• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budynek stacji Kanał Kaszubski do rozbiórki

Jakub Gilewicz
17 stycznia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 

Dach zapada się do środka, brakuje większości okien, a wnętrza są zdewastowane. Choć jeszcze kilka lat temu przedwojenny budynek na stacji Gdańsk Kanał Kaszubski zobacz na mapie Gdańska był zamieszkany, to dziś jest ruiną przeznaczoną do rozbiórki.



Czy polskie koleje dbają o swoje stare budynki?

- Obecny stan budynku budzi żałość, ale w żadnym wypadku nie powinno się go rozbierać. Jako autentyczny obiekt historycznej struktury kolejowej powinien być pod ochroną - przekonuje Andrzej Januszajtis, znawca dziejów Gdańska.
Budynek wzniesiono prawdopodobnie w 1919 r. nieopodal portowego kanału, który oddzielał Troyl (czyli Przeróbkę) od wyspy Holm (Ostrów).

- Kanał powstał na początku XX wieku i nazwany został Kaiserhafen, po czym wybudowano przy nim stację o tej samej nazwie. Danzig Kaiserhafen znajdowała się tuż obok promu kolejowego, który transportował wagony przez kanał. W ten sposób zaopatrywano warsztaty i fabryki, które działały na wyspie Ostrów - wyjaśnia Henryk Jursz, badacz historii kolejnictwa na Pomorzu.
Linię kolejową, która prowadziła na wyspę nazwano Holmbahn. A budynek stacyjny Danzig Kaiserhafen był jednym z większych obiektów kolejowych w jej rejonie.

- Dziś wielu osobom typowy dworzec może kojarzyć się z kasami biletowymi, poczekalnią i fastfoodem. Dworzec Danzig Kaiserhafen, a po wojnie Dworzec Kanał Kaszubski nie wpisywał się w ten obraz. To było miejsce, gdzie znajdowały się przede wszystkim biura pracowników związanych z obsługą linii towarowej - tłumaczy Leszek Lewiński, zastępca dyrektora w Zakładzie Linii Kolejowych PKP PLK w Gdyni.
Tak budynek stacji Gdańsk Kanał Kaszubski wyglądał w marcu 2011 r. Wtedy był jeszcze zamieszkany. Tak budynek stacji Gdańsk Kanał Kaszubski wyglądał w marcu 2011 r. Wtedy był jeszcze zamieszkany.
W PRL-u budynek stacji przemianowanej na Gdańsk Kanał Kaszubski zmienił nieco swoją funkcję. Prawdopodobnie w latach 60. część pomieszczeń została zagospodarowana na mieszkania dla pracowników.

- W pewnym momencie mieszkało tam nawet osiem rodzin. Jednak od 2011 roku liczba mieszkań stopniowo zmniejszała się. Lokatorzy otrzymywali od PKP lokale zamienne w innych, dogodniejszych lokalizacjach. Ostatnia umowa lokalowa została rozwiązana w październiku 2013 - wylicza Maciej Bułtowicz z biura prasowego Polskich Kolei Państwowych.
Po tym jak z budynku wyprowadzili się mieszkańcy, obiekt szybko zaczął popadać w ruinę. Obecnie dach jest bardzo podziurawiony, a jego części wpadają do pomieszczeń. Do tego brakuje okien, a wnętrza są zdewastowane.

- Obiekt przeznaczony jest do rozbiórki - informuje Bułtowicz.
Najprawdopodobniej dojdzie ona do skutku, ponieważ obiekt nie jest objęty żadną formą ochrony konserwatorskiej.

- W tej chwili budynek pozbawiony jest ochrony, co nie znaczy, że ten stan nie ulegnie zmianie. Decyzja, po ocenie obiektu, należeć będzie do konserwatora - stwierdza Marcin Tymiński, rzecznik pomorskiego konserwatora zabytków.

Poznaj też historię stacji Kokoszki i filii obozu koncentracyjnego Stutthof

Opinie (129)

  • budynek można było utrzymać. W tym miejscu i tak nic nie powstanie (4)

    mieszkania komunalne w sam raz. Ale nie, niech się wali i niech potem rosną chwasty. Lub dziki parking.

    • 7 4

    • Mylisz się (2)

      PKP ten budynek nie jest potrzebny do niczego, a utrzymanie grzmota dla zasady nie ma sensu. Wyburzą go, to niezabudowany grunt będzie możliwy do zagospodarowania, będą mogli go sprzedać, albo przekazać miastu.

      • 2 0

      • Budynek jest wartoscia sama w sobie..I pkp mogla z unijnej kasy go odremontowac i wynajac. (1)

        ale tu chodzi o teren....sprzedaz terenu deweloperowi..nastepny deal miasto (JAKIS KONKRETNY KOLES Z URZEDU )-deweloper....no i ok niech sprzedadza lub lepiej niech wydzierzawia deweloperowi ale budynek nalezalo wkomponowac w nowa zabudowe i odnowic a nie dac go zdewastowac .

        • 1 1

        • chyba lepiej

          żeby w miejscu przestarzałej ruiny powstał nowoczesny budynek. co lepsze: nowy mercedes, czy stary polonez?

          • 1 1

    • Ty, jak znam życie, jesteś pierwszym narzekaczem na ceny biletów kolejowych. Wiesz co? Weź sobie ten budynek.

      • 2 1

  • (3)

    1919 rok to chyba nie zabytek? Żeby jeszcze to była rzeczywiście jakaś ciekawsza architektura, a to po prostu taki przeciętny blok mieszkalny sprzed wojny. Fakt, że w czasach swej świetności był na pewno ładniejszych od współczesnych architektonicznych gniotów bez smaku.
    Gdzieś na Zachodzie, dajmy na to w Niemczech, albo Francji, na pewno by tego nie wyburzali, albo po wyburzeniu wybudowaliby replikę.

    • 7 5

    • rok budowy nie ma nic do uznania za zabytek czy nie

      jw.

      • 0 3

    • (1)

      Mieszkałem 37 lat na" zachodzie". Takie " zabytki" całymi kwartalami wyburzano i potem słuchałem zachwyty Polaków o " planowaniu przestrzennym" i jakości dróg.

      • 4 3

      • no, w latach 60 - 70

        • 1 1

  • Słyszałem

    Słyszałem, że Deontay Wilder chce zakupić tą posiadłość. I w końcu mistrz będzie mieszkać w Polsce.

    • 2 2

  • "Jako autentyczny obiekt historycznej struktury kolejowej powinien być pod ochroną" (4)

    Szkoda, że pod ochroną nie były autentyczne obiekty historyczne struktury stoczniowej. Jeden z wielu budynków, który został wyburzony (przy Jana z Kolna) -

    http://www.globtroter.pl/zdjecia/polska/b196042_polska_pomorze_stocznia_gdanska.jpg

    • 12 1

    • to wina Januszaitisa? :P

      • 0 0

    • (1)

      Ferdynand Schichau to się w grobie przewraca!

      • 1 1

      • PS. W Elblągu dbają o stare budynki z czerwonej cegły. Budynek odrestaurowany i do tego odsłonili tablicę pamiątkową poświęconą Ferdynandowi -

        http://mojezulawy.pl/147255,Elblag-Zabytkowy-budynek-biurowca-Alstom-Power.html

        • 1 0

    • Wzorcownia pokazana przez ciebie na zdjęciu, to rzeczywiście jeden z wielu obiektów

      których wyburzenie było całkiem bezmyślną decyzją. Mimo, że w środku bardzo zaniedbany, to konstrukcja budynku była w dobrym stanie i bez problemu można było tam zrobić biura, tak jak w niemalże sąsiadującym z nim biurowcu Stoczni Północnej, którego przebudowa dobiega końca.

      • 3 0

  • Nie każda stara rudera to zabytek. (1)

    Nie można bez końca spuszczać się nad każdym budynkiem którego jedynym walorem jest wiek ponad 100 lat. Państwo, miasto czy kto tam jest powołany do pilnowania tych z(a)bytków i tak sobie nie radzi z tymi co już mają w rejestrach więc lepiej skupiliby się na tych wartościowych.

    • 9 7

    • każdy zabytek w Polsce ma tę samą wartość

      na szczęście.

      • 1 1

  • Nie rozumiem (1)

    Nie rozumiem jak przez dwa lata budynek mógł popaść w taką ruinę... Okna mieszkańcy ze sobą zabrali. Niby teren prywatny jak sporo w Gdańsku o takim charakterze a wciąż tylko dewastacja i rozkradanie, aż w końcu ze smutkiem ogłaszają, że już nic nie da się zrobić. A na chwilę obecną są to tereny przemysłowe więc nowe obiekty mieszkalne czy usługowe nie wchodzą w grę.

    • 11 3

    • Przecież jest napisane

      Że wykwaterowywali mieszkańców, bo budynek nie spełniał żadnych standatów

      • 1 2

  • Wpis do rejestru to chyba przesada

    Z drugiej strony niezrozumiałe jest parcie na wyburzanie WSZYSTKIEGO co wpadnie inwestorom w łapska.
    W przypadku takich ciekawych ale nie szczególnie cennych budynków, właściciel przed wyburzeniem powinien być zobligowany do wykonania dokładnej dokumentacji. A potem spychacz, jeśli trzeba ....

    • 6 5

  • Gdańsk Kanał Kaszubski jeśli już. ..

    • 3 1

  • (2)

    Jak to w Polsce. Jeszcze w 2011 budynek wyglądał normalnie, dziś jest kupą gruzu.

    • 13 2

    • To się przyjrzyj temu zdjęciu

      - zamurowana część okien
      - zawilgocone ściana
      - odpadający tynk

      A to widać tylko na zdjęciu robionym z odległości. Idę o zakład, że konstrukcja dachu już wtedy była całkowicie przegniła. Pomijam fakt, że budynki budowane 100 lat temu nie spełniają żadnych współczesnych norm energetycznych.

      • 3 5

    • W Ameryce byłby kupą złota, co mózgowcu?

      • 1 0

  • przewozy kolejowe? (8)

    Czy ktoś wie czy przez Kanał Kaszubski nadal prowadzone są przewozy kolejowe?

    • 5 0

    • są nadal prowadzone (1)

      • 2 0

      • Dziękuję za odpowiedź

        • 1 0

    • (2)

      Nie, samoloty nad Kanałem fruwają. I ptacy.

      • 0 3

      • (1)

        Zamiast wysmiewac pomysl. Alternatywą sa przewozy tirami wiec pytanie było zasadne

        • 2 0

        • tiry są alternatywą z głupoty i beznadziejności zarządów
          przy normlniejszej, mniej "kretywnej" księgowości to by bylo
          niemozliwe

          • 2 0

    • Tak. (2)

      Że stacji można dostać się na kilka bocznych, na wspomniana Stocznie promem kolejowym, Fosfory, dawny ZNTK, "Śrutę" i łącznika na stację Gdańsk Port Północny.
      Obecnie KK będzie odcięty od linii do Pruszcza Gdańskiego ze względu na remont linii.

      • 2 0

      • Miało być bocznic

        • 0 0

      • a czy prom kolejowy funkcjonuje regularnie czy są to raczej przewozy okazjonalne. Na filmie widać że nabrzeże zostało odnowione czy jest to związane ze zwiększeniem przewozów promowych?

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane