• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Al. Havla: prawoskręt latem, lewoskręt w 2021 roku

Michał Brancewicz
2 marca 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
W tym roku na Havla pojawi się drugi pas do skrętu w prawo, a w przyszłym lewoskręt ułatwiający jazdę w kierunku obwodnicy. W tym roku na Havla pojawi się drugi pas do skrętu w prawo, a w przyszłym lewoskręt ułatwiający jazdę w kierunku obwodnicy.

Wiosną ruszy budowa drugiego pasa do skrętu w prawo na skrzyżowaniu al. Havla z Armii Krajowej w kierunku centrum Gdańska, która potrwa ok. czterech miesięcy. W tym samym czasie rozpoczną się poszukiwania projektanta lewoskrętu do jazdy w stronę obwodnicy. Ma on powstać w 2021 roku.



Nowe pasy usprawnią ruch na tym skrzyżowaniu?

Przez skrzyżowanie Havla i Armii Krajowej przejeżdża codziennie tysiące aut.

Od otwarcia w 2011 roku al. Havla kierowcy narzekali na przepustowość ogromnego skrzyżowania. Szczególnie uciążliwy był brak dodatkowego prawoskrętu w stronę centrum Gdańska oraz lewoskrętu w kierunku obwodnicy. To dodatkowo blokowało również pojazdy jadące na wprost w ul. Łostowicką.

Co prawda pięć lat temu drugi pas od jazdy w lewo powstał, ale po czasie okazało się, że musi zostać wydłużony, żeby pomieścić więcej pojazdów kierujących się na obwodnicę.

Czytaj też: Pomysły czytelników na odkorkowanie Trasy W-Z

Przez lata drogowcy wzbraniali się też przed stworzeniem drugiego prawoskrętu, tłumacząc, że będzie on kosztowny ze względu na znajdującą się w tym rejonie infrastrukturę podziemną.

Budowa prawoskrętu potrwa cztery miesiące



Na szczęście te wymówki poszły w końcu w niepamięć i oba pasy zostaną wybudowane dzięki środkom z budżetu obywatelskiego.

- W pierwszej połowie marca zostanie ogłoszony przetarg na budowę prawoskrętu z al. Havla w al. Armii Krajowej do centrum. Prace mają potrwać cztery miesiące od daty podpisania umowy - informuje Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Inwestycja obejmuje swoim zakresem również przebudowę chodników, oświetlenia ulicznego i sygnalizacji świetlnej.

Budowa lewoskrętu w 2021 roku



Z kolei na początku kwietnia ogłoszony zostanie przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla wydłużenia lewoskrętu z al. Havla w kierunku obwodnicy Trójmiasta. Co ciekawe, projekt obejmie również poszerzenie fragmentu ul. Wilanowskiej przed skrzyżowaniem z al. Havla.

- Projekt będzie gotowy w tym roku, a sama realizacja przewidywana jest na rok 2021 - zapowiada Niezgoda.
Według szacunków lewoskręt może kosztować ok. 1 mln zł.

Opinie (174) ponad 10 zablokowanych

  • bez sensu (19)

    lepiej byłoby zrobić z obecnego prawoskrętu bezkolizyjny wjazd w prawo, no ale i tak wolicie stać na światłach niż usprawniac ruch. Co za 10 lat,trzeci pas?

    • 122 15

    • Jaki bezkolizyjny wjazd?

      W Polsce takimi jeździ się pod prąd!

      • 8 3

    • Przyczyna - korków (6)

      Nie oszukujmy się korki są, bo kierowcy nie umieją jeździć, płynnie jeździć. Plus się wpychają, skaczą z pasa na pas, nie patrzą że zablokują skrzyżowanie, tylko jadą jak leminigi. Do tego dochodzący piesi na przejściu i jest to co jest. Zaskoczę Was, ruch powinien być płynny!

      • 50 10

      • (3)

        Nie no, szerloku, dzięki za wyjasnienie istoty życia i istnienia wszechświata :) Samochody zmieniaja pasy, nikt nie jeździ tak dobrze jak ty, a piesi łażą po przejściach - skandal! Drogi powinny być wyłącznie dla ciebie, wtedy nie będzie korków, ty będziesz mal wygodnie, nikt ci nie bedzie przeszkadzał, a cała reszta niech dyma z buta (bo nawet na autobus ich nie stać przecież, tych słojów spod Mrągowa i Licbarga). Nie?

        • 9 7

        • wiele korków tworzą sami kierowcy (2)

          ruszają ospale, wrzucają jedynkę jak ten przed nimi już dawno ruszył, robią odstępy nie wiadomo po co jadąc 5km/h, a potem ci z tyłu nie mogą wjechać na pas skrętu..... Zapominamy, że na drodzę nie jesteśmy sami, że z tyłu jest ktoś, kto się spieszy do chorego dziecka, ukochanej żony, na ważne spotkanie...... i zachowujemy się widząc tylko czubek swojego nosa. Gdybyśmy włączyli czasem myślenie, to wszystkim byłoby łatwiej. Ale taki jest niestety świat dzisiejszy .....

          • 10 10

          • Opisałeś właśnie jak to wygląda z perspektywy Janusza.

            Masz zostawiać luz, jeździć powoli i nie pchać się na skrzyżowanie jak nie ma na nim miejsca.

            Masz też jeździć przepisowo, zamiast ścigać się do czerwonego i tamować potem ruch, zamiast korzystać z zielonej fali, która kosztowała nas setki milionów.

            • 1 1

          • Ty chorego dziecka nie widziałeś

            Jesteś drogowym Januszem

            • 0 0

      • Jakie bzdury gadasz na temat przyczyn

        korków i dostajesz za to plusy od równie mądrych "geniuszy".

        Kiedy dotrze do was to, że ich przyczyną jest wzrastająca liczba samochodów ?

        Jeśli macie z tym problem, to idźcie w rozumowaniu w drugą stronę - w stronę spadku liczby aut posiadanych przez ludzi.

        Aż np. do 50 pojazdów - utkną gdzieś w szerokim Gdańsku w korkach ?

        Może tylko wtedy gdy jednocześnie ci nieliczni kierowcy wjadą w jakąś ślepą ulicę.

        • 0 4

      • Akurat w tym miejscu problemem jest to że autobus musi przeciąć dwa pasy żeby w ogóle wydostać się z przystanku. A można by przenieść przystanek na obecny pas zieleni, podobnie jak na Warneńskiej. Autobus mógłby wtedy nawet mieć własną fazę na światłach, włączać się do ruchu sprawniej i szybciej omijając spory kawałek porannych korków.

        • 3 0

    • od razu poprawcie ta aleje adamowicza (1)

      bo na strzyzowaniu z warszawska i jabloniowa juz teraz jest zatora don skretu w lewo (ujescisko) a widac ze mozna by ten pas przedluzyc o okolo 2-3 samochody

      chyba ze kolejny "inzynier" i "planista" nie zostanie rozliczony za budowlanego bubla.. jak za terminy ktorych nie dotrzymuja

      • 11 4

      • dokladnie, jak budowali to widac było, że jest za krótki

        nawet kiedys gdy nie było świateł auta stały w korku do skretu w lewo na warszawska już na AK

        • 5 1

    • (1)

      Oni dążą do tego aby zmusić ludzi do jazdy komunikacja miejską i niszczą całą infrastrukturę

      • 8 10

      • ale do komunikacji już więcej ludzi nie da się upchnąć

        • 12 0

    • Nie bezkolizyjny (1)

      Tam jest jeszcze przejście dla pieszych z sygnalizacja, więc nie byłby bezkolizyjny.

      • 14 1

      • On pewnie chce likwidacji tego przejścia, żeby było bezkolizyjnie :)

        • 0 0

    • za 10 lat będzie już emeryturka ...

      no i udało się przetrwać wszelkie burze

      • 2 1

    • Rozwiązaniem docelowym...

      powinno być skrzyżowanie dwupoziomowe.... Tak jak w całym ciągu AK....

      • 13 0

    • Super

      Dosyć już tego skręcania w lewo

      • 1 1

    • Nie da się ze względu na przejście dla pieszych.

      • 0 0

    • Bez sensu to jest w ogóle dobudowywanie kolejnych pasów. W tym miejscu od początku przewidziany był wiadukt. Istniejąca infrastruktura to być może, właśnie szklanki które zostały wylane w trakcie budowy Armii Krajowej. Są przygotowane przyczółki, i są przygotowane fundamenty, czyli prace ziemne zostały już zrobione. Jedynie wiadukt zapewni płynny przejazd w tym miejscu.

      • 1 0

  • Pomoże tylko na chwilę :) (12)

    A później kolejne osiedla dojdą i się znowu zakorkuje.

    W naszej Rodzinie (2+1) mamy dwa samochody i nawet nie przyszło mi do głowy żeby jeździć komunikacją miejską. Tak samo Żona.

    • 82 28

    • i dlatego będziesz stać w korkach (10)

      Uzależnienie od wygody, klasyka

      • 29 8

      • (9)

        Lepiej stać w korku w czystym i pachnącym aucie w korku 20 minut niż 40 minut w tramwaju z żulami, bombelkami i 300 kaszlącymi ludźmi.

        • 31 20

        • tia jakoś KM jest szybciej (3)

          Oczywiście z przesiadkami, ale wystarczy choć część jechać tramwajem i już jest szybciej.

          • 6 13

          • nie tu się nie zgodzę, regularnie ostatnio jeżdzę na basen

            i ani autobus ani kolej nie jedzie o tej godzinie a po basenie musiałbym czekać godzinę na autobus, raz pojechałem polregio to się spóźniła 40 minut, samochodem jadąc nawet uwzględniając korki typowe dojadę szybciej i sprawniej

            • 11 2

          • LOL

            W warunkach trójmiejskich każda przesiadka to jest minimum 10 minut w ryj.

            • 4 0

          • No i gdzie dojedziesz tym tramwajem? Na starówkę? Skansen jest dla turystów, ludzie pracują we Wrzeszczu albo Oliwie.

            • 0 0

        • odwrotne proporcje czasowe (2)

          Z mojego doświadczenia wynika inna proporcja czasu dojazdu. Z okolic tego skrzyżowania, do centrum Gdańska, jedzie się w godzinach szczytu minimum 40 minut samochodem. Tramwajem niespełna 20 minut.

          • 1 4

          • (1)

            Bzdury, czasy podane przez Instytut Danych z D*py

            • 2 2

            • wg google map o 17 - 18 od skrzyżowania do dworca głównego jest 17-19 minut tramwajem / autosbusem

              i 8-22 minut samochodem.

              • 0 0

        • Szkoda, że moim kosztem (z podatków od samochodu nic nie idzie do budżetu miasta) i moim zdrowiem (1)

          Brawo.

          • 1 0

          • To może niech miasto się wreszcie zajmie tworzeniem komunikacji z prawdziwego zdarzenia bo na razie potrafi tylko zwalać winę na mityczne "nawyki komunikacyjne".

            • 0 0

    • Taaa.

      Jak się mieszka na śmietniku - Szadółki, trzeba mieć samochód. Ja, jak Pan, wsiadam na przystanku pod blokiem, cztery przystanki i w pracy.

      • 0 1

  • buspas (5)

    oczywiście zapomniany.

    • 37 36

    • tak jak pas dla rowerów

      • 13 8

    • nic nie myślą o fajnych rozwiązaniach przy budowie.

      • 6 2

    • (1)

      Bus pas powoduje wieksze korki, co za im....yl

      • 0 6

      • Yyy

        Nie? Buspasy I ta cała znienawidzony komunikacja miejska powoduje, że jest mniej prywatnych samochodów na drogach. I nawet Ty nienawistniku kiedys z tego skorzystasz jadąc swoim samochodem

        • 3 1

    • Tylko samochody

      Teraz będzie gorzej dla rowerzystów i pieszych, którzy już i tak mają w tym miejscu "pod górke"! Możliwe, że dla autobusów też będzie gorzej.

      • 2 0

  • Bardzo dobrze (2)

    Ta droga w tym miejscu jest zakarkowana bardzo w godzinach szczytu

    • 24 12

    • i dalej bedzie tylko troche dalej

      • 6 2

    • jak w każdej osobówce siedzi jedna osoba to czego się spodziewasz?

      • 8 0

  • (6)

    Al. Havla: prawoskręt latem, lewoskręt w 2021 roku. A prosto kiedy?

    • 27 12

    • nie ma, musisz się opowiedzieć, albo jesteś za prawicą albo lewicą ;)

      • 9 0

    • ale mają czas reakcji??? masakra ten budżet obywatelski, projekty opóźniane po 1-2 lata

      lewoskręt wygrał we wrześniu 2019, to nie można było od razu ogłosić przetargu na 30 metrów asfaltu i ew. zmiany w infrastrukturze energetycznej? to jest aż tak skomplikowane?

      jestem rozczarowany panią prezydent Dulkiewicz bo poza bitwami z PiS-em nic o niej nie słychać. Szkoda Adamowicza w kontekście jego tragedii i dobra Gdańska

      • 10 3

    • (2)

      a wiadukt kiedy....w 2050-tym ?

      • 4 1

      • Jakie wiadukty? (1)

        Zdobienie wiaduktów spowodowałoby zatkanie emausa i skrzyżowania na śródmieściu. Te skrzyżowanie zatyka Havla - ok, ale tym samym powoduje zmniejszenie serii aut w mieście. Zobacz co się dzieje na powrocie o 16, gdzie często korek jest już na zjeździe na Chełm. To co masz na wyjeździe z jasienia miałbyś na Chełmie, nie mówiąc już o tym, jak by to wyglądało dalej.

        • 1 2

        • Urzędnicy Gdańscy włączcie myslenie

          W Warszawie na Al. Jerozolimskich zrobiono dwa wiadukty. Dla przypomnienia al. Jerozolimskie prowadzą do ronda Dmowskiego centrum Warszawy, jak widać da się.
          U nas w Gdansku są myslący inaczej.

          • 0 0

    • zawiedziony

      Wiadukt, wiadukt, wiadukt, albo głosuję na pisorki.

      • 0 0

  • (6)

    Tam mocno blokują ruch autobusy na przystanku - kto to wymyślił aby autobus przegubowy przecinał cała długość jezdni żeby jechać po trasie ! Po co ten przystanek ? Jest na Płockiej i Lostowickiej - spokojnie by wystarczyły.

    • 83 38

    • Dla ludzi z okolicy?

      Moze usunac co drugi przystanek?
      Mniej bedzie zatrzymywania sie i wlaczania do ruchu autobusow?
      Np na Sobieskiego, usunac wiekszosc przystankow bo tarasuja droge....

      • 18 8

    • Tam tez jest Urzad Miejski.... (2)

      Wiec chyba wazny przystanek...
      I do tego 2 sklepy- lidl i netto.

      • 13 2

      • Z Cebertowicza jest bliżej do Urzędu :-) A z Lidla i Netto na Przemyska :-) (1)

        Ludzie z Wilanowskiej mają tyle samo z bloków na autobus na Przemyska co na Wilanowska.

        • 4 8

        • Urząd jest teraz i na Milskiego i na Wilanowskiej

          Mowa o tym na Wilaniowskiej.
          A poza tym 262 jedzie Wilanowską nie Havla a przystanek Rogalińska jest daleko.

          • 3 0

    • Wiadomo

      Po co...
      Urząd na Wilanowskiej w sąsiedztwie.
      Tam gdzie urząd tam przystanek.
      Proste?

      • 9 0

    • Chyba Pan oszalał...

      Widać, że nie porusza się Pan w ogóle komunikacją tylko samochodem. Skoro dla Pana to nie problem żeby podejść na Łostowicką- proszę codziennie parkować samochód kilometr od domu i kilometr od pracy. Przecież to żaden kłopot podejść dalej dla Pana. Licząc drogę z bloków na przystanek plus dla Pana nic nie znaczący fragment do cmentarza- tyle wychodzi po zlikwidowaniu przystanku.

      • 0 0

  • A w czym problem obecnie zrobić z prawego pasa na wprost również jazdę w prawo? (11)

    Najprostsze rozwiązanie, bez kosztów

    • 65 10

    • A co z przejściem dla pieszych ? (2)

      • 6 3

      • to samo, co przy zjeździe z Łostowickiej w prawo w Kartuską? Czyli nic? (1)

        Zielone dla aut, zielone dla pieszych, a drugich w tym miejscu jak na lekarstwo...

        • 3 1

        • masz zielone pojęcie o tym ilu tam pieszych jest

          Jest też dużo rowerzystów - tamtędy prowadzi droga rowerowa.
          Ja jadę prosto z Havla w Łostowicką i wolę żeby środkowy pas się nie blokował przez nie mogących skręcić w prawo, bo piesi. Dlaczego Ty masz mieć lepiej?

          • 2 5

    • nie no tak nie można - trzeba wydać miliony i zrobić przebudowe!

      • 10 6

    • (6)

      kolizja z przejsciem dla pieszych

      • 7 5

      • Z jedna osoba na dwie godziny tam przechodzącą :-) (1)

        • 13 10

        • Jedna osoba co 3 minuty

          • 1 3

      • Przenieść przejście. Taką mam koncepcję

        Mój mąż z zawodu jest dyrektorem

        • 6 3

      • a teraz jeden pas w prawo nie ma kolizji z przejściem? (2)

        Identyczna sytuacja jest na skrzyżowaniu Łostowickiej z Kartuską, jakoś nie dochodzi tam do kolizji z pieszymi? A może wystarczy przeprogramować światła, żeby auta nie miały zielonego w tej samej chwili co piesi?

        • 6 0

        • nie ma, bo gdy prawoskręt ma zielone to piesi (i rowerzyści) mają czerwone (1)

          ogarnijcie się ignoranci!!!

          • 5 0

          • no to jak będą dwa pasy w prawo, to przecież może być tak samo?

            mój poprzedni komentarz odnosił się do komentarza "kolizja z przejściem dla pieszych" Skoro obecnie nie ma kolizji, to nie widzę problemu, żeby zrobić identycznie przy dwóch pasach.
            Nie musisz wyzywać od ignorantów.

            • 0 0

  • (5)

    Problemem są autobusy które z zatoczki wbijaja się na środkowy pas. Blokują w ten sposób pasy.

    • 70 17

    • Przepraszam. Autobus

      • 2 0

    • to raczej osobówki blokuja autobusy.

      • 16 6

    • Oczywiście, że tak

      tylko powiem ciut inaczej. Problemem jest organizacja ruchu a nie autobusy. Dołożenie drugiego prawoskrętu niewiele zmieni, gdyż nadal w godzinach rannych z przystanku, będą włączały się autobusy, które po przebudowie skrzyżowania będą stały w poprzek aby wrócić na pas do jazdy na wprost!!!

      • 16 0

    • Gdyby przystanek był przed tym skrzyżowaniem (tam gdzie jest tramwajowy w stronę centrum) nie było by problemu, wtedy "domalować" tylko strzałkę w prawo ze środkowego pasa. Ot cała filozofia :)

      • 4 2

    • To może więcej życzliwości kierowcy, wpuszczajcie autobusy to sprawniej przejazd pójdzie wszystkim.

      To osobówki, często nie myśląc, blokują sprawny przejazd autobusom, a potem i tak spotykają się na pierwszym skrzyżowaniu na Łostowickiej. Poluzujcie nieraz majty.

      • 8 0

  • Idą jak burza

    • 14 3

  • więcej pasów, estakad, wiaduktów i piesi koniecznie do tuneli. (7)

    a na Targu Węglowym zróbmy 20 piętrowy, oczywiście darmowy parking.

    Adamowicz mówił, że rok 2019 będzie rokiem znacznej poprawy komunikacji miejskiej. Ale umarł i komunikacja też zaczęła umierać. I nie chodzi o pieniądze jedynie, ale o to, żeby w końcu ktoś się tym zajął poważnie. Żeby nie było, ze narzekam bezproduktywnie to dodam, że oczekuję priorytetów dla tramwajów, utworzenie linii autobusowych bezpośrednich oraz przeorganizowania siatki połączeń - mniej linii za to wysoka częstotliwość. I na koniec, budżet obywatelski nie powinien być przeznaczany na takie inwestycje jak modernizacja ulic miejskich.

    • 38 15

    • kierowca w tym miescie jest najwazniejszy (1)

      inni mogą się męczyć

      • 8 6

      • o czym Ty pier___? to jest droga wjazdowa do centrum a nie centrum

        • 3 3

    • (3)

      Piesi do tuneli - i co jest w tym złego??? na całym świecie tak robią - przecież to dla bezpieczeństwa pieszych, tylko u nas jakiś "specjalista" woli likwidować przejścia podziemne.

      • 3 4

      • Nie pisz bzdur pseudo znawco świata.

        • 1 2

      • I wara ci od mojej kieszeni. Bo co ty sobie

        wyobrażasz, że setki tuneli czy kładek buduje się, a przede wszystkim eksploatuje za darmo koleś ?

        Myślisz, że wtedy podatki miejskie (np. od nieruchomości) nie wzrosną krocie ?

        A w normalnych krajach (Zachód) kończą z takimi budowlami.

        A jak jednak nie, to do tuneli spycha się ale samochody.

        • 2 2

      • P.S. podatki od nieruchomości są wyższe

        tam i to znacznie, gdzie prowadzi się działalność gospodarczą, gdzie koszt tego przedsiębiorcy wliczają do kształtowania cen towarów i usług.

        Zatem setki tysięcy tych budowli dla pieszych w skali całego kraju poczujesz w cenach towarów i usług.

        Te podatki od zwykłych właścicieli (nie przedsiębiorców) nieruchomości są niższe.

        Gdy zaczną prowadzić działalność gospodarczą muszą to zgłosić władzy samorządowej, gdzie następuje zwyżka tego podatku.

        Nie zgłoszenie to oszustwo i jest ścigane, m. in. przez inspekcje terenowe - sprawdza się dany lokal - np. warsztatowy czy sklepowy, czy jest w nim prowadzony biznes czy może stoi pusty (są przerwy gdy właściciel szuka najemców - wtedy płaci się mniejszy podatek, gdy nie ma z nieruchomości dochodów). I od kiedy - nalicza się wtedy wraz z odsetkami różnicę w wysokości podatku gdy okaże się iż dany lokal był czynny gospodarczo, a nie jak zgłosił właściciel nieczynny. A tacy cwaniacy się zdarzają.

        Zatem przez również te podatki samorządy finansują utrzymanie wielu obiektów infrastruktury komunikacyjnej.

        Napstrzykanie miast mocno nadmierną ilością kładek i tuneli dla pieszych (setkami czy nawet tysiącami) to wzrost obcìążeń podatkowych.

        • 0 2

    • bez tytułu ...

      Tak to jest jak dzieci rządzą miastem .

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane