• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budynek stacji Kanał Kaszubski do rozbiórki

Jakub Gilewicz
17 stycznia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 

Dach zapada się do środka, brakuje większości okien, a wnętrza są zdewastowane. Choć jeszcze kilka lat temu przedwojenny budynek na stacji Gdańsk Kanał Kaszubski zobacz na mapie Gdańska był zamieszkany, to dziś jest ruiną przeznaczoną do rozbiórki.



Czy polskie koleje dbają o swoje stare budynki?

- Obecny stan budynku budzi żałość, ale w żadnym wypadku nie powinno się go rozbierać. Jako autentyczny obiekt historycznej struktury kolejowej powinien być pod ochroną - przekonuje Andrzej Januszajtis, znawca dziejów Gdańska.
Budynek wzniesiono prawdopodobnie w 1919 r. nieopodal portowego kanału, który oddzielał Troyl (czyli Przeróbkę) od wyspy Holm (Ostrów).

- Kanał powstał na początku XX wieku i nazwany został Kaiserhafen, po czym wybudowano przy nim stację o tej samej nazwie. Danzig Kaiserhafen znajdowała się tuż obok promu kolejowego, który transportował wagony przez kanał. W ten sposób zaopatrywano warsztaty i fabryki, które działały na wyspie Ostrów - wyjaśnia Henryk Jursz, badacz historii kolejnictwa na Pomorzu.
Linię kolejową, która prowadziła na wyspę nazwano Holmbahn. A budynek stacyjny Danzig Kaiserhafen był jednym z większych obiektów kolejowych w jej rejonie.

- Dziś wielu osobom typowy dworzec może kojarzyć się z kasami biletowymi, poczekalnią i fastfoodem. Dworzec Danzig Kaiserhafen, a po wojnie Dworzec Kanał Kaszubski nie wpisywał się w ten obraz. To było miejsce, gdzie znajdowały się przede wszystkim biura pracowników związanych z obsługą linii towarowej - tłumaczy Leszek Lewiński, zastępca dyrektora w Zakładzie Linii Kolejowych PKP PLK w Gdyni.
Tak budynek stacji Gdańsk Kanał Kaszubski wyglądał w marcu 2011 r. Wtedy był jeszcze zamieszkany. Tak budynek stacji Gdańsk Kanał Kaszubski wyglądał w marcu 2011 r. Wtedy był jeszcze zamieszkany.
W PRL-u budynek stacji przemianowanej na Gdańsk Kanał Kaszubski zmienił nieco swoją funkcję. Prawdopodobnie w latach 60. część pomieszczeń została zagospodarowana na mieszkania dla pracowników.

- W pewnym momencie mieszkało tam nawet osiem rodzin. Jednak od 2011 roku liczba mieszkań stopniowo zmniejszała się. Lokatorzy otrzymywali od PKP lokale zamienne w innych, dogodniejszych lokalizacjach. Ostatnia umowa lokalowa została rozwiązana w październiku 2013 - wylicza Maciej Bułtowicz z biura prasowego Polskich Kolei Państwowych.
Po tym jak z budynku wyprowadzili się mieszkańcy, obiekt szybko zaczął popadać w ruinę. Obecnie dach jest bardzo podziurawiony, a jego części wpadają do pomieszczeń. Do tego brakuje okien, a wnętrza są zdewastowane.

- Obiekt przeznaczony jest do rozbiórki - informuje Bułtowicz.
Najprawdopodobniej dojdzie ona do skutku, ponieważ obiekt nie jest objęty żadną formą ochrony konserwatorskiej.

- W tej chwili budynek pozbawiony jest ochrony, co nie znaczy, że ten stan nie ulegnie zmianie. Decyzja, po ocenie obiektu, należeć będzie do konserwatora - stwierdza Marcin Tymiński, rzecznik pomorskiego konserwatora zabytków.

Poznaj też historię stacji Kokoszki i filii obozu koncentracyjnego Stutthof

Opinie (129)

  • Chwila chwila,chwial..Ile to miliardow a nie milionow..miliardow nie wykorzystanych oddalo PKP do budzetu uni? (5)

    Nie stac tych baranich lbow na odnowe zabytkowego budynku?..Bo co- teren juz jakis deweloper sobie upatrzyl i z Heniem z PKP Przy kielichu w dobrej restauracji dogadali sprawe za odpowiednia gratyfikacja?..Sluchajcie barany z zarzadu PKP....Macie obowiazek dbac o swoja infrastrukture...a odpowiedzialnych za zaniedbania i doprowadzenie tego i innych budynkow kolei przed sad, i pluton egzekucyjny.Jak mozna bylo zmarnowac takie tereny,obiekty...Czy nikt tam w tym zassranym pkp Nie zrobil inwentaryzacjii..Takich obiektow? Przeciez byly realne srodkI na odbudowe infrastruktury pkp..A Budynki,nastawnie,to nie elementy infrastruktury kolejowej?Nie?...Jeden wniosek..winnych tak jak i tych ktorzy doprowadzili budynek telewizjii Gdansk do ruiny..przed sad.

    • 4 2

    • Wydaje mi się, że mylisz sprawy (3)

      UE dofinansowywała transport kolejowy, a w tym miejscu o transporcie kolejowym mowy być nie może.

      • 1 1

      • Unia dofinansowywala nie sam transport kolejowy tylko, lecz i infrastrukture kolei--To ty wydaje sie mylisz. (2)

        Byly srodki..oj byly...i co /I niewykorzystane wrocily do Brukseli..Bo ktos nie sprawdzil co jest na stanie i nie napisal wnioskow....Zabraklo rak do pisania czy nie wiedzial co ma na stanie/?

        • 1 1

        • Jak dofinansowywało infrastrukturę kolei (1)

          To jednak mam rację: ten budynek nie pełnił funkcji kolejowych tylko mieszkalne.

          • 1 0

          • Ale byl w infrastrukturze kolei i pelnil jakis czas role biuraPKP...

            Funkcja ta-biura PKP mogla by na jakis czas wrocic aby zdobyc fundusze na remont z Unijnej kasy....Wtedy nie bylo by zadnych watpliwosci....ale nie ..budynku nie doinwestowano tylko zmieniono na budynek mieszkalny...Czy to tedy droga? CZY NIE LEPIEJ BYLO NAJPIERW POZYSKAC SRODKI na odrestaurowanie obiektu na nastepne dzisiatki lat a pozniej ewentualnie podnajac go na mieszkania?..a tak co?.Nie mniej obiekt w dalszym ciagu jest na stanie PKP i jeszcze mozna go odratowac...Mozna ale do tego trzeba woli .Wyremontowany budynek na pewno znalazl by najemce i to za dobre pieniadze jesli byl by dobrze odrestaurowany...no ale po co?Po co ratowac w Gdansku zabytki..Lepiej wprowadzic konserwatora na pole namiotowe w Sopocie i niech pilnuje czy trawa dobrze rosnie.

            • 1 2

    • Gdańszczanin(niestety)

      Racja, czas na audyt!!!!

      • 1 0

  • Trza bylo wyremontowac zabytkowy obiekt i mozna by bylo go pozniej podnajac... (1)

    Ladnie odnowiony przetrwal by nastepne dziesieciolecia,wynajety-nie przynosil by strat a nawet cos tam na siebie zarabial...ale nie lepiej sprzedac kolesiom teren ..czysty teren ...bo przeciez powstanie tam nowe osiedle co nie?Tak samo bylo z parkiem na Morenie..Czy dziada ktory tam dokonal dewastacjii dworku i drzew ktos juz przebadal?CZY CZEKAMY AZ SPRAWA UCICHNIE"??cO DALEJ W TAMTEJ sprawie/Komu dziad sprzedal teren ktory miasto mu sprzedalo za symboliczna zlotowke?Kto pociagnal do odpowiedzialnosci urzedasow ktorzy dziadowi sprzedali ten teren bez zadnego zabezpieczenia finansowego ze strony dziada?

    • 4 2

    • Gdzie działacze PISu z Gdanska?

      To podpada pod Audyt !!!

      • 0 1

  • Ale koszmarny kosciol w Gdyni

    Wybudowany niedawno jest zabytkiem klasy 0!

    • 2 0

  • budynek można było utrzymać. W tym miejscu i tak nic nie powstanie (4)

    mieszkania komunalne w sam raz. Ale nie, niech się wali i niech potem rosną chwasty. Lub dziki parking.

    • 7 4

    • Mylisz się (2)

      PKP ten budynek nie jest potrzebny do niczego, a utrzymanie grzmota dla zasady nie ma sensu. Wyburzą go, to niezabudowany grunt będzie możliwy do zagospodarowania, będą mogli go sprzedać, albo przekazać miastu.

      • 2 0

      • Budynek jest wartoscia sama w sobie..I pkp mogla z unijnej kasy go odremontowac i wynajac. (1)

        ale tu chodzi o teren....sprzedaz terenu deweloperowi..nastepny deal miasto (JAKIS KONKRETNY KOLES Z URZEDU )-deweloper....no i ok niech sprzedadza lub lepiej niech wydzierzawia deweloperowi ale budynek nalezalo wkomponowac w nowa zabudowe i odnowic a nie dac go zdewastowac .

        • 1 1

        • chyba lepiej

          żeby w miejscu przestarzałej ruiny powstał nowoczesny budynek. co lepsze: nowy mercedes, czy stary polonez?

          • 1 1

    • Ty, jak znam życie, jesteś pierwszym narzekaczem na ceny biletów kolejowych. Wiesz co? Weź sobie ten budynek.

      • 2 1

  • Kto wydal decyzje o wykwaterowaniu mieszkancow? (1)

    Kto wydal ta decyzje o wykwaterowaniu mieszkancow i nie zabezpieczyl terenu budynku dawnego dworca?Kto zamiast zdobyc decyzje na renowacje ,odnowe budynku zdecydowal o jego swiadomej dewastacjii..bo wiadomo,ze jesli swiadomie wykwaterowal stamtąd mieszkancow i zostawil budynek bez zadnego nadzoru..To juz zdecydowal o jego dalszym losie..SWIADOMIE I Z PREMEDYTACJA zezwolil na to co stalo sie z tym budynkiem pozniej....To jest niebywaly skandal .Ktos za to powinien odpowiedziec.Prosze zobaczyc jak wygladal ten piekny budynek przed wojna a jak wyglada teraz...Byly srodki..zabraklo woli..lub moze ktos kierowal sie wlasnym interesem.

    • 4 2

    • Polska od 26 lat się strasznie zeszmaciła.Tfu!

      W Stegnie tez plac PSS SPOŁEM oddano Biedronce, która teraz zarabia najwiecej w Polsce. ZDRADA!!! nie można było tam postawić polskiego sklepu? Np Polomarketu lub innego????

      • 2 2

  • A co z zajezdnią ! (4)

    U zbiegu ulic Pomorskiej i Grunwaldzkiej nadal niszczeje zajezdnia. Gdański konserwator zabytków zupełnie o niej zapomniał. Obecny właściciel nie wywiązał się ze zobowiązań nałożonych przy zakupie tego obiektu. Pewnie ktoś dostał okrągłą sumkę by patrzeć przez palce jak zabytkowy budynek jest dewastowany.

    • 98 1

    • Zajezdnia... (3)

      ... to własność Pani Senator z PiS. Nie tykać bo PiS to Pogarda i Samowola.
      Będziecie węszyć to was dopadnie Mariusz A. K. (ułaskawiony choć nieskazany)
      ze swoimi służbami i możecie zostać pierwszymi więźniami c.k.lager.

      • 17 6

      • (1)

        Już ją sprzedała w inne ręce. Po za tym należała ona do jej mężulka.

        • 11 0

        • skoro sprzedała, to musiała do niej należeć

          • 2 1

      • IP wiadome.

        • 1 0

  • Mam dość niemieckich sklepów!!!

    "Im więcej reklam Lidla, Kauflanda i innych szwabskich sklepów tym mniej ma się ochotę tam kupować. "

    • 0 3

  • I co postawią 99 Lidla?

    Szkoda. Tak wiele zabytków ginie.

    • 0 1

  • (1)

    Wyjątkowo brzydka rudera, czym prędzej wyburzyć i zapomnieć.

    • 27 34

    • tak wygląda 80% polski PO byłych rządach

      • 1 4

  • PKP nie szanuje swoich obiektów (7)

    Ile to już stacji, stacyjek, lokomotywowni zostało celowo doprowadzone do ruin i potem rozebranych... PKP ma te obiekty wg hasła "...w ruinie"

    • 82 6

    • PKP nie szanuje okiektów, które są im do nieczego nie potrzebne (5)

      I chwała im za to, że publiczna firma nie trwoni pieniędzy na fanaberie Januszów typu Januszajtis.

      • 6 9

      • chwała za to że dewastują budynki (4)

        chyba żeś się z koniem na łby pozamieniał

        • 8 5

        • Budynków nie trzeba dewastować, stare budynki mają to do siebie, że się sypia (3)

          W przyrodzie się wszystko rozpada, kwestia czasu. Zgodnie z II zasadą termodynamiki, entropia cały czas rośnie.

          • 3 2

          • Jeśli się dba, remontuje, to się nie sypią. (2)

            Ale niestety w kwestii poszanowania zabytków i dbania o nie jesteśmy jeszcze daleko za zachodem. Tam przypadki celowego doprowadzenia zabytku do ruiny lub jego dewastacji są naprawdę jednostkowe.

            • 2 3

            • Jeśli się dba, remontuje, to się nie sypią

              Sypią, się sypią, czasu i fizyki nie oszukasz.

              • 1 1

            • To prawda. Tam się wyburza od razu.

              • 2 1

    • Jak tam Twój konik na biegunach? Dbasz o niego?

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane