• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Burzliwe spotkanie o pyle węglowym w centrum Gdyni

Michał Sielski
26 lipca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Port Gdynia będzie badał powietrze
Na spotkaniu dotyczącym pyłu węglowego w Gdyni zabrakło nawet miejsc stojących. Na spotkaniu dotyczącym pyłu węglowego w Gdyni zabrakło nawet miejsc stojących.

Zapylenie przeładowywanym węglem było w okolicach gdyńskiego portu zobacz na mapie Gdyni tak duże, że mieszkańcy co kilka godzin zamiatali brudy z balkonów i parapetów, a wpuszczający ciężarówki do portu ochroniarze nie wychodzili bez maseczek na twarzy. - Zakupimy agregaty do kurtyn wodnych - obiecał Witold Mierzejewski z Morskiego Terminalu Masowego na spotkaniu z ponad setką zdenerwowanych mieszkańców miasta, którzy powiadomią prokuraturę o zagrożeniu ich zdrowia i życia. Domagają się też wstrzymania przeładunku węgla do czasu zakupu nowej technologii.



Czy w okolicach portu zmniejszy się pylenie węglowe?

Przypomnijmy: o problemie pyłu węglowego w centrum Gdyni alarmują przede wszystkim mieszkańcy ul. Waszyngtona, Pułaskiego i pl. Kaszubskiego. To rejony położone najbliżej gdyńskiego portu, w którym przeładowywany jest węgiel.

- Pył unosi się nad śródmieściem Gdyni, szczególnie jeżeli jest północny wiatr, który przywiewa go z portu. Pył osiada w naszych mieszkaniach na meblach, parapetach, ubraniach. Nie możemy utrzymać podłóg w czystości. Najgorsze jednak, że pył dostaje się do dróg oddechowych, narażając nas na choroby układu oddechowego. Mam wykształcenie medyczne i wiem, jakie konsekwencje niesie taka sytuacja - opowiada mieszkanka ul. Waszyngtona.
Czytaj więcej: Mieszkańcy skarżą się na pył węglowy w Gdyni.

Gdynianie pokazują, ile pyłu węglowego dostaje się do ich mieszkania.

W środę w gdyńskim Urzędzie Miasta odbyło się otwarte spotkanie mieszkańców z przedstawicielami Zarządu Morskiego Portu Gdynia, Morskiego Terminalu Masowego, Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska i Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Było gorąco.

Na spotkanie przybyła ponad setka zdenerwowanych mieszkańców Gdyni. Chwilami emocje były ogromne, bo i złość mieszkańców jest duża.

- Kiedy przestaniecie truć? - to jedno z bardziej delikatnych pytań, jakie padły z sali.

Mieszkańcy chcą odszkodowań



- Są podstawy, by kierować roszczenia na drodze sądowej przeciwko zakładowi. Uciążliwości zakładu nie powinny wychodzić poza granice zakładu - podkreśla Radosław Rzepecki z Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska.
Przedstawiciel WIOŚ zapowiada także, że wszystkim chętnym udostępni protokoły kontrolne.

Wojewódzki inspektor sanitarny Tomasz Augustyniak dodaje wprost, że doszło do zaniedbań ze strony przedstawicieli Morskiego Terminalu Masowego.

- Hałdy są przesuwane, nie zawsze zabezpieczane, zrzucane z kilkunastu metrów. To są ewidentne zaniedbania technologiczne. To niezbite fakty, mamy nagrania z monitoringu, które to uwieczniły. Przede wszystkim należy zacząć robić przeładunki sumiennie - zaznacza Tomasz Augustyniak.

Są nerwy, są obietnice



Przedstawiciele Morskiego Terminalu Masowego przekonywali, że działają już teraz i obiecali, że wdrożą rozwiązania, które zmniejszą uciążliwości mieszkańców.

- Hałdy są zraszane, są zamiatarki pracujące na mokro, mamy także armatki wodne. Pokrywamy hałdy wodą i celulozą, co zmniejsza pylenie. Przy dużym wietrze i suszy nasze środki okazały się jednak niewystarczające. Węgiel najbardziej pyli w momencie wyładunku. Dlatego kupimy specjalne agregaty natryskujące kurtyny wodne. Będzie też kryty taśmociąg z natryskiem, co zapobiegnie wywiewaniu węgla. Produkcja urządzeń już trwa - zapewnia Witold Mierzejewski z Morskiego Terminalu Masowego.
O planowanych działaniach mówili też przedstawiciele Portu Gdynia.

- Zbudujemy system wczesnego ostrzegania. Pamiętajmy jednak, że to teren przemysłowy, więc co jakiś czas uciążliwości będą występować - nie ukrywa Maciej Krzesiński, dyrektor Portu Gdynia ds. marketingu i współpracy z zagranicą. - 80 proc. problemów powinno zniknąć jednak z dnia na dzień, jeśli nie będą dokonywane zrzuty materiału z 10 metrów - dodaje.
Mieszkańców jednak nie przekonał. Domagali się bowiem całkowitej likwidacji przeładunku materiałów sypkich z gdyńskiego portu. To jednak niemożliwe, bo właśnie węgiel i koks odpowiadają ze wzrosty przeładunków w Porcie Gdynia.

Czytaj więcej: W portach rosną przeładunki

Trują nas, wejdziemy na drogę prawną



- Dziś czyszczą plac Kaszubski, bo cały jest w pyle. Na parapetach szpitala też pełno pyłu, a to truje nas wszystkich. Przed laty pływałem z węglem do Kanady, więc wiem, że można to zrobić tak, że nic nie pyli. Można było to zrobić lata temu - podkreślał jeden z mieszkańców. - Kryty taśmociąg i przykrywane wagony to nie jest kosmiczna technologia - zaznaczał, za co otrzymał gromkie brawa od mieszkańców.
Mieszkańcy pytali też o ochronę środowiska, bo - według nich - wdychany pył osadza się na pęcherzykach płucnych. A to wprost zagraża ich życiu i zdrowiu, bo może powodować przewlekłą obturacyjną chorobę płuc (POCHP).

Spotkanie skończyło się konkluzją, że mieszkańcy sami powiadomią prokuraturę o nieprawidłowościach i zagrożeniu. Powiadomią także organizatorów imprez sportowych, żeby ostrzegli ich uczestników, że powietrzem w Gdyni można się - ich zdaniem - udusić.

Miejsca

Opinie (525) 8 zablokowanych

  • Szczurek dał pozwolenie na budowę tam osiedla. To on wiedział ze rodziny z niemowlakami będą tam mieszkać. Cynik. Zależy mu na posadce i €$£

    • 5 2

  • konkluzja po spotkaniu jest taka, ze port ma blogoslawienstwo maista by pylic i truc mieszkancow (2)

    Pan z termnala masowego jest zadowolony i twierdzi, ze terminal masowy dziala zgodnie z prawem.
    Panowie z WIOS i Sanepidu zdaja sie zupelnie bezradni. Wszyscy chowaja glowy w piasek. Poziom emisji zanieczyszczen z portu nie jest rzetelnie monitorowany. Nie istnieje system nadzoru na dzialanoscia prowadzona w portcie - nie ma systemu monitoringu pozwalajacego na biezaco monitorowac czy terminale portowe dzialaja zgodnie z obowiazujacym prawem i czy nie lamia norm ochorny srodowiska. Nikt nie kontroluje co przeladowywane jest w terminalu masowym - sam przedsstawiciel terminala to potwierdzil - raz przychodzi wegiel ( ktory pyli mniej ) a raz mial weglowy ( ktory pyli na potege a skladowany jest w otwartym terenie bez zadnych zabezpieczen na 20 metrowych haldach ). wios udaje, ze cos kontroluje ale z drugiej strony twierdzi, ze nie ma mechanizmu by karac takich trucicieli jak terminal masowy czy szadolki. Wladze portu zainteresowane sa tylko kasa - nie biora pod uwage, faktu, ze port znajduje sie w centrum miasta i alokuja kolejne nabrzeza na potrzeby przeladunku i skladowania pod chmurka mialu weglowego. Miasto Gdyni probuje zaklinac rzeczywistosc i wbrew faktom wmawia mieszkancom, ze zyjemy w nowoczesnym miescie. Pod bokiem truciciela emitujacego chmury pylu weglowego portu urzadza biegi, maratony, polmaratony, wyscigi kolarskie by naiwni sportowcy nalykali sie pylu weglowego, ktorego w centrum Gdyni jest pelno. Nawet raporty na temat stanu powietrza w Gdyni to jedno wielkie oszustwo - jedyny znajdujacy sie w okolicy SKweru i portu czujnik na ul. Wendy nie jest wliczany do stanu powietrza w Gdyni poniewaz znajduje sie na terenie strefy przemyslowej ( informacja z oficjalnego dokumentu miasta Gdynia - strategia ochrony srodowiska na lata 2014-17). Krotko mowiac Gdynianie nie wierzcie w raporty smogowe, ze w Gdyni nie problemu ze smogiem bo zyjemy nad morzem - w rzeczywistosci problem ze smogiem mamy w Gdyni przez caly czas - port Gdyni truje na cale miasto a siec monitoringu tych zanieczyszczen nie istnieje. Nie ma tez zadnej instytucji w tym miescie czy wojewodztwie, ktora jest zainteresowana ukroceniem szkodliwej dla mieszkancow dzialanosci jaka prowadzi terminal masowy. Ch..j, d..pa i kamieni kupa./ Stosunek wladz portu do mieszkancow pokazal wczoraj na spotkaniu przedstawiciel portu, spoznil sie na spotkanie bo udzielal wywiadu..... szczurka tez nie bylo...... mam nadzieje, ze to jego ostatnia kadencja. Radny Bien byl strasznie bezradny....... panie Bien pan jako pelnomocnik do spraw bezpieczenstwa powinien odpowiedziec, dlaczego mieszkancy Gdyni i turysci nie zostali ostrzezeni o zlej jakosci powietrza zanieczyszczonego mialem weglowym pochodzacym z portu. Tysiace ludzi spacerowaly Skwerem Kosciuszki i inhalowaly sie tym syfem!

    • 22 3

    • a czy używanie soli technicznej w przemyśle spożywczym spotkało się z jakąś retorsją?

      Końce w wodę.
      Urzędnicy nie potrzebują państwa czy społeczeństwa. Doskonale bawią się we własnym gronie.
      K...wa, k...wi łba nie urwi...
      Miasto ma możliwości oddziaływania na port, czy to przez możliwość objęcia udziałów (co sprzeniewierzono), czy przez obecnośćw Radzie Nadzorczej (tu się pokazywano ochocio i w maksymalnych ilościach).
      Obie strony robią ściemę a dzięki temu obie przegrywają. Długo to by tłumaczyć...

      • 1 0

    • same fakty zero emocji. pozdrawiam gorąco autora

      • 4 1

  • Tak to jest jak przeladunki,przemysl ciezki,stocznie umieszcza sie w swmym miescie. (13)

    Zamiast takie sprawy budowac daleko od duzych skupisk ludzkich by nie narazsc przez lata ludzi na utrate zdrowia.,Durne planowanie bylo za komuny,durne jest ivteraz...Odlegllsc do pracy ktos powie...a ja powiem kolej wielkich prrdkosci-Mateuszka i cywilizowane drogi ....Jak to jest,ze na zachodzie juz 40lat temu budowąli po 4,5 pasow dla jednego kierunku ruchu a w Polsce taka droga jak S7 ma tych pasow tylko 2? Bus pas przy zieleniaku w Gdansku tez geniusz wykreslil zamiast przystosowac nactym odcinku torowisko dla autobusow.

    • 7 16

    • Piszesz o utracie zdrowia i sam sobie przeczysz. (9)

      Z jednej strony przeszkadza Ci pył w mieście, które samo wyrosło wokół portu po jego wybudowaniu, a potem biadolisz nad brakiem wielopasmowych dróg, które również zatruwają środowisko. To o co właściwie chodzi?

      • 10 1

      • Port czy stocznie mozna przeniesc miasta juz nie. (5)

        Mierzeje niech przekopia tyle o tym biadolili i tam stawiaja stocznie,huty,terminale kontenerowe i co tam sobie wymysla..oczywiscie z dobrym dojazdem.

        • 2 7

        • wystarczy że powstanie komunikacja (4)

          a miasto samo się przeniesie. Ludzie dadzą w długa.
          Stocznie i porty powstaja nad wodą, miasta tam gdzie wygodniej. Gdynia rozbudowuje się na północ i zachód. Dawni planisci wiedzieli co robią. To co zostało przy porcie, to dawne "centrum", strefa muzealna.
          Cynicznie lansowana przez władze miasta jako kurort. To skrajna nieuczciwość i perfidnie prowokowany konflikt. Wywołany interesem niewielkiej grupy ludzi.

          • 10 1

          • Plansci i wiedzieli co robia-bzdura (1)

            TwoTwoj pra dziadek jadl kasze drewniana lyzka ty jesz raczej metalowa.Skad planisci w latach 20mieli wiedziec o pewnych sprawach i o zanieczyszczeniu srodowiska?Ktos sie wtedy tym przejmowal?Dzis jestesmy madrzejsi mamy wielokrotnie wieksze mial o sie do techniczne postawic taki port.czy terminal dalej od duzych skupisk ludzkich ale uparcie lansowany jest ten sam wzor....budowac blisko polmilionowego miasta i wpychac tam smrod,przemysl ciezki,stocznie i piaskowanie kadlubow niby w oslonach i bezpiecznie a tak naprawde wiatr zabiera ten piasek i osiada on na naszych plocach.Jakim trzeba byc debilem by lansowac takie przeladunki,iczy budowac blisko spalarnie smieci palac plastik i inne swinstwa.

            • 1 0

            • mylisz się

              Początkiem tego kierunku był soceksperyment Grabówka z kampusem edukacyjnym i pierwszymi osiedlami spółdzielczymi. Równiez wojskowe osiedla Oksywia ale to nieco inna bajka. Przerwała to wojna i Niemcy rozbudowali Wzgórze i Redłowo.
              Po wojnie powrócono do rozwoju zachodu i północy, bo to łatwe i sensowne kierunki zamiast gnieść się pomiędzy wzgórzami.
              Pewnie nie wiesz ale w zamysłach Kwiatkowskiego strefa przemysłowa miała zając całą dolinę do ujścia Redy a Oksywie miało stać się wyspą. W okolicach Beki miał powstać huta żelaza jako synergia śląskiego węgla i szwedzkiej rudy. Osiedla mieszkaniowe miały powstawać w miejscu obecnych i "malego trójmiasta". Na zawietrznej przemysłu.
              Ciekawe jak to by teraz wyglądało

              • 0 0

          • (1)

            Gdynia nigdy nie była lansowana na kurort. To działka Sopotu

            • 1 0

            • na której Gdynia usilnie stara się z Sopotem konkurować

              bo do tej ligi spada pod "światłymi" (samo)rządami obecnych władz.

              • 2 0

      • (2)

        Wielopasmowe drogi nie wykluczaja stopniowego przechodzenia panstwa do nowwszych rozwiazan takich jak auta elektryczne,stacje dokujace,wymienne baterie,przemysl w srodku miasta.,czy jego bliskie sasiedztwo np rafineria...to cos czego sie latwo nie da wyeliminowac...Z jednej sttony 10+z drugiej strony moze byc 10- lat zycia dka mieszkancow narazonych na wdychanie szkodliwych substancji z przerobu ropy...Wiec nie uwazam abymbsobievsam sobie przeczyl...Moze nasz super ppczciwy rzad przestanie tylko siac propagande,ze rozwija inowacyjne przedsiewziecia.,..uwierze jak Morawiecki postawi w Polsce fabryke aut elektrycznych i da kase na opracowania naukowe w kwesti tanich baterii samochodowych .

        • 1 7

        • Z całym szacunkiem, ale zejdźmy na ziemię... (1)

          Żyjemy w kraju, gdzie uwielbiony jest kilkunastoletni diesel ze szrotu. Szybko się to nie zmieni.

          • 8 0

          • No wiesz..Mateusz obiecywal Polske 4.0 i ja mu wierze.-))

            Wyprzedzimy Japonie co tam Japonia...wyprzedzimy caly swiat.

            • 2 7

    • Port (1)

      Zapamiętaj baranku, że port był pierwszy. Miej pretensje do tych co zaczęli budować blisko portu. Szczególnie teraz widać nowe inwestycje a potem będą biadolić ,że im pyli.

      • 11 2

      • Taki baranek jak ty zgadza sie ze stanem obecnym.

        • 0 7

    • miasto jest na polnocy I zachodzie portu

      Na poludnu jest jedynie stare "centrum",uparcie I cynicznie lansowane przez developerow I wladze miasta jako kurort.

      • 12 0

  • (1)

    W centrum Helsinek jest cementownia i nie pyli .można można u nas się nie da.

    • 10 3

    • ale tam prezes zarabia max 5x tyle co inżynier

      a inżynier 2x tyle co robotnik.

      • 1 0

  • Nowa kampania reklamowa Gdyni na Śląsku! (1)

    Przyjedź do Gdyni a poczujesz się jak w domu!!

    • 12 2

    • Bez przesady. Na śląsku nie ma aż takiego syfu

      • 1 1

  • (2)

    MTMG - Gdynia ma swoje grzechy , ale jeszcze większe ma miasto Gdynia które z uporem maniaka likwiduje strefę buforową między miastem a portem. Do tej pory wokół portu były drobne zakłady produkcyjne i usługowe ,działki i ,magazyny . natomiast Miasto na siłę pcha
    do portu mieszkania. miasto nie likwiduje opalania piecowego w mieście, natomiast likwiduje wszelkie zieleńce i parki i przeznacz je pod zabudowę.

    • 24 2

    • problem pyłu sięga do działek leśnych (1)

      czyli zaorać całe śródmieście jako strefę buforową?

      • 0 1

      • ilu gdynian mieszka w "śródmieściu"?

        I co powoduje, aby to miejsce nazywało się "śródmiescie" czy "centrum"? Pomimo że mieszkam na Działkach, za torami jestem ze dwa razy do roku. Nic mnie tam nie ciągnie. A węgla na balkonie nie mam. Czego nie mogę powiedzieć o pospolitym piachu.
        "Oranie" i tak się odbędzie bo rozdrobniona własność prywatna i np. swary rodzinne (patrz Starowiejska) nie pozwolą na utrzymanie majątku. Będzie on przejmowany i burzony.
        Ważne aby "nowe" było budowane "z głową" a nie z wbudowanym konfliktem. Wątpię jednak aby tak się stało.

        • 1 0

  • To jest nowa strategia marketingowa

    Promocja węgla, nie ma to tamto a wrogowie Szczurka niech zamilkną, on jest the best :P :P :P

    • 3 1

  • a buduja (1)

    A w pobliżu na węglowej budują apartamenty, hehe, biała elewacja będzie zaraz czarna i pełno kasy ludzie wydadzą na efekt wow ''5 minut'' bo później będzie płacz i lament, śmiać mi się chce. Tylko szkoda, że ludzie kupując dziurę w ziemi nie wiedzieli co czynią a zaraz po odebraniu kluczy będą banery na oknach ''na sprzedaż'' i będą starać się odzyskać to co zainwestowali.

    • 14 1

    • Wtedy gdy dostali pozwolenie na budowę apartamentowców miasto rozwijało się ku upadłemu portowi, rządziło peło, teraz rządzi pis, ostatnie wybory przewróciły koniunkturę, port ma zamiar kupić dalmor i stworzyć tam strefę strefę buforową miedzy miastem a portem tylko, że pirs dalmorowski nie odgradza portu od miasta a do niego przystaje. Do tego przepisy unijne dorzuciły konieczność stosowania miału węglowego w elektrociepłowniach. Problem pylenia to nie odosobniony przypadek. Gdyby te hałdy zapaliły się od upału albo nieszczęśliwego wypadku niedaleko po sąsiedzku mamy terminal LPG wylecimy w powietrze z połową miasta.

      • 0 1

  • Gdynia to portowe miasto, a nie kurort dla "Warsiawiaków" (9)

    Port morski w Gdyni powstał 1923 roku.
    W latach 1923-1933 wybudowano Magistralę Węglową - linię kolejowa łączącą bezpośrednio zagłębie węglowe Górnego Śląska z Gdynią - która była największą i najnowocześniejszą inwestycją transportową II Rzeczypospolitej.

    Już przed wojną w Gdyni przeładowywano na statki setki tysięcy ton węgla kamiennego.
    Średnia miesięczna przewiezionych towarów Magistralą Węglową w 1936 roku: 306 milionów tonokilometrów z czego 60% to węgiel.

    Nagle wam p....y w 2018 roku trochę węgla w portowym mieście przeszkadza.
    (To jest promil tego co przeładowywano w II RP i PRLu)

    • 49 28

    • nie masz pojęcia o czym piszesz, nigdy nie przeładowywano miału węglowego tak blisko centrum miasta i w takich ilościach. twoja człowieku arogancja i niewiedza. popisujesz się datami a nie znasz przepisów prawa i logicznego myślenia.

      • 1 0

    • Ale to jest mial a nie wegiel!

      • 2 0

    • Pył węglowy jest z Australii i jedzie do Czech. (1)

      • 1 1

      • jedzie do Nowej Huty

        I Czestochowy.

        • 0 1

    • czyli wyburzyć śródmieście pobudować czworaki dla pracowników portowych

      jak 100 lat temu i wszyscy będą zadowoleni

      • 3 0

    • Magistralo węglowa

      zobacz jak wyglądają nowoczesne przeładunki, i nie pisz głupot jak nie rozróżniasz węgla od miału

      • 4 0

    • Szpital (1)

      Rozumiem, że w szpitalu na Placu kaszubskim problem pyłu na sali operacyjnej i salach chorych nie jest problemem. Według twojej logiki trzeba przenieść szpital na kacze buki... mieszkasz pewnie na jakiejś dzielnicy gdzie autobus jedzie trzy razy dziennie i nie ma tam kanalizacji... boli cebule, że nie stać na mieszkanie w centrum miasta..

      • 4 4

      • Typowo nowobogacko-po laczkowaty komentarz pełen jadu.

        • 5 0

    • Idąc Twoim tokiem rozumowania smog na śląsku też jest dobry, bo przecież był tam 100 lat temu i przecież świadczył o rozwoju przemysłu. W jaskiniach mieszkało się wygodniej niż na drzewach.

      W 1936 z portu w Gdyni eksportowano węgiel. Węgiel, który pyli dzisiaj w centrum to importowany węgiel niskiej jakości. Na marginesie, dzisiaj można przeładowac go tak by nie pylił.

      • 6 0

  • port w Gdyni jest od lat 20 XX wieku (8)

    nikt z obecnych na spotkaniu nie zyje i nie mieszka w tym miejscu az tak dlugo, a wegiel? byl i bedzie przeladowywany w porcie, od tego jest port a ze obecni mieszkaja w jego sasiedztwie to musza sie liczyc z uciazliwosciami

    • 11 16

    • (4)

      A moze nalezaloby unowoczesnic przeladunku?
      Bo moze sto lat temu walilo sie wegiel i zapylalo okolice a teraz mozna to zrobic inaczej?

      • 5 2

      • oczywiście (3)

        ale do tego potrzeba wiedzy, czasu, konsekwencji i finansowania.
        Czyli rozwoju.
        Czegoś, czego w naszym kraju jest duży deficyt.
        Port nie doznał takich działań od 30 conajmniej lat. Na dodatek, od blisko 20 jest celem agresji miasta.

        • 5 3

        • co ty bredzisz - zobacz co roku jakie reportuje zyski (2)

          port od lat jest zyskownym przedsiebiorstem - kapital na inwestycje byl od zawsze. Sek w tym, ze ciemniaki z porto wola zarobic i truc zamiast zarobic troche mniej i nie truc. Ot taka prostacka mentalnosc trucicieli z portu

          • 5 4

          • co mają zyski do rozwoju?

            Kto tu bredzi? Jak zmusisz właściciela do "rozwoju"? Jemu jest dobrze.
            Przecież "chcieliśmy" wolności, no to ją mamy...
            Poza tym, nie myl przeładunków i zysków. Zysku nie ma, bo jest transferowany przez dzierżawców. Bo przecież port nie może prowadzić działalności operacyjnej. Więc zgodnie z doktryną Lewandowskiego "za złotówkę"...

            • 0 0

          • Dokładnie, zarabiają, ale nie inwestują.

            • 2 0

    • rasowy dbil

      • 0 2

    • twoi praprzodkowie zyli na drzewie i biegali na golasa

      sprawdz glupcze w slowniku slowo postep i ekologia

      • 2 3

    • Port portem, ale przeładunkiem zajmuje się

      prywatny podmiot: mtmg s.a. są technologie, które umożliwiają przeładunek bez pylenia. wniosek jest jeden: Zabrali się za coś, do czego nie są wystarczająco przygotowani. Działalność portowa też się musi modernizować i nie można stosować rozwiązań z początku XX wieku.

      • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane