• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Buspasy w Gdyni: zyskują pasażerowie, kierowcy narzekają

Patsz
31 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu
Władze Gdyni deklarują, że w mieście będą powstawały kolejne buspasy. Władze Gdyni deklarują, że w mieście będą powstawały kolejne buspasy.

W ostatnich miesiącach w Gdyni powstały kolejne buspasy. Dodatkowo uruchomiono kontrabuspas na ul. Chwarznieńskiej. Pasażerowie chwalą te rozwiązania, ale kierowcy narzekają, że wydzielone pasy dla komunikacji miejskiej spotęgowały korki.



Czy dodatkowe buspasy usprawniły komunikację miejską?

Kilka dni temu uruchomiono blisko 500-metrowy buspas na ul. Rolniczej. Ucieszyli się pasażerowie zmierzający na Witomino oraz Chwarzno i Wiczlino, ale sporo kierowców zaczęło krytykować wprowadzone rozwiązanie w opiniach pod artykułami i na Facebooku. Zarzuty dotyczyły dodatkowych korków z powodu buspasa i utrudnień dla zmotoryzowanych, tracących szeroki do tej pory pas ruchu.

Sprawdziliśmy, co po otwarciu buspasów zmieniło się dla kierowców i pasażerów.

Buspasy na ul. Morskiej



W marcu 2019 roku na ul. Morskiej powstało pięć odcinków buspasów - trzy w kierunku Gdyni i dwa w kierunku Rumi. Buspasy zostały wyznaczone na pasach do prawoskrętu, bez ingerencji w te prowadzące na wprost.

Władze miasta zawczasu przyznawały, że nie chcą zabierać miejsc parkingowych, budując dodatkowe pasy, co spotkało się ze zrozumieniem kierowców, ale także krytyką części mieszkańców oczekujących dłuższych buspasów na Morskiej niż "poszatkowane" odcinki o łącznej długości 2 km.

Cały projekt "Utworzenie buspasów na wybranych odcinkach ul. Morskiej w Gdyni" łącznie kosztował 22,5 mln zł brutto. Blisko połowę pokryło unijne dofinansowanie.

Dodatkowe odcinki buspasa na Estakadzie Kwiatkowskiego



Jesienią wydłużono buspas na Estakadzie Kwiatkowskiego. Do tego czasu kończył się przed zjazdem na ul. Unruga. W listopadzie został wydłużony o 195 metrów do łącznicy z ul. Kontenerową. W związku z tym kierowcy mogą zjeżdżać z Estakady Kwiatkowskiego w kierunku ul. Unruga tylko jednym pasem ruchu.

- Dla dużej grupy pasażerów czas podróży jest najważniejszym czynnikiem wyboru konkretnego środka transportu. Inwestujemy ogromne środki w zakup nowoczesnych autobusów i trolejbusów nie po to, by grzęzły one wraz z pasażerami w zatorach drogowych - podkreślał Marcin Wołek, kierujący zespołem ds. strategii rozwoju sieci buspasów w Gdyni.
Autobusy przyspieszyły, ale kierowcy zaczęli zwracać uwagę, że spowodowały wydłużenie korków.

- Korki w efekcie i tak dopadną pasażerów autobusów. Zwężony zjazd na Unruga wydłuży korki na Wiśniewskiego i w efekcie wszyscy postoją odpowiednio dłużej zanim dojadą do estakady, autobusy też - zauważali czytelnicy.

Kontabuspas na ul. Chwarznieńskiej



W grudniu na Chwarznieńskiej udostępniony został kilometrowy buspas "pod prąd". Inwestycja warta 4 mln zł dofinansowana w połowie przez Fundusz Dróg Samorządowych ma zniwelować opóźnienia autobusów dotkliwe dla pasażerów szczególnie rano.

W praktyce kontrabuspas polega na tym, że autobusy zamiast stać w korku na dwupasmowej w obu kierunkach Chwarznieńskiej, mogą leśnym odcinku wjechać na przeciwną niezakorkowaną stronę i wykorzystać pas ruchu przeznaczony dla samochodów, jadąc nim pod "prąd".

Niestety, szczególnie na początku funkcjonowania niektórzy kierowcy ignorowali kontrabuspas, co mogło doprowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze.

Buspas na ul. Wielkopolskiej



W styczniu został wyznaczony buspas na odcinku od rozwidlenia ul. Wielkopolskiej na jezdnię serwisową przed przystankiem Lidzka do przystanku Racławicka. Zyskali pasażerowie, kierowcy nie stracili - nadal mają do dyspozycji dwa pasy.

Wyznaczenie 700-metrowego odcinka kosztowało 1,1 mln zł.

Buspas na ul. Rolniczej



Pod koniec stycznia wyznaczono 470-metrowy buspas na ulicy Rolniczej. Powstał jako kontynuacja funkcjonującego od kilku lat buspasa na ulicy Kieleckiej poprzez wyznaczenie go na jezdni. Obejmuje odcinek od końca ul. Kieleckiej poprzez ul. Rolniczą do początku pasa prawoskrętu w ul. Chwarznieńską. Kosztował 157 tys. zł.

Autobusy jadą swoim pasem obok samochodów. Problem pojawia się na początku buspasa, gdy jadący od ul. Witomińskiej starają się wjechać na ul. rolniczą i na końcu, gdy kierowy skręcający w kierunku Chwarznieńskiej muszą zmienić pas przecinając często drogę pojazdom komunikacji miejskiej.
Patsz

Miejsca

Opinie (222) ponad 10 zablokowanych

  • Tylko przewalanie kasy

    4 mln za 1 km za kontrabas na Chwarznienskiej????? 4 mln za to żeby zawiesić 3 dodatkowe światła nad kontrapasem gdzie wszystko już było zrobione? Za zrobienie zjazdu i sygnalizacji ( jednej 1 )!!!! z konteapasa???
    22,5 mln za 2 km pseudo bus pasa na Morskiej???
    Powiem tak..... Prezesie NIK proszę zrób tu audyt w tej wiosce rybackiej

    • 7 3

  • Buspasy,buspasy,buspasy. Tylko buspasy :-) Więcej buspasów :-)

    • 1 5

  • żeby jeszcze autobusy jeżdziły tymi buspasami

    np na Władysława IV autobus S jeździ sobie lewym pasem, dlaczego blokuje ten pas skoro ma swój?

    • 5 1

  • Patrzac na komentarze to "psy szczekają, karawana jedzie dalej"

    brawo Panie Prezydencie! Czas wyeliminowac auta ze scisłego centrum i zmusić ludzi do przesiadki na autobusy.

    • 2 10

  • bus pas na estakadzie isciezki rowerowe w gdyni (1)

    Nagroda temu co to wymyślił.spróbuj dojechać na Oksywie po południu. Korki były wcześniej...ale teraz to już masakra, a autobusy stoja już na Wisniewskiego.
    Wprowadzenie ruchu rowerowego na jezdnie ( kontra-pasy) lub miedzy dwa pasy ruchu w okolicach Rady Miasta - to proszenie się o wypadki , oby nie śmiertelne.

    • 4 1

    • Z 40 razy jechałem już na rowerze tym

      pasem rowerowym między dwoma samochodowymi przy UM i ani razu nie miałem groźnej sytuacji.

      Podobnie na kontrapasach.

      Zatem gadasz bzdury.

      • 0 0

  • Buspas na estakadzie

    Był świetnym pomysłem i dobrze działał z dwoma pasami do zjazdu. Busy nie stały w korku wcale a reszta jakos się przemieszczała. Ale ktoś zaczął tam mieszać i popsuł...
    Ale zaczęli

    • 4 1

  • Witomino - Rolnicza

    Rolnicza na Witominie powinien być pas do skrętu w prawo ( zamiast nowego buspasa ) i do jazdy na wprost i w lewo.

    • 1 1

  • Na Małokackiej budowa powinien zaczynać się od Olimpijskiej (1)

    • 0 0

    • Oczywiście buspas

      • 0 0

  • mieszkaniec

    I wreszcie pojedynczy kierowcy stoją w korkach " nie może być tak że autobusy miejskie mają wolne miejsca siedzące i stoją w korkach " można by było wpuścić na buspas samochód 2+dziecko ? pojedynczy kierowca to zaraza z telefonem w ręce !!!!!!!! widzę to na co dzień mieszkaniec Gdynia północ .....

    • 1 1

  • Spisały się tak jak rządy Szczurka

    Biała farba i kiełbasa dla gawiedzi.

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane