• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Chcą wycofania sprzedaży biletów w autobusach i tramwajach

Maciej Korolczuk
28 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Od czerwca w pojazdach komunikacji miejskiej w Gdańsku zamiast pojedynczych biletów sprzedawane są karnety w cenie 6 i 12 zł. Związkowcy chcą, by miasto ze względów bezpieczeństwa kierowców i motorniczych wycofało się z ich dystrybucji w pojazdach. Od czerwca w pojazdach komunikacji miejskiej w Gdańsku zamiast pojedynczych biletów sprzedawane są karnety w cenie 6 i 12 zł. Związkowcy chcą, by miasto ze względów bezpieczeństwa kierowców i motorniczych wycofało się z ich dystrybucji w pojazdach.

Kierowcy i motorniczowie zrzeszeni w Związku Zawodowym Pracowników Komunikacji Miejskiej w spółce Gdańskie Autobusy i Tramwaje ponownie zwrócili się do wiceprezydenta Piotra Borawskiego z wnioskiem o całkowite zaprzestanie sprzedaży biletów w pojazdach komunikacji miejskiej w Gdańsku. Ten odpowiada, że choć liczba transakcji w pojazdach znacznie spadła, to sprzedaż karnetów jest wciąż znacznym źródłem pokrycia kosztów wynagrodzeń kierowców i motorniczych. Najpóźniej papierowe bilety znikną z pojazdów w czerwcu 2023 roku.



Czy ZTM powinien wycofać się ze sprzedaży karnetów w pojazdach komunikacji miejskiej?

W czasie pandemii sprzedaż biletów, a następnie karnetów (w cenie 12 zł) w autobusach i tramwajach była zawieszona. Ponadto ze względów sanitarnych i konieczności utrzymania dystansu społecznego, w pojazdach wyłączono strefę w pobliżu kabiny kierowców i motorniczych. Po kilku tygodniach sprzedaż karnetów przywrócono, ale by je kupić, należy wejść do pojazdu przednimi drzwiami, dokonać transakcji, a następnie wysiąść i wejść do pojazdu kolejnymi drzwiami.

Zdaniem kierowców i motorniczych sprzedaż została przywrócona zbyt pochopnie, a czas pandemii pokazał, że pasażerowie szybko dostosowali się do nowych zasad i odzwyczaili się od kupowania biletów w pojazdach.

Do sierpnia kierowcy obu przewoźników (GAiT i BP Tour) rozprowadzili ok. 86 tys. karnetów. Do sierpnia kierowcy obu przewoźników (GAiT i BP Tour) rozprowadzili ok. 86 tys. karnetów.
- Końca zakażeń koronawirusem niestety nie widać. W ostatnim czasie w naszym regionie odnotowuje się kolejne rekordy dobowego przyrostu nowych zakażeń. Dynamika przyrostu zakażeń oczywiście bardzo niepokoi naszych pracowników, wykonujących przewozy w komunikacji miejskiej w Gdańsku (...). W tej sytuacji nie możemy dalej ryzykować zdrowiem i życiem naszych kierowców i motorniczych i czekać na jakiś cud - żądamy w związku z pandemią podjęcia decyzji ws. całkowitego zaprzestania sprzedaży biletów w pojazdach komunikacji miejskiej w Gdańsku - czytamy w uzasadnieniu pisma.
To już kolejny wniosek w tej sprawie skierowany do władz Gdańska. Teraz pismo trafiło na biurko prezesa GAiT Macieja Lisickiego i dyrektora ZTM Sebastiana Zomkowskiego. Do sprawy odniósł się wiceprezydent Borawski, odpowiedzialny za transport publiczny w Gdańsku.

Jak mówi, w 2019 roku motorniczowie i kierowcy GAiT sprzedawali przeciętnie 287 tys. biletów miesięcznie. Z kolei w okresie od czerwca do sierpnia 2020 roku kierujący pojazdami sprzedawali przeciętnie 45 tys. karnetów miesięcznie (karnety zastąpiły pojedyncze bilety wiosną br.).

- Przyjmując założenie, że każdy jeden bilet papierowy w 2019 roku i każdy jeden karnet obecnie to jedna operacja sprzedaży, można stwierdzić, że sprzedaż u kierującego pojazdem zmalała o 84 proc. Powodem wprowadzenia karnetów zamiast pojedynczych biletów było ograniczenie ich sprzedaży przez kierowców i motorniczych. I cel ten został osiągnięty - podkreśla Borawski.
Aby kupić karnet trzeba wejść do pojazdu przednimi drzwiami, dokonać transakcji, a następnie wyjść z autobusu lub tramwaju i wsiąść do niego kolejnymi drzwiami. Aby kupić karnet trzeba wejść do pojazdu przednimi drzwiami, dokonać transakcji, a następnie wyjść z autobusu lub tramwaju i wsiąść do niego kolejnymi drzwiami.
Wiceprezydent Gdańska nie ukrywa, że środki pozyskane ze sprzedaży biletów i karnetów są istotnym źródłem pokrycia kosztów wynagrodzeń pracowników komunikacji miejskiej.

- Obecnie, przeciętna miesięczna wartość sprzedanych karnetów wynosi 415 tys. zł. W ubiegłym roku przeciętna miesięczna wartość sprzedanych w pojazdach biletów wynosiła 891 tys. zł. Oznacza to, że mimo dużego spadku intensywności sprzedaży biletów w autobusach i tramwajach nadal relatywnie duża część przychodu ze sprzedaży biletów papierowych generowana jest przez sprzedaż karnetów. Udało się więc zminimalizować liczbę operacji sprzedaży, zapewniając jednocześnie wysoki poziom przychodu - dodaje Borawski.
Wycofanie karnetów ze sprzedaży w pojazdach komplikuje też fakt, że ZTM wciąż ma spory zapas bloczków przewidzianych do sprzedaży. Tylko w tym roku ZTM zamówił druk 271 tys. sztuk ulgowych karnetów i 200 tys. sztuk normalnych. Do sierpnia kierowcy obu przewoźników (GAiT i BP Tour) rozprowadzili ok. 86 tys. karnetów.

Docelowo sprzedaż karnetów w pojazdach ma zostać zlikwidowana po wdrożeniu systemu i wspólnego biletu Fala. Obecnie sprawa toczy się w Krajowej Izbie Odwoławczej, ale urzędnicy liczą, że jeszcze w październiku uda się podpisać umowę z wykonawcą. Wówczas będzie można też wskazać wiążącą datę wycofania sprzedaży biletów w pojazdach. Na dziś data jest dość odległa, bo wyznaczona na czerwiec 2023 roku.

Opinie (506) ponad 10 zablokowanych

  • XXI wiek, a my wciąż produkujemy tony makulatury bez sensu... (8)

    Każdy ma smartfona, i spokojnie może zapłacić za pojedynczy bilet zdalnie.

    • 44 45

    • nie mam smafona (2)

      ja mam normalny telefon do dzwonienia

      • 11 1

      • (1)

        Witamy w XXI wieku Panią/Pana z 19 wieku ;)

        • 1 4

        • Ja do 2014 r. też miałem zwykłą komórę. :)

          • 4 0

    • Tylko ciołki nie mogą.

      • 0 2

    • Nie, ja nie mam i nie zamierzam posiadac. Chce Nadal kupowac bilety tradycyjnie placac gotowka. Zmuszanie kogos do posiadania smartfona i placenia za jego pomoca jest jawna dyskryminacja

      • 5 1

    • Jak mi ztm czy jak to sie tam nazywa, da znizke za wynajecie dysku do ich apki to zainstaluje.

      • 2 1

    • Nie każdy ma smartfona !

      • 13 4

    • Mało mamy lasów dookoła Trójmiasta? Niech rżną ile wlezie.

      • 3 15

  • (2)

    w Krakowie od dawna w pojazdach są biletomaty.

    • 9 1

    • nie porownuj zapyzialego miasteczka do wielkiego miasta z tradycjami (1)

      Gdansk obecnie nie szanuje zadnych tradycji.

      • 3 2

      • dokładnie

        • 2 0

  • W takim razie Biedronki też niech zamkną! Wszystko!

    • 2 0

  • Sprzedaż karnetów

    Co nie którzy są mądrzy ale jak np nie będzie karnetów a nie ma biletomatu to co człowiek jedzie na gapę a renomę nie obchodzi tylko mandacik będzie

    • 8 0

  • Kierowcy to roszczeniowa grupa. (4)

    Co chwilę jakieś żądania.

    1. Podwyżki
    2. Odwrócenie ruchu na Piramowicza
    3. Wycofanie sprzedaży biletów

    I co jeszcze?

    • 11 19

    • Więcej

      Prowadzący dbają o bezpieczeństwo swoje i pasażerów. Tylko Laik i osoba nie rozumna może uważać, że to nie słuszne postulaty.

      • 1 0

    • Ocen

      Kawusia i pączuś...

      • 1 0

    • (1)

      Wycofanie ciebie z grupy społeczeństwa.

      • 10 3

      • to sie nie doczekasz

        roszczeniowcu aspoleczny.

        • 1 3

  • Sprzedawać jak najbardziej , 10,- norm. 5,- ulg. Tylko za 10.-zł papierowe lub dwie 5-cio złotowki, ulg.tylko 5.-zł w całości. Wózki tylko dwa ! Żadnego innego badziewia.koniec kropka!!!

    • 2 1

  • Bez biletu

    Kierowca czy motorniczy nie powinni zajmować się buchalterią. Pracownicy prowadzący pojazdy GAiT-u mają obowiązek bezpiecznie przewiesić pasażerów z pkt. A do pkt. B. Dodatkowe czynności to rozpraszanie uwagi i narażanie na osobiste niebezpieczeństwo. Pojazdy komunikacji miejskiej powinny być wyposażone w automaty do sprzedaży biletów. W Starogardzie Gdańskim już od kilku lat sprzedaż biletów odbywa się w taki sposób.

    • 4 2

  • Driver

    Wsiada pasażerka na przystanku Port Lotniczy:
    Bilet!
    A konkretnie?
    Normalny.
    Kładzie 100zł.
    Proszę o dołączoną kwotę.
    Ja przyjechałam z Londynu!
    A ja z Wrzeszcza.
    Pani wysiadła oburzona...

    • 10 0

  • Bzdura (5)

    Chcą wycofania sprzedaży w pojazdach bo wprowadzili głupie zasady teraz że jak nie masz odliczony gotówki to ci reszty nie wyda bo kowid a jak nie chcesz reszty to ci też nie sprzeda pod głupim tekstem że to przyjęcie korzyści majatkowej. Absurd goni absurd

    • 42 16

    • Zgadza sie. Dziwne ze w niemiecich autobusach wydaja reszte, No chyba ze Masz banknot 20 czy o wyzszm nominale. W takim wypadku jedyne wyjscie to zapytac czy ktos z pasazerow moze rozmienic. Z reguly kazdy podrozny Ma przygotowane Drobne.

      • 3 0

    • (1)

      "teraz że jak nie masz odliczony gotówki to ci reszty"
      tak było zawsze, nie teraz.

      • 10 3

      • Nie prawda, nie bylo tak zawsze, nie wymyslaj

        • 1 10

    • Przeciez miedzy innymi przez covida chca wszystko z-elektronizowac, aplikacje, wszystko na komorki = ludzie sie przyzwyczaja do korzystania z komorek, a potem zaczipowac, znak bestii. Elon Musk mowil, ze kolejny krok to podlaczenie i zespolenie czlowieka z komputerem / maszyna.

      W tym kierunku to zmierza, i powiazane jest to ze znakiem bestii w apokalipsie.

      Pieniadz gotowkowy tez beda chcieli ukrocic, i ta pandemia wlasnie ku temu rowniez sluzy.

      • 4 2

    • To nonsens.

      Aby dorosły człowiek nie znalazł rozwiązania tego problemu. Tkwisz mentalnie w głębokiej komunie.

      • 7 3

  • przystanek n/z (2)

    Niby tak się przejmują, a jednak w Gdańsku trzeba wciskać przycisk na przystanku n/z.
    W Gdyni pojazdy wciąż się zatrzymują na każdym przystanku i nie trzeba paluchami skrobać po źródle zarazy.

    • 13 9

    • Oceń

      W Gdańsku naciskacie nawet jak nie ma takiej potrzeby. Zwykły przystanek i już powciskane przyciski. Wystarczy myśleć- nawet małpa myśli!

      • 2 0

    • Więcej zarazy znajdziesz u siebie wdomu gościu a poza tym w Gdyni dalej obowiązują przystanki nż i bardzo dobrze powinni te wszystkie ograniczenia wycofać bo i tak to nic nie daje. Na szczęście w autobusach od Gryfa nie ma świrowania

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane