• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budowa ul. Nowej Świętokrzyskiej jeszcze nie teraz

Szymon Zięba
25 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Przekrój ulicy zaprojektowano w formule "2 x 2", to znaczy: dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, przy czym skrajny pas przewidziano jako buspas. Ulica - według planów - miałaby być wyposażona w chodniki i drogi rowerowe. Przekrój ulicy zaprojektowano w formule "2 x 2", to znaczy: dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, przy czym skrajny pas przewidziano jako buspas. Ulica - według planów - miałaby być wyposażona w chodniki i drogi rowerowe.

Wszystko wskazuje na to, że na budowę ul. Nowej Świętokrzyskiej jeszcze poczekamy. Gdańsk wydał ponad 1,4 mln zł na sporządzoną w 2017 roku dokumentację projektową trasy - i prace nad inwestycją utknęły. Problemem jest m.in. brak dofinansowania zewnętrznego, bez którego roboty się nie rozpoczną.



Na budowę której trasy czekasz najbardziej?

Bez wątpienia budowa ul. Nowej Świętokrzyskiej jest jedną z najbardziej wyczekiwanych i najbardziej potrzebnych inwestycji drogowych w południowej części Gdańska. Tak wynika choćby z opinii czytelników, które pojawiły się pod naszym poniedziałkowym artykułem o planach gdańskich drogowców na rok 2020.

Potrzebę jej budowy uwidocznił jeszcze bardziej remont "starej" ul. Świętokrzyskiej, który wiąże się z codziennymi korkami, o czym czytelnicy regularnie informują nas w Raporcie z Trójmiasta.

Dlatego na prośbę czytelników sprawdziliśmy, na jakim etapie znajduje się inwestycja dotycząca budowy ulicy Nowej Świętokrzyskiej.

Przypomnijmy: Trasa, której budowa pozwoliłaby "rozładować" gęsty ruch w tym rejonie miasta, rozpoczynałaby się na skrzyżowaniu ul. Świętokrzyskiej z al. Vaclava Havla (obok istniejącej pętli tramwajowej) i kończyła na granicy z gminą Kolbudy - w rejonie skrzyżowania ulic: Świętokrzyska, K. Guderskiego, Ateny.

Przekrój ulicy zaprojektowano w formule "2 x 2", to znaczy: dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, przy czym skrajny pas przewidziano jako buspas. Ulica - według planów - miałaby być wyposażona w chodniki i drogi rowerowe.

Projekt jest, jednak wykonawcy wciąż brak



Jednak, mimo że projekt inwestycji jest już gotowy, wciąż nie wyłoniono wykonawcy robót. W gdańskim magistracie usłyszeliśmy, że powody takiego stanu rzeczy to m.in.:

  • fakt, że zadanie znajduje się w fazie przed pozyskaniem decyzji administracyjnych umożliwiających rozpoczęcie procesu wykupów gruntów (zadanie na chwilę obecną jest na końcówce etapu programowania, nie przeszło jeszcze do etapu realizacji),
  • wysokie koszty realizacji inwestycji oraz wykupów gruntów: nie ma możliwości, aby miasto realizowało zadanie samodzielnie, bez dofinansowania zewnętrznego.


Inwestycja wpisana została na listę rezerwową projektów do dofinansowania w perspektywie 2014-2020.

- Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska przygotowuje się do wystąpienia o niezbędne decyzje administracyjne; jednocześnie miasto oczekuje na pojawienie się dodatkowych naborów wniosków o dofinansowanie, w związku z oszczędnościami dla poszczególnych osi priorytetowych w perspektywie UE 2014-2020. W przypadku braku możliwości pozyskania takiego dofinansowania gmina będzie zabiegać o dofinansowanie inwestycji w perspektywie 2021-2027 - tłumaczy Olimpia Schneider z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Miejsca

Opinie (436) ponad 10 zablokowanych

  • GPEC (1)

    Gdybyśmy rocznie nie oddawali 60mln z GPECu do niemieckiego Lipska to może wystarczyłoby na tę drogę.
    Ap ropo dlaczego idziemy w te przeklęte buspassy?? co się dzieję w głowach magistratu?

    • 56 11

    • Buspasy

      Intencja tworzenia buspasów jest dość oczywista.
      Usprawnienie działania komunikacji publicznej.

      W wielu miastach/krajach to rozwiązanie stosowane jest z powodzeniem.

      • 5 2

  • (2)

    "wysokie koszty realizacji inwestycji oraz wykupów gruntów: nie ma możliwości, aby miasto realizowało zadanie samodzielnie, bez dofinansowania zewnętrznego"

    Ciekawe jakiej kwoty im brakuje i jednocześnie ile wydali na rzeczy pokroju "festiwal kobiet, harcerzy itp"?

    • 52 9

    • A może zrzutka deweloperów - Robyg, Domesta, Vivere Verde, Develia, TBS Motława, Kokoszki po kilka mln i mamy Nową Świętokrzyską.

      • 10 3

    • Miasto nie ma gruntów? To po co ich się wcześniej pozbyło?

      • 1 0

  • (4)

    i bardzo dobrze, są wazniejsze dzielnice dolnego tarasu a nie pompowanie kasy tam gdzie były pola a teraz są warmiaki

    • 12 83

    • (1)

      a na Zaspie kiedys co było, czy to oznacza że juz nie bedą ode mnie brac podatku?

      • 14 4

      • płać płać

        ale nic za to nie dostaniesz bo mieszkasz na zad*piu

        • 1 1

    • gdańsk był wiochą (1)

      i jest wiochą. I to taką wiochą którą na głowę biją niejedne wiejskie gminy

      • 4 3

      • tak sobie myśl

        jak to sprawia że czujesz sie lepiej.

        • 2 2

  • (2)

    Spokojnie Robyg już się usadowił ze swoją inwestycją na Wielkopolskiej ,więc jest szansa na Nową Świętokrzyską ;-) A tak na poważnie to za chwilę całe południe Gdańska będzie stać w jednym wielkim korku. Ilość inwestycji mieszkaniowych wzdłuż Niepołomickiej i Wielkopolskiej jest ogromna. Niestety nie idzie to w parze z budową infrastruktury drogowej przez deweloperów.

    • 74 4

    • Usadowił się, a powinien się dorzucić do inwestycji.

      • 10 0

    • Robyg się ugadał by najpierw zabudowac wszystko gdyż w przeciwnym razie nie będzie chętnych na mieszkanie przy drodze o dużym natężeniu ruchu ;) albo musieliby zejść z ceny . Nic nie dzieje się bez przypadku jeśli chodzi o setki milionów złotych.

      • 5 0

  • Komunikacja miejska to żart (5)

    Z Hokejowej do Wrzeszcza czas przejazdu to minimum 50 minut. Autem średnio 25 minut. Jak mieszkańcy mają się przekonać do komunikacji miejskiej skoro trzeba jechać 2x dłużej w niekoniecznie schludnych warunkach???

    • 79 8

    • (1)

      bo ci jadący samemu autem generuja korki.

      • 5 9

      • Tak tylko ze

        Mówimy o planowym przejeździe o 10 rano jak nie ma korków...

        • 0 0

    • (2)

      A SKM na poludnie traktowane jest jako futurystyczna wizja ktorej nie da sie zrealizowac. Unia daje kupe srodkow na poprawe komunikacji miejskiej a nasi wlodarze mysla o rozbudowie drog. Temat SKMki na poludnie jakos niechetnie pojawia sie w mediach - a tylko tak da rade poprawić sytuacje w miescie..

      • 12 0

      • (1)

        Juz ci tłumacze operatorem musial byc pkp tak jak to jest z skm i pkm. Gdańsk by mial mniej kasy z tego niz jakby powstał tramwaj. Za ktory doplaca Unia

        • 0 1

        • No to w takim razie Kacper nie moze zalatwic tego ? W koncu tak mu zalezy? Spolka jest państwowa, wiec wiadomo by bylo komu zawdzięczamy sukces...

          • 1 0

  • zakorkowany południowy Gdańsk. tragedia

    lepiej kasę walić w ecy i innne

    • 47 8

  • Teraz nie ma czasu na realizację nowej świetokrzyskiej, bo trzeba toczyć beznadziejną wojenke z rządem

    • 60 13

  • Rozwiązanie jest tylko jedno i bardzo tanie (1)

    Kupić lajkry obcisłe i na rower

    • 26 13

    • na rower? to powodzenia na Świętokrzyskiej...

      • 8 2

  • Zróbice chociaż tramwaj do ul.Swiętorzyskiej (2)

    ....ten brakjący kawałek od szkoły przy ul.Jabłoniowej do ul.Świętorzyskiej (około 1.5 km).
    Jak to będzie + łącznik przez Jabłoniową do Havla to część pasażerów przesiędzie się na tramwaj
    i będzie można autobusy z dzielnic południowych puścić tylko do tramwaju.

    • 30 5

    • Odcinek drogi o ktorym piszesz

      Nazywa się roboczo Nowa Bulońska cześć poludniowa

      • 1 0

    • Aby połączyć ten odcinek musiałby być wiadukt !!!! Wiem jak to wygląda bo tam mieszkam. Obecnie jest spory wąwóz i połączenie wodne, chodnik z dwoma stawami. Duża różnica w wysokości terenów, szczególnie to problem dla lini tramwajowej. Nie widzę tego . Z jednej strony potrzebna jest komunikacja i drogi. Z drugiej strony ktoś kto to planował chyba nie wiedział jak wygląda ta okolica. To tereny spacerowe, dwa duże stawy i duże drzewa w wąwozie. Estakada to wszystko zepsuje. Trzeba było w planach tramwaj i Nową Bulońską Południową poprowadzić od ronda Guderskiego w stronę Jabłoniowej. Zanim się Polnord wybudował po drugiej stronie Stawu Świętokrzyska II oraz osiedla przy Jaworzniaków. Osiedle Audiopolis.

      • 0 0

  • Planistyczna porażka

    Jeszcze kilkanaście lat temu te grunty były w rękach miasta. Najpierw zostały sprzedane deweloperom, a teraz mają być odkupowane od nich? Coś tu śmierdzi.

    Za kolejnych kilka lat będzie debata nad poprowadzeniem wzdłuż nowej drogi linii tramwajowej, bo ktoś odkryje, że na południu miasta mieszka dużo ludzi. I cała machina planowania ruszy na nowo. I nową kasę trzeba będzie wydać.

    • 64 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane