• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budowa trasy tramwajowej na Morenę na siedem miesięcy przed końcem

Maciej Naskręt
28 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 

Prace budowlane przy trasy tramwajowej na Morenę

Postanowiliśmy sprawdzić postęp prac na budowie trasy tramwajowej z Siedlec na Morenę wraz z odnogą w ul. Bulońską. Inwestycja ma być gotowa pod koniec września tego roku.



Czy czekasz na uruchomienie tramwaju na Morenę?

Trwa budowa trasy tramwajowej, która ułatwi mieszkańcom Moreny dojazd do centrum Gdańska, a także budowanego przystanku PKM Brętowo. Inwestor - spółka miejska Gdańskie Inwestycje Komunalne - przedsięwzięcie podzielił na dwa zadania.

Pierwsze za 116 mln zł przewiduje przebudowę istniejącej pętli tramwajowej Siedlce zobacz na mapie Gdańska na kolejny już w Gdańsku węzeł przesiadkowy tramwaj-autobus. Linia ponadto pobiegnie wzdłuż ul. Kartuskiej zobacz na mapie Gdańska i pomiędzy jezdniami ul. Nowolipie zobacz na mapie Gdańska - Rakoczego zobacz na mapie Gdańska. Na nowej trasie pojazdy zatrzymają się na przystankach: Piekarnicza, Belgradzka, Warneńska, Kolumba oraz PKM Brętowo zobacz na mapie Gdańska. Prace wykonuje konsorcjum firm MTM z Gdyni i Rajbud.

Drugie zadanie, które obejmuje realizacje dwutorowej trasy tramwajowej w ciągu ul. Bulońskiej zobacz na mapie Gdańska, wykonywane jest od jesieni 2014 r. Za realizację tej inwestycji konsorcjum WPRD Gravel oraz Tor-Kar-Sson otrzyma ok. 22,989 mln zł brutto. W ramach budowy trasy tramwajowej w ciągu ul. Bulońskiej mają powstać dwa przystanki: "Budapeszteńska" i "Myśliwska". Przedsięwzięcie obejmuje też przebudowę infrastruktury kolidujących i sąsiadujących z inwestycją, w tym m.in.: układu drogowego, przejść dla pieszych, chodników, zatok autobusowych, utworzenie przejazdów rowerowych, przebudowę oświetlenia oraz infrastruktury podziemnej.

Oba zadania mają być ukończone do 30 września 2015 r. - Nie ma żadnych problemów na obu budowach. Wykonawcy pracują zgodnie z harmonogramem - zapewnia Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy miejskiej spółki GIK.

  • Przyszłe wpięcie nowej linii w pętle na Siedlcach.
  • Na pętli Sieldce trwają prace rozbiórkowe. Znika stamtąd stary budynek socjalny.
  • Prace ziemne na pętli Siedlce.
  • Praktycznie gotowe torowisko do pętli tramwajowej na Siedlcach od strony ul. Łostowickiej.
  • Prace torowe na ulicy Nowolipie.
  • Skrzyżowanie ulicy Piekarniczej z ulicą Rakoczego. Na drugim planie Estakada Rakoczego.
Budowa między pętlą Siedlce a PKM Brętowo w 65 proc. gotowa

Obecnie na pętli Siedlce zobacz na mapie Gdańska trwają prace rozbiórkowe. Znika tam powoli stary budynek socjalny, a także usunięto już dawne chodniki, sieć trakcyjną i torowisko - obecnie miejsce nie ma wiele wspólnego z pętlą tramwajową. Wraz z rozbiórką jednocześnie rozpoczęły się tam roboty ziemne. Co ważne, gotowy jest już nowy budynek socjalny wspomnianej pętli. Został on zbudowany znacznie wcześniej. Wykonywana jest w jego wnętrzu instalacja elektryczna, ale obiekt służy przy okazji jako schronienie (przed trudnymi warunkami atmosferycznymi) dla pracowników budowy.

Kończą się także prace brukarskie na parkingu dla samochodów w rejonie pętli Siedlce.

Co ważne, na odcinku od pętli Siedlce do Estakady Brętowo ułożone jest torowisko. Oczywiście wymaga ono jeszcze wyprofilowania. Na realizację czekają też przejazdy dla samochodów na skrzyżowaniu przy CH Morena. Gotowy jest odcinek linii na Estakadzie Rakoczego. Trwa tam sprzątanie terenu po wykonanych pracach montażowych.

Z kolei na splocie ulic: Bulońskiej i ul. Rakoczego trwa betonowanie układu torowego umożliwiającego wjazd właśnie w ul. Bulońską w kierunku ul. Myśliwskiej.

Ostatnim ważnym fragmentem na tym zadaniu jest budowa Estakady Brętowo. zobacz na mapie Gdańska Lada moment na przęśle nr 9 rozpocznie się betonowanie płyty, na której zamontowane zostaną szyny tramwajowe - kończy się tam zbrojenie i deskowanie. Z kolei na wcześniejszym przęśle (nr 8) trwa oczyszczanie gotowej płyty nośnej pod izolację. Niebawem zostanie ułożona tam papa, na którą przyjdzie m.in. wygłuszająca drgania "poduszka".

Obecnie trwa zbrojenie płyty nośnej estakady przęseł 12 i 13 (ostatnich). Wykonywane jest rusztowanie i deskowanie pod ustrój nośny. Gdy cały obiekt będzie wybetonowany rozpocznie się sprężanie.

  • Torowisko na ul. Bulońskiej. Tu tory zostały wykonane w sumie na odcinku 500 metrów.
  • Początek odnogi tramwajowej w kierunku ulicy Bulońskiej.
  • Na skrzyżowaniu ulicy Rakoczego i ulicy Bulońskiej szyny montowane są na betonowej płycie.
  • Zanim pojadą tu tramwaje szyny muszą być oszlifowane.
  • Skrzyżowanie ulic: Bulońskiej i Rakoczego.
  • Na Estakadzie Rakoczego trwa betonowanie płyty i ustroju nośnego na ostatnich przęsłach.
  • Zbrojenie płyty betonowej na Estakadzie Brętowo.
  • Układanie poduszki, która wytłumi drgania i hałas wywołany przejeżdżającym tramwajem.
  • Gotowa konstrukcja Estakady Rakoczego pod torowisko.
  • Estakada Rakoczego.
  • Dziwactwem na placu budowy jest bariera odgradzająca chodnik od lasu.
Odcinek na Bulońskiej, po 12 tygodniach prac

W ciągu ul. Bulońskiej przechodnie i kierowcy mogą zobaczyć już ok. 500 metrów usypanego tłucznia, w którym pogrążone jest torowisko. Niebawem zostaną one podbite, bowiem na placu budowy pojawiła się podbijarka torowa.

Wykonawca - firma WPRD Gravel - koncentruje się nadal na pracach ziemnych. Na placu budowy tego odcinka udało się przebudować podziemne instalacje gazowe i wodociągowe. Wykonawcy kończy prace przy kanalizacji deszczowej.

Zmiany w ruchu od soboty

Od soboty kierowców czekają zmiany w organizacji ruchu na skrzyżowaniu ulic: Rakoczego i Belgradzkiej. W związku z budową przejazdu tramwajowego niemożliwy jest przejazd przez skrzyżowanie ulic Belgradzkiej/Rakoczego z ulicą Piecewską.

- Objazd poprowadzony zostanie przez "zawrotkę" na skrzyżowaniu Jaśkowa Dolina. Utrudnienia w ruchu w tym miejscu mogą potrwać do końca kwietnia - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy GIK.

Kierowców w marcu czekać będą jeszcze utrudnienia związane z budową kolejnego przejazdu, czyli na wysokości ulic: Rakoczego i Warneńska. Objazd tego skrzyżowania poprowadzony będzie przez tymczasowe rondo na skrzyżowaniu z ulicą Bulońską, ale wprowadzenie tej zmiany planowane jest tydzień później tj. od 7 marca.

Przebieg linii tramwajowej od pętli Siedlce na Morenę wraz z odnogą w ul. Bulońską. Przebieg linii tramwajowej od pętli Siedlce na Morenę wraz z odnogą w ul. Bulońską.

Miejsca

Opinie (130) ponad 10 zablokowanych

  • Błąd

    Piekarnicza na mapie nie po tej stronie

    • 0 1

  • fajnie jest

    Fajnie,że będzie w końcu jeżdzić tramwaj na Morenę.Prasa pisała o tym już w 1979,że w 1981 rozpoczną budowę linii tramwajowej ,a mamy rok 2015 .A tak poza tym oby nie był gorzej z tymi tramwajami,bo jak zlikwidują nam linie autobusowe to będziemy kilka razy się przesiadać z tramwaju na autobus,na pociąg i w końcu podróż nam się wydłuży zamiast skróci,poza tym będzie droższa.Jadąc jednym środkiem lokomocji za bilet płacimy 3 zł a już autobusem i tramwajem to 3,60 ,a jeszcze pociągiem to następny bilet trzeba kupić ,więc ... pożyjemy zobaczymy.

    • 2 2

  • chyba jestem juz na straconej pozycji (4)

    ale nie ma czegoś takiego jak Morena. Linia tramwajowa prowadzi z Siedlec przez Piecki do Brętowa z odgałęzieniem na Migowo.
    red. Naskręt, człowiek o zdecydowanie sympatycznej fizjonomii ,często popełnia takie błędy. zdarzało mu się pisać o połączeniach "na Kaszuby i na Hel" jakby Hel nie leżał na Kaszubach.
    niechlujstwo językowe nawet jeśli w tej materii dość powszechne nie powinno dotyczyć człowieka zawodowo zajmującego się pisaniem.
    pozdrawiam

    • 16 11

    • (3)

      Morena jest nazwą zwyczajową. Pewnie za jakiś czas stanie się dzielnicą tak jak było ze Strzyżą.

      • 14 3

      • strzyża jest to stara, poświadczona od średniowiecza nazwa (2)

        teraz nazwa przezywa swój renesans można powiedzieć. Wcześniej tez była mocno zapomniana.
        I to jest fajny proces

        Może i w końcu nazwa piecki bądź migowo wróci do łask
        bo morena to zupełnie ahistoryczna nazwa

        • 1 5

        • wiadoma rzecz w sredniowieczu tez strzygli (1)

          nie szczygły czy szczyle ale na przykład postrzyżyny Piasta kołodzieja

          • 0 0

          • nie, tam latały strzygi

            • 1 0

  • coraz bliżej likwidacji

    210

    • 2 1

  • debile

    Jak widac caly czas pracuja , Sobota czy niedziele... wy debile nie pracujecie i mierzycie swoja miarą. ?.czyli debile bez pracy , przyToxze kazika... dalej jazda do roboTy rąba.....ee nieroby

    • 4 0

  • linia tramwajowa na Morenę

    O jejku. Powstała po, .... dokładnie 35 latach. Chyba postawię pomnik Budyniowi.

    • 2 7

  • Ktoś tutaj bardzo lubi sformulowanie "co ważne"...

    • 0 0

  • tam powinien jezdzic tylko tramwaj konny

    sporo tam repatryjantów z żuław i okolicznych wioch

    • 1 16

  • Juz myslałem ze kończą budowe 7 mesiecy wczesniej przed terminem:) (4)

    Zimy wtym roku nebyło wcale wiec niemaja wymówki ale pewnie we wrzesniu powiedza ze lato było zbyt upalne i jak zawsze bedzie drobne późnienie tak z kilka miesięcy :) Normalnie to harmonogram sie tak ustala ze będzie normalna zima jesli jest łagodna to prace kończą sie wczesniej a tutaj jak zawsze jesli niema zimy to wszystko zgodnie z harmonogramem czyli w terminie:) koszt to jakieś 7 milonów firma zgarnie 15 zysku!!

    • 17 32

    • (3)

      Dokladnie! W każdym normalnym kraju firmy budujące infrastrukturę publiczną nie zarabiają wcale! Skandal!

      • 3 5

      • Tzn. gdzie tak jest i z czego te firmy żyją? (1)

        Tylko konkretne przykłady z nazwami krajów i firm.

        • 3 0

        • Ironii to byś nie wyczuł, nawet jakby cię w d*pę kopnęła.

          • 3 1

      • leming gdybys pomyslał bo to nieboli to bys sie domyslił ze chodzi oto ile zarabiaja!

        Uf nie było zimy wiec może nie nie będzie opóźnienia jak zawsze!!

        • 0 5

  • 1:37

    wreszcie nie zamontowali tych ohydnych żółtych poręczy rodem z prl-u. Brawo!
    ps: ładne zdjęcia

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane