• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budowa tramwaju na Nowej Warszawskiej rozłożona na dwa etapy

Rafał Borowski
30 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tramwaje pojadą ciszej przez al. Havla
Na 2-kilometrowej trasie powstaną trzy przystanki tramwajowe. Wzdłuż torów powstanie droga rowerowa. Niebieskim kolorem oznaczono pierwszy etap inwestycji, a pomarańczowym drugi. Na 2-kilometrowej trasie powstaną trzy przystanki tramwajowe. Wzdłuż torów powstanie droga rowerowa. Niebieskim kolorem oznaczono pierwszy etap inwestycji, a pomarańczowym drugi.

Budowa linii tramwajowej wzdłuż ul. Nowej Warszawskiej zostanie podzielona na dwa etapy: pierwszy od al. Havla do ul. Łódzkiej, drugi od ul. Łódzkiej do al. Adamowicza. Zdaniem urzędników to jedyna szansa, aby dotrzymać zaplanowanego terminu realizacji inwestycji. Warunkiem powodzenia jest jednak pozytywne rozpatrzenie wniosku o zwiększenie dofinansowania unijnego.



Czy będziesz korzystał z linii tramwajowej wzdłuż Nowej Warszawskiej?

Przypomnijmy: w ubiegłym tygodniu pojawił się nieoczekiwany problem, który postawił pod znakiem zapytania budowę tramwaju wzdłuż Nowej Warszawskiej na Ujeścisku. Po otwarciu ofert złożonych w postępowaniu przetargowym okazało się, że najniższa z ośmiu ofert przekracza zaplanowany budżet aż o blisko 25 mln zł. Dla porównania, najdroższa oferta przekraczała go o 41 mln zł.

Na szczęście dla mieszkańców południa Gdańska magistrat nie zarzucił planu możliwie szybkiej realizacji tej inwestycji. W jaki sposób - zdaniem urzędników - uda się to osiągnąć?

Wniosek o zwiększenie dofinansowania unijnego



Budowa nowej linii tramwajowej zostanie podzielona na dwa, następujące po sobie etapy. Pierwszy obejmuje budowę odcinka od al. Havla do ul. Łódzkiej, zaś drugi od ul. Łódzkiej do al. Adamowicza.

- Projekt europejski zakładał realizację tej linii tramwajowej w roku 2021 i ten cel chcemy utrzymać. Budowa realizowana będzie w dwóch etapach, z zachowaniem terminu zakończenia 2021. Prace na pierwszym odcinku rozpoczną się w maju i potrwają do grudnia. Równolegle miasto programować będzie finansowanie na realizację drugiego odcinka linii tramwajowej, tak aby wyłonienie wykonawcy robót nastąpiło w czwartym kwartale 2020 r., z terminem zakończenia określonym na czwarty kwartał 2021 r. - wyjaśnia Alan Aleksandrowicz, zastępca prezydenta Gdańska ds. inwestycji.
Urzędnicy zamierzają pozyskać brakującą kwotę z kasy Unii Europejskiej.

- Budowa linii tramwajowej w Nowej Warszawskiej jest jednym z elementów programu Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej - etap IVA, który jest współfinansowany z funduszy unijnych. Miasto wystąpiło o zwiększenie dofinansowania unijnego na wspomniany projekt, pozwoli to w połączeniu z finansami gminnymi na zabezpieczenie wystarczającej ilości środków na realizację tramwaju w Nowej Warszawskiej. Potrzeba na to jednak czasu - przekonuje Aleksandrowicz.
Linia tramwajowa wzdłuż Nowej Warszawskiej połączy al. Havla z al. Adamowicza. Umożliwi ona mieszkańcom Ujeściska i Szadółek znacznie szybsze dotarcie do centrum miasta. Na zdjęciu widoczne skrzyżowanie ulic Jabłoniowej i Warszawskiej z al. Adamowicza. Linia tramwajowa wzdłuż Nowej Warszawskiej połączy al. Havla z al. Adamowicza. Umożliwi ona mieszkańcom Ujeściska i Szadółek znacznie szybsze dotarcie do centrum miasta. Na zdjęciu widoczne skrzyżowanie ulic Jabłoniowej i Warszawskiej z al. Adamowicza.

Prace na Havla mają być prowadzone w wakacje



Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, harmonogram inwestycji przedstawia się następująco: pierwszy etap inwestycji, obejmujący odcinek od al. Havla do ul. Łódzkiej, ma zostać ukończony w grudniu jeszcze tego roku. Aby jak najszybciej wyłonić wykonawcę robót, postępowanie przetargowe zostanie ogłoszone lada tydzień - w lutym.

Al. Havla to jedna z najbardziej uczęszczanych dróg w tej części miasta. W związku z tym, roboty budowlane na tej arterii zostały zaplanowane na okres wakacyjny, kiedy ruch samochodowy jest znacznie mniejszy. Chyba nikomu nie trzeba tłumaczyć, jak dokuczliwe byłyby skutki sytuacji, gdyby nie udało się dotrzymać tego terminu.

Tak ma wyglądać nowa zajezdnia na południu Gdańska



Gdy będzie realizowana budowa pierwszego odcinka, jednocześnie będą prowadzone przygotowania do rozpoczęcia budowy drugiego, czyli od ul. Łódzkiej do al. Adamowicza. Postępowanie przetargowe zostało zaplanowane w trzecim kwartale tego roku, a zakończenie prac w czwartym kwartale przyszłego roku. Jak już wcześniej wspomniano, warunkiem realizacji tego planu jest uzyskanie dodatkowego finansowania z Unii Europejskiej.

Powstanie brakujący odcinek ul. Piotrkowskiej



Urzędnicy przedstawili też jasną deklarację ws. budowy brakującego odcinka ul. Piotrkowskiej na Ujeścisku. Odcinek, który znacznie odciąży zakorkowaną w godzinach szczytu ul. Warszawską, powinien być gotowy w drugiej połowie przyszłego roku. O pilnej potrzebie zrealizowania tej inwestycji pisaliśmy szerzej w grudniowym artykule.

- Projektowany będzie też ok. 350 m odcinek ul. Piotrkowskiej, który umożliwi skomunikowanie ul. Piotrkowskiej z al. Pawła Adamowicza i odciąży ruch na ul. Warszawskiej. Realizacja tego projektu ma zakończyć się w trzecim kwartale 2021 r., jeszcze przed zakończeniem budowy linii tramwajowej Nowa Warszawska - informuje Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

Opinie (122) ponad 10 zablokowanych

  • Gdzie Nowa Świętokrzyska? (1)

    Ktoś tam u góry zapomniał o planach nowej Świętokrzyskiej?

    • 10 4

    • A co, Havla jeszcze za mało zakorkowana?

      • 1 0

  • A kiedy przedłużenie nowej bulońskiej do swietokrzyskiej?????

    • 4 4

  • Za poprzedniego prezydenta wszystko szło sprawniej (1)

    Dramat!

    • 17 16

    • przeciez to jest kontynuacja planow Adamowicza. Wycena przetargu powstala za jego rzadow.
      Zacznij myslec, potem pisz.

      • 2 0

  • usprawni, usprawni etc.

    obiecanki a Aleja Adamowicza i tak nic nie uprawniła. W dalszym ciągu odbywa się ruch drogą zamieszkania, która jest bez chodnika od Kartuskiej Myśliwską do Piekarniczej. Droga z pierwszeństwem dla pieszych a korek w dwie strony bez końca.

    • 2 5

  • Trochę tego nie rozumiem (7)

    Jak oddzielna budowa 100 metrowego odcinka ma przyspieszyc całą inwestycje

    • 61 6

    • a co z przetargiem? Teraz był przetarg na całość, nic nie piszą że go unieważnili i rozpiszą nowy ? (4)

      Piszą tylko, że mamy szczęście. Tylko nie wiem do czego to szczęście, bo wygląda to bardzo zagmatwanie.

      • 16 3

      • Pisali. (2)

        Była informacja o przetargu. Wszystkie oferty były dużo powyżej zaplanowanego budżetu.

        • 4 0

        • Że za dużo to wiadomo.

          Ale czy będzie nowy przetarg na etap 1 czy w jakìś magiczny sposób podzielą to na co teraz był przetarg?

          • 2 1

        • Ustawka

          • 1 4

      • W Sycylii nie ma przetargów

        Nim powstanie pomysł, już wiadomo kto go zrealizuje i jaka będzie z tego ciężka dola. Teraz wszystko jasne? I piszą że mamy szczęście .... Tak, kto ma ten ma :-)

        • 16 3

    • Jak? Po pierwsze to będzie najtrudniejszy logistycznie odcinek - węzeł przy Havla. Po drugie gdyby nie zaczęli teraz (za mało pieniędzy) to zaczęliby całość dopiero za rok i skończyli za trzy lata.

      • 4 0

    • Faktycznie zagmatwane

      Mniemam, że chodzi o dodatkowe dofinansowanie z UE ale żeby je dostać z tej edycji trzeba skończyć inwestycję w 2021. A żeby skończyć, już trzeba zacząć budować - więc zbudują pierwszy etap a na drugi w tym czasie będą się ubiegać o zwiększenie dofinansowania i szybko potem budować.

      • 16 1

  • Do wybudowania dodatkowych 300 m torów, bez żadnej kolizji z drogą, na inwestycji Nowej Bulońskiej miasto dorzuciło chyba 48 mln.
    Na budowę 2 km torów ze ścieżką rowerową i z kolizjami z ul. Havla, Łódzką i Piotrkowską miasto miało przeznaczone trochę ponad 30 mln.
    Ktoś powinien porządnie popytać Alana co jest grane i dlaczego dziwi go nierozstrzygnięty przetarg.

    • 10 2

  • A już myślałem że te dwa kuriozalne ronda znikną ale chyba niestety się łudziłem!!

    • 6 2

  • Super ze tak szybko i wszystko zgodnie z harmonogramem (4)

    Nigdy nie ma opóźnień. Kocham ten kraj !

    • 17 33

    • No proszę można :) a nie tylko przechwałki o milionach elektrycznych aut :) (2)

      • 7 5

      • Przecież to ironia była. (1)

        Jakoś do Kartuskiej dołożyli, bo okazało się, że nie ma finansowania, mimo że to droga głównie dla tych co nie płacą podatków w Gdańsku.
        Tu gdy chodzi o mieszkańcow, nie dołożymy, mimo że wyceniliśmy z palca.

        • 8 3

        • ???

          Mieszkańcy kokoszek, karczemek? Mieszkańcy tych rejonów mieli bardzo utrudniony dojazd do domu/z domu przez korki jakie były na rondzie na Karczemkach. Oczywiste jest to, że powinno być więcej i bardziej atrakcyjne połączenia autobusowe/kolejowe z Kartuz, żeby tyle samochodów nie było na kartuskiej zza Gdańska, ale przez kokoszki często przejeżdżają ciężarówki i ciężko byłoby znaleźć dla nich lepsze rozwiązanie. Dla mnie i tak dużym zdziwieniem jest to, że w finalnej wersji do samej granicy miasta jest droga rowerowa, więc jest szansa, że część samochodów zastąpią rowery.

          • 3 2

    • Michnikowszczyzna i lewacy inni robią interesy "w tym kraju". My, Polacy, kochamy nasz kraj

      • 6 5

  • Gdansk to mistrzostwo jeśli chodzi o budowanie antymiasta

    Widzicie te rozdęte skrzyżowania? Wszędzie daleko, bariera na barierze. Powodzenia w przechodzeniu na przystanek tramwajowy. Przy tych molochach z wyspą wielkości kortu tenisowego nigdy nie powstanie budynek z usługami typu kiosk czy jakiś mały spożywczak i kawiarenka, będą co najwyżej sklepy z kafelkami i warsztaty samochodowe. A przecież budowaliśmy od nowa, można było budować dobrze.

    • 13 7

  • A ja się pytam, jakiej marki budują tam ten tramwaj? Pesę? Konstala? a może jednak budują linie, tory tramwajowe???

    • 5 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane