• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

CBA ma zastrzeżenia do budowy tunelu pod Martwą Wisłą. Miasto odpiera zarzuty

Maciej Korolczuk
18 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 18-latek wbiegł do tunelu. 2 tys. zł mandatu
Andrzej Bojanowski (w maseczce) oraz Alan Aleksandrowicz (w środku) są przekonani, że miasto nie złamało prawa. Andrzej Bojanowski (w maseczce) oraz Alan Aleksandrowicz (w środku) są przekonani, że miasto nie złamało prawa.

Centralne Biuro Antykorupcyjne sprawdza, czy przy budowie tunelu pod Martwą Wisłą nie doszło do nieprawidłowości. Po trwającej kilka miesięcy kontroli agenci CBA zarzucają urzędnikom, że bezpodstawnie wydłużyli termin oddania inwestycji do użytku i nie naliczyli z tego powodu kar umownych dla wykonawcy. Miasto odpiera zarzuty.



Jak często korzystasz z tunelu pod Martwą Wisłą?

- Kontrolerzy zarzucają nam nieprawidłowości w realizacji tej inwestycji, polegające na zgodzie na późniejsze oddanie jej do użytku. Zdaniem kontrolujących doszło do złamania ustawy Prawo o zamówieniach publicznych i niepobrania kar umownych od wykonawcy w kwocie ok. 88 mln zł - wyjaśnia Alan Aleksandrowicz, wiceprezydent Gdańska ds. inwestycji.
Miasto odpiera zarzuty kontrolerów CBA i w czwartek złożyło zastrzeżenia do zawartych w protokole pokontrolnym zarzutów.

Jak powiedział na piątkowej konferencji prasowej Alan Aleksandrowicz, budowa tunelu przeszła dotychczas 25 kontroli: inwestycja była prześwietlana m.in. przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych, Europejski Trybunał Obrachunkowy i Urząd Kontroli Skarbowej. Z racji tego, że inwestycja była realizowana z mocy specustawy Euro 2012, monitoring nad projektem sprawowała też Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego.

Jak mówią urzędnicy - żadna z instytucji nie znalazła podstaw do jakichkolwiek zastrzeżeń.

Budowa tunelu kosztowała 880 mln zł. Podwodna przeprawa została oddana do użytku w kwietniu 2016 r. Budowa tunelu kosztowała 880 mln zł. Podwodna przeprawa została oddana do użytku w kwietniu 2016 r.

Realizacja w budżecie, ale po terminie



Szefem komitetu sterującego w czasie, gdy powstawał tunel, był Andrzej Bojanowski, ówczesny wiceprezydent Gdańska, a dziś prezes Międzynarodowych Targów Gdańskich AmberExpo. Jak podkreślił, cały projekt został zrealizowany z poślizgiem, ale w zakładanym budżecie, a nawet o 5 mln taniej, niż przewidywała umowa z wykonawcą.

- Zmiana terminu, za którą dziś próbuje nas rozliczyć CBA, była analizowana nie tylko przez urzędników, ale podlegała ona bieżącej kontroli CUPT-u czy komisji rozjemstwa sporów orzekających o słuszności bądź nie składanych roszczeń. Każdy proces był przez nas przygotowany bardzo skrupulatnie, bo zdawaliśmy sobie sprawę z ryzyka np. cofnięcia części lub nawet całości unijnego dofinansowania - tłumaczy Andrzej Bojanowski.
W czasie budowy miasto podpisało z wykonawcą w sumie 11 aneksów do umowy, a uwagi formułowane przez agentów CBA są do trzech z nich. Wszystkie dotyczą wydłużenia terminu realizacji tunelu oraz rezygnacji ze strony miasta z naliczenia kar umownych.

Więcej czasu niż planowano zajęło m.in. mrożenie gruntu przy budowie przejść poprzecznych między rurami tunelu. Więcej czasu niż planowano zajęło m.in. mrożenie gruntu przy budowie przejść poprzecznych między rurami tunelu.

Wydłużenie prac przez "obiektywne okoliczności"



Były i obecny wiceprezydent podkreślali też, że okoliczności wydłużenia terminu były niezależne od wykonawcy. Dotyczyły one m.in. czasochłonnego rozbijania kamiennych głazów znajdujących się na drodze maszyny drążącej tunel i dodatkowego czasu na mrożenie przejść poprzecznych.

- Jestem pewien, że nie naruszaliśmy zapisów ustawy Prawo o zamówieniach publicznych. Paranoidalne - bo tak to trzeba nazwać - są zwłaszcza zarzuty kontrolerów dotyczące bezpieczeństwa w tunelu. Chodzi o budowę systemów przeciwpożarowych w przejściach poprzecznych i tunelach technicznych, do których wykonania w pierwotnym projekcie wykonawca nie był zobowiązany. Po wspólnych analizach straży pożarnej i naszego eksperta ds. bezpieczeństwa uznaliśmy, że warto przeprojektować tunel i dodać te elementy, które odpowiadają za bezpośrednie bezpieczeństwo jego użytkowników. Co ważne - zrobiliśmy to bez ponoszenia dodatkowych kosztów, zmienił się tylko termin wykonania - tłumaczy Bojanowski.

OHL chce od miasta 100 mln zł



CBA badało budowę tunelu już wcześniej. Postępowanie zostało jednak umorzone w 2016 r. Jeśli CBA nie uzna obecnych argumentów miasta i utrzyma w mocy protokół pokontrolny, sprawa może trafić do prokuratury, a następnie do sądu.

Upadłość Hydrobudowy, OHL przejmuje plac budowy



To niejedyne postępowanie, jakie dotyczy budowy tunelu. Swoje roszczenia ma też firma OHL, która na drodze sądowej domaga się od miasta ponad 100 mln zł. Sprawa jest w toku.

Opinie (241) ponad 20 zablokowanych

  • Władze gdańska wszystkim zawsze daruja wysokie kary których nienakladaja bo sami maja od tegoi procent w łape!

    • 5 6

  • Gdańska władza dobroduszna dla tego wykonawcy

    Dla nas mieszkańców nie jest niestety taka dobroduszna, łupie nas na czym tylko się da

    • 1 5

  • CBA wybiórcze w oskarżaniu.

    Czy CBA zbadało już procedurę zakupu maseczek i respiratorów? A strata 70 mln. z powodu wyborów, których nie było? A przekazanie jakiejś firmie milionów danych osobowych przed nieodbytymi wyborami? + tysiące innych grzechów rządzącej prawicy. Czy CBA widzi tylko na jedno oko?

    • 5 1

  • CBA niech się zajmie tym, skąd pis ma kasę na swoje funkcjonowanie.

    Ponadto z jakiej paki zwykły poseł ma całodobową ochronę z moich (czyli podatnika) pieniędzy?

    • 4 1

  • Slepe CBA

    Ale CBA nie widzi zadnych nieprawidlowosci w przewalach ostatniej dekady czyli zakupach rzadowych maseczek, srodkow dezyfekcyjnych czy respiratow, czy tez wybrania mozliwie najdrozszej oferty transportowej. Nie musial by Miryia, mogly byc dwa 747, przywiozly by zdecydowanie wiecej w tej samej cenie. No ale musialo byc pokazowo, najwiekszym samolotem swiata z tankowaniem w powietrzu. Ale to tylko sam wierzcholek calej gory lodowej. jak wiemy 9/10 znajduje sie zawsze ponizej linii wody. A takich przetargow i dziwnych zakupow i wydatkow tego rzadu sa setki, gdzie uwiklani sa rodzinnie i kolesiostwo. Tak sie doi was i panstwo panie i panowie. Czy chocby dokonczenie obwodnicy Czestochowy. Jak byla frima wloska, to trzeba bylo rozbierac szereg obiektow inzynieryjnych. Bo GDDKiA nie uznawala, przedluzala wykonanie jak mogla, rzucala klody pod nogi. Ale po przejeciu juz budowy od Wlochow juz satly sie OK, a nawet nie dokonczono za dwa razy tyle co proponowali Wlosi za dkonczenie. Bo roboty ciagle trwaja a czesc jest po prostu...... przez nowego wykonawce. Tam powinno byc CBA. Sprawa jest w sadzie arbitrazowym, i Polska bedzie musiala wyplacic Wlochom potezne odzkodowanie. Ale o tym nigdzie ani slowka. CBA powinno wejsc na Zakopianke. Gdzie firmy odmowil i slusznie budowy estakady na osowisku aby nie miec efektu jak w Genui w Italii. Ale panowie twierdza ze osowsko jest stabilne SIC. I mozna budowac. Znaczy ten kawalek zakopianki bejlepiej bedzie omijac aby nie wyladowac 30 metrow nizej w czasie intensywnych opadow. Tam powinno byc CBA. Czajka - sprawdzaja politycznie, a powinni sprzwdzic kto i dlaczego zadecydowal o budowie bubla. Miala byc oczyszczalnia na Radiowe. Czajka to byla opcja dwa i w zdecydowanie lepszym wykonaniu. Kto i dlaczego zdecydowal o o oszczednosciach i budowie bubla? Gdzie jest CBA?

    • 4 1

  • CBA dobroduszne dla pisowskiegi złodziejstwa!

    A Gdańskowi wytyka przedłużenie umowy na życzenie straży pożarnej-idioci!nie to policja polityczna nieuków kaszubskich sewncjuszy

    • 5 1

  • Jak

    To się mówi lej wodę syp piach a cement do żyda a teraz efekty ciągle remontują

    • 2 2

  • Czepiacze (1)

    Co jeszcze wymyśli ten "specyficzny " rząd,żeby Gdańsk pogrążyć.Zapewne chcieli by tunel przenieść pod Nowogrodzką do Sejmu.

    • 5 2

    • Nie

      chcą go nazwać tunel Kaczyńskiego

      • 0 0

  • Ale tym tunelem jeżdżą służby walczące z pandemią. Szach mat

    • 2 1

  • Tunel Gocłowskiego jakby ktoś pytał

    • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane