• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budowa trasy tramwajowej na Morenę za półmetkiem

Maciej Naskręt
21 listopada 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Prace torowe w rejonie pętli Siedlce.
  • Nowa linia oczekuje na dowiązanie jej do pętli Siedlce.
  • Gotowy odcinek torowiska przez skrzyżowanie ul. Kartuskiej i ul. Łostowickiej. Został on wykonany w 2011 r., a w 2013 r. zakończone prace przy zieleni. Tu pozostanie wykonawcy wykonanie sieci trakcyjnej.
  • Torowisko na estakadzie w ciągu ul. Rakoczego. Tu torowisko jest już w betonowej otulinie.
  • Przygotowania pod wykonanie betonowej otuliny torowiska.
  • Prace przy linii tramwajowej na wysokości ul. Warneńskiej.
  • Nowe torowisko tramwajowe na wysokości ul. Piecewskiej.
  • Budowa nowego skrzyżowania ul. Bulońskiej i ul. Rakoczego.
  • Stąd dalej linia tramwajowa pobiegnie w kierunku ul. Myśliwskiej.
  • Budowa estakady przy przystanku PKM Brętowo.
  • Docelowo tramwaje mają zatrzymywać się równolegle do przystanku PKM Brętowo.

Prace na budowie linii tramwajowej z Siedlec na Morenę przekroczyły półmetek. Sprawdzamy, co udało się wybudować wykonawcy na 3,6-kilometrowej trasie. Tramwajem mieszkańcy pojadą tam we wrześniu 2015 r.



Budowa linii tramwajowej z Siedlec na Morenę trwa już rok. Inwestorem jest miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne, a wykonawcą firma MTM i Rajbud.

Przypomnijmy, że inwestycja za 116 mln zł przewiduje przebudowę istniejącej pętli tramwajowej Siedlce zobacz na mapie Gdańska na kolejny już w Gdańsku węzeł przesiadkowy tramwaj-autobus. Linia ponadto pobiegnie wzdłuż ul. Kartuskiej zobacz na mapie Gdańska i pomiędzy jezdniami ul. Nowolipie zobacz na mapie Gdańska - Rakoczego zobacz na mapie Gdańska. Na nowej trasie pojazdy zatrzymają się na przystankach: Piekarnicza, Belgradzka, Warneńska, Kolumba oraz PKM Brętowo zobacz na mapie Gdańska.

Przystanek PKM Brętowo będzie stanowić nietypowe zwieńczenie trasy w postaci torów odstawczych, gdzie motorniczy będzie kończył bieg podobnie jak pociąg i zmieniał kabinę, aby po przejechaniu rozjazdów między torami powrócić w kierunku Siedlec.

Nowością będzie też utworzenie wspólnego przystanku tramwajowo-autobusowego Warneńska. Z jednej platformy korzystać będą zarówno autobusy poruszające się po specjalnie przygotowanym torowisku, jak i tramwaje. Ułatwi to znacznie przesiadki pomiędzy tymi środkami transportu.

Tak prace na budowie linii wyglądały jeszcze przed półmetkiem - pod koniec września tego roku.

Nowy tramwaj - Pesa Jazz Duo, który pojedzie nową linią na Morenę.

Prace torowe na budowie linii w kierunku Moreny w lipcu 2014 r.

Pierwsze prace na budowie linii tramwajowej na Morenę.

Półmetek za wykonawcą i inwestorem

- Za nami już ponad 55 proc. wykonanych prac. Aktualnie wykonujemy zadania na całej długości inwestycji i są to roboty nie tylko związane z budową torowiska, ale także przebudową układu drogowego, skrzyżowań, chodników, ścieżki rowerowej oraz sieci wodnej, kanalizacyjnej i ciepłowniczej - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne, która jest inwestorem przedsięwzięcia.

Aktualnie wykonywane są warstwy konstrukcyjne jezdni na dojazdach do tzw. przystanku autobusowo-tramwajowego (PAT), który znajduje się między ul. Jaśkowa Dolina a ul. Bulońską zobacz na mapie Gdańska. Wspomniane prace poprzedzają wykonanie warstw bitumicznych. W pobliżu trwa ustawienie krawężników układu drogowego.

Roboty torowe na ul. Rakoczego obejmują teraz tzw. montaż "szyny w otulinie". Ponadto na wysokości ul. Bulońskiej prowadzony jest montaż rozjazdów na płycie podtorowej, gdzie docelowo na przejazdach planuje się nawierzchnię typu Strail.

Trwają też prace sanitarne, wodociągowe i kanalizacyjne - kontynuacja likwidacji wodociągu w ul. Nowolipie oraz montaż i regulacja odwodnień w torowisku w pobliżu ul. Jaśkowa Dolina.

Wykonawca powoli też buduje obiekt, który umożliwi tramwajom dojazd do wyniesionego przystanku PKM Brętowo. - Prowadzone jest sprężanie konstrukcji estakady, roboty ze względu na ich specyfikę wykonywane są odcinkami między podporami. Obecnie sprężanie prowadzone jest miedzy podporą 6 a 7. Oprócz tego prowadzone jest zbrojenie przęseł numer 8-10. Z kolei na etapie deskowania jest ustrój nośny przęsła numer 10 - mówi Magdalena Skorupka Kaczmarek.

- Całą inwestycję planujemy zakończyć do 30 września 2015 r. - dodaje rzecznik prasowy.

Co z budową odnogi na ul. Bulońskiej? zobacz na mapie Gdańska

Mieszkańcy denerwują się, że nie widać prac przy budowie ok. 800-metrowej linii na ul. Bulońskiej - tzw. odnogi budowanej linii między pętlą Siedlce a przystankiem PKM. Jej budowa pochłonie 23 mln zł i potrwa również do września 2015 r.

- 7 listopada firma Wprd Gravel podpisała umowę na budowę oraz przekazany został jej plac. Od tamtej pory nie została nawet "wbita łopata w ziemię". Minęło już 4 proc. z 10-miesięcznego kontraktu. Martwi mnie to - pisze pan Tomasz, nasz czytelnik.

Inwestor jednak uspokaja. - Wykonawca prowadzi prace przygotowawcze, organizuje zaplecze budowy, szukał odpowiedniego miejsca. Jesteśmy pewni, że niebawem prace ruszą, a mieszkańcy je zauważą - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek.

Miejsca

Opinie (140) 8 zablokowanych

  • Tak właśnie wygląda...

    Tak właśnie wygląda Polska, która się, według prezesa, zwija?

    • 19 4

  • Będzie fajnie

    Wreszcie odpadnie stanie w korkach w drodze do centrum

    • 16 6

  • Brawo! Vivat miłościwie nam panujący Prezydent !!!

    • 9 5

  • :P czyli lepiej nic nie budować, zostawić jak jest (1)

    PKMka nie dubluje się z linią tramwajową.
    Autobusy stoją w korku tak samo jak samochody, tramwaj będzie ciekawą alternatywą. Wystarczy popatrzeć jak pozapychane są wjazdówki z moreny w godzinach szczytu. Tramwaj to dobra inwestycja w tym miejscu.

    Moim zdaniem obecna komunikacja miejska wymaga wiele pracy i budowa linii na morenie jest jednym z kroków w dobrym kierunku, by ludzi zachęcić do przesiadki z samochodu.

    • 27 3

    • Naprawdę wierzysz, że którykolwiek zmotoryzowany przesiądzie się do tego tramwaju ?

      Wybacz, ale musisz najpierw rozeznać się jak jest na Chełmie i w okolicach. Samochodziarze są wygodni, więc jak jakaś alternatywa wchodzi w rachubę, to tylko bezpośrednia. Był autobus 155 do centrum z Osiedla Świętokrzyskiego, to można było się przesiąść. Autobus skrócili do trzech przystanków i nakazali przesiadkę w tramwaj, który zbiera wszystkich z całej dzielnicy Chełm. Nikt nie jest z tego zadowolony. Również pasażerowie tramwaju, którzy muszą się tłoczyć z tymi, których spokojnie mógłby dowieźć autobus.

      • 5 8

  • (5)

    Nie rozumiem dlaczego nie puszczono tramwaju Łostowicką która tonie w korkach
    A co z budową ddr na Niedźwiednik

    • 2 18

    • Tramwaj czy kolejka górska ? (2)

      Człowieku a kąt nachylenia to jaki ma ta droga?
      Nie bez powodu tramwaj ma jechać Warszawską i Bulońską Północną, aby właśnie ominąć to nachylenie. Rozwiązaniem mógłby być wiadukt, który by pozwalał ominąć bezkolizyjnie tramwajowi to skrzyżowanie, ale wrażenia z jazdy pewnie byłyby i tak jak na karuzeli (ciekawe, kto by potem wypłacał ludziom kasę na siniaki).

      • 10 0

      • (1)

        Ok
        Inżynierze...
        Jest XXI wiek - sądzisz, ze to wyzwanie?
        W San Francisco/Lizbonie wcześniej sobie z tym poradzili

        • 3 5

        • w San Francisco masz tramwaje napędzane liną jezdną, nie silnikiem w każdym wagonie

          skutkuje to tym, że przystanki są w równej odległości na całej trasie ORAZ wszystkie pojazdy stają w dokładnie tym samym momencie. Puściłbyś je na inną trasę? Bez silnika?

          • 2 0

    • Bez sensu Łostowicką skoro będzie nową bulońską północną (1)

      • 4 1

      • Łostowicką tramwaj by szedł prosto z Brętowa na Chełm i byłoby bezpośrednie połączenie a Bulońską płn. będzie jechał na okrętkę przez Jasień. Totalnie bez sensu bo będzie to dłuższa droga niż przez Centrum

        • 2 8

  • Jak jeszcze powstanie nowa politechniczna to morena będzie miała naprawdę super komunikację (1)

    • 19 5

    • ale dresy zostaną w blokach ;-)

      • 6 3

  • (2)

    GIK - zaplecze głosujących na Adamowicza.
    Do tych inwestycji, które teraz obsługują taniej by było wynająć firme zewnętrzną.. zresztą w ZDiZ tez maja inżynierów chyba.

    • 6 12

    • (1)

      zdiz.... o rety... oni chodnika nie potrafią równo położyć. Już lepiej niech robi to gik niż banda partaczy z partyzantów.

      • 1 1

      • To jeszcze wyciągnij info ile miesięcznie kosztuje utrzymanie GIK oraz ile tam czapy, a ile liniowych inżynierów (w kompetencje nie wnikam).
        Poza tym GIK nie jest święty, kto miał do czynienia ten wie.

        • 2 1

  • (4)

    We wroclawiu jeden przystanek dla tramwajowo autobusowy wiekszosci jest norma ! Teraz podkreslam na kazdym przystanku w dowolnym miejscu we wroclawiu Jest biletomat i system informacji pasazerskiej. .. Porownujac gdansk do wroclawia stwierdzam ze wroclaw wygrywa bitwe .

    • 9 8

    • (3)

      Nowosc w gdansku gdzie we wroclawiu to norma od lat ! Biletomaty przystanki jedne dla tram i bus. Oraz wyswietlacze.

      • 1 5

      • Do tego mają automaty w autobusach. (2)

        Gdańsk jest zacofany z tymi 20 letnimi trupami z Berlina.

        • 0 9

        • (1)

          Wrocław ma najwolniejsze tramwaje w całej Polsce, które wiecznie sie wykolejaja. Niedofinansowana komunikacja sprawia, że ma coraz mniej pasażerów a Król Rafał I chce nawet zrezygnować z planów tramwaju na Nowy Dwór, bo rzekomo zbędny. Ten sam władca zresztą miał wypadek i wjechał pod tramwaj.

          • 12 1

          • Ciekawe czemu te minusy

            Także byłem we wrocku i nie ma czym się zachwycać. Tramwaje są stare i tragiczne, a autobusach lepiej też powiedzieć nie można. Bilety można kupić w kioskach i biletomatach, ale co z tego, jak na głównej trasie czekałem ponad 10 minut na tramwaj do centrum.
            Do tego dochodzi kompletnie nie czytelny plan jazdy tramwajów, który musiałem analizować z mapą w ręku, aby wiedzieć jakim tramwajem dojechać.

            Miasto jako miasto na pewno urokliwe, ale nie ma co przesadzać.

            • 9 0

  • znowu jakies wizualizacje

    nie zmieni to poglądu że Adamowicz to nierób i w II turze trzeba go wykopać

    • 12 15

  • Wystarczy wyjść z domu

    I przejechać się na Piećki-Migowo starą słowackiego, potkową, myśliwską, albo z drugiej strony do studzienki świętkokrzyską itd. Wszystko to co napisał Panie Naskręt w tym artykule przestaje mieć znacznie. KIŁA I MOGIŁA. DZIURA NA DZIURZE. Zaniedbania drogowe w Gdańsku sięgają już dwóch dekad.

    • 7 15

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane