• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Buspas również dla skręcających aut na al. Havla

Michał Brancewicz
1 czerwca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Na al. Havla powstanie dodatkowy pas do skrętu w prawo w al. Armii Krajowej, a istniejący pas do skrętu w prawo zostanie przekształcony w buspas, z którego będą mogły korzystać też auta, ale tylko te skręcające w prawo. Na al. Havla powstanie dodatkowy pas do skrętu w prawo w al. Armii Krajowej, a istniejący pas do skrętu w prawo zostanie przekształcony w buspas, z którego będą mogły korzystać też auta, ale tylko te skręcające w prawo.

Przy okazji tworzenia projektu lewoskrętu z Havla w Armii KrajowejMapka rozważane jest również stworzenie buspasa na istniejącym prawoskręcie, przecinającego całe skrzyżowanie, zaczynającego się przed ul. WilanowskąMapka aż do zatoki autobusowej na ul. ŁostowickiejMapka. Co ciekawe, z tego pasa będą mogły korzystać także samochody, ale wyłącznie te skręcające w prawo. Jeszcze w tym miesiącu ogłoszony zostanie przetarg na budowę drugiego prawoskrętu.



Co sądzisz o takim rozwiązaniu?

Na al. Havla mają powstać dodatkowe pasy - do skrętu w lewo i w prawo w al. Armii Krajowej. Oba projekty są realizowane z Budżetu Obywatelskiego. W pierwszym przypadku poszukiwany jest wykonawca projektu, w drugim prac budowlanych.

- Przetarg na budowę prawoskrętu ma być ogłoszony w ciągu najbliższego miesiąca - zapowiada Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Z kolei do przetargu na projekt lewoskrętu stanęły trzy firmy:

  1. MG Invent z Gdańska - 55,8 tys. zł
  2. Proinwesta z Gdańska - 59,6 tys. zł
  3. AD Road Project z Banina - 116,5 tys. zł

Autobusy prosto, auta tylko w prawo



Czytaj też: Pomysły na kontrapasy na al. Havla i Trakcie św. Wojciecha

Przy okazji prac nad dokumentacją projektową dla lewoskrętu urzędnicy zlecili wykonawcy analizę możliwości budowy buspasa "z obecnego pasa do skrętu w prawo, który za skrzyżowaniem z ul. Wilanowską do skrzyżowania z  al. Armii Krajowej (jezdnia do centrum) byłby wspólny z istniejącym pasem do jazdy w prawo, a  na wysokości wyspy centralnej i za jezdnią al. Armii krajowej byłby dobudowany buspas, który kończyłby się w zatoce autobusowej w ciągu ul. Łostowickiej.

- Z buspasa miałyby korzystać autobusy jadące na wprost, ale także auta, ale wyłącznie te, które skręcałyby w prawo w al. Armii Krajowej do centrum - wyjaśnia Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Autor projektu do BO: buspas to słuszna koncepcja



Co ciekawe, buspas nie był uwzględniony w projekcie złożonym do Budżetu Obywatelskiego 2020.

- Całościowo koncepcja wydaje się być słuszna. Plusem na pewno jest to, że pojawi się priorytet dla komunikacji miejskiej. Obawiam się jednak o płynność wyjazdu z ul. Wilanowskiej - mówi Paweł Wiśniewski, radny dzielnicy Ujeścisko-Łostowice, pomysłodawca projektu lewoskrętu do BO.
Dodatkowo projektant ma przeanalizować:

  • dopuszczenie skrętu w lewo z dwóch pasów ruchu al. Armii Krajowej (jezdnia w stronę centrum) w ul.Łostowicką
  • dobudowanie drugiego pasa do skrętu w lewo z ul. Łostowickiej w al. Armii Krajowej w kierunku centrum

Buspasy na Łostowickiej i kolejnych odcinkach Havla?



W planach miejskich jest również stworzenie buspasa na dodatkowym pasie jezdni wzdłuż al. Havla od ul. Świętokrzyskiej do pierwszego skrzyżowania z ul. Wilanowską.

- Jest on na liście najpilniejszych rozwiązań dla komunikacji miejskiej, ale w tym momencie trudno powiedzieć, kiedy powstanie - przyznaje Tomasz Wawrzonek.
Również na ul. Łostowickiej planowane jest wytyczenie buspasa. Miałby on powstać kosztem zawężenia nieco pasów jezdni i likwidacji pasa rozdzielającego obie jezdnie, ale dzięki temu dla aut nadal pozostałyby po dwa pasy ruchu. To, co prawda, nie jest jeszcze przesądzone, ale drogowcy rekomendują jako bardziej przydatne powstanie buspasa na jezdni w górę, do Armii Krajowej, a nie w dół, do ul. Kartuskiej.

Opinie (108) 4 zablokowane

  • to nic nie da

    Takie rozwiązanie nic nie da. Zawsze tam będzie korek. Jedyne rozwiązanie to poszerzyć tę drogę i zrobić przestrzeń . Estakada to marzenie , ale tylko ona rozwiązałaby problem. Dodatkowo mam pytanie : dlaczego autobusy nie jezdzą po torowiskach jak jest za granicą ??? W niektórych niemieckich miastach niepotrzebne są buspasy bo autobusy jeżdzą po zabetonowanych torach tramwajowych . A u nas zrobili tabor na Havla i z dołu do Carefura pod górkę i dalej autobusy stoją w korkach. Żeby ten co to zaprojektował i wymyślił chociaż raz był za granicą i zobaczył technologie. żeby ktokolwiek z rady miasta co to klepnęła raz wyjechał i zobaczył rozwiązania w Europie.... w tym grajdole ciągle jest zacofanie , a potem przerabiają i poszerzają ale to za późno. Trzeba od samego początku budowac mądrze i nowocześnie.

    • 1 0

  • Jak pozostanie w tym niefortunnym miejscu przystanek autobusowy to niewiele to da :(

    • 2 0

  • Osioł to projektował

    Przy takiej inwestycji powinno się przewidzieć natężenie ruchu.Ten kto co dzień się tędy porusza to wie,Ale ba..n projektant chyba nie.!Nad Łostowicką w ciągu Armi AK powinien być wiadukt.

    • 0 0

  • To już jak na PKP, osobne przetargi na lewoskręt, osobne na prawoskręt

    Osobne na przekręt....

    • 0 0

  • Półśrodki nie pomogą.

    Proponowane rozwiązanie nie sprawdzi się w praktyce. Jeśli już wprowadzać zmiany to konkretne. Podzielam opinie, że jedynym słusznym rozwiązaniem jest bydowa estakady wzdłóż al. Armii Krajowej. Czy na podstawie obecnego intensywnego ruchu nikt nie może przedstawić symulacji obu rozwiązań? Proponuje postulat społeczny.

    • 0 0

  • No i co z przetargiem?

    Gdzie buspas, gdzie prawoskręt? Jest 31 sierpnia! Ani widu ani słychu!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane