace na stacji Gdańsk Główny

Tu także wykonano już zewnętrzne ścianki przyszłego peronu po obu stronach. Gotowe jest też zejście i szyb windowy łączące peron trzeci z tunelem dla pieszych, którym można dojść m.in. do dworca PKS.

Pojawiły się też stalowe - ozdobne - filary po przeprowadzonej renowacji dawnej drewnianej wiaty nad peronem. Tam ruszyły już prace przy samej konstrukcji dachu. Wykonano na razie krokwie planowanego przystanku.

Co ciekawe, nowe torowisko przy historycznych budynkach dworca - hali, poczcie i dawnych magazynach - będzie posiadało maty, który wytłumią ewentualne drgania wywołane przejazdem składu SKM. Uchroni to przed uszkodzeniami wiekowe obiekty.

  • Prace torowe w rejonie wiaduktu Hucisko.
  • Prace ziemne w pobliżu dworca PKP Gdańsk Główny.
  • Gotowe ozdobne podpory przyszłej wiaty nad peronem 3 na stacji Gdańsk Główny.


Planowany przystanek SKM Gdańsk Śródmieście okiem pasażera. Planowany przystanek SKM Gdańsk Śródmieście okiem pasażera.
O wpięciu linii SKM w dalekobieżną zadecydują analizy

SKM-ka zamówiła wstępną analizę wykonalności rozbudowy linii kolejowej nr 250, po której na co dzień poruszają się pociągi SKM, od budowanego przystanku Gdańsk Śródmieście w kierunku Tczewa.

Władze spółki chcą poznać odpowiedź na pytanie: na jakim odcinku i ile torów w kierunku Tczewa można zbudować. Analiza może wykazać, że m.in. najlepszym rozwiązaniem w obecnej sytuacji będzie wpięcie linii SKM w tory dalekobieżne.

Wstępne studium to efekt działań podjętych przez władze Pruszcza Gdańskiego oraz samorządowców powiatu gdańskiego, tczewskiego i malborskiego.

Jeśli analiza wykaże, że budowa przedłużenia linii kolejowej nr 250 do Tczewa jest zasadna, wtedy samorządy, które opowiadają się za realizacją inwestycji będą musiały dokapitalizować SKM-kę. Przewoźnik nie ma bowiem pieniędzy, by samodzielnie realizować tak ogromne przedsięwzięcie.

Miejsca

Opinie (140) 1 zablokowana

  • SKM z Tczewa/Pruszcza/ Oruni zatrzyma się przy tym peronie czy nie? (5)

    • 35 7

    • nie (3)

      • 16 1

      • ile ludzi lubi, ze nie zatrzyma sie ;) (2)

        Poki co nie. Mam nadzieje, ze jak minie okres ochronny dla torow na E65 to zostanie to zmienione (to jak dobrze licze powinno miec miejsce ok 2017-18)

        • 3 1

        • za dużo fb u ciebie widzę (1)

          tutaj nie ma lajków tylko ludzie albo poperają opinię albo nie a to chyba różnica prawda?

          • 6 0

          • l i k e

            • 0 1

    • 2+2=4
      Daj minusa!

      • 3 17

  • Zajezdnie autobusowa tam zbudowac (1)

    zadaszyc i zrobic na gorze przystanki autobusowe zamiast tej zajezdni na jana z kolna . i na dwa trzy kioski starczy miejsca - tyle przestrzeni marnuja. Przystanek nie jest tak ladny jak na dworcu glownym to nie powinien swoja brzydota emanowac. Zabudowac i JUZ.

    • 1 1

    • malo poinformowany jestes

      przeciez u gory bedzie wezel przesiadkowy (tramwaje i autobusy)

      • 0 0

  • Czy ktoś mi odpowie, bo nie wiem (1)

    Czy SKM będzie jeździła np. z Gdyni, przez przystanek Gdańsk Główny - Śródmieście i pojedzie dalej na Orunię i Lipce?

    • 1 0

    • NIe

      nie, bo nie ma torów dalej.
      Jak na orunie to nie przez srodmiescie

      • 1 1

  • (8)

    mamy XXI wiek zdaje się. w związku z tym chciałem zapytać jakiej firmy będą schody ruchome na nowym przystanku, bo nic w artykule o tym nie znalazłem. Aha i rozkład kolejek z pruszcza/tczewa na nowym przystanku poproszę.

    • 39 4

    • Ja się pytam

      Skąd ta CHOLERNA MODA na odstęp między wejściem/wyjsciem na peron a WIATĄ PRZYSTANKOWĄ!

      • 2 0

    • kiepskie projekty (5)

      Spora kasa idzie na tą inwestycję, a projekt przypomina budowlę z lat 80tych - brak jednolitego zadaszenia peronu z przerwą pomiędzy schodami a wiatą na peronie, brak ruchomych schodów mimo usytuowania przystanku w centrum miasta, wszędzie siermiężny beton. Wystarczyłoby wychylić się i spojrzeć, jak budują infrastrukturę nie tylko w Europie Zachodniej, ale w innych miastach Polski- Poznaniu, Wrocławiu, Krakowie, Łodzi, nawet Bydgoszczy czy Toruniu. U nas wydaje się spore pieniądze, sporo inwestuje, a projekty są fatalne. Również PKM - inwestycja na miarę epoki, a swoją architekturą i przede wszystkim funkcjonalnością zdecydowanie nie powala.

      • 15 1

      • Beton jest akurat dobrym i ładnym materiałem. Brzydkie jest pomalowanie betonu za żółto lub brzoskwiniowo i wmawianie, że to

        • 1 0

      • Zwłaszcza w Łodzi jest piękny dworzec... LOL (3)

        • 2 1

        • jeszcze nie ma ale robia rewolucje transportowa - kolej sprowadzaja pod ziemie jak w Warszawie, a budowany intermodalny podziemny dworzec lodz fabryczna ma laczyc wszystkie srodki transportu w miescie.

          • 2 0

        • w poznaniu jest lepszy (1)

          chociaż niewiem czy to dworzec czy centrum handlowe bo łatwo można się pomylić.

          • 4 0

          • Tak samo w Krakowie. Z dużych miast chyba tylko Wrocław ma normalny dworzec...

            • 2 1

    • Oficjalnie najbrzydszy dworzec w Polsce - Rumia, doczekał się już remontu. Zdaje się, że już wykańczają :)

      • 5 0

  • (9)

    Z dworca gł, do tego przystanku idzie się jakieś pięć minut. Pytam, po co ten przystanek.

    • 57 55

    • debil (2)

      Debilu a jak ktoś idzie z dworca do Neptuna to skąd będzie mu bliżej? zastanów sie nad tym co piszesz

      • 6 24

      • To może metro zbudujmy, schody na stację wychodziłyby pomiędzy Dworem Artusa a Neptunem? (1)

        • 20 3

        • Policz ile będzie kosztować metro na podmokłym gruncie, który masz dookoła.

          • 0 1

    • mieszkam w pruszczu i pracuję na toruńskiej

      i bardzo by mi się przydał taki dojazd. Skmka jedzie 15 minut i gdyby jeszcze kursowała częściej to odrazu bym się przesiadł z auta a tak to nie mam alternatywy bo autobus bardzo długo jedzie z osiedla wschód, bo musi całe je objechać a potem stoi w tych samych korkach co ja w aucie. Na szczęście idzie lato i już jak są ładniejsze dni to jadę sobie wałem na rowerku i jestem szybciej niż bym autobusem jechał.

      • 7 0

    • w obie strony to już 10, a my w urzędzie cenimy czas (swój) i pieniądze (podatnika) (1)

      • 15 11

      • A petenci jak się dostają do urzędów?

        • 3 3

    • 5 min to na samych światłach stracisz

      przystanek potrzebny tylko szkoda że skmki z pruszcza się nie moga tam zatrzymać

      • 9 1

    • A ja się pytam kiedy podpisanie decyxji (1)

      środowiskowej Trasy Kaszubskiej. Bo w artykule z 6 maja było napisane, że ona juz jest tylko czeka na podpisanie. A podpisanie ma być w połowie maja. No i co? I cisza. Platfusy czekają na terminwyborów i podpiszą 23 maja. A juz 26 maja wpłyną odwołania i huk z takiej decyzji.

      • 2 3

      • Przecież każdy wie, że to kiełbasa

        Jak już stołki obsadzone to będzie znowu "My coś obiecywaliśmy? Nie, po prostu zmieniliśmy zdanie na ten temat".

        • 2 4

  • Ślepy tor jest bez sensu (1)

    Gdańsk Śródmieście musi być połączony z kierunkiem Tczew, Pruszcz. Wystarczy przepust na zlewiskiem kanału Radni i 2 rozjazdy. Jak zwykle u nas myśli się o wszystkim za późno trzeba 2 razy kasę wydać...

    • 14 2

    • Orunia

      Mieszkańcy Oruni mają już dość Szlabanów kolejowych.
      Pomimo pozytywnych opinii zwiększenia połączeń SKM w stronę Tczewa, Niewyobrażamy sobie aby bez wiaduktu lub tunelu dla samochodów na Oruni można by było myśleć o zwiększeniu częstotliwości kursowania SKM w stronę Tczewa!!!
      Samorząd Gdańska powinien naprawić swój "błąd, przespał" modernizacji E-65 teraz dla dobra Metropolii powinien "wyczarować" finanse!

      • 1 0

  • kto to projektował??? (1)

    Nie można było zaprojektować tej wiaty tak, aby łączyła się z zadaszeniem schodów? Czy problem nie był przerabiany przy okazji modernizacji stacji w Gdyni, gdzie brak jednolitego zadaszenia został ostro skrytykowany przez przeróżnych inżynierów i samych pasażerów? Widać, że przystanek projektowały dziadki z BPBK, którzy zatrzymali się w rozwoju 30 lat temu.

    • 19 0

    • dokladnie!

      Lachmyty z BPBK potrafia schrzanic doslownie wszystko.Pokazywalem ostatnio te wizualizacje znajomemu architektowi z Holandii-nie uwierzyl ze to jest oficjalny projekt centralnej stacji w polmilionowym,tysiacletnim miescie! To po prostu kpina z ludzi i ich ciezkiej kasy wydanej na to badziewie.Kto tym dziadygom dal dyplomy i prawo wykonywania zawodu w Europie XXI wieku?W Holandii nie przesloby to prymitywne szkaradztwo nawet w 30 tys miescie.Ludzie po prostu by sie nie zgodzili na taki obciach jako wizytowke miasta.Podrozny wysiada z pociagu i wyrabia sobie zdanie w pierwszych minutach.

      • 0 0

  • Był i powinien być / brzmieć PRZYSTANEK (4)

    Biskupia Góra.

    70 mln. plus za wiadukt 140 mln.

    Przypadek ???

    Nagle najważniejsze potrzeby?

    Miasto jest miłe dla molochów.... czyt. Adamowicz.

    • 5 2

    • Wiadukt jest na Zaroślaku (3)

      Przystanek też.

      • 1 1

      • Jaki tam Zaroślak....Jeśli już to wąziutki Petershagen (2)

        - leżący na Biskupiej Górze a raczej u jej podstawy.

        Na dole Biskupiej Krzyżacy zrobili Kanał Raduni a jej krzaki , które wyrosły wzdłuż Kanału mieszkańcy Biskupiej nazwali , na pewnym odcinku, Petershagen , po latach od wybudowania Kanału oczywiście... - a Biskupia BYŁA zamieszkana i znana długo przed wybudowaniem Kanału w 14 wieku... Są kroniki.

        • 1 1

        • (1)

          Wpisz w Wiki "przystanek Biskupia Górka" to się dowiesz że zarówno przystanek jak i wiadukt który mają wkrótce modernizować znajdują się na Zaroślaku u podnóża Biskupiej Górki

          • 0 1

          • Wiki tworzą ludzie

            i różnie tam piszą.

            Nie zaprzeczam nazwie a jedynie twierdzę , że są to tereny Biskupiej Góry.

            Są tam i Na Stoku i Salvator i wiele innych miejsc , ale wszystkie leżą na Biskupiej Górce , która sąsiaduje z Górką , Śródmieściem , Dolnym miastem - Toruńska , Okopową , Zatopione Domki - Bastion Gertrudy ,Orunią / Nowe Szkoty , Siedlcami - Malczewskiego, Kartuska i Chełmem oraz dawniej ze Stolzenbergiem.

            Zaroślak to część zieleni Biskupiej Góry która rozpościera się u dolnej części Biskupiej Góry na wąskim odcinku wzdłuż Kanału Raduni od tzw. 4 bloków po krótki odcinek "dolnego" Stoku - część ul. Na Stoku , można założyć , że do wysokości nieistniejącej już Dali.

            • 0 0

  • nawet szyn nie umieją prosto położyć vide fotka (2)

    a przystanek to potrzebny jest głównie urzędnikom:sądu,policji ,"leśnikom" i miejskim wyłącznie .Podwiozą pod drzwi za inwestycję wartą kilkaset mln /może wniosą?/

    • 6 11

    • nie znasz się na temacie układania torowisk to zamilcz

      tor w pionie i poziomie ustawia podbijarka

      • 3 0

    • Tak,bo to wszystko to spisek urzędniczy,nic dla ludzi.

      Zwłaszcza tych,którzy w urzędach mają coś załatwić. Oni i tak przywiozą się autem i będą klekotać,że "nie ma parkingów" (bezpłatnych,bo tylko frajer płaci)

      • 1 1

  • masakra (1)

    będzie można wsiąść do SKM w Gdyni na wzgórzu bo zacznę łazić po galeriach od Riviery potem wysiądę w Orłowie pójdę do kolejnej galery - KLIF. Potem do Sopot tam tez budują nowy dworzec z galerią następnie wrzeszcz tam błatycka i nowa galeria na przeciwko no i na końcu pojade do centrum Radunia na GD>Śródmieście . Odwiedze 5 reservdów, hausów, cropów, Homów and youów, empików, Zarów, Pików and klopenbergów. Super. Ja się pytam gdzie są parkingi ParkandRide?? Po co mi ECS, szekspir, ta stancja też nie wiem po co- chyba po to , żeby marszałek mógł z okna na peron patrzeć, bo sam i tak niczym takim nie dojeżdża.

    • 21 6

    • Gdansk stolicą kultury

      Tyle galerii w żadnym europejskim mieście nie ma. Lajkuje ten artystyczny klimat.

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane