• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budowa ul. Nowej Świętokrzyskiej jeszcze nie teraz

Szymon Zięba
25 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Przekrój ulicy zaprojektowano w formule "2 x 2", to znaczy: dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, przy czym skrajny pas przewidziano jako buspas. Ulica - według planów - miałaby być wyposażona w chodniki i drogi rowerowe. Przekrój ulicy zaprojektowano w formule "2 x 2", to znaczy: dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, przy czym skrajny pas przewidziano jako buspas. Ulica - według planów - miałaby być wyposażona w chodniki i drogi rowerowe.

Wszystko wskazuje na to, że na budowę ul. Nowej Świętokrzyskiej jeszcze poczekamy. Gdańsk wydał ponad 1,4 mln zł na sporządzoną w 2017 roku dokumentację projektową trasy - i prace nad inwestycją utknęły. Problemem jest m.in. brak dofinansowania zewnętrznego, bez którego roboty się nie rozpoczną.



Na budowę której trasy czekasz najbardziej?

Bez wątpienia budowa ul. Nowej Świętokrzyskiej jest jedną z najbardziej wyczekiwanych i najbardziej potrzebnych inwestycji drogowych w południowej części Gdańska. Tak wynika choćby z opinii czytelników, które pojawiły się pod naszym poniedziałkowym artykułem o planach gdańskich drogowców na rok 2020.

Potrzebę jej budowy uwidocznił jeszcze bardziej remont "starej" ul. Świętokrzyskiej, który wiąże się z codziennymi korkami, o czym czytelnicy regularnie informują nas w Raporcie z Trójmiasta.

Dlatego na prośbę czytelników sprawdziliśmy, na jakim etapie znajduje się inwestycja dotycząca budowy ulicy Nowej Świętokrzyskiej.

Przypomnijmy: Trasa, której budowa pozwoliłaby "rozładować" gęsty ruch w tym rejonie miasta, rozpoczynałaby się na skrzyżowaniu ul. Świętokrzyskiej z al. Vaclava Havla (obok istniejącej pętli tramwajowej) i kończyła na granicy z gminą Kolbudy - w rejonie skrzyżowania ulic: Świętokrzyska, K. Guderskiego, Ateny.

Przekrój ulicy zaprojektowano w formule "2 x 2", to znaczy: dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, przy czym skrajny pas przewidziano jako buspas. Ulica - według planów - miałaby być wyposażona w chodniki i drogi rowerowe.

Projekt jest, jednak wykonawcy wciąż brak



Jednak, mimo że projekt inwestycji jest już gotowy, wciąż nie wyłoniono wykonawcy robót. W gdańskim magistracie usłyszeliśmy, że powody takiego stanu rzeczy to m.in.:

  • fakt, że zadanie znajduje się w fazie przed pozyskaniem decyzji administracyjnych umożliwiających rozpoczęcie procesu wykupów gruntów (zadanie na chwilę obecną jest na końcówce etapu programowania, nie przeszło jeszcze do etapu realizacji),
  • wysokie koszty realizacji inwestycji oraz wykupów gruntów: nie ma możliwości, aby miasto realizowało zadanie samodzielnie, bez dofinansowania zewnętrznego.


Inwestycja wpisana została na listę rezerwową projektów do dofinansowania w perspektywie 2014-2020.

- Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska przygotowuje się do wystąpienia o niezbędne decyzje administracyjne; jednocześnie miasto oczekuje na pojawienie się dodatkowych naborów wniosków o dofinansowanie, w związku z oszczędnościami dla poszczególnych osi priorytetowych w perspektywie UE 2014-2020. W przypadku braku możliwości pozyskania takiego dofinansowania gmina będzie zabiegać o dofinansowanie inwestycji w perspektywie 2021-2027 - tłumaczy Olimpia Schneider z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Miejsca

Opinie (436) ponad 10 zablokowanych

  • Opinia wyróżniona

    Miasto powinno budować przede wszystkim linie tramwajowe (26)

    Dają najlepszą przepustowość w stosunku do zajmowanego terenu. Droga nawet w przekroju 2x2 będzie zapchana błyskawicznie.

    • 176 39

    • Taa stojące co chwila na światłach :) bez priorytetu to pic na wodę fotomontaż. W dodatku ciągle awarię wcale nie przyczyniają się do przesiadki. Sam jeżdżę tramwajami i jest tragedia.

      • 37 4

    • (2)

      Tramwaje nie są w stanie zastąpić w wielu miejscach Gdańska, komunikacji samochodowej, mogą ją co najwyżej częściowo odciążyć i to w niewielu obszarach.

      • 27 9

      • (1)

        Sieć tramwajowa jest w Gdańsku niewystarczająca. Brak choćby linii bezpośrednio z południa Gdańska na Morenę - nie ma torów lub wiaduktu na Łostowickiej. Przez co tramwaje jadą naokoło przez centrum. Nie ma dodatkowego trzeciego toru na kluczowych odcinkach (aleja zwycięstwa) przez co w momencie awarii tramwaje stoją. Brak linii tramwajowych na głównych arteriach, np. Jana Pawła II, górny odcinek Armii Krajowej, ul Wyspiańskiego itp. Wystarczy spojrzeć na plan Gdańska - linie tramwajowe nie tworzą regularnej kratki. Gdyby w to zainwestować to byłoby o wiele lepiej. Dlaczego mamy powtarzać stare schematy budowy miast z lat 70-tych ubiegłego wieku, zamiast iść śladem takich miast jak Kopenhaga czy Amsterdam?

        • 3 0

        • wystarczy spojrzeć na Poznań

          Byłam naprawdę pod wielkim wrażeniem sieci tramwajowej, w większość miejsc można dostać się tramwajem,czasami potrzebna była przesiadka, ale to też nie stanowiło problemu. Pojechałam do tego miasta bez auta i uważam, że to był świetny wybór. bez problemu można wszystko zwiedzić na nogach i przy pomocy komunikacji miejskiej, zwłaszcza tramwai... Niestety muszę przyznać, że Gdańsk w tym aspekcie wygląda słabo.

          • 1 0

    • Problem w tym, że Gdańsk na czele z Panią Olą ma głęboko w d. pie mieszkańców i ich problemy (3)

      • 34 19

      • (2)

        No Kacperek tak samo przecież. Tyle że jego będą Karnowscy uwielbiać, a Wyborcza krytykować.

        • 17 12

        • ale to nie kacperek miastem rządzi. (1)

          przepraszam przydziela działki deweloperom.

          • 2 2

          • I nie będzie. Dulkiewicz też nie wiadomo, ale PiS może jedynie pomarzyć o Gdańsku, już zdążyli do siebie nas zniechęcić na dekady

            • 2 3

    • Właśnie tramwaj miał być pierwotnie w Nowej Świętokrzyskiej

      I wtedy byłoby dofinansowanie, ale włodarzom się odwidziało

      • 26 0

    • Tramwaj danej linii jeździ w najlepszym razie raz na 10 min (5)

      Do tramwaju wejdzie około 250 pasażerów w zależności od tramwaju.
      Zatem w ciągu godziny, w jedną stronę pojedzie tramwajem w najlepszym razie 1500 pasażerów.

      Na drodze o ograniczeniu prędkości do 50 km/h przejedzie w tym czasie kilka razy więcej samochodów.

      • 11 13

      • (1)

        Ciekawie liczysz :-) Między 7 a 8 rano wyjeźdża z pętli Łostowice Świętokrzyska 20 tramwajów (4 linie). Co nawet przy 200 osobach na kurs daje 4000 ludzi na godzinę. Dalej twierdzisz że lepiej bedzie jak ruszy stamtąd 2000 aut? (W większości jedzie 1-2 osoby)

        • 14 4

        • o tej godzinie jeździ mnóstwo ludzi, już na Pohulance są pełne tramwaje o tej godzinie, nie ma już miejsca praktycznie

          • 4 0

      • danej linii. To zależy ile tych linii jedzie w daną stronę, więc twoje wyliczenia są trochę słabe.
        Jaki jest powód tego stanu rzeczy? Stanie na światłach, gdzie tramwaj powinien jechać płynnie. Tam gdzie jest tramwaj powinien być dla nich priorytet by nie stały co chwila. Na pewno nie przyspieszzyłoby ich na tyle, że nagle z chełmu na oliwę jechałoby się 15 minut, jednakże kilka minut na pewno by zaoszczędził, a tramwaje mogłyby jeździć nie co 10 minut, a np. co 5-6 minut. Szczególnie te bardzo zatłoczone.

        • 4 1

      • Matematyka (1)

        Jeden jadący samochód to 5 metrów plus 10m odstępu. Średnio 1.5 osoby w aucie. Przy 5m/s (niecałe 20 km/h) to daje zalewie 1 auto na 3 sekundy przejeżdżające przez dany punkt. Pomnóżmy przez dwa pasy. Daje to razem 3600 osób na godzinę.

        Dla porównania, jeden tramwaj to 200 pasażerów, są w stanie odjeżdżać z przystanku co 2 minuty. Daje to 6000 osób na godzinę i to przy zajęciu 2x mniejszego terenu.

        • 0 2

        • owszem ale okazuje się również że finalnie do roboty i tak się jedzie dłużej

          wynika to z innych obiektywnych przyczyn typu częstotliwość kursów przez którą musisz po przesiadce czekać, ilości przesiadek - przez co pierwszy argument ulega multiplikacji, braku połączeń.

          • 2 0

    • Nowa Świętokrzyska? Wraz z nowym tramwajem? Czy tylko droga dla mojego blachosmrodu? ;)

      • 6 9

    • Buspas tańszy i szybszy

      • 3 8

    • Nie tylko tramwaj

      Miasto powinno zadbać o zróżnicowany transport publiczny, także autobusy. Błędem było zlikwidowanie wszystkich linii jadących bezpośrednio do centrum - gdy tramwaj utknie (a wiec cały ruch zostaje de facto wstrzymany)- pasażerowie są w czarnej d... i co bardziej spieszący się dzwonią po taksówki. A reszta przeklina, stojąc na przystanku. Powinno też być wsparcie dla cyklistów. A tu droga rowerowa kończy się wraz z końcem Havla. Kto bardziej szalony, jedzie na Kowale wąską drogą z zakrętami i bez pobocza.

      • 26 0

    • (4)

      Tramwaj to żadna alternatywa. Prawda jest taka ze w Gdańsku tramwaj jeździ po najwiekszych dzielnicach, zatrzymuje się na każdym przystanku, przez co przejazd wydłuża sie i tramwaj przestaje być alternatywa dla samochodu. Żeby komunikacja dobrze funkcjonowała to trzeba znależc sposob na przewożenie dużej liczby pasażerów z duża prędkością. Tramwaj z Łostowic do Oliwy jedzie 45 minut. To tyle co pociąg z Elbląga do Oliwy. Dlatego jedyne przyszłościowe rozwiązanie to budowa SKM na południe no chyba ze chcemy zeby mieszkańcy południa wybierali miedzy dojazdem do pracy w 30 minut samochodem a 1h komunikacja. I mozemy sie smiac ze słoiki stoja w korkach ale południe bedzie sie rozrastać, a te korki z południa już wpływają na centrum. Chcecie miec mniej samochodów w centrum to zrozumcie ze komunikacja miejska z południem musi sie poprawić.

      • 19 1

      • Pociąg relacji Elbląg - Oliwa (2)

        Nie ma bezpośredniego połączenia wspomnianych stacji. Aby pokonać tą trasę pociągiem należy zarezerwować sobie ponad 2 h (według Google). Można dostać się bezpośrednio z Elbląga do Wrzeszcza, przy czym podróż pociągiem trwa wtedy minimum 1h 20 min.

        • 0 4

        • Musialem w takim razie zostac wprowadzony w błąd przez osobę która z Elblaga dojezdza. W każdym razie idea pozostaje ta sama. I gwarantuje Ci, ze znajdziesz w Gdansku ulice ktore czas dojazdu do Wrzeszcza maja dluzszy niz pociag relacji Elblag>Wrzeszcz

          • 2 0

        • Typowy Polak - nie ma pojęcia, ale się wypowie

          Zostaw swoją wyrocznię Google i wyjdź na dwór poznać prawdziwie życie - bezpośredni pociąg Elbląg-Oliwa Regio to podróż trwająca 1:30, a TLK 1:10

          • 1 0

      • A dlaczego tak długo jedzie?
        Stoi na każdych światłach. to już daje kilka minut na jeden kurs.
        Nie ma priorytetu, wszystko stoi. A tak tramwaj zaoszczędziłby kilka minut i można by było zawsze dodatkowy kurs puścić. Ale nie, po co. Lepiej ruch samochodowy ulepszać, bo komunikacja jest nie ważna.

        • 3 1

    • Tylko SKM nas uratuje....

      • 5 0

    • Prawda

      Niestety masz rację. Kwestią czasu - raczej niedługiego - będzie jak i ta droga się zapcha. Na początku po prostu korki przeniosą się w inne miejsce tak samo lub gorzej je paraliżując. To nie jest głos przeciw, raczej głos by zmienić politykę rozwoju komunikacji i w końcu zreformować GAiT. A propo's GAiT - czy w końcu poddali się wyrokowi sądu i podali ile zapłacili za lożę VIP na stadionie energa?

      • 2 0

    • Tramwaj tylko konny! BUS-pass jest tańszy i bardziej praktyczny

      Tramwaje to XIXw. przeżytek, wolny, głośny, ciężki, szatkujący miasto trakcją. Tylko BUS-pass.

      • 2 0

  • Spokojnie,bez pośpiechu.

    Najpierw miliony na projekty,pomysły,spotkania,uzgodnienia,konsultacje ,konkursy.Trzaskowski za znalezienie dziury w rurze zapłacił 7 milionów a wam szkoda 1,5.

    • 19 2

  • Opinia wyróżniona

    Paraliż południowej części miasta w 2021-22 (30)

    Kiedy powstanie Obwodnica Metropolitarna, transfer pojazdów przeniesie się na zjazd Gdańsk-Południe. Do tego czasu powstanie w tej okolicy wiele nowych osiedli i ruch jeszcze bardziej się skumuluje. Obwodnica ma zostać oddana do użytku w 2021-22? Biorąc pod uwagę, że dofinansowanie ul. Nowej Świętokrzyskiej, będzie pewnie przewidziane na lata 2021-2027 - nie trzeba być wróżką, żeby zorientować się że czeka nas paraliż komunikacyjny w tej części miasta.
    Trudno jest mi pojąć - jak to możliwe, że inteligentni ludzie, włodarze miasta (zapewne niektórzy z nich, czytają tutaj komentarze) tak bardzo ignorują ten problem, który z każdym rokiem robi się coraz większy.

    • 234 24

    • Wszyscy daliśmy im pozwolenie na to w ostatnich wyborach

      • 44 11

    • Trudno (25)

      Trzeba było sie osiedlac gdzieś gdzie są drogi. Albo wybrac inne miasto.
      A nie najpierw kupować mieszkanie w polu a potem domagać sie budowy drogi:)
      Śmieszni jesteście :)

      • 13 65

      • Domagać sie? To jest ich obowiązek. Chcecie wyznaczać standardy europejskie to w tym elemencie także.

        • 35 6

      • Lepiej kupować w polu (21)

        Niż być Piwniczakiem i rodziców jak Ty

        • 30 7

        • Nie trzeba mieszkać z rodzicami żeby nie mieszkać w polu (20)

          ale to dla ciebie nie do ogarnięcia nieudaczniku.
          Kredytu wystarczyło tylko na Południe? Och jaka szkoda :)

          • 6 43

          • a co tu ma kredyt za znaczenie? (16)

            na południu masz 100 metrów za cenę 40 metrowej klity w centrum. To ty jesteś nieudacznikiem. Za cenę 100 metrów w centrum masz spory dom na południu.

            • 24 7

            • (1)

              Prawda, tylko dojazdu nie ma :-)

              • 12 7

              • zależy, jak pracujesz przy obwodowej to masz świetny dojazd

                • 4 0

            • A po co komus do na Poludniu? (13)

              (chyba, ze piszac Poludnie mamy na mysli Hiszpanie :)) Dom na skraju miasta to najgorszy zgnily kompromis miedzy wygodnym zyciem miejskim a sielankowym zyciem wiejskim. Jest daleko i niedogodnie jak ze wsi, ale nie ma jej atutow w postaci natury i chillu.

              • 7 14

              • (5)

                atuty wsi w postaci natury i chillu szybko znikają gdy musisz w zimę palić w piecu

                • 4 6

              • zgadza się (3)

                ale przynajmniej mieszkasz na wsi wśród natury i chillu. a jak mieszkasz na Południu czy w innym Baninie to nie masz ani natury, ani chillu a i tak zasuwasz z piecem/kominkiem/trawnikiem/odśnieżaniem (nie zawsze wszystko) etc.

                • 6 3

              • + dojeżdżasz 2 lata do prawdziwego miasta (1)

                • 1 0

              • a po co ci tam dojeżdżać?

                z resztą zależy skąd. Mi zajmuje 25 minut

                • 0 0

              • to chyba na południu Gdańska nie byłeś, spokój i cisza

                nikt ci nie każe kupować pieca, kominka też nie potrzebujesz, chyba że dla przyjemności. Trawnik obrobisz w godzinę, raz na 2 tyg. zależy jaki masz. Co do odśnieżania to ja śniegu od 2 lat nie widziałem, natomiast 3 lata temu poświęciłem na to godzinę i to tylko raz w ciągu całej zimy.

                • 2 0

              • to nie pal w piecu, są inne sposoby grzania

                • 0 0

              • (5)

                No jak ktoś ma tak ograniczony intelekt to może tak myśleć, żal mi ciebie

                • 4 1

              • Uuuu jaki merytoryczny dzban (2)

                • 0 3

              • ma rację, wasze myślenie jest zbyt jednostronne (1)

                • 1 0

              • ale czyje?

                • 0 1

              • haha takie żale może pisać tylko ktoś kto umoczył kasę (1)

                w domu na poludniu i teraz stara się udowodnić swiatu i sobie, ze zrobil deal zycia xd a argumentu zadnego nie potrafi podac haha

                • 0 6

              • a żale o hałasie na południu, nieudacznik który kupił w centrum za górę kasy

                bo nie sprawdził innych możliwości a teraz żyje w ciasnocie. Bo robotę mu oferowali tylko w centrum :D

                • 2 0

              • bzdura, taki Gdańsk Maćkowy, albo Borkowo łączą wszystkie dobre cechy obu rozwiązań

                jest spokój i całkiem blisko do miasta. Obwodnica natomiast pod pachą. Natężenie ruchu na niej jest odwrócone. Rano masz korki w kierunku Pryszcza, a po robocie w kierunku Gdyni. To ja raczej zapytam po co sobie marnować życie i mieszkać w klitce w centrum.

                • 5 0

          • Udaczniku

            Południe to już dawno nie jest "pole", to już jest gęsto zabudowana dzielnica zamieszkała przez kilkadziesiąt tysięcy ludzi.
            Wygrałeś życie i masz fajne mieszkanie w centrum? Super. Nie każdego stać na to samo co ciebie a Nowa Świętokrzyska poprawi jakość życia tysiącom ludzi. Nie chcesz by innym żyło się lepiej?

            • 15 1

          • (1)

            oj jakbym ciebie spotkał udaczniku pogadałbym sobie z tobą

            • 1 5

            • Nie skacz, bo zaboli

              • 2 0

      • śmieszny to ty jesteś, system drogowy należy się jak psu kiełbasa, tylko po co ty tu się udzielasz swoimi bezsensownymi komentarzami.

        • 7 0

      • Do mądrali

        Ja nie budowałem 30 lat temu domu w polu tylko przy mało uczęszczanej ulicy Świętokrzyskiej.która obecnie jest jedyną alternatywą dojazdu do dzielnic południa.W Gdańku mafia magistratu z deweloperami najpierw buduje dzielnice a o dojazd niech się martwią mieszkańcy.Ale to sprawa Gdańszczan kogo wybrali na stołki.

        • 14 1

    • śmieszą mnie komentatorzy piszących , że (1)

      trzeba było kupować sobie mieszkanie w centrum miasta a nie na Południu-Gdańska ... haha czyli wg. takich osób powinno się upchać z 50 - 100 tyś . mieszkańców we wrzeszczu albo w centrum Gdańska ;). Najlepiej na terenie Nowej Wałowej ? budując 50 piętrowe wieżowce ;) ? chyba ktoś nie bierze leków przepisanych przez specjalistę . Skoro miasto sprzedaje tereny to powinno zadbać razem z deweloperem o drogi ! Proste ? nie dla niektórych twierdzących , że mieszkańcy Południa kupili mieszkanie w polu a teraz żądają dróg ... masakra, co za myślenie ...

      ps. po co Adamowicz budował tunel pod martwą wisłą ? Przecież można było jeździć przez elbląską albo budować fabryki gdzie indziej a nie za wisłą ... takie myślenie nie których ludzie tutaj o nie budowaniu dróg na południu Gdańska ...

      • 62 8

      • Przecież już teraz w godzinach szczytu nie da się jeździć po Wrzeszczu i Oliwie, a co dopiero jakby było tu 100 tys. więcej mieszkańców...

        • 36 3

    • Obwodnica metropolitalna

      Bzdury piszesz. Mylisz trasę kaszubską, która jest obecnie budowana z obwodnicą metropolitalną która nie powstanie szybciej niż za 6-8 lat.

      • 10 9

  • Nowa Spacerowa i Nowa Kielnienska...

    ... na te drogi czekam najbardziej.
    Na południu już swoje dostali.

    • 8 23

  • Gdansk Południe

    Nowa Świętokrzyska to pierwszoplanowa inwestycja. Tyle, że od lat spychana na "święte nigdy".
    Wydaje się grubą kasę, na durne i niepotrzebne przejścia naziemne na Podwalu Przedmiejskim i Wałach Jagiellońskich i Okopowej. Zwłaszcza to ostatnie to kuriozum, gdyż praktycznie obok nowobudowanego znajduje się przejście naziemne na Hucisku. No ale tutaj deweloperzy i FRAG mają przebicie.
    Natomiast Gdańsk Po Południe to pustynia drogowa.
    A tak na marginesie:
    Estakady nad Łostowicką nie ma od lat, chociaż miejsce jest. SKM na południe nie ma, chociaż była planowana i miejsce jest.
    A Havla stoi w korkach z powodu głownie durnego systemu świateł.
    Wyjeżdżający z Wilanowskiej blokują krótki odcinek pomiędzy światłami, a auta stojące przed tym wyjazdem na Havla nie mają możliwości wjechać dalej. To miejsce jest newralgiczne i paraliżuje HAVLA.

    • 23 3

  • Wow

    Jeszcze nie teraz i jeszcze nie później.

    • 10 0

  • Dopóki PiS będzie przy władzy pomorskie na inwestycje żadnych środków nie uświadczy. (5)

    Prawo i sprawiedliwość w wydaniu PiS.

    • 12 24

    • Pomyśl przez chwilę. (2)

      Przecież nie będą ładować kasy w miasto gdzie dzbany głosują na bezprogramową i bezideową Koalicję Obywatelską.

      • 9 4

      • Właśnie staram się przeanalizować twój pisi bełkot (1)

        ale jest to niestety niemożliwe. Sorry.

        • 3 7

        • To poproś swoich ojców, zeby nauczyli Cie czytac zamiast wykorzystywać

          • 4 0

    • bo musi byc kasa na dotacje dla bezrobotnego Kacperks (1)

      a moze by tak jak prezio nik wziol dotacje na dom pielgrzyma i zrobil tam burd....

      • 0 4

      • Nie rydwan lepszy

        • 4 0

  • Adamowicz klamca, plażynski drugi klamca. Ratujcie nas od tej propagandy!

    • 4 10

  • Nie ma zasilania zewnętrznego!?

    No jasne jak się "wrzuca" kasę na różniste pierdółki, to potem brak środków.
    Np budowa oceanarium jest w tej chwili najważniejszym priorytetem UM a nie jakaś tam Świętokrzyska, nieprawdaż???

    • 20 2

  • A właśnie dziś Jarek Wałęsna rozdawał cukierki wyborcze na pętli Świętokrzyska (7)

    cwaniak.

    • 24 1

    • Tylko w Gdańsku można przekupić ludzi cukierkiem (5)

      • 8 1

      • (4)

        tanio głosy kupuje

        • 5 2

        • Jak tanio sprzedają to tanio kupuje (3)

          Jedni sie sprzedają za cukierki, inni za 500zł :)
          Każdy ma swoją cenę

          • 6 2

          • (2)

            Rozdając cukierki pokazuje jakie ma podejście do wyborców czyli jak do bandy dzieciaków którym bajeczki można opowiadać

            • 3 4

            • Nie to co Kacperekr który rozdawał pączki :) (1)

              • 5 3

              • Kacperek chociaz jest aktywnym politykiem w przeciwienstwie

                Do Walesy, ktory glosuje za ACTA2

                • 3 5

    • Rabenda...

      we wtorek na targowisku we Wrzeszczu rozdawał szmaciane torby. Tylko nikt tego nie chciał bo obciach chodzić z pisiorską torbą.

      • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane