• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Busem bez kierowcy można dojechać do zoo

Maciej Korolczuk
6 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 

Autonomiczny bus kursuje do zoo w Gdańsku.


Od piątku do końca września goście odwiedzający ogród zoologiczny w Gdańsku mogą dojechać do niego bezpłatnie autonomicznym busem. Pojazd bez kierowcy może zabrać na pokład od dziewięciu do 12 osób. Wewnątrz towarzyszy im operator, który czuwa nad bezpieczeństwem podróżnych. Gdańsk za testy nowoczesnej maszyny zapłacił niemieckiej firmie EasyMile 342 tys. zł.



Kiedy na ulicach polskich miast pojawią się pojazdy bez kierowcy?

Autonomiczne busy kursują codziennie w godz. 10-15 z częstotliwością co pół godziny między głównym wejściem do zooul. Spacerową.

W połowie trasy zatrzymują się przy parkingu, gdzie następuje wymiana pasażerów. Na pokład może wejść jednocześnie maksymalnie 12 osób. Wewnątrz nie ma pasów bezpieczeństwa, więc trzeba trzymać się uchwytów, ale prędkość pojazdu jest ograniczona do 11 km/h.

Przejazd całego odcinka zajmuje ok. 4-5 min. W klimatyzowanym busie oprócz pasażerów jest też operator, który czuwa nad ich bezpieczeństwem.

Pojazd kursuje wahadłowo ul. Karwieńską między ul. Spacerową a wejściem głównym do zoo. Pojazd kursuje wahadłowo ul. Karwieńską między ul. Spacerową a wejściem głównym do zoo.
Do jego obowiązków należy otwieranie i zamykanie drzwi, reagowanie w razie nieprzewidzianych sytuacji, np. pojawienia się na drodze pieszego, auta czy zwierzęcia. Czuwa też, by busem nie jechała większa od dopuszczonej liczba pasażerów, a po zakończonych kursach - już za pomocą specjalnego steru - parkuje pojazd w specjalnym garażu.

Bus porusza się po zaprogramowanej trasie i nieustannie skanuje otoczenie, by zareagować na ewentualnie pojawiającą się przeszkodę. O tym, jak czułe są kamery odpowiadające za rozpoznanie otoczenia świadczy choćby fakt, że przez cały czas trwania testów wysokość trawy wzdłuż trasy musi być regularnie utrzymywana na tym samym poziomie, by system nie "pomyślał", że jedzie zmienioną trasą.

  • Bus kursuje przez siedem dni w tygodniu w godz. 10-15 z częstotliwością co pół godziny. Przejazd jest darmowy, ale na pokład nie może wejść jednorazowo więcej niż 12 osób.
  • Bus kursuje przez siedem dni w tygodniu w godz. 10-15 z częstotliwością co pół godziny. Przejazd jest darmowy, ale na pokład nie może wejść jednorazowo więcej niż 12 osób.
  • Bus kursuje przez siedem dni w tygodniu w godz. 10-15 z częstotliwością co pół godziny. Przejazd jest darmowy, ale na pokład nie może wejść jednorazowo więcej niż 12 osób.
  • Bus kursuje przez siedem dni w tygodniu w godz. 10-15 z częstotliwością co pół godziny. Przejazd jest darmowy, ale na pokład nie może wejść jednorazowo więcej niż 12 osób.
  • Bus kursuje przez siedem dni w tygodniu w godz. 10-15 z częstotliwością co pół godziny. Przejazd jest darmowy, ale na pokład nie może wejść jednorazowo więcej niż 12 osób.

W Gdańsku pojawiły się dwa tego typu pojazdy. Oba są elektryczne i powstały w 2016 r. Jedno ładowanie pozwala im na pokonanie około 60 km.

- Miasto ogłosiło zapotrzebowanie na prezentację z wykorzystaniem jednego pojazdu, jednak wykonawca, tj. firma Easymile przywiozła do Gdańska dwa pojazdy EZ10, przy czym jeden będzie pojazdem zastępczym na wypadek awarii - wyjaśnia Jędrzej Sieliwończyk z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Usługa w 85 proc. jest finansowana z programu Interreg Regionu Morza Bałtyckiego, a 15 proc. stanowi wkład własny Gminy Miasta Gdańsk. Przejazdy busem po trasie pokazowej w Gdańsku są nieodpłatne. Gdańsk zapłacił za to niemieckiej firmie EasyMile 342 tys. zł.

Autonomiczne busy pojawią się w Gdańsku na stałe?



- Takie rekomendacje zostaną zawarte w finalnej publikacji projektu Sohjoa Baltic, która powstanie do września 2021. Jeśli chodzi o lokalizacje, duże znaczenie będą miały dla nas sugestie mieszkańców, o które pytamy w ankietach przeznaczonych dla pasażerów autonomicznego busa. Generalnie takie rozwiązanie sprawdza się np. na przedmieściach i w innych obszarach gorzej skomunikowanych, gdzie dowozi pasażerów do węzłów przesiadkowych. Plany wdrożenia takich rozwiązań w innych częściach miasta będą zależały także od powodzenia bieżącej prezentacji. Poza tym obserwujemy rynek, ponieważ technologia jest nowa i liczymy, że większa konkurencja w przyszłości sprawi, że ceny takich pojazdów lub ich udostępniania staną się bardziej przystępne.

Projekt Sohjoa Baltic jest pierwszym doświadczeniem Gdańska, ale także polskiego miasta z wykorzystaniem autonomicznych pojazdów na potrzeby transportu publicznego. Miasto będzie się starało pozyskać dofinansowanie np. ze środków europejskich na realizację podobnych projektów na większą skalę w przyszłości - dodaje Sieliwończyk.

Miejsca

  • ZOO Gdańsk, Karwieńska 3

Opinie (223) ponad 10 zablokowanych

  • (1)

    A nie powinno być odwrotnie, żeby to firma płaciła miastu za możliwość prowadzenia testów na jego terenie?

    • 85 6

    • zostań prezydentem

      Wtedy napewno tak zarządzasz i zorganizujesz

      • 0 6

  • Buhahaaa... (10)

    Powodzenia!

    • 100 46

    • Autonomiczny z operatorem co czuwa czy dobrze jedzie (5)

      Parodia

      • 46 3

      • (3)

        i do tego jeszcze Gdańsk za to zapłacił.....

        • 33 4

        • to jest żenada (1)

          niech Dulkiewicz już odejdzie i wstydu nie robi

          • 19 11

          • jak nie dulkiewicz to inny platformers, przeciez durny lud gdańska nie zasługuje na nikogo innego

            • 12 1

        • Niemcom, czemu mnie to nie dziwi.

          • 24 5

      • Tylko z dwóch powodów:
        1. Ubezpieczenie
        2. Prawo
        Pracuję w firmie, która zajmuje się taką technologią dla największego potencjalnie użytkownika w Europie i wiem jak ograniczony prawnie jest ten temat. Póki co ograniczony ale to nieuniknione, zmiany w miarę postępu nadejdą też w prawie.

        • 12 5

    • dlaczego nie wykorzystali rydwanu ?

      • 28 5

    • Żeby

      To miasto musiało zapłacić 350 tysięcy za możliwość przeprowadzenia testów ???? Toć to powinno być na odwrót i miasto powinno otrzymać te pieniądze

      • 31 5

    • czy do żukowa dojadę

      a najlepiej do kartuz.

      • 15 7

    • Będzie wozić piwa dla januszy

      • 14 6

  • Jaki autonomiczny skoro jest operator?

    Raczej zautomatyzowany! Co za roznica operator czy kierowca go obsluguje. Jeden ch...

    • 21 3

  • To zart? (12)

    Miasto zapłaciło za to że ktoś na naszych ulicach będzie testował swój wynalazek, a to czasem odwrotnie nie powinno być?
    Zamiast kierowcy - operator, za darmo tam siedzi? to taka oszczędność?

    • 343 30

    • Też nie mogę w to uwierzyć,

      że za testy dla niemca Polacy płacą. Jak można tak okradać obywateli? To podchodzi pod działanie na szkodę budżetu miasta. No ale jak rydwan uszedł płazem, to proceder bedzie nadal trwał. Budyń waniliowy

      • 13 6

    • drobne 342 tys. zł (8)

      czepiasz się

      • 53 8

      • 15% z 342 tys z budżetu (3)

        • 8 10

        • (2)

          Miasto zapłaciło 342 tyś. co stanowiło 15% tej zabawy... Z tego wynika, że całość kosztowała 2.280 tyś. - tak, dwa miliony. Ile kosztuje nowy autobus?

          • 28 7

          • i to tylko za jeden miesiąc

            • 5 5

          • nowy, 12 metrowy autobus który zabiera około 60 osób kosztuje około 1 miliona

            • 14 0

      • Miasto zapłaciło za opcję. W planie nie było testów u nas, my sobie zażyczyliśmy i dostaliśmy.

        • 10 3

      • nawet nie drobne... (1)

        promil wartości moich przyszłych wież

        • 15 19

        • Może Austriak ci sypnie groszem? Tylko mu zapłać za wykonaną pracę sku*wielu!

          • 11 3

      • ok. dwa rydwany

        Jednak sama to może być atrakcją przyciągającą ludzi do zoo i wyjścia z domu.

        • 25 11

    • Tak, operator siedzi za darmo

      Ale mówi tylko po niemiecku i je tylko wurst

      • 28 6

    • Czytaj ze zrozumieniem to nie boli

      • 14 53

  • Wystawić go

    w czwartkowy wieczór na grunwaldzkiej, niech pokaże na co go stać...

    • 13 3

  • jest oddzielny pas czemu nie zbudowali za ćwierć tej ceny czegoś na kształt pociągu

    wiele takich jeździ w miastach, przewozi 10 razy więcej osób i dla dzieci większa frajda. Ale tu pewnie znowu wygrała koperta.

    • 20 0

  • Jak ktoś potrzebuje dojechać do bramy zoo

    to dalej wyzionie ducha...

    • 20 1

  • To wlasnie ta "murzyńskość"

    To wlasnie ta "murzyńskość" o której mówił pewien minister.
    Dajemy sobie wcisnąć kit i jeszcze za to płacimy. Taniej by było dla każdego chętnego na tej trasie taksówkę zamówić. Pewnie by była mega zniżka. Wyszło by taniej.
    Poza tym testy powinny być darmowe jak ktoś chce to wcisnąć nam.

    • 19 1

  • A ja bym

    chętnie wziął robotę operatora...

    • 13 1

  • PARYŻ

    Od kilku lat takie same busy jeżdżą w Paryżu.

    • 5 10

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane