• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budowa ul. Nowej Świętokrzyskiej jeszcze nie teraz

Szymon Zięba
25 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Przekrój ulicy zaprojektowano w formule "2 x 2", to znaczy: dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, przy czym skrajny pas przewidziano jako buspas. Ulica - według planów - miałaby być wyposażona w chodniki i drogi rowerowe. Przekrój ulicy zaprojektowano w formule "2 x 2", to znaczy: dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, przy czym skrajny pas przewidziano jako buspas. Ulica - według planów - miałaby być wyposażona w chodniki i drogi rowerowe.

Wszystko wskazuje na to, że na budowę ul. Nowej Świętokrzyskiej jeszcze poczekamy. Gdańsk wydał ponad 1,4 mln zł na sporządzoną w 2017 roku dokumentację projektową trasy - i prace nad inwestycją utknęły. Problemem jest m.in. brak dofinansowania zewnętrznego, bez którego roboty się nie rozpoczną.



Na budowę której trasy czekasz najbardziej?

Bez wątpienia budowa ul. Nowej Świętokrzyskiej jest jedną z najbardziej wyczekiwanych i najbardziej potrzebnych inwestycji drogowych w południowej części Gdańska. Tak wynika choćby z opinii czytelników, które pojawiły się pod naszym poniedziałkowym artykułem o planach gdańskich drogowców na rok 2020.

Potrzebę jej budowy uwidocznił jeszcze bardziej remont "starej" ul. Świętokrzyskiej, który wiąże się z codziennymi korkami, o czym czytelnicy regularnie informują nas w Raporcie z Trójmiasta.

Dlatego na prośbę czytelników sprawdziliśmy, na jakim etapie znajduje się inwestycja dotycząca budowy ulicy Nowej Świętokrzyskiej.

Przypomnijmy: Trasa, której budowa pozwoliłaby "rozładować" gęsty ruch w tym rejonie miasta, rozpoczynałaby się na skrzyżowaniu ul. Świętokrzyskiej z al. Vaclava Havla (obok istniejącej pętli tramwajowej) i kończyła na granicy z gminą Kolbudy - w rejonie skrzyżowania ulic: Świętokrzyska, K. Guderskiego, Ateny.

Przekrój ulicy zaprojektowano w formule "2 x 2", to znaczy: dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, przy czym skrajny pas przewidziano jako buspas. Ulica - według planów - miałaby być wyposażona w chodniki i drogi rowerowe.

Projekt jest, jednak wykonawcy wciąż brak



Jednak, mimo że projekt inwestycji jest już gotowy, wciąż nie wyłoniono wykonawcy robót. W gdańskim magistracie usłyszeliśmy, że powody takiego stanu rzeczy to m.in.:

  • fakt, że zadanie znajduje się w fazie przed pozyskaniem decyzji administracyjnych umożliwiających rozpoczęcie procesu wykupów gruntów (zadanie na chwilę obecną jest na końcówce etapu programowania, nie przeszło jeszcze do etapu realizacji),
  • wysokie koszty realizacji inwestycji oraz wykupów gruntów: nie ma możliwości, aby miasto realizowało zadanie samodzielnie, bez dofinansowania zewnętrznego.


Inwestycja wpisana została na listę rezerwową projektów do dofinansowania w perspektywie 2014-2020.

- Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska przygotowuje się do wystąpienia o niezbędne decyzje administracyjne; jednocześnie miasto oczekuje na pojawienie się dodatkowych naborów wniosków o dofinansowanie, w związku z oszczędnościami dla poszczególnych osi priorytetowych w perspektywie UE 2014-2020. W przypadku braku możliwości pozyskania takiego dofinansowania gmina będzie zabiegać o dofinansowanie inwestycji w perspektywie 2021-2027 - tłumaczy Olimpia Schneider z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Miejsca

Opinie (436) ponad 10 zablokowanych

  • (3)

    Ludzie by chcieli nowych tras aby je tez zakorkować samochodami. Niestety nie tędy droga.

    • 14 7

    • (2)

      zamknąć wszystkie ulice i zrobić drogi rowerowe dla riksz

      • 1 5

      • (1)

        nie o to chodzi. Ale zbudowanie nowej Świętokrzyskiej spowoduje, że nowa i stara będą zakorkowane na całej długości

        • 5 0

        • Jasne nie budujmy jak zaraz będzie zakorkowane.

          • 1 0

  • Całą dekadę spóźniona :( :( (3)

    Widać Południe mocno po macoszemu jest traktowane.
    Ona powinna zdecydowanie szybciej powstać niż np. Nowa donikąd Bulońska.
    Jednym słowem kpin ciąg dalszy podobnie jak w GAIT które zupełnie nie ogarnia tego terenu.

    • 37 8

    • Bo nikogo ten rejon nie interesuje

      lepiej jak sie zabiorą za remontowanie ulic wewnątrz miasta, anie budowanie nowych w polu.

      • 4 10

    • (1)

      jestes ograniczony...beda b7dowac pozniej , tak jak kiedys mowiono o m9scie wantowym i ci co krytykowali slowa niepowiedzieli jak powstsl tunel , zrozum słoiku z wiochy ze to ukladanka calosci a jsk tego nid rozumiesz idz do proboszcza wytlumaczy ci

      • 2 0

      • A ty idz po słownik

        • 0 1

  • No i dobrze (2)

    Teraz czas zbudować SKM-kę

    • 20 7

    • o SKM zapytaj (1)

      Morawieckiego, Prezesa albo Sellina bo to rząd kontroluje spółkę SKM

      • 2 4

      • A miasto ma udziały

        • 0 1

  • A moze... (4)

    prawda jest taka,ze tych gruntów (miejsca pod nowa trasę) juz tam nie ma. Tzn.byly,ale zostały sprzedane deweloperom. Dlatego z trasy nici. Tylko "ładnie" to tłumaczą. Teraz tylko patrzeć jak rosnąć tam będą kolejne blokowiska.

    • 37 3

    • Sikorskiego miała być przedłużona na Górną Orunię i dalej aż do Rotmanki z tramwajem pośrodku, grunty były przygotowane jeszcze przez poprzedni ustrój a teraz tam bloki stoją

      • 8 0

    • Tak jest z SKMką (2)

      Grunty pod SKM na Południe zostały sprzedane developerom.
      Teraz jak sprawa SKM wróciła - jest problem

      • 1 0

      • Nie ma żadnego problemu

        Nikt nie myśli nawet o SKM na Południe

        • 1 0

      • Nigdy nie było żadnych planów SKM na południe

        to jest wkrętka propagandowa

        • 3 0

  • No i dobrze.

    Śródmieścia nie ma jak rowerem przejechać, a te się bzdetami zajmują

    • 6 14

  • Zarządzanie Gdańskiem przez wybitnego budyniona (1)

    UM powinny wcześniej zaplanować sieć drogową i przeznaczyć na to miejsce. Nic nie było zabudowane - tam były doslownie pola gdzie krowy / konie biegały. Wyprzedali tereny kawał drogi za cywilizacją deweloperom, ci pobudowali tam osiedla - a nie przeiwdzieli, że trzeba tam jakoś dojechać. Zarobili niech teraz dokładają się do infrastruktury.

    • 22 6

    • to prawda

      • 2 1

  • Z ECS kase przerzucic Panno Olu moze? (3)

    • 23 9

    • te płyty stalowe wziąć z ECSu i ułożyć z nich drogę

      byłaby piękna droga wolności i solidurności

      • 7 4

    • A może nie?

      • 0 5

    • ECS to świątynia dla egzotycznych gości i wszelkiej masy kodomitow.

      • 1 0

  • Proponuje skrzykniecie sie na Facebooku i protest pod UM (13)

    Moze w koncu ktos zacznie traktowac wtedy nas powaznie. 1/4 mieszkancow Gdanska to my, jezdzimy drogami nie przystosowanymi do takiej ilosci mieszkancow, komunikacja miejska to zart. A miasto wydaje pieniadze na kuwete dla kotow. Ja wiem ze to jest promil tego co potrzeba na Swietokrzyska. Ale ciagle slychac tylko obietnice i zadnych dzialan gdyby zlozono wniosek o SKM na poludnie to UE dala by na to pieniadze, bo na komunikacje zbiorowa dają bardzo chetnie.

    • 57 9

    • Emilka od Pibika cię pozdrawia (1)

      • 0 4

      • Jakbym proponował WhatsUp to bym zrozumiał zart ale tak to nie bardzo... Po za tym juz 15:11 możesz isc do domu Urząd Miasta skonczyl pracować :)

        • 2 1

    • Nigdy nie będzie żadnej SKM na południe (6)

      Dajesz się wkręcać jakiejś propagandzie

      • 4 2

      • (5)

        Wiesz to nie jest inwestycja której nie da zrealizować. Problem w Gdańsku jest taki ze tutaj kocha sie plany a mieszkańcy nie domagają się ich realizacji. Wierzymy ciagle w obietnice jeszcze nie teraz, jeszcze nie teraz i to przeciąga się w nieskończoność. Komunikacja Miejska w Gdansku wymaga inwestycji i to takich przyszłościowych jak SKM bo już teraz ledwo dyszy... Mieszkancow bedzie przybywać, gwarantuje dzisiejsze Południe to 100k mieszkancow ile bedzie za 5 lat ? 120? UM mowi jednak ze czegos sie nie da, ale nie widac nawet zeby probowało. Wiadomo SKM to beton, wiec moze trzeba ich przeknonac kilka razy, pokazac ze mieszkancy wymagaja tego:)

        • 6 1

        • Nie istnieje techniczna możliwość budowy SKM na południe (4)

          Dlatego komuna planowała tramwaj z Chełmu aż do Rotmanki, grunty były przygotowane ale teraz już są sprzedane

          • 4 2

          • (3)

            Nie da sie...Przeciez to nie jest kurde lot na Marsa tylko budowa kolejki... Gdyby tak podejść do tego da sie będzie moze bedzie trochę drozej bo trzeba zrobić 500-1000 metrow pod ziemia, moze trzeba postawić jakis wiadukt ale stworzymy w miescie w końcu jakas przyszlosciowa inwestycje. Inwestycje na ktorej da sie zbudowac dobrze funkcjonująca komunikacje miejska, taka ktora latwo rozbudowac o kolejne przyszle dzielnice :)

            • 2 1

            • Podziwiam Twój entuzjazm ale uwierz, że sie nie da. (2)

              Za duża różnica poziomów, depresja, wody gruntowe i przede wszystkim za dużo budynków do wyburzenia.

              • 3 1

              • Przecież była w planach zagospodarowania rezerwa pod SKM na Południe (1)

                • 1 1

              • w planach czy portalu trójmiasto ?

                bo to wielka różnica

                • 1 0

    • kiedy tylko. ide pierwszy?

      • 2 1

    • 1/4 mieszkańców mieszka na wysypisku? (1)

      Masz niezłe poczucie humoru:)

      • 1 3

      • Jako rodowity Gdańszczanin prawdopodobnie jeszcze po prapraprapradziadku krzyżaku. Powinieneś wziąć mapę Gdańska i uaktualnić swoja wiedzę Południe to nie tylko szadółki.

        • 2 2

    • tylko pozew zbiorowy

      • 1 0

  • nowa swietokrzyska

    przeciez ponad 70 lat temu w 1946 roku opracowali plany rozwoju Gdańska. Już wtedy przewidziano że Gdańsk Południe będzie terenem na którym mieszkać będzie około 200 tysięcy mieszkancow sporządzono plany osiedli i dróg oraz ulic.

    • 29 2

  • Skutki rzadów Budynia bedziemy odczuwac wieki... (2)

    • 26 8

    • czemuś się nie podpiszesz wyznawca Pisu co wstydzisz się (1)

      • 3 7

      • POtolgia w Gdansku

        • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane