• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

CBA ma zastrzeżenia do budowy tunelu pod Martwą Wisłą. Miasto odpiera zarzuty

Maciej Korolczuk
18 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 18-latek wbiegł do tunelu. 2 tys. zł mandatu
Andrzej Bojanowski (w maseczce) oraz Alan Aleksandrowicz (w środku) są przekonani, że miasto nie złamało prawa. Andrzej Bojanowski (w maseczce) oraz Alan Aleksandrowicz (w środku) są przekonani, że miasto nie złamało prawa.

Centralne Biuro Antykorupcyjne sprawdza, czy przy budowie tunelu pod Martwą Wisłą nie doszło do nieprawidłowości. Po trwającej kilka miesięcy kontroli agenci CBA zarzucają urzędnikom, że bezpodstawnie wydłużyli termin oddania inwestycji do użytku i nie naliczyli z tego powodu kar umownych dla wykonawcy. Miasto odpiera zarzuty.



Jak często korzystasz z tunelu pod Martwą Wisłą?

- Kontrolerzy zarzucają nam nieprawidłowości w realizacji tej inwestycji, polegające na zgodzie na późniejsze oddanie jej do użytku. Zdaniem kontrolujących doszło do złamania ustawy Prawo o zamówieniach publicznych i niepobrania kar umownych od wykonawcy w kwocie ok. 88 mln zł - wyjaśnia Alan Aleksandrowicz, wiceprezydent Gdańska ds. inwestycji.
Miasto odpiera zarzuty kontrolerów CBA i w czwartek złożyło zastrzeżenia do zawartych w protokole pokontrolnym zarzutów.

Jak powiedział na piątkowej konferencji prasowej Alan Aleksandrowicz, budowa tunelu przeszła dotychczas 25 kontroli: inwestycja była prześwietlana m.in. przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych, Europejski Trybunał Obrachunkowy i Urząd Kontroli Skarbowej. Z racji tego, że inwestycja była realizowana z mocy specustawy Euro 2012, monitoring nad projektem sprawowała też Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego.

Jak mówią urzędnicy - żadna z instytucji nie znalazła podstaw do jakichkolwiek zastrzeżeń.

Budowa tunelu kosztowała 880 mln zł. Podwodna przeprawa została oddana do użytku w kwietniu 2016 r. Budowa tunelu kosztowała 880 mln zł. Podwodna przeprawa została oddana do użytku w kwietniu 2016 r.

Realizacja w budżecie, ale po terminie



Szefem komitetu sterującego w czasie, gdy powstawał tunel, był Andrzej Bojanowski, ówczesny wiceprezydent Gdańska, a dziś prezes Międzynarodowych Targów Gdańskich AmberExpo. Jak podkreślił, cały projekt został zrealizowany z poślizgiem, ale w zakładanym budżecie, a nawet o 5 mln taniej, niż przewidywała umowa z wykonawcą.

- Zmiana terminu, za którą dziś próbuje nas rozliczyć CBA, była analizowana nie tylko przez urzędników, ale podlegała ona bieżącej kontroli CUPT-u czy komisji rozjemstwa sporów orzekających o słuszności bądź nie składanych roszczeń. Każdy proces był przez nas przygotowany bardzo skrupulatnie, bo zdawaliśmy sobie sprawę z ryzyka np. cofnięcia części lub nawet całości unijnego dofinansowania - tłumaczy Andrzej Bojanowski.
W czasie budowy miasto podpisało z wykonawcą w sumie 11 aneksów do umowy, a uwagi formułowane przez agentów CBA są do trzech z nich. Wszystkie dotyczą wydłużenia terminu realizacji tunelu oraz rezygnacji ze strony miasta z naliczenia kar umownych.

Więcej czasu niż planowano zajęło m.in. mrożenie gruntu przy budowie przejść poprzecznych między rurami tunelu. Więcej czasu niż planowano zajęło m.in. mrożenie gruntu przy budowie przejść poprzecznych między rurami tunelu.

Wydłużenie prac przez "obiektywne okoliczności"



Były i obecny wiceprezydent podkreślali też, że okoliczności wydłużenia terminu były niezależne od wykonawcy. Dotyczyły one m.in. czasochłonnego rozbijania kamiennych głazów znajdujących się na drodze maszyny drążącej tunel i dodatkowego czasu na mrożenie przejść poprzecznych.

- Jestem pewien, że nie naruszaliśmy zapisów ustawy Prawo o zamówieniach publicznych. Paranoidalne - bo tak to trzeba nazwać - są zwłaszcza zarzuty kontrolerów dotyczące bezpieczeństwa w tunelu. Chodzi o budowę systemów przeciwpożarowych w przejściach poprzecznych i tunelach technicznych, do których wykonania w pierwotnym projekcie wykonawca nie był zobowiązany. Po wspólnych analizach straży pożarnej i naszego eksperta ds. bezpieczeństwa uznaliśmy, że warto przeprojektować tunel i dodać te elementy, które odpowiadają za bezpośrednie bezpieczeństwo jego użytkowników. Co ważne - zrobiliśmy to bez ponoszenia dodatkowych kosztów, zmienił się tylko termin wykonania - tłumaczy Bojanowski.

OHL chce od miasta 100 mln zł



CBA badało budowę tunelu już wcześniej. Postępowanie zostało jednak umorzone w 2016 r. Jeśli CBA nie uzna obecnych argumentów miasta i utrzyma w mocy protokół pokontrolny, sprawa może trafić do prokuratury, a następnie do sądu.

Upadłość Hydrobudowy, OHL przejmuje plac budowy



To niejedyne postępowanie, jakie dotyczy budowy tunelu. Swoje roszczenia ma też firma OHL, która na drodze sądowej domaga się od miasta ponad 100 mln zł. Sprawa jest w toku.

Opinie (241) ponad 20 zablokowanych

  • w gdańsku rządzi mafia. (4)

    taka jest prawda. i oni chcą uczyć demokracji. wstydu nie mają. łapią ich za rękę a oni mówią że to nie ich ręka.buta i chamstwo. wszystkiego się zawsze wypierają,to pierwsza zasada PO. bawią się tym miastem i jego pieniędzmi,mają kasę maja władze,towarzystwo wzajemnej adoracji.

    • 40 44

    • A jak tam z przekopem Mierzei (1)

      Nadal trwa nielegalna budowa?

      • 3 5

      • Szukają tysięcy ton bursztynu

        Na wyciętych hektarach lasu już zarobili.
        Tylko nie wiedzą komu piasek upchnąć. Ruskie nie biorą

        • 0 4

    • Największa mafia spotyka się regularnie na Nowogrodzkiej

      Mafioso Bezzębny wydaje dyspozycje jak legalnie kraść.
      Sojusz tronu i ołtarza trwa.

      • 4 2

    • To wyjezz do mista, gdzie rzadza pionki z nadania Kaczynskiego. Nam, Gdanszczanom, bedzie tu lepiej bez Ciebie.

      • 1 1

  • CBA łapie zlodziei (2)

    Niech ich łapie i wsadza do więzień w końcu to są nasze podatki i chodzi o to by było uczciwie i bezpiecznie

    • 23 15

    • niech się zajmą partią rządząca przede wszystkim. podobno przykład idzie z góry. (1)

      • 4 0

      • Tak tak

        Niech się zajmą partia a nie Gdańskiem. Tutaj można robić wszystko i niech CBA się tym nie zajmuje. Takie twoje myślenie leminga

        • 2 1

  • W Gdańsku to CBA powinno prowadzić sprawy 24/7/365.

    • 27 18

  • Nic sie nie stalo

    Pam T. Pan K. I wszysko jasne ale nie dla niedouczonych ze sluzb.

    • 9 7

  • Wiadomo

    To wina Tuska

    • 25 1

  • Było wiele kontroli. Wszystkie wykazały że wszystko było OK.

    Teraz PiS za pomocą CBA atakuje władze Gdańska. Niech lepiej zajmie się swoimi przewałkami.

    • 34 24

  • A budową elektrowni w

    Ostrołęce to nikt się nie zajmuje

    • 35 6

  • Przy inwestycji, którą trzeba rozliczyc co do grosza przed unijnymi organami nie ma szansy na przewał wielkości 5 mln (2)

    Nie zdajecie sobie sprawy ile trzyliterowych organizacji sprawdza taką inwestycji w trakcie jej realizacji. pis szuka tematu zastępczego i tyle.

    • 36 16

    • Pzdura

      • 3 3

    • leming w całej UE sa tysiace spraw gdzie były wielkie przewały z kasy UE .Zmarnowano setki kilionów euro

      Wiec jak zawsze leming nie masz zielonego pojęcia jakie wałki robiono choćby w Hiszpanii .I niebyło zadnych interwencji .

      • 3 0

  • Proponuję tunel zasypac i po temacie

    • 16 5

  • A ta stępka pod prom (1)

    W stoczni szczecińskiej to wszystko oczywiście zgodnie z terminem jak mateuszek obiecał ?

    • 36 9

    • Zgłoś do prokuratury.

      • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane