• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Buspas również dla skręcających aut na al. Havla

Michał Brancewicz
1 czerwca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Na al. Havla powstanie dodatkowy pas do skrętu w prawo w al. Armii Krajowej, a istniejący pas do skrętu w prawo zostanie przekształcony w buspas, z którego będą mogły korzystać też auta, ale tylko te skręcające w prawo. Na al. Havla powstanie dodatkowy pas do skrętu w prawo w al. Armii Krajowej, a istniejący pas do skrętu w prawo zostanie przekształcony w buspas, z którego będą mogły korzystać też auta, ale tylko te skręcające w prawo.

Przy okazji tworzenia projektu lewoskrętu z Havla w Armii KrajowejMapka rozważane jest również stworzenie buspasa na istniejącym prawoskręcie, przecinającego całe skrzyżowanie, zaczynającego się przed ul. WilanowskąMapka aż do zatoki autobusowej na ul. ŁostowickiejMapka. Co ciekawe, z tego pasa będą mogły korzystać także samochody, ale wyłącznie te skręcające w prawo. Jeszcze w tym miesiącu ogłoszony zostanie przetarg na budowę drugiego prawoskrętu.



Co sądzisz o takim rozwiązaniu?

Na al. Havla mają powstać dodatkowe pasy - do skrętu w lewo i w prawo w al. Armii Krajowej. Oba projekty są realizowane z Budżetu Obywatelskiego. W pierwszym przypadku poszukiwany jest wykonawca projektu, w drugim prac budowlanych.

- Przetarg na budowę prawoskrętu ma być ogłoszony w ciągu najbliższego miesiąca - zapowiada Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Z kolei do przetargu na projekt lewoskrętu stanęły trzy firmy:

  1. MG Invent z Gdańska - 55,8 tys. zł
  2. Proinwesta z Gdańska - 59,6 tys. zł
  3. AD Road Project z Banina - 116,5 tys. zł

Autobusy prosto, auta tylko w prawo



Czytaj też: Pomysły na kontrapasy na al. Havla i Trakcie św. Wojciecha

Przy okazji prac nad dokumentacją projektową dla lewoskrętu urzędnicy zlecili wykonawcy analizę możliwości budowy buspasa "z obecnego pasa do skrętu w prawo, który za skrzyżowaniem z ul. Wilanowską do skrzyżowania z  al. Armii Krajowej (jezdnia do centrum) byłby wspólny z istniejącym pasem do jazdy w prawo, a  na wysokości wyspy centralnej i za jezdnią al. Armii krajowej byłby dobudowany buspas, który kończyłby się w zatoce autobusowej w ciągu ul. Łostowickiej.

- Z buspasa miałyby korzystać autobusy jadące na wprost, ale także auta, ale wyłącznie te, które skręcałyby w prawo w al. Armii Krajowej do centrum - wyjaśnia Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Autor projektu do BO: buspas to słuszna koncepcja



Co ciekawe, buspas nie był uwzględniony w projekcie złożonym do Budżetu Obywatelskiego 2020.

- Całościowo koncepcja wydaje się być słuszna. Plusem na pewno jest to, że pojawi się priorytet dla komunikacji miejskiej. Obawiam się jednak o płynność wyjazdu z ul. Wilanowskiej - mówi Paweł Wiśniewski, radny dzielnicy Ujeścisko-Łostowice, pomysłodawca projektu lewoskrętu do BO.
Dodatkowo projektant ma przeanalizować:

  • dopuszczenie skrętu w lewo z dwóch pasów ruchu al. Armii Krajowej (jezdnia w stronę centrum) w ul.Łostowicką
  • dobudowanie drugiego pasa do skrętu w lewo z ul. Łostowickiej w al. Armii Krajowej w kierunku centrum

Buspasy na Łostowickiej i kolejnych odcinkach Havla?



W planach miejskich jest również stworzenie buspasa na dodatkowym pasie jezdni wzdłuż al. Havla od ul. Świętokrzyskiej do pierwszego skrzyżowania z ul. Wilanowską.

- Jest on na liście najpilniejszych rozwiązań dla komunikacji miejskiej, ale w tym momencie trudno powiedzieć, kiedy powstanie - przyznaje Tomasz Wawrzonek.
Również na ul. Łostowickiej planowane jest wytyczenie buspasa. Miałby on powstać kosztem zawężenia nieco pasów jezdni i likwidacji pasa rozdzielającego obie jezdnie, ale dzięki temu dla aut nadal pozostałyby po dwa pasy ruchu. To, co prawda, nie jest jeszcze przesądzone, ale drogowcy rekomendują jako bardziej przydatne powstanie buspasa na jezdni w górę, do Armii Krajowej, a nie w dół, do ul. Kartuskiej.

Opinie (108) 4 zablokowane

  • Kombinują tam coraz bardziej fantazyjne rozwiązania a od lat prosi się zwykła estakada wzdłuż Armii Krajowej (12)

    tu lewoskręt, tu buspasik, tu nakaz jazdy prosto tu w prawo ale tylko osobowe. Czy tam naprawdę siedza kretyni za tymi biurkami i kombinują jak tylko skomplikować maksymalnie przejechanie tego skrzyżowania?

    • 135 11

    • To nie ma większego sensu

      Jaki wpływ na płynność ruchu będzie miała ta etakada? Może samochody nie będą stały akurat na tym skrzyżowaniu, ale cała Łostowicka do Emaus będzie zakorkowana, bo tamto skrzyżowanie nie będzie w stanie rozładować tego ruchu. To samo stanie się za skrzyżowaniem na Havla, kolo lidla, czy tym przy Świętokrzyskiej. Korek aut jadących rano do miasta z obwodnicy przesunie się kilkaset metrów dalej w stronę miasta. Estakada będzie kosztowała mnóstwo pieniędzy, a jedyną zmianą jaką wprowadzi będzie przesunięcie korków o kilkadziesiąt/kilkaset metrów dalej, do kolejnego wąskiego gardła komunikacyjnego.

      • 0 0

    • Trzeba stwarzać pozory ,że coś robimy (1)

      Kiedy zostały wbudowane podwaliny pod wiadukt ? Rok 2000 ? Resztę zostawiam bez komentarza.

      • 2 0

      • Rok 2000 buahaha

        Z cyklu "nie wiem więc się wypowiem"

        • 0 0

    • 30 lat temu zaprojektowana estakatę >>>> (5)

      i należy ją zbudować!!!

      • 24 1

      • 30 lat temu to była droga za miastem (4)

        Więc i projekt, jak dla obwodnicy. Teraz jest bez sensu, bo ruch trzeba uspokajać...

        • 2 20

        • uspokajać czyli likwidować... karetki i straż też trzeba "uspokajać"? (1)

          to najpierw trzeba zbudować prawdziwą komunikację publiczną, jak w Monachium czy Genewie, gdzie nikomu się nie chce brać auto do miasta a nawet mieć auto.

          • 11 0

          • SKM na Południe Gdańska by mogło być jedną z takich inwestycji....ale niestety u nas wizjonerów brak

            • 3 1

        • Uspokajać to trzeba i**otów z coraz głupszymi pomysłami typu kolejne przejścia dla pieszych na średnicówce (np. pod dworcem), kolejne garby, zwężania, odwracania itd.

          • 3 1

        • uspokajać można w centrum miasta, w centrum dzielnicy wśród gestej zabudowy

          a nie na dwupasmowej wylotówce skrzyżowanej niepotrzebnie z dość newralgiczną trasą Gdańsk Południe-Morena

          • 12 1

    • (1)

      Nie da się

      • 10 9

      • Jak się da, to się da...

        Koperciarz, prawie Prezydent.

        • 0 1

    • Najpierw...konstytucja

      • 13 9

  • No jak radny mówi, że słusznie to już innych ekspertów nam nie trzeba ;-) (5)

    • 56 9

    • majster

      Teren o palowany, no cóż pale zgniją, a wiaduktu nie wybudują. Półśrodki najlepszą receptą.

      • 0 0

    • Jakich ekspertów samozwanczych oszołomów widzacych wszedzie tory tramwajowe

      • 0 0

    • (2)

      Buspas dla wszystkich hahahahahaha

      • 6 5

      • Jak głupek czegos nierozumie to sie smieje nie niebedzie dla wszystkich

        • 0 0

      • Łostowicka generalny remont przeszła w 2011roku i teraz ma być znowu rozryta?

        • 1 0

  • No i co z przetargiem?

    Gdzie buspas, gdzie prawoskręt? Jest 31 sierpnia! Ani widu ani słychu!

    • 0 0

  • Półśrodki nie pomogą.

    Proponowane rozwiązanie nie sprawdzi się w praktyce. Jeśli już wprowadzać zmiany to konkretne. Podzielam opinie, że jedynym słusznym rozwiązaniem jest bydowa estakady wzdłóż al. Armii Krajowej. Czy na podstawie obecnego intensywnego ruchu nikt nie może przedstawić symulacji obu rozwiązań? Proponuje postulat społeczny.

    • 0 0

  • To już jak na PKP, osobne przetargi na lewoskręt, osobne na prawoskręt

    Osobne na przekręt....

    • 0 0

  • Osioł to projektował

    Przy takiej inwestycji powinno się przewidzieć natężenie ruchu.Ten kto co dzień się tędy porusza to wie,Ale ba..n projektant chyba nie.!Nad Łostowicką w ciągu Armi AK powinien być wiadukt.

    • 0 0

  • po co jakies buspasy... (5)

    zaorac komunikacje i stawiac na transport samochdoowy! ja autobusem nie jechalem z dobre 20 lat. i dobrze mi z tym

    • 46 46

    • A pomyślałeś o ludziach, którzy samochodem jeździć nie mogą? Np. uczniowie

      • 1 1

    • A bierzesz pod uwagę, że miasto to nie kondom i się nie rozciągnie?

      w przeszło półmilionowym mieście nie ma miejsca aby każdy poruszał się samochodem

      • 2 2

    • Ale innym nie. Smród i zajęte miejsce w mieście.

      • 5 5

    • Od kiedy ci pekaes zlikwidowali?

      • 8 5

    • W końcu głos rozsądku

      • 8 9

  • Jak pozostanie w tym niefortunnym miejscu przystanek autobusowy to niewiele to da :(

    • 2 0

  • to nic nie da

    Takie rozwiązanie nic nie da. Zawsze tam będzie korek. Jedyne rozwiązanie to poszerzyć tę drogę i zrobić przestrzeń . Estakada to marzenie , ale tylko ona rozwiązałaby problem. Dodatkowo mam pytanie : dlaczego autobusy nie jezdzą po torowiskach jak jest za granicą ??? W niektórych niemieckich miastach niepotrzebne są buspasy bo autobusy jeżdzą po zabetonowanych torach tramwajowych . A u nas zrobili tabor na Havla i z dołu do Carefura pod górkę i dalej autobusy stoją w korkach. Żeby ten co to zaprojektował i wymyślił chociaż raz był za granicą i zobaczył technologie. żeby ktokolwiek z rady miasta co to klepnęła raz wyjechał i zobaczył rozwiązania w Europie.... w tym grajdole ciągle jest zacofanie , a potem przerabiają i poszerzają ale to za późno. Trzeba od samego początku budowac mądrze i nowocześnie.

    • 1 0

  • oj

    Na al. Havla powstanie dodatkowy pas do skrętu w prawo w al. Armii Krajowej, a istniejący pas do skrętu w prawo zostanie przekształcony w buspas, z którego będą mogły korzystać też auta, ale tylko te skręcające w prawo.
    fot. Łukasz Unterschuetz / graf. trojmiasto.pl

    oj lukasz zes tu nawymyslal w tym zdaniu

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane