• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
Skopiowano

Buspas "na żądanie" działa też po południu

Patryk Szczerba
30 września 2022, godz. 12:00 
aktualizacja: godz. 12:34 (30 września 2022)
Najnowszy artykuł na ten temat Buspas wyłączony z powodu przebudowy

Działanie buspasa

Buspas na ul. ChwarznieńskiejMapka w Gdyni działa od blisko trzech lat. Sprawdza się w porannych godzinach szczytu, ale według mieszkańców nie zawsze jest włączany, mimo zatoru na ulicy - np. w weekendy lub po południu. By wyjaśnić wątpliwości, zapytaliśmy urzędników, jak wygląda procedura jego uruchomienia.



Jak działa buspas "pod prąd"? Na leśnym odcinku ul. Chwarznieńskiej, w godzinach porannego szczytu, pasażerowie autobusów nie muszą stać w korku, bo pojazdy komunikacji publicznej mogą skorzystać z kontrapasa autobusowego, który wyznaczony jest na lewym pasie jezdni, prowadzącej w kierunku Chwarzna. Dzięki temu podróż do centrum skraca się o ok. 10 minut.

O funkcjonującym buspasie informują specjalne znaki. Nie tylko "tradycyjne", ale też zmiennej treści.

Dodatkowo co kilkaset metrów kierowcy jadący z centrum w stronę Chwarzna widzą nad jezdnią kolejne przypomnienia o tym, że wolno poruszać się tylko prawym pasem.

Buspas "pod prąd" na Chwarznieńskiej potrzebny także po południu i w weekendy



Buspas sprawdza się zwłaszcza rano, kiedy zatory na leśnym odcinku ul. Chwarznieńskiej sięgają Chwarzna. Dzięki niemu autobusy z zachodnich dzielnic Gdyni mogą swobodnie przejechać, wioząc pasażerów w kierunku Wzgórza św. Maksymiliana i Redłowa.

Coraz częściej jednak korek tworzy się też po południu. Bywa także, że tłoczno jest w weekendy.

- Nie jest on może tak duży jak rano, ale jednak spowalnia autobusy. Często jeżdżę autobusem, który łapie spóźnienia na leśnym odcinku, choć po uruchomieniu buspasa mógłby swobodnie przejeżdżać bez straty czasu. Może warto częściej go uruchamiać, bo chyba nie działa tylko w godzinach porannych - opisuje sytuację pan Jakub.

Procedura uruchomienia kontrapasa na Chwarznieńskiej



Opisaliśmy zasady działania buspasa "pod prąd", gdy zostanie uruchomiony. A jak działa sama procedura jego uruchomienia i kto o tym decyduje?

Decyzję o uruchomieniu kontrapasa autobusowego podejmują operatorzy w Centrum Zarządzania i Sterowania Ruchem, będąc w stałym kontakcie z dyspozytorami ZKM w Gdyni. Uruchomienie kontrapasa autobusowego odbywa się zdalnie z poziomu CZiSR i nie jest wymagana obecność pracowników przy kontrapasie.

- Uruchomienie kontrapasa autobusowego związane jest ze zmianą organizacji ruchu i jest wykonywane przez pracowników ZDiZ odpowiedzialnych za sterowanie ruchem. Nie może to być realizowane przez pracowników ZKM w Gdyni, lecz korzystamy z ich wsparcia, choćby w kwestii informowania kierowców autobusów o jego uruchomieniu - mówi Magdalena Wojtkiewicz, rzecznik ZDiZ w Gdyni.

Kiedy włączany jest kontrapas na Chwarznieńskiej?



Urzędnicy zapewniają, że buspas jest uruchamiany nie tylko rano od poniedziałku do piątku. Decydujące są okoliczności.

- Procedura uruchamiania kontrapasa ze względów bezpieczeństwa trwa ok. 4 minut i w niektórych sytuacjach czas potrzebny na uruchomienie może trwać dłużej niż czas trwania utrudnień w miejscu zwężenia ul. Chwarznieńskiej do jednego pasa. Operatorzy podejmują decyzję, każdorazowo obserwując kolejkę pojazdów i czas przejazdu rejestrowany przez czujniki zamontowane na początku i końcu kontrapasa oraz danych na temat bieżących opóźnień autobusów - dodaje Wojtkiewicz.
Wskazuje, że czasem zapada decyzja, by kontrapasanie uruchamiać.

- Jeżeli utrudnienia są chwilowe i nie wpływają na opóźnienia, to kontrapas nie jest uruchamiany, ponieważ pojazdy transportu zbiorowego na tym nie zyskują. Dlatego w zależności od poziomu utrudnień kontrapas uruchamiany jest również po południu. W ostatnim tygodniu były dwie takie sytuacje - opowiada.
Zapewnia, że włączany jest także w weekendy, choć to sporadyczne sytuacje, związane z nieprzewidzianymi zdarzeniami.

- Przykładem może być ostatni weekend, w którym wystąpiła sytuacja związana z kolizją w okolicy skrzyżowania z ulicą Hodowlaną, co spowodowało utrudnienia na ul. Chwarznieńskiej w obu kierunkach. Utrudnienia i kolejka na ul. Chwarznieńskiej nie były jednak na tyle duże, żeby była zasadność uruchomienia kontrapasa autobusowego - kończy Wojtkiewicz.

Buspas na Wielkopolskiej



Czytelnicy raportują, że na ul. Wielkopolskiej powstał w piątek buspas. Dziękujemy za informacje.

09:58 30 WRZEśNIA (aktualizacjaakt. 14:47)
Skopiowano

Buspas na Wielkopolskiej w Gdyni (140 opinii)

Przestańcie korkować Wielkopolską na wysokości stacji paliw Amic. Wymalowany wczoraj buspas jeszcze nie obowiązuje. Od skrzyżowania z Racławicką do skrzyżowania z Sopocką brakuje znaków poziomych D-12, ponad to na wysokości stacji Amic w dalszym ciągu stoi znak oznaczający koniec buspasu. Zacznijcie patrzeć na znaki, najgorzej że kierowcy zawodowi ciężarówek i zazwyczaj słynący z cwaniactwa kurierzy również zjeżdżają tam na lewy pas tworząc korki. Inna sprawa, że drogowcy po raz kolejny niechlujnie wymalowali oznaczenia, bez żadnych informacji, bez znaków pionowych, wprowadzając niepotrzebne zamieszanie. Zobacz więcej
Przestańcie korkować Wielkopolską na wysokości stacji paliw Amic. Wymalowany wczoraj buspas jeszcze nie obowiązuje. Od skrzyżowania z Racławicką do skrzyżowania z Sopocką brakuje znaków poziomych D-12, ponad to na wysokości stacji Amic w dalszym ciągu stoi znak oznaczający koniec buspasu. Zacznijcie patrzeć na znaki, najgorzej że kierowcy zawodowi ciężarówek i zazwyczaj słynący z cwaniactwa kurierzy również zjeżdżają tam na lewy pas tworząc korki. Inna sprawa, że drogowcy po raz kolejny niechlujnie wymalowali oznaczenia, bez żadnych informacji, bez znaków pionowych, wprowadzając niepotrzebne zamieszanie. Zobacz więcej


Żółty kolor sugeruje, że to tymczasowa organizacja ruchu.

- Buspas będzie funkcjonował w godzinach 15-18 w dni powszednie od poniedziałku do piątku na odcinku ul. Wielkopolskiej od ul. Gedymina do skrzyżowania z ul. Strzelców - informują urzędnicy.

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (96)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane