• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Buspasy w Gdyni: zyskują pasażerowie, kierowcy narzekają

Patsz
31 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Władze Gdyni deklarują, że w mieście będą powstawały kolejne buspasy. Władze Gdyni deklarują, że w mieście będą powstawały kolejne buspasy.

W ostatnich miesiącach w Gdyni powstały kolejne buspasy. Dodatkowo uruchomiono kontrabuspas na ul. Chwarznieńskiej. Pasażerowie chwalą te rozwiązania, ale kierowcy narzekają, że wydzielone pasy dla komunikacji miejskiej spotęgowały korki.



Czy dodatkowe buspasy usprawniły komunikację miejską?

Kilka dni temu uruchomiono blisko 500-metrowy buspas na ul. Rolniczej. Ucieszyli się pasażerowie zmierzający na Witomino oraz Chwarzno i Wiczlino, ale sporo kierowców zaczęło krytykować wprowadzone rozwiązanie w opiniach pod artykułami i na Facebooku. Zarzuty dotyczyły dodatkowych korków z powodu buspasa i utrudnień dla zmotoryzowanych, tracących szeroki do tej pory pas ruchu.

Sprawdziliśmy, co po otwarciu buspasów zmieniło się dla kierowców i pasażerów.

Buspasy na ul. Morskiej



W marcu 2019 roku na ul. Morskiej powstało pięć odcinków buspasów - trzy w kierunku Gdyni i dwa w kierunku Rumi. Buspasy zostały wyznaczone na pasach do prawoskrętu, bez ingerencji w te prowadzące na wprost.

Władze miasta zawczasu przyznawały, że nie chcą zabierać miejsc parkingowych, budując dodatkowe pasy, co spotkało się ze zrozumieniem kierowców, ale także krytyką części mieszkańców oczekujących dłuższych buspasów na Morskiej niż "poszatkowane" odcinki o łącznej długości 2 km.

Cały projekt "Utworzenie buspasów na wybranych odcinkach ul. Morskiej w Gdyni" łącznie kosztował 22,5 mln zł brutto. Blisko połowę pokryło unijne dofinansowanie.

Dodatkowe odcinki buspasa na Estakadzie Kwiatkowskiego



Jesienią wydłużono buspas na Estakadzie Kwiatkowskiego. Do tego czasu kończył się przed zjazdem na ul. Unruga. W listopadzie został wydłużony o 195 metrów do łącznicy z ul. Kontenerową. W związku z tym kierowcy mogą zjeżdżać z Estakady Kwiatkowskiego w kierunku ul. Unruga tylko jednym pasem ruchu.

- Dla dużej grupy pasażerów czas podróży jest najważniejszym czynnikiem wyboru konkretnego środka transportu. Inwestujemy ogromne środki w zakup nowoczesnych autobusów i trolejbusów nie po to, by grzęzły one wraz z pasażerami w zatorach drogowych - podkreślał Marcin Wołek, kierujący zespołem ds. strategii rozwoju sieci buspasów w Gdyni.
Autobusy przyspieszyły, ale kierowcy zaczęli zwracać uwagę, że spowodowały wydłużenie korków.

- Korki w efekcie i tak dopadną pasażerów autobusów. Zwężony zjazd na Unruga wydłuży korki na Wiśniewskiego i w efekcie wszyscy postoją odpowiednio dłużej zanim dojadą do estakady, autobusy też - zauważali czytelnicy.

Kontabuspas na ul. Chwarznieńskiej



W grudniu na Chwarznieńskiej udostępniony został kilometrowy buspas "pod prąd". Inwestycja warta 4 mln zł dofinansowana w połowie przez Fundusz Dróg Samorządowych ma zniwelować opóźnienia autobusów dotkliwe dla pasażerów szczególnie rano.

W praktyce kontrabuspas polega na tym, że autobusy zamiast stać w korku na dwupasmowej w obu kierunkach Chwarznieńskiej, mogą leśnym odcinku wjechać na przeciwną niezakorkowaną stronę i wykorzystać pas ruchu przeznaczony dla samochodów, jadąc nim pod "prąd".

Niestety, szczególnie na początku funkcjonowania niektórzy kierowcy ignorowali kontrabuspas, co mogło doprowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze.

Buspas na ul. Wielkopolskiej



W styczniu został wyznaczony buspas na odcinku od rozwidlenia ul. Wielkopolskiej na jezdnię serwisową przed przystankiem Lidzka do przystanku Racławicka. Zyskali pasażerowie, kierowcy nie stracili - nadal mają do dyspozycji dwa pasy.

Wyznaczenie 700-metrowego odcinka kosztowało 1,1 mln zł.

Buspas na ul. Rolniczej



Pod koniec stycznia wyznaczono 470-metrowy buspas na ulicy Rolniczej. Powstał jako kontynuacja funkcjonującego od kilku lat buspasa na ulicy Kieleckiej poprzez wyznaczenie go na jezdni. Obejmuje odcinek od końca ul. Kieleckiej poprzez ul. Rolniczą do początku pasa prawoskrętu w ul. Chwarznieńską. Kosztował 157 tys. zł.

Autobusy jadą swoim pasem obok samochodów. Problem pojawia się na początku buspasa, gdy jadący od ul. Witomińskiej starają się wjechać na ul. rolniczą i na końcu, gdy kierowy skręcający w kierunku Chwarznieńskiej muszą zmienić pas przecinając często drogę pojazdom komunikacji miejskiej.
Patsz

Miejsca

Opinie (222) ponad 10 zablokowanych

  • estakada (1)

    Na estakadzie oznakowanie poziome nadal jest niejasne i linie nie są jednoznacznie wymalowane.

    • 11 0

    • jakość farby...

      jest pewnie adekwatna do ceny,nowo wymalowane linie ciągłe już się wytarły tak samo jest z liniami na Kieleckiej-już są wytarte

      • 2 0

  • Dojazd komunikacją miejską w Gdyni to horror

    Przejazd z Rumi do Oksywia autobusami to dramat w godzinach szczytu. Wraz z nowym rozkładem jazdy zmniejszono częstotliwość odjazdu autobusów R, zarówno rano, jak i popołudniu, a autobusy zapchane. Tak władzom Gdyni zależy na poprawie komunikacji w mieście obcinając dotacje? Po co komu buspasy. Pomijając fakt, że wielu kierowców nie przestrzega przepisów o zakazie jazdy buspasem (nie mówię o taxi). Na zjeździe z Estakady na Unruga, linia przerywana do skrętu w prawu zaczyna się za wlotem od Portu, a samochody osobowe wjeżdżają jeszcze na Estakadzie blokując przejazd autobusom.

    • 5 0

  • Buspas na Rolniczej (1)

    157 tysięcy złotych :D za namalowanie białej linii :D

    • 18 1

    • białej lini, której już prawie nie widać. ciekawe kiedy poprawki i za ile kolejnych tyś.

      • 3 0

  • a skąd te gigantyczne pieniądze na buspasy (1)

    farba tyle nie kosztuje, a przecież tylko malują a nie budują!
    na morskiej to jest dramat!

    • 15 2

    • f

      i to farbą, której np ma Rolniczej już nie widać. Farba po terminie? rozcieńczona? a może plakatowa

      • 5 1

  • Byc moze buspasy bylyby niepotrzebne

    Gdyby egzekwowac od kierowców przepis artykułu 18/1 kodeksu. Niestety to nie w tym kraju.

    • 0 5

  • A ja często widzę autobusy miejskie które nie jada Bus-pasem po estakadzie Kwiatkowskiego

    I zawsze się zastanawiam dla kogo to ... po co to komu :-)

    • 5 1

  • nierzetelny artykuł

    Artykuł polany wodą żadnych konkretów. Rzetelny i profesjonalny dziennikarz/reporter sprawdziłby konkretnie jak zmieniała się sytuacja użytkowników dróg. Ile czasu jedzie autobus, ile samochód po wprowadzeniu zmian na konkretnym odcinku.

    • 3 1

  • Buspasy w Gdyni to krótkie odcinki odcięte farbą od jezdni (11)

    Powodują jeszcze większe korki

    • 141 79

    • Naucz się raz na zawsze że korki powodują tylko kierowcy samochodów osobowych.

      Nie buspasy, wąskie drogi, remonty, zima itp. Te czynniki mogą ewentualnie przesuwać problem w czasie i przestrzeni.

      • 7 1

    • nieprawda (5)

      autobusy nie stoją jak inne auta. Poza tym musiałbyś wyburzyć połowę Gdyni, żeby zrobić osobne buspasy (czego nie robi się nigdzie na świecie)

      • 24 18

      • To trololo, on nie ma być logiczny (4)

        • 15 3

        • nie dziwi (3)

          skoro nadaje z podlaskiego tego zagłębia PiS siedliska ciemnoty, zabobonu i wiary w gusła.

          • 10 9

          • weź leki (2)

            • 5 4

            • odstaw grzyby (1)

              • 1 5

              • wypij

                • 1 1

    • Nie narzekam, mogłoby być ich więcej.

      • 7 4

    • Wszędzie buspasy to odcinki odcięte farbą od jezdni (1)

      Ba, to cały czas jest fragment jezdni. No ale skąd w Barczewie mają o tym wiedzieć.

      • 19 8

      • ty w Meksyku wiesz najlepiej

        • 5 5

    • za 22,5 mln zł

      • 14 7

  • Na Rolniczej wydłużyć linią przerywaną możliwość zmiany pasu z środkowego na lewy do skrętu w prawo!!!!!!! Nagminne zjeżdżanie.

    • 2 0

  • Bus pas na Władka (3)

    Jest bez sensu. No ale teraz jak Gryzoń zamknie Świętojańską - to kto wie?

    • 32 5

    • (2)

      mieszkancy budynkow przy swietojanskiej tego chca

      • 4 5

      • Mieszkańcy czyli Piesiewicz i kto jeszcze? (1)

        • 7 2

        • A kto jeszcze mieszka na Świętojańskiej? Same biura i hostele.

          • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane