• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budżet Gdyni: więcej na inwestycje, mniej na służbę zdrowia

Patryk Szczerba
7 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Polepsz Gdańsk i złóż projekt do BO
Gdynia przeznaczy najwięcej środków na inwestycje w nowy tabor komunikacji miejskiej. Gdynia przeznaczy najwięcej środków na inwestycje w nowy tabor komunikacji miejskiej.

W 2018 roku Gdynia planuje wydać 1,7 mld zł, to o 140 mln zł więcej niż w mijających 12 miesiącach. Na inwestycje przeznaczono 422 mln zł, z czego ponad 60 proc. pochłoną przedsięwzięcia drogowe. Maleją za to nakłady na służbę zdrowia i kulturę oraz opiekę społeczną i rodzinną, a także gospodarkę mieszkaniową.



Jak oceniasz projekt budżetu Gdyni 2017 roku?

Według projektu dochody miasta wyniosą 1,643 mld zł. Po stronie wydatków zapisano kwotę 1,7 mld zł. 92 mln zł pochłoną spłaty zobowiązań długookresowych. Miasto planuje też zaciągnąć kredyt na 150 mln zł.

Czytaj także: budżet Gdańska 2018

Wydatki związane z inwestycjami zaplanowanymi na 2018 rok wyniosą 422 mln zł, co oznacza niemal dwukrotny wzrost w stosunku do tegorocznej kwoty. Blisko 200 mln zł będzie pochodziło ze środków Unii Europejskiej. 2 mln zł to dotacje z budżetu państwa i innych źródeł krajowych.

Nieco ponad 60 proc. całej kwoty przeznaczonej na inwestycję Gdynia wyda na drogi.

Kontynuacja zapowiedzi sprzed miesięcy



Najwięcej pieniędzy pójdzie na zakup autobusów i trolejbusów, przeprowadzenie postępowania przetargowego na wybór wykonawcy robót i rozpoczęcie realizacji węzła przesiadkowego przy PKM Karwiny oraz kolejne prace przy utworzeniu węzła integracyjnego w Chyloni, wraz z budową nowych ścieżek rowerowych i buspasów w ul. Morskiej, które mają powstać w 2018 roku.

Gdynia w 2018 roku będzie dalej inwestować w projekty węzłów na Karwinach i Chyloni dofinansowane z Unii Europejskiej. Na zdj. projekt przebudowy na Karwinach. Gdynia w 2018 roku będzie dalej inwestować w projekty węzłów na Karwinach i Chyloni dofinansowane z Unii Europejskiej. Na zdj. projekt przebudowy na Karwinach.
Planowana jest też kontynuacja rozbudowy skrzyżowania ul. 10 Lutego z ulicami Dworcową i Podjazd, w tym budowa kładki pieszo-rowerowej nad ul. Podjazd oraz rozpoczęcie przebudowy ul. Chwarznieńskiej i okolic na odcinku witomińskim wraz z zaplanowanym w pierwszej kolejności remontem ul. Hodowlanej. Kontynuowane będą prace przy tworzeniu dróg rowerowych w ramach międzynarodowej trasy R-10.

W zamierzeniach zawartych w projekcie jest rozpoczęcie budowy lodowiska, którego koszt wzrósł do 37,5 mln zł, z czego 15 mln zł miasto chce wydać w nadchodzącym roku, wymiana murawy na stadionie rugby, dalsza rozbudowa przystani na Oksywiu, budowa pomników za blisko 5 mln zł oraz prace budowlane w ramach rewitalizacji terenu przy ul. Zamenhofa i Opata Hackiego. Nie ma za to zaplanowanych środków na budowę pływalni olimpijskiej, co oznacza, że prace rozpoczną się prawdopodobnie dopiero w 2019 roku.

Przymiarki do rozbudowy Teatru Miejskiego i budowy wiaduktów przy ul. Puckiej



Gdynia przeznaczy 3,5 mln zł na rewaloryzację i adaptację zabytkowego Domu Marynarza Szwedzkiego i utworzenie w nim Konsulatu Kultury, kolejne 3 mln zł wyda m.in. na utworzenie Mediateki, a 1 mln zł to wydatki inwestycyjne Muzeum Emigracji.

W 2018 roku mają się też znaleźć m.in. środki na opracowanie dokumentacji budowy ogrodzenia od strony bulwaru na Oksywiu, przeprowadzenie konkursu na rozbudowę Teatru Miejskiego i wykonanie koncepcji budowy wiaduktów nad torami kolejowymi w ciągu ul. Puckiej.

Więcej inwestycji, ale mniej wydatków na inne cele



Zmaleją środki przeznaczone na opiekę społeczną i rodzinną z 295,6 mln zł na 251,7 mln zł oraz na kulturę z 64,4 mln zł do 54 mln, gospodarkę mieszkaniową z 67,5 mln do 50,6 i służbę zdrowia z 11,5 do 9,7 mln zł.

Wzrasta za to koszt obsługi długu publicznego z 18,5 mln zł do 20,5 mln zł. Na spłatę odsetek od zaciągniętych kredytów przewidziano kwotę 19 mln zł, a na prowizję od kredytu planowanego do zaciągnięcia i opłaty - 1,5 mln zł.

Na bieżące utrzymanie i remonty dróg powiatowych Gdynia planuje wydać 5,3 mln zł, a na drogi gminne blisko 5 mln zł.

Najwięcej dotacji dla PPNT



Działalność Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego pochłonie 23 mln zł. 12 mln zł wydane zostanie na promocję miasta głównie przez sport. 10 mln zł zarezerwowano na ewentualne podwyżki wynagrodzeń, wypłaty odpraw emerytalnych i nagród jubileuszowych oraz dodatkowe etaty urzędnicze. 6,7 mln zł zostanie przeznaczone na miejskie imprezy, takie jak Open'er, Cudawianki i sylwester.

Jedną z najważniejszych inwestycji pozostaje budowa lodowiska. Jedną z najważniejszych inwestycji pozostaje budowa lodowiska.
8,4 mln zł otrzyma Centrum Kultury, 7 mln zł Muzeum Emigracji, a 6,7 mln zł biblioteka, 5,5 mln to dotacja dla Teatru Miejskiego, 4,2 dla Muzeum Miasta Gdyni, a blisko 4 mln zł otrzyma Centrum Experyment.

17 mln zł otrzyma Gdyńskie Centrum Sportu na bieżącą działalność, blisko 7 mln zł pochłonie utrzymanie obiektów sportowych.

PiS krytyczny, PO docenia, ale nie wierzy w realizację



Krytycznie do budżetu odnoszą się radni z Prawa i Sprawiedliwości, podkreślając, że wzrost wydatków na inwestycje nie spowoduje tego, że Gdynia nadrobi stracony przez lata czas, w którym inne miasta zdecydowanie lepiej radziły sobie z rozwojem.

- Budżet jest wielkim rozczarowaniem. Niewątpliwie rządząca Gdynią Samorządność akcentować będzie wzrost i najwyższy w trwającej kadencji poziom wydatków inwestycyjnych, ale jak przyjrzymy się bliżej, to gołym okiem widać, że do końca roku nie zostanie oddana żadna inwestycja, o której by się nie mówiło w ostatnich miesiącach. W dodatku te, które zostaną wykonane powinny być realizowane lata temu, jak chociażby rewitalizacja okolic ul. Opata Hackiego i Zamenhofa. Mieszkańcy nadal czekają na duże inwestycje infrastrukturalne - poważną przebudowę ul. Chwarznieńskiej, budowę tunelu pod torami w Chyloni lub Cisowej czy zaangażowania miasta w budowę tzw. Drogi Czerwonej, o których w projekcie budżetu nic właściwie nie ma - wylicza Michał Bełbot, radny Prawa i Sprawiedliwości.
Najdroższy w utrzymaniu pozostaje Pomorski Park Naukowo-Technologiczny. Najdroższy w utrzymaniu pozostaje Pomorski Park Naukowo-Technologiczny.
Nie brakuje zarzutów dotyczących kwot przeznaczanych przez miasto w ramach dotacji.

- Niepokojący jest spadek wydatków na opiekę społeczną, niskie wydatki na remonty ciągów pieszych i ulic. Łączne dofinansowanie do działania Muzeum Miasta Gdyni, Muzeum Emigracji i Parku Naukowo-Technologicznego jest wyższe niż środki przewidziane na remonty. Te dwie ostatnie instytucje bez wahania nazywam studnią bez dna albo dziurawą skarbonką prezydenta Szczurka, ponieważ obietnice o dywersyfikacji źródeł dochodów tych instytucji wciąż okazują się mrzonką. Niepokoi także brak środków na komunalne inwestycje mieszkaniowe - dodaje Bełbot.
Łagodniej do projektu budżetu przedstawionego przez skarbnika miasta, Krzysztofa Szałuckiego, podchodzi Ireneusz Bekisz z Platformy Obywatelskiej.

- Widać jasno, że budżet ma być proinwestycyjny. Widać, że mamy rok wyborczy, tyle że to tylko propozycja, która może się - jak pokazuje ten rok - zmienić jeszcze kilkukrotnie. Jeśli by się udało go wykonać, byłoby dobrze, ale ciężko w to uwierzyć. Na razie w PO nie podjęliśmy decyzji, jak zagłosujemy. Będziemy o tym dyskutowali niebawem - opowiada.
Głosowanie nad budżetem odbędzie się najprawdopodobniej 20 grudnia podczas sesji Rady Miasta Gdynia.

Miejsca

Opinie (231) ponad 10 zablokowanych

  • Super

    Będą puszki z farbą i pomniki i na urodziny prezydenta pomponiki.

    • 6 0

  • Tunel na puckiej i dojazd mozliwy do gdyni polnocnej a moze tak linia kolejowa bo tory juz sa,prosze zadnych pomnikow nie stawiac

    • 5 0

  • Ile nowych ścieżek rowerowych będzie! (1)

    Ale się cieszę, będziemy mieli więcej km ścieżek do jazdy niż blachosmrody dróg.

    • 1 6

    • Powinno być obowiązkowe OC dla rowerzystów,którzy poruszają się oznaczonymi ścieżkami.Rowerzystów jest tak dużo, że spokojnie można stworzyć dodatkowy oddział milicji, która będzie sprawdzać papiery. No i przeglądy techniczne w autoryzowanej stacji połączonej z centralna ewidencją pojazdów. Z tych pieniędzy można by budować tysiące km nowych ścieżek, autostrady rowerowe i drogi szybkiego ruchu dla rowerów.

      • 3 1

  • moim zdaniem

    Mnie się nie podoba, ze Muzeum Emigracji dostanie znacznie więcej pieniędzy niż Muzeum Miasta. W końcu chyba ważniejsze jest podtrzymywanie pamięci o fenomenalnej budowie miasta niż opowieści o emigracji. Lansowanie Gdyni jako przystanku emigracyjnego jest moim zdaniem nadmierne, natomiast zbyt skromnie muzeum pod rządami obecnego dyrektora przejmuje się historią miasta, eksponując tylko jeden wątek - modernistyczną architekturę.

    • 10 0

  • "Budowa pomników za 5mln" (1)

    proponuje pomnik ku czci Wojciecha Szczurka, bleee

    • 13 0

    • Też chcę pomnik!

      • 0 1

  • Super miasto absurdu

    Papier wszystko przyjmie, a zrobią ja zwykle w Gdynii gów.....

    • 6 0

  • Budujcie drogi, bo bez nich nie dojadę na to wspaniałe lodowisko

    Proszę budujcie drogi ! Co mi z lodowiska jak do niego nie dojadę bo utknę w korku! Co mi z lotniska jak nie dojadę na samolot! Po co mi Pomorski Park Naukowo-Technologiczny, żeby było więcej etatów urzędniczych, i tak nie dojadę bo utknę w korku!

    • 7 0

  • Co z kolejką na Obłuże, Oksywie? (1)

    • 6 0

    • A po co jak jest kolejka na kamienną góre!

      • 3 0

  • Słowo szczura nic nie warte. Wojtas nazwisko masz idealne do swoich poczynań

    • 1 1

  • podwyżki

    Na PPNT jest 23 mln a na podwyżki dla pracowników administracji i obsługi, które są obiecywane od x czasu nie ma. Może wszyscy powinniśmy odejść na kilka dni ze swoich stanowisk i wtedy UM zobaczyłby co to znaczy brak pracowników. Najlepiej w okresie gdy potrzebują coś na 15 danego dnia.

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane