Fakty i opinie

Budynek stacji Kanał Kaszubski do rozbiórki

artykuł historyczny

Dach zapada się do środka, brakuje większości okien, a wnętrza są zdewastowane. Choć jeszcze kilka lat temu przedwojenny budynek na stacji Gdańsk Kanał Kaszubski zobacz na mapie Gdańska był zamieszkany, to dziś jest ruiną przeznaczoną do rozbiórki.



Czy polskie koleje dbają o swoje stare budynki?

tak, dbają o wiele z nich 2%
tak, ale tylko o niektóre 9%
starają się, ale nie mają za dużych możliwości 9%
nie, bo przeważnie nie zależy im na starych budynkach 80%
zakończona Łącznie głosów: 860
- Obecny stan budynku budzi żałość, ale w żadnym wypadku nie powinno się go rozbierać. Jako autentyczny obiekt historycznej struktury kolejowej powinien być pod ochroną - przekonuje Andrzej Januszajtis, znawca dziejów Gdańska.
Budynek wzniesiono prawdopodobnie w 1919 r. nieopodal portowego kanału, który oddzielał Troyl (czyli Przeróbkę) od wyspy Holm (Ostrów).

- Kanał powstał na początku XX wieku i nazwany został Kaiserhafen, po czym wybudowano przy nim stację o tej samej nazwie. Danzig Kaiserhafen znajdowała się tuż obok promu kolejowego, który transportował wagony przez kanał. W ten sposób zaopatrywano warsztaty i fabryki, które działały na wyspie Ostrów - wyjaśnia Henryk Jursz, badacz historii kolejnictwa na Pomorzu.
Linię kolejową, która prowadziła na wyspę nazwano Holmbahn. A budynek stacyjny Danzig Kaiserhafen był jednym z większych obiektów kolejowych w jej rejonie.

- Dziś wielu osobom typowy dworzec może kojarzyć się z kasami biletowymi, poczekalnią i fastfoodem. Dworzec Danzig Kaiserhafen, a po wojnie Dworzec Kanał Kaszubski nie wpisywał się w ten obraz. To było miejsce, gdzie znajdowały się przede wszystkim biura pracowników związanych z obsługą linii towarowej - tłumaczy Leszek Lewiński, zastępca dyrektora w Zakładzie Linii Kolejowych PKP PLK w Gdyni.
Tak budynek stacji Gdańsk Kanał Kaszubski wyglądał w marcu 2011 r. Wtedy był jeszcze zamieszkany.
Tak budynek stacji Gdańsk Kanał Kaszubski wyglądał w marcu 2011 r. Wtedy był jeszcze zamieszkany.
W PRL-u budynek stacji przemianowanej na Gdańsk Kanał Kaszubski zmienił nieco swoją funkcję. Prawdopodobnie w latach 60. część pomieszczeń została zagospodarowana na mieszkania dla pracowników.

- W pewnym momencie mieszkało tam nawet osiem rodzin. Jednak od 2011 roku liczba mieszkań stopniowo zmniejszała się. Lokatorzy otrzymywali od PKP lokale zamienne w innych, dogodniejszych lokalizacjach. Ostatnia umowa lokalowa została rozwiązana w październiku 2013 - wylicza Maciej Bułtowicz z biura prasowego Polskich Kolei Państwowych.
Po tym jak z budynku wyprowadzili się mieszkańcy, obiekt szybko zaczął popadać w ruinę. Obecnie dach jest bardzo podziurawiony, a jego części wpadają do pomieszczeń. Do tego brakuje okien, a wnętrza są zdewastowane.

- Obiekt przeznaczony jest do rozbiórki - informuje Bułtowicz.
Najprawdopodobniej dojdzie ona do skutku, ponieważ obiekt nie jest objęty żadną formą ochrony konserwatorskiej.

- W tej chwili budynek pozbawiony jest ochrony, co nie znaczy, że ten stan nie ulegnie zmianie. Decyzja, po ocenie obiektu, należeć będzie do konserwatora - stwierdza Marcin Tymiński, rzecznik pomorskiego konserwatora zabytków.

Poznaj też historię stacji Kokoszki i filii obozu koncentracyjnego Stutthof

Opinie (129)

  • Ruina. (10)

    "Jako autentyczny obiekt historycznej struktury kolejowej powinien być pod ochroną - przekonuje Andrzej Januszajtis, znawca dziejów Gdańska."

    Stara buda, bez wartości architektonicznej, do wyburzenia. Mówiąc delikatnie, z polityką ochrony zabytków nie jest za dobrze w Gdańsku, ale po tej "starej budzie" płakał nie będę.

    • 159 75

    • Też tak pomyślałam, choć może nie aż tak dobitnie.

      • 8 9

    • co to jest "wartość architektoniczna" wg Ciebie? (3)

      może beton i szkło i trochę blachodachówki?

      • 31 5

      • budynek, ktory jest w jakis sposob unikatowy, ktory trudno dzis odbudowac, z ktorym wiaze sie jakas historia (1)

        np. kamienica kupiecka - tak
        sklep osiedlowy - nie.

        • 12 10

        • Czyli stara stacja kolejowa z 1919 roku - tak

          • 16 8

      • np.

        nastawnia bramowa we Wrzeszczu, czy GOL na Przymorzu.

        • 19 1

    • to niech Januszajtis sam tam zamieszka

      w koncu ktos musiałby sfinansować trwanie

      • 13 17

    • chronienie dla chronienia (2)

      chronienie dla chronienia nie ma sensu. Koszty niepotrzebne. Nie da się zatrzymać czasu. Budynek się rozpada, nie ma sensownej możliwości wykorzystania, no to o co chodzi.....

      • 26 13

      • (1)

        Chronienie dla chronienia nie ma sensu. Za to dewastowanie dla dewastowania i rozkradanie dla rozkradania - ma. Nie da się zatrzymać czasu. Da się zatrzymać wandali i złodziei.

        • 24 4

        • Jak?

          • 0 0

    • co ty wiesz o duszy tego miasta ciubaryku?

      • 9 3

  • Konerwator niech się lepiej zajmie bramą nizinną i prawdziwymi zabytkami

    A nie zapadająca się ruiną, której stan grozi katastrofą budowlaną.

    • 136 31

  • Tutaj akurat w tym przypadku widze jakas pojedyncza ruine o klasycznym wygladzie, ktora... (2)

    blokowalaby tylko inwestycje. Dookola niego jest duzy wolny obszar i tutaj ten pojedynczy budynek pasowalby do nowej zabudowy jak.......itd.

    Zgadzam sie z teza, ze kolej zupelnie nie dba o swoje stare budynki. Taka jest tez niestety prawda. Tam gdzie znajdzie sie chetny, kolej przekazuje je na kawiarnie, hostele itp.

    • 66 14

    • Skupcie sie lepiej na budynkach stacyjnych w Kokoszkach, Wielkim Kacku, Wiezycy, Krzesznej, itd.

      • 15 2

    • nie widze problemu

      sprzedać teren z budynkiem i obudować wokół a ten przeznaczyć na gospodarcze cele - co za problem go zachować? nic nie blokuje.

      • 2 2

  • Niech sobie Pan Janusz go wyremontuje (5)

    i utrzyma. Wtedy może zejdzie na ziemię.

    • 70 39

    • Uświadomcie sobie...

      ...że wy wszyscy hejterzy Panu Andrzejowi nie sięgacie nawet do paznokcia u małego paluszka przy lewej stopie.
      Dla was zabytek to zamek Wiedźmina a reszta to budy.

      • 14 7

    • Nie chodzi o remontowanie ale wystarczyło dać komuś tam zamieszkać (3)

      i nie byłoby ruiny i mieszkania dla 4 rodzin a tak rozkradli; nie ma siły żeby w 5 lat sam budynek się tak posunął; to celowa dewastacja w celu wyburzenia; to już taka tradycja się robi beznadziejna;

      • 6 4

      • Argument bez sensu (2)

        Ludzie tam mieszkali i skończyło się tym, że budynek popadł w taki stan, że trzeba było ich wykwaterować.

        • 4 3

        • (1)

          Mieszkali, ale bez prawa własności!!! Czemu Ty nie zainwestujesz w przystanek tramwajowy ?

          • 4 4

          • A czemu ty nie kupisz takiego zrujnowanego budynku?

            Budynek jest niesprzedawalny.

            • 1 0

  • Tam mieszkal Stefan D. (2)

    • 15 3

    • a kim jest Stefan D.?

      • 5 2

    • Może Stefan N.?

      • 8 3

  • Czy w PL musi byc cos objete jakas '' ochroną '' zeby dostrzec wartosc historyczna ? to chore ! (6)

    Czy Polacy , instytucje bez przepisu juz nie potrafia sie kierowac rozumem ? bo w PL najlepiej sie ma dzis brak rozumu na rzecz przepisow ktore sluza za asekuracje wielu. Zanim sie cos zniszczy, zburzy mozna moze dac oferte sprzedazy bo zburzyc mozna zawsze . Niech PKP pokaze co chce tam stworzyc po zburzeniu gdyz dzis latwo wyburzamy a nic po nie oferujemy . Dzis nikt nawet nie wie jak i w jaki sposob latami PKP obracalo milionami i chyba jeszcze dotacje z budzetu pobierali a to dosc dziwne bo PKP to sztandarowa rodzima firma ktora zawsze mowila ze '' beda wspaniale inwestycje itd '' .......przeciez od 25 lat tam obracano miliardami a patrzac na wszelkie obiekty PKP wydaje sie jakby to byla jakas firma z PRL , dworce zaniedbane , perony tez ale za to setki spolek tam potworzono z setkami prezesow chyba i skoro brak pieniedzy na inwestycje i dbalosc nad infrastruktura PKP to ciekawe czy tez prezesi i zarzady nie braly lub brakowalo dla nich na pensje bo skoro jak sie mowi ze pieniedzy nie ma na nic to i na pensje tez nie powinno byc ! jak jest nie bardzo wiadomo !

    • 50 15

    • (1)

      Bo u nas społeczeństwo wytresowane jest aby żyć pod batem. Jak jest przepis, przymus, to zrobią. Z własnej inicjatywy zadziałać, żeby było wszystkim lepiej - mało kto. A nawet jak już, to zaraz zewsząd będą podejrzenia w stylu "a co on z tego będzie miał". Kompletny brak myślenia w kategoriach dobra wspólnego.

      • 11 4

      • To napisz mądralo ile groszy zainwestowałeś w nie swoją nieruchomość? Tobie szczególnie radzę inwestycje w szpital wariatów. Dla Ciebie jak znalazł.

        • 1 4

    • tak, szeczegolnie ostatnio to widac (2)

      - przebudowany peron na Gda Gl
      - rozpoczety remont na Gda Gl
      - dodatkowy peron + odswiezenie dworca we Wrzeszczu
      - nowy dworzec w Sopocie
      - wyremontowany dworzec w Gdy
      - Pendolino, Swift, Dart

      Rzeczywiscie - zadnych zmian nie ma!

      • 10 5

      • bredzisz chlopie ! przebudowy i remonty byly pod '' Euro '' robione oraz za szmal z UE !

        co to znaczy ze to jakas łaska jak po 25 latach od komuny komus peron odnowia ? lecz sie chlopie !. a co PKP przez 25 lat robila z twoimi pieniedzmi ? i gdzie sa te miliardy skoro PKP bez wsparcia UE nic wczesniej nie umiala zrobic ? . Policz ile miliardow zmarnowano przez ost. 25 lat to ci sie oczy otworza a nie piejesz zachwyty ze ktos laskawie wymienia kostke na peroniku po w sumie 50 latach i to z dotacji z UE. Tez mi osiagniecie !. Jakos na potezne pensje prezesow zawsze bylo . Wiec sie ocknij bo to instytucja nic nie umiejaca oprocz sciemy i sa mierni jak mial.

        • 9 10

      • + remont elewacji na Dyrekcyjnej

        + kilkadziesiąt innych dużych inwestycji w całej Polsce

        • 4 0

    • 90% budynków którymi zarządza PKP ma ponad 100 lat!

      Jak oni mają to wszystko utrzymywać? Trupa nie da się reanimować w nieskończoność, kasę można ładować 1,2,3, 10 obiektów, ale nie w kilka tysięcy! W Gdańsku remontują właśnie budynek dyrekcyjnej: wiesz jakie to są koszty robić cokolwiek na budynku o tak wielkiej powierzchni?

      • 6 2

  • A ja czekam (13)

    15 lat na mieszkanie

    • 28 23

    • a kto ci niby ma dać? (9)

      zamiast czekać to weź kredyt i sobie kup

      • 33 8

      • tylko oszusty maja pieniondze i kredyty (5)

        kiedyź dawali za darmo i bylo ruwno i normalnie a teras gupki porobily ze zeby kupowac. Na calym swiecie dajom za darmo mieszkania a nas chcom banki okrazc i wy tego nie rozumiecie ?

        • 6 20

        • (3)

          Kolego, polecam słownik języka polskiego bo wstyd to czytać.

          • 3 14

          • Ja polecam instalację... (1)

            Wykrywacza sarkazmu, ironii i pokrewnych.

            • 27 1

            • Sarkazm, a ironia to jest to samo

              • 0 4

          • Wstyd to pisać. Piszę oczywiście o Twoim komentarzu.

            • 0 1

        • "Na calym swiecie dajom za darmo mieszkania" - coś takiego. Za darmo dają.

          • 0 0

      • Psychiatre masz od 7.00 (2)

        Frankowicze ktorzy chca aby rzad za nich placil to najgorsza patologia tego kraju

        • 26 8

        • rząd jest gorszy (1)

          Bo przed wyborami obiecał ze zapłaci

          • 10 6

          • Mądrzejszy. Bo obiecał, a nie zapłacił.

            • 7 2

    • pójdź do pracy

      • 15 4

    • I dostane komunalne (1)

      Niedlugo a wszystkim frankowicza miedzynarodowe pozdrowienia sle (wiadomo ktorym palcem)

      • 4 5

      • Jaka to języka?

        • 2 0

  • A co z zajezdnią ! (4)

    U zbiegu ulic Pomorskiej i Grunwaldzkiej nadal niszczeje zajezdnia. Gdański konserwator zabytków zupełnie o niej zapomniał. Obecny właściciel nie wywiązał się ze zobowiązań nałożonych przy zakupie tego obiektu. Pewnie ktoś dostał okrągłą sumkę by patrzeć przez palce jak zabytkowy budynek jest dewastowany.

    • 96 1

    • Zajezdnia... (3)

      ... to własność Pani Senator z PiS. Nie tykać bo PiS to Pogarda i Samowola.
      Będziecie węszyć to was dopadnie Mariusz A. K. (ułaskawiony choć nieskazany)
      ze swoimi służbami i możecie zostać pierwszymi więźniami c.k.lager.

      • 16 6

      • (1)

        Już ją sprzedała w inne ręce. Po za tym należała ona do jej mężulka.

        • 11 0

        • skoro sprzedała, to musiała do niej należeć

          • 2 1

      • IP wiadome.

        • 1 0

  • (1)

    Wyjątkowo brzydka rudera, czym prędzej wyburzyć i zapomnieć.

    • 26 34

    • tak wygląda 80% polski PO byłych rządach

      • 1 4

  • PKP nie szanuje swoich obiektów (7)

    Ile to już stacji, stacyjek, lokomotywowni zostało celowo doprowadzone do ruin i potem rozebranych... PKP ma te obiekty wg hasła "...w ruinie"

    • 82 6

    • PKP nie szanuje okiektów, które są im do nieczego nie potrzebne (5)

      I chwała im za to, że publiczna firma nie trwoni pieniędzy na fanaberie Januszów typu Januszajtis.

      • 6 9

      • chwała za to że dewastują budynki (4)

        chyba żeś się z koniem na łby pozamieniał

        • 8 5

        • Budynków nie trzeba dewastować, stare budynki mają to do siebie, że się sypia (3)

          W przyrodzie się wszystko rozpada, kwestia czasu. Zgodnie z II zasadą termodynamiki, entropia cały czas rośnie.

          • 3 2

          • Jeśli się dba, remontuje, to się nie sypią. (2)

            Ale niestety w kwestii poszanowania zabytków i dbania o nie jesteśmy jeszcze daleko za zachodem. Tam przypadki celowego doprowadzenia zabytku do ruiny lub jego dewastacji są naprawdę jednostkowe.

            • 2 3

            • To prawda. Tam się wyburza od razu.

              • 2 1

            • Jeśli się dba, remontuje, to się nie sypią

              Sypią, się sypią, czasu i fizyki nie oszukasz.

              • 1 1

    • Jak tam Twój konik na biegunach? Dbasz o niego?

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.