Fakty i opinie

Kupujesz bilet w komunikacji? Musisz wsiąść i wysiąść

Najnowszy artukuł na ten temat

Mało pasażerów w komunikacji. ZTM stracił 5 mln zł w miesiąc

Od poniedziałku, 1 czerwca, wróciła możliwość sprzedaży biletów w autobusach i tramwajach. Pasażerowie narzekają, że w Gdańsku zorganizowano ją w uciążliwy sposób. By kupić bilet u kierowcy lub motorniczego, trzeba wsiąść do pojazdu pierwszymi drzwiami, następnie wysiąść i wrócić kolejnymi. Organizator przewozów odpowiada, że dopóki obowiązują obostrzenia wywołane koronawirusem, nic w tej sprawie zrobić się nie da. Gdynia problem rozwiązała.



W jaki sposób najczęściej kupujesz bilety na komunikację miejską?

przez aplikację w telefonie 28%
w automacie biletowym 15%
w kasach i punktach, w których sprzedawane są bilety 12%
u kierowcy 9%
kupuję bilety miesięczne 20%
nie kupuję, bo nie korzystam z komunikacji miejskiej 16%
zakończona Łącznie głosów: 1995
Od poniedziałku znów można kupić bilety w komunikacji miejskiej w Trójmieście. Sanepid zgodził się na to w zeszły czwartek.

Sęk w tym, że zdaniem pasażerów, w Gdańsku "technicznie" rozwiązano to w zły sposób. Nie zlikwidowano bowiem strefy buforowej, czyli przestrzeni oddzielającej taśmą kierowcę od pasażerów, która była zabezpieczeniem w związku z pandemią koronawirusa. To prowadzi do absurdu, który zmusza pasażerów do wyjścia z pojazdu po zakupie biletu.

- Jaki jest sens kupowania biletu u kierowcy, skoro muszę wejść pierwszymi drzwiami, kupić go, wysiąść i iść do drugich drzwi? Przecież to bez sensu. Kto mądry to wymyślił? I kto po kupnie tego biletu przechodzi pod tymi taśmami? - napisał do nas pan Krzysztof.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Gdańsku



Pan Paweł zauważa, że w sytuacji gdyby więcej osób chciało kupić bilet u kierowcy pojazdu - przed drzwiami utworzy się kolejka, a kupujący będą mijali się w wąskich drzwiach.

- Jak to się ma do obostrzeń związanych z koronawirusem? Już nie mówię o tym, że taki pojazd może mieć opóźnienia - stwierdza nasz czytelnik.

Strefy buforowe w gdańskiej komunikacji miejskiej muszą zostać zachowane



By wyjaśnić problem, zwróciliśmy się z prośbą o komentarz do organizatora przewozów w Gdańsku - czyli Zarządu Transportu Miejskiego.

Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM, tłumaczy, że zgodnie z decyzją sanepidu w zakresie wznowienia dystrybucji biletów i ze względu na stan epidemii COVID-19, "konieczne jest utrzymanie reżimu sanitarnego celem przeciwdziałania rozprzestrzenianiu się patogenu."

- Dodatkowo, należy zapewnić bezpieczne zasady dystrybucji biletów. W związku z tym strefy buforowe w pojazdach gdańskiej komunikacji miejskiej muszą zostać zachowane. Jeśli stan epidemiologiczny na to pozwoli, wtedy zapadnie decyzja o ewentualnym zniesieniu tych stref - mówi Zygmunt Gołąb.
Czy pasażerowie, którzy kupują bilet u kierowcy lub motorniczego muszą wychodzić z pojazdu? Zdaniem rzecznika ZTM, takie rozwiązanie jest jedynym możliwym do realizacji w kontekście obowiązujących ograniczeń związanych z epidemią.

- Nie możemy narażać zdrowia motorniczych i kierowców, likwidując strefę buforową w okresie, kiedy zachorowalność na COVID-19 wciąż jest wysoka. Aktualnie obserwujemy sytuację i nie mamy sygnałów dotyczących jakichkolwiek problemów ze sprzedażą karnetów w pojazdach gdańskiej komunikacji miejskiej - podkreśla Zygmunt Gołąb.
Urzędnik zaznacza, że jeśli Główny Inspektor Sanitarny czy rząd przedstawią konkretne rozwiązania dotyczące tego, jak dystrybuować bilety w pojazdach, nie narażając kierujących pojazdami ani pasażerów na niewygody czy zagrożenie zdrowia, wówczas ZTM zastosuje się do nich.

Spadek przychodów ze sprzedaży biletów o 18 mln zł



- Analizujemy sytuację, jednak decydująca była informacja o sytuacji finansowej w gminie (spadek przychodów ze sprzedaży biletów o 18 mln zł). To uzasadnia uruchomienie tego dodatkowego kanału sprzedaży. Mamy świadomość, że wiele osób, w tym również pracowników naszych operatorów jest przeciwna wznowieniu sprzedaży w takiej formie, niemniej wszystkim nam zależy solidarnie na poprawie sytuacji finansowej Gdańska - mówi Zygmunt Gołąb. - Nie możemy również nie uwzględnić faktu, że wraz z kolejnymi etapami odmrażania gospodarki, w Gdańsku pojawią się turyści, którzy chętnie zakupią karnety u kierującego pojazdem.
Warto zaznaczyć, że w tym roku przez pandemię koronawirusa ZTM odnotował spadek dochodów z biletów o 34 proc. w stosunku do zakładanego planu.

ZTM zamieścił na stronie instrukcję w jaki sposób można zakupić karnety.
ZTM zamieścił na stronie instrukcję w jaki sposób można zakupić karnety. ZTM/screen
Rzecznik ZTM przypomina o tym, że bilety kupować można także, np. przez aplikacje mobilne, biletomaty, w jednym z Punktów Obsługi Klienta ZTM bądź w placówkach handlowych.

W Gdyni problem rozwiązano inaczej



Co ciekawe, podobny problem rozwiązano w Gdyni. W tamtejszych autobusach i trolejbusach przednie drzwi pojazdu wraz z przestrzenią pomiędzy tymi drzwiami, kabiną kierowcy i pierwszym rzędem siedzeń stanowią - do momentu ustania wszelkich zagrożeń związanych z koronawirusem - wydzieloną strefę bezpieczeństwa kierowców.

- Ze strefy tej od poniedziałku, 1 czerwca - wraz z przywróceniem sprzedaży [karnetów - red.] - wyłączyliśmy pierwszy rząd siedzeń w pojazdach, oddając w ten sposób pasażerom dodatkowe cztery miejsca, w tym dwa szczególnie cenne, gdyż można z nich obserwować trasę przejazdu (wnioskowali o to pasażerowie, w szczególności osoby starsze) - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM.

Rozkłady komunikacji w Gdyni



Dodaje, że osoby chcące zakupić karnet u kierowcy, powinny wsiadać drugimi drzwiami, a następnie podejść do granicy strefy bezpieczeństwa i dokonać transakcji.

- Jest to rozwiązanie wychodzące naprzeciw zarówno oczekiwaniom kierowców - w zakresie niezbędnego wciąż dystansowania się od pasażerów - jak i spełniające oczekiwania tych ostatnich - podsumowuje Marcin Gromadzki.

Opinie (342) ponad 20 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (4)

    Dzięki za rady. Tak zrobię.

    • 16 19

    • Zbyt często musiałeś chyba uciekać w Oliwie.

      • 7 2

    • Zapomnieli powiedzieć że jest zgoda tylko na przyjmowanie monet 1, 2,5zl oraz banknoty i tylko za odliczoną kwotę

      • 9 1

    • (1)

      Podobno trzeba się jeszcze przebiec dookoła autobusu

      • 8 1

      • i zatańczyć.

        • 4 1

  • (8)

    Przecież to absurd i nonsens...nie mogą zarządcy wymyśleć czegoś co ma ręce i nogi?

    • 119 14

    • Panie Maliniak (1)

      Żeby mogli myśleć, to musieliby mieć...

      • 8 7

      • Mózg!

        • 11 3

    • Nie da się nic wymyślić co ma rence i nogi. Ziemia jest płaska i wtedy się nie da.

      • 2 4

    • urzednicy? ty pytasz sie czy urzednik moze cos zrobic z sensem? urzednik?

      • 9 5

    • ręce

      jak ma ręce to trzeba dezynfekować

      • 2 1

    • NIE mogą

      • 1 0

    • No tak kaleko masz problem,rąbac kalekow

      • 0 1

    • Bo oni nie myślą myślą z perspektywy urzędnika i kasy co tam motrniczowie i kierowcy niech sprzedają

      • 0 0

  • kierowca/motorniczy powinien być od kierowania, a nie sprzedaży biletów (14)

    a potem nadganiania między przystankami

    • 315 32

    • Mentalność PRL (10)

      Jakoś w wielu europejskich miastach każde wejście do autobusu odbywa się przez pierwsze drzwi i wymaga kontaktu z kierowcą - okazania lub zakupu biletu. A u nas biedny kierowca chciałby być Kubicą. Sztab ludzi i idealnie żeby pasażerów nie było wcale.

      • 31 25

      • Elita dzięki pandemii wyczuła moment i teraz walczą. (1)

        Nie podoba się? Wypad! Ukraińcy też potrafią kierować.

        • 9 21

        • Tobie też kiedyś powiedzą nie podoba się to wypad. Tylko problem w tym, że z takimi d**il.. lami jak ty to nawet Ukraińcy nie chcą pracowac

          • 6 5

      • Jak jeszcze niedawno to bojkotowalem, to mnie tu wysmiali, teraz sa przeciwni.

        • 3 3

      • A za chwilę napiszesz raport, że są opoznienia.

        • 15 6

      • tak jak piszesz jest w Skandynawii (2)

        ale tam mało ludzi, autobusy wożą głównie powietrze, a kierowca nie ma wyżyłowanego harmonogramu

        • 15 5

        • bredzisz synek nieprzytomnie (1)

          obłożenie linii w Goteborgu jest nawet większe niż w Gdańsku

          • 9 0

          • Goteborg to malutki wycinek całej Skandynawii

            Ale ty akurat znalazłeś rozdzynek w cieście i mówisz że całe ciasto to jeden wielki rodzynek

            • 3 7

      • Ten kontakt jest często przez plexi glass, a pieniądze się wrzuca przez jakiś otwór do pojemnika, reszty się nie dostaje. To ze (1)

        • 5 0

        • to wrzucajcie kasę z góry

          a kierowca wam podziękuje

          • 1 0

      • Niestety taka prawda.

        • 0 0

    • To zrobić mu budę, zero wglądu.

      Pasażerowie mają jechać. Pozdrawiam kierowcę z tatuażem ACAB, który trzodzil w autobusie wiejska muzyka.

      • 12 5

    • ten proble rozwiazano w londynie w 2003 roku

      karty bezdotykowe I brak mozliwosci kupna biletu u kierowcy

      • 7 1

    • tak ale tylko wtedy

      gdy w autobusie lub na każdym przystanku jest biletomat. w gdańsku akurat tak nie ma

      • 0 0

  • Co to za jaja. (1)

    Taśmy wisza zakazy ja mam miesieczny

    • 55 8

    • i tak - powinieneś wsiąść przednimi, wysiąść i wsiaść drugimi

      takie teraz są procedury unijne ;))))))

      • 4 0

  • Genialny pomysł! (3)

    Potem wszyscy zdziwieni, że i jedni i drudzy wkurzeni. Skoro rząd twierdzi, że już jest ok, to niech wszystko wraca do normy. Teraz wszyscy hulają bez masek, więc albo rząd ładuje nas na minę albo kierowcy wykorzystują sytuację dla siebie. To jest nieładne co teraz napiszę ale jeśli ten wirus szaleje, to niestety będą ofiary i podziękujemy rządowi za to, że wysłał nas na ścieżkę śmierci. Jeśli będzie strefa zniżkowa, to spoko. Aczkolwiek jakoś tego nie widać i po "dobrych" wyborach wszystkie obostrzenia mogą wrócić. A teraz cieszcie się wolnością! To dzięki nam! PiS zabrał, PiS oddał ale grunt, że oddał, bo nie musiał. Docencie to!

    • 66 20

    • Tyle tylko że jak zawsze problem ma Gdańsk. Zarządzają tu jakieś bezmózgi, chyba. (1)

      • 18 3

      • Na Trójmiasto.pl nie piszą o miastach z całej Polski?

        Az dziw bierze, że nie wspomnieli o Wrocławiu. W Gdyni też problem, a Sopot...no. Próbuj dalej.

        • 4 7

    • nie ma żadnej pandemii

      świat sie wygłupił a teraz nikt nie chce sie przyznać

      • 9 3

  • O ile kierowca łaskawie nam go sprzeda (11)

    Tu ze wszystkim może być problem

    • 36 55

    • Nijaka wypowiedź.

      Napisz po polsku.

      • 7 15

    • Tobie nie sprzeda... (5)

      Ty ciągle w domu. Czytałeś na forum o sobie?:-)

      • 10 8

      • Tak, biedny kierowco :) (4)

        Premii nie budiet :)

        • 9 12

        • Czytałeś o sobie na forum?:-) (3)

          • 5 9

          • Mało mnie to obchodzi. (2)

            • 6 6

            • To daj se plusika i poczytaj.:-)

              • 7 7

            • Właściwie ty też nikogo nie obchodzisz,satysfakcji nie budiet.

              • 0 0

    • (1)

      Jak dasz 50zl to nie sprzeda

      • 5 2

      • Mi dasz 15 zł i nie sprzedam, ma być odliczone

        • 7 2

    • Składam wniosek racjonalizatorski wz. z powyższym postem.

      Kierowcy ZKM powinni nosić krawaty! Wiadomo dlaczego. Taką mam koncepcję, tzn. wniosek racjonalizatorski.

      • 7 3

    • lG

      Ty to masz ze wszystkim problem ogarnij sie bo do szkoly chyba miales pod gore

      • 4 2

  • Kolejny przykład zdebilenia... (2)

    Po SKM raz na godzinę w weekendy.

    • 82 4

    • popieram w 100%!

      • 5 0

    • SKM

      Zgadza sie.W sobotę kończę pracę ok 20,najblizszy pociag do Gdańska 20.57.Super

      • 2 0

  • Festiwal głupoty (6)

    Odcinek 544677. Wsiadanie wysiadanie i na przystankach gdzie bilety kupuje np. 5 osób, pojazd będzie kwitnał na przystanku 5 min. Kto za to oberwie? Kierowca.

    • 144 5

    • Rząd vs kierowcy. (5)

      Rząd twierdzi, że jest pięknie, a kierowcy że dramat. Niech se plują w twarze, przekonajmy się kto ma rację.

      • 10 3

      • Nie wprowadzaj w błąd! Samorząd czyli Dulkiewicz jej kolega, nieoderwalny od stołka Lisicki tu rządzą. (3)

        • 20 3

        • Ooo! (2)

          Gdańsk zniósł obostrzenia dla całej Polski! Szanuję Dulkiewicz jeszcze bardziej, bo zgasiła prezydenta RP, premiera i tego tam co się chowa przed całym światem.

          • 5 9

          • Obostrzenie nie chronią przed głupotą. To samorząd jako właściciel ma wymyślać jak to zrobić. W prywatnych autobusach sobie radz (1)

            Obostrzenie nie chronią przed głupotą. To samorząd jako właściciel ma wymyślać jak to zrobić. W prywatnych autobusach sobie radzą

            • 7 3

            • Obostrzenie nie chronią przed głupotą. - TO. po. co. MAsECZKI. ?.

              • 4 1

      • rząd tu akurat nie ma nic do tego za miedzą można podejść do kierowcy i wrócić na miejsce bez wychodzenia z pojazdu tylko przednich drzwi nie otwierają tu akurat rząd ma guzik do tego

        • 2 0

  • zachorowalność na COVID-19 wciąż jest wysoka (13)

    Taaa, kilka przypadków dziennie w województwie pomorskim to faktycznie wysoka zachorowalność...

    • 60 29

    • Od ilu zarażonych osób jest wysoko? (9)

      10? 100? 10000000000000000?

      • 7 22

      • (8)

        O epidemi moze byc mowa jesli sam jestem chory albo przynajmniej ktos kogo znam jest chory. Kazdy z nas zna przynajmniej kilkaset osob z najrozniejszych miejsc swiata wiec to dobre kryterium. Od biedy mozna jeszcze do tego grona dodac znajomych znajomych. Tylko, ze ja nie wiem o zadnej chorobie w zadnym z tych kregow, a co dopiero mowic o smierci. Przypuszczam, ze wsrod nich sa zarazeni, ale pewnie nawet o tym nie wiedza.

        • 17 8

        • Mam sporo znajomych (7)

          i ani ja ani nikt z nich nie miał kontaktu z tą chorobą. Więc ja się pyram gdzie ta pseudo epidemia? To jedna wielka ściema i tyle...

          • 9 8

          • Kilku noich znajomych jest chorych (1)

            I rodzina z oswiecimia tez jest chora. malo osob znasz

            • 8 7

            • zrobili im test taki jak w Tanzanii spoko kozy też są na to chore a 80% wyników jest błędnych ale co tam

              • 7 3

          • Więcej osób zmarło na COVID, niż w wypadkach drogowych. (3)

            Poza tym, statystyczny człowiek ogarnia mniej więcej 500 ludzi, których kojarzy.

            Żeby trafić w tym jednego zarażonego, powinieneś mieć ~172000 chorych, a mamy 24165.

            • 1 7

            • * 72 nie 172...

              • 0 0

            • (1)

              Wiec nie ma zadnej epidemii. Jesli wsrod 500 osob nie ma trupa to czas zakonczyc ten cyrk i zlikwidowac natychmiast wszelkie ograniczenia bo sa szkodliwe.

              • 6 5

              • Nie ma tylu trupów właśnie przez ten cyrk.

                Patrz, co się dzieje w USA, gdzie prawo do bycia d**ilem jest podstawą społeczeństwa.

                • 3 3

          • Ja tez nie znam nikogo chorego na AIDS,czy to ma oznaczać że tej choroby nie ma?

            • 1 0

    • kilka stwierdzonych

      • 2 1

    • Mamy pandemię w pomorskim..

      Ale glupoty.

      • 11 3

    • Wszystko przed tobą,COVID,też.

      • 1 0

  • Gdynia nie do końca rozwiązała problem z ułatwieniami. (18)

    W dalszym ciągu sprzedawane są karnety czyli "budowana jest więź z kierowcą", nie ma w mieście żadny biletomatow, nie można podróżować SKM mając bilet miesięcznym ZKM.

    • 55 21

    • To jest Polska, tu się nie da. Ale przynajmniej mielim papieża, co ładnie jadł kremówki.

      • 12 9

    • coś w głowie ci się pomieszało

      możesz u kierowcy kupić dwa bilety ulgowe i skasować je oba co daje jeden bilet normalny.Skończyli z przymuszaniem do kupowania karnetów bo ludzie się burzyli,zwłaszcza przyjezdni którym nie potrzeba było tylu biletów,inna sprawa że mogliby w końcu postawić biletomaty

      • 12 5

    • (13)

      Najlepszym rozwiazaniem bylaby calkowita prywatyzacja komunikacji miejskiej. Wolalbym oczywiscie punktualne (+- 5 min) tramwaje czy autobusy. Czyste, niezatloczone i zebym mogl kupic miesieczny w kazdym kiosku, ale skoro sie nie da to po co w to ladowac publiczne pieniadze? Zlikwidowac buspasy, sprzedac tabor i zajezdnie, zlikwidowac przystanki. Miasto odzyska troche przestrzeni i zaoszczedzi pieniadze i zrobi sie miejsce dla prywatnych firm przewozowych, ktore spokojnie sobie poradza bez komunalnych dotacji. A jak sobie nie poradza to nikogo to nie bedzie obchodzilo oprocz nich.

      • 0 15

      • (4)

        Wtedy to byś jeździł bez trzymanki: wiadomo "przyjaciele królika" dostali koncesje a dalej no łapówka idzie za tym, rozliczyć, skontrolować, nasłać Kamińskiego, dlaczego tak drogo, dlaczego takie rzadkie kursy, jeżdżą tam gdzie im pasuje, nie mogę zabrać rower no i ogólne stwierdzenie : wiadomo prywaciarz ma nas w d...ie.

        • 4 0

        • (3)

          Nie zrozumiales. Zadnych koncesji, zezwolen, przystankow, tras. Samorzad i panstwo powinny sie od tego odciac, a jedynymi wymogami powinny byc przeglad techniczny autobusu i prawo jazdy nań. Jak chca miec przystanki to kupuja ziemie i stawiaja wiaty. Jak chca miec buspas to kupuja pod niego ziemie. Itd. Gwarantuje Ci, ze wtedy nie bedzie marnowania pieniedzy a do jakiegos syfobusa ludzie nie wsiada. Zreszta co nas obchodzi jesli wsiada? Ich sprawa.

          • 0 6

          • A gdzie jest ziemia na sprzedaż pod buspasy i przystanki? (2)

            Może jeszcze wprowadzić prywatne drogi w mieście i opłaty dla kierowców na każdym skrzyżowaniu?

            • 1 1

            • (1)

              A co mnie wtedy obchodzi jak sobie prywatna firma poradzi? Niech sobie radzi zgodnie z prawem a jesli nie potrafi to nic nam do tego. Czas juz skonczyc z dotowaniem doroslych ludzi. Opiekowac to sie mozna dziecmi.

              • 0 3

              • Czyli jak w Somalii?

                Jakoś ludzie nie są zbyt szczęśliwi w tym książkowym przykładzie "wolnościowego" państwa...

                • 3 0

      • jeszcze wierzysz w te bajki? (4)

        a kto od "prywatnego" wyegzekwuje?
        W cudowny on sposób taniej będzie woził?

        • 6 1

        • (3)

          Zadnego egzekwowania. Sam sobie ustali trase jak mu sie podoba. Przystanki tez ma miec swoje na wlasnej ziemi. I moze sobie cene ustalac wg wlasnego widzi mi sie.

          • 2 6

          • I już widzę, jak by Ci taki "prywaciarz" zrobił trasę gdzieś poza dolnym tarasem. (2)

            A reszta? Kiś się w samochodzie?

            • 3 0

            • (1)

              Dokladnie tak. Jak sie gdzies nie oplaca robic trasy to radz sobie sam. Tak robi wieszkosc ludzi i nic sie nie dzieje. Wystaw nos poza miasto to zobaczysz, ze jest duzo miejsc gdzie nie ma zadnej publicznej komunikacji a mimo to zycie toczy sie bez przeszkod.

              • 0 7

              • Rozumiem, że swojego samochodu na publicznych miejscach nie parkujesz?

                Bo jakby sprywatyzować parkingi, to cena skoczyłaby tak, że i prywatna komunikacja się opłaciła.

                • 4 0

      • +- 5 minut? Czyli nie

        będzie dla Ciebie problemem, jak autobus jeżdżący co pół godziny odjedzie sobie pięć minut przed rozkładowym czasem?

        • 4 1

      • Oczadziały umysł,jakiś neoliberalny bełkot.

        • 1 0

      • po prostu geniusz. ...

        • 1 0

    • Karnetów juz tych z pięciu biletow nie ma. Zawsze jakis postęp.

      • 2 3

    • Bilety

      Nie są sprzedawane karnety tylko pojedyncze bilety

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.