• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy rondo pomoże odkorkować Czarny Dwór?

Maciej Naskręt
9 lipca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Korki na skrzyżowaniu ul. Czarny Dwór i al. Jana Pawła II w Gdańsku. Korki na skrzyżowaniu ul. Czarny Dwór i al. Jana Pawła II w Gdańsku.

Od czasu otwarcia Tunelu pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska korki u zbiegu ul. Czarny Dwór i al. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdańska to codzienność. Rozwiązaniem tych problemów zdaniem naszego czytelnika może być rondo. Urzędnicy wskazują na pewne problemy tego pomysłu, ale przeanalizują go.



Jak oceniasz pomysł budowy ronda na Zaspie?

Nie ma praktycznie dnia, by kierowcy nie tracili cennego czasu na skrzyżowaniu ul. Czarny Dwór i al. Jana Pawła II na Zaspie. W godzinach szczytu przejazd tędy zajmuje nawet 30 minut. Za ten stan rzeczy odpowiada tunel pod Martwą Wisłą, który jest świetnym objazdem dla korków w centrum Gdańska, ale skierował potoki kierowców właśnie do nadmorskich dzielnic miasta.

Jedyne co mogli zrobić drogowcy na tym skrzyżowaniu, to wydłużyć fazę zielonego światła dla jadących na wprost. Nic to jednak nie zmieniło. Dlatego niedawno inżynierowie ruchu zapowiedzieli, że włączą sygnalizację na tym skrzyżowaniu do systemu Tristar, co ma zapewnić szybszy przejazd.

Kierowcy chyba nie wierzą w to rozwiązanie i dlatego nadsyłają kolejne propozycje. Tym razem pan Wojciech zasugerował wykonanie w tym miejscu ronda.

- Skrzyżowania z ruchem okrężnym są znakiem rozpoznawczym Gdańska, więc czemu takiego rozwiązania nie zastosować na Zaspie? Nie dość, że uspokoiłoby to ruch i poprawiłoby bezpieczeństwo to na dodatek przejazd odbywałby się nieustannie - nie byłby ograniczany przez sygnalizację - mówi pan Wojciech.
Ponieważ dziś do skrzyżowania z praktycznie wszystkich stron prowadzą po dwa pasy ruchu, na ewentualnym rondzie należałoby zrobić tzw. turbinę. Podobne rozwiązanie zastosowano u zbiegu ul. Budowlanych i ul. Nowatorów zobacz na mapie Gdańska, czy też na rondzie przy wyjeździe z tunelu pod Martwą Wisłą od strony stadionu zobacz na mapie Gdańska.

Propozycja ronda, które może usprawnić ruch u zbiegu ul. Czarny Dwór i al. Jana Pawła II. Propozycja ronda, które może usprawnić ruch u zbiegu ul. Czarny Dwór i al. Jana Pawła II.
Urzędnicy: rozwiązanie jest drogie, ale przeanalizujemy je

Trzeba jednak podkreślić, że przebudowa skrzyżowania pochłonęłaby z kasy miasta kilka a nawet kilkanaście milionów złotych. Dla porównania: rondo turbinowe u zbiegu ul. Budowlanych i ul. Nowatorów kosztowało mieszkańców Gdańska ok. 7 mln zł.

Ale pieniądze to nie jedyny problem.

- Wstępnie można powiedzieć, że po uruchomieniu ronda trudno byłoby zachować płynność przejazdu samochodów. Zlikwidowalibyśmy światła, więc piesi przechodziliby przez jezdnię dowolnej chwili tamując ruch aut - zastrzega Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
- Ponadto ronda projektuje się tam, gdzie natężenie aut na wlotach jest podobne. Tymczasem na Zaspie duży ruch jest w obu kierunkach w relacji Przymorze - tunel. W tej sytuacji kierowcy wyjeżdżający z pobliskiego parkingu lub z al. Jana Pawła II mieliby poważne problemy by się włączyć do ruchu - dodaje Kotłowski.
Szef gdańskich drogowców zgadza się jednak, że pomysł wart jest głębszego przeanalizowania. Warto to zrobić tym bardziej, że przebudowa Drogi Zielonej wciąż nie ma zapewnionego finansowania.

Czytaj także: Trzy wizje zabudowy terenów przy Drodze Zielonej

Opinie (303) 1 zablokowana

  • Trzeba mieć pusto w bani by jechać czarnym dworem (1)

    Ci co skręcają w lewo odbijają wcześniej na skrzyżowania w Chrobrego i potem płytami jumbo powstańców wielkopolskich do szpitala i sa na Jana Pawła lub przez Majewskich i kołobrzeska trafia na przymorze.

    • 11 1

    • Olsztyńska też się często korkuje

      • 0 0

  • To dość proste (2)

    Jak modernizowano ulicę Czarny Dwór, trzeba było od razu wykonać ją jako 2 jezdnie po 2 pasy ruchu. Miejsca aż nadto, ale jak zwykle w Pałacu na Długie Ogrody przyoszczedzono i wprowadzono ten drobny fragment do całej trasy, teraz to się nazywa Zielony bulwar z tunelem pod Pachołkiem, który Bóg jeden wie kiedy i czy w ogóle powstanie. Tak to się planuje w Gdańsku.
    Dzisiaj należy wykonać ten fragment w systemie 2x2 jezdnie, podobnie jak drugą jezdnię od hali Ergo Arena do ul. Pomorskiej. Wykonanie tych odcinków budżetu Gdańska nie położy na łopatki, a zdecydowanie ułatwi ruch kołowy, podobnie jak połączy i rozszerzy sieć dróg dwujezdniowych.
    To proste i nie potrzeba wielkich analiz, czy doktoratów.

    • 12 10

    • (1)

      Jak chcieli kilka lat temu poszerzyć Gospody to staruchy z okolicznych bloków byli przeciw i robili pikiety . A teraz płaczą że korki, głośno i śmierdzi

      • 1 3

      • Staruchy są już na Łostowicach

        • 0 1

  • Skrzyżowanie wcześniej (2)

    Rondo powinno być na skrzyżowaniu: czarny dwór/dąbrowszczaków/ obrońców wybrzeża. Co chwila tam są wypadki i kolizje. To niebezpieczne skrzyżowanie.

    • 6 5

    • (1)

      Skrzyżowanie jest bezpieczne, ale skoro ludzie nie potrafią ustąpić pierwszeństwa to nawet osiedlowe skrzyżowanie może być "niebezpieczne"

      • 5 0

      • Nawet nie ma linii narysowanych, jeden wielki bałagan. Jednak musi być coś nie tak skoro co chwila są stłuczki. We wrzeszczu też są tak duże skrzyżowania a nie ma tylu kolizji.

        • 1 0

  • Będziemy blokować ten odcinek!

    Władze nie chcą widzieć problemu po budowie tunelu. Zapomniano o jednoczesnej budowie tego odcinka (skończyło się na obietnicach). Przymorze jest zablokowane - przez głupotę władz. My mieszkańcy mamy na to pomysł i szybką reakcję. W piątki będziemy blokować to skrzyżowanie. Zakorkujemy całkowicie przepływ - wtedy może ktoś pomyśli. Jeszcze w lipcu może nam się uda zrobić pierwszą akcję. Ale 4 września planujemy totalną blokadę. Mieszkańcy łączcie się we wspólnym interesie!

    • 11 1

  • Tristar nic nie da

    Dlatego niedawno inżynierowie ruchu zapowiedzieli, że włączą sygnalizację na tym skrzyżowaniu do systemu Tristar, co ma zapewnić szybszy przejazd.

    To da efekt odwrotny. Już były dowody na to, że w niektórych miejscach, gdzie Tristar działa, nie dało to zmian na lepsze.

    • 7 0

  • Jedyna opcja to zamknąć tunel pod Wisłą.

    • 6 1

  • Ruch pieszych i rowerowy

    Rondo nie ma sensu ponieważ przy tak dużym ruchu pieszych oraz rowerów i tak trzeba będzie zostawić światła do regulacji. Zbędny wydatek miasta i ogromne problemy podczas budowy.

    • 10 0

  • Jak zwykle w Polsce

    Przecież to dziecko by się domyśliło, że ul. Czarny Dwór nie da rady ogarnąć takiej ilości aut po otwarciu tunelu. Ja nie wiem jakim to trzeba być kołkiem albo ignorantem żeby tak wąską dróżką połączyć ogromniaste Przymorze i Zaspę z wylotówką z miasta i dojazdówką do stadionu. O molo w Brzeźnie i Szpitalu nie wspomnę. Tam dwa pasy w jedną stronę to by było mało. Ronda turbinowe to mega świetny pomysł. Sprawdzają się wszędzie tylko muszą być odpowiednio DUŻE jak np. w Letnicy przy stadionie. To rondo ma 11 zjazdów/wzjadów + tramwaj i daje radę !

    • 6 2

  • Ronda niczego jeszcze i nigdzie nie rozkorkowały, buduje się je, bo ewentualne następstwa kolizji są wielokrotnie mniej (1)

    I to jest cel budowania skrzyżowań z ruchem okrężnym. Żeby zaś zredukować korki, potrzeba skrzyżowań bezkolizyjnych.
    W Europejskich miastach często buduje się bezkolizyjne średnicówki, trasa biegnie wykopem, wszystkie skrzyżowania są nad nią. To są najmniejsze koszty, nie trzeba drążyć tuneli. lekkie obniżenie trasy głównej i wiadukt nad nią. Takie rozwiązanie spotkać można w wielu Niemieckich miastach, Monachium, Augsburg....

    • 15 2

    • w Barcelonie nad morzem, w Wawie też

      Tylko w Gdańsku rozwiązanie jest nieznane....
      Droga Zielona powinna być tak zbudowana, w półwykopie, gdyż ma wiele przejść pieszych nad morze

      • 2 0

  • (1)

    za stanie w korku karać mandatem

    • 6 1

    • ...ale urzędników

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane