• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kupujesz bilet w komunikacji? Musisz wsiąść i wysiąść

Szymon Zięba
2 czerwca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Pasażerowie narzekają na to w jaki sposób sprzedawane są bilety w pojazdach gdańskiej komunikacji miejskiej.
  • Pasażerowie narzekają na to w jaki sposób sprzedawane są bilety w pojazdach gdańskiej komunikacji miejskiej.

Od poniedziałku, 1 czerwca, wróciła możliwość sprzedaży biletów w autobusach i tramwajach. Pasażerowie narzekają, że w Gdańsku zorganizowano ją w uciążliwy sposób. By kupić bilet u kierowcy lub motorniczego, trzeba wsiąść do pojazdu pierwszymi drzwiami, następnie wysiąść i wrócić kolejnymi. Organizator przewozów odpowiada, że dopóki obowiązują obostrzenia wywołane koronawirusem, nic w tej sprawie zrobić się nie da. Gdynia problem rozwiązała.



W jaki sposób najczęściej kupujesz bilety na komunikację miejską?

Od poniedziałku znów można kupić bilety w komunikacji miejskiej w Trójmieście. Sanepid zgodził się na to w zeszły czwartek.

Sęk w tym, że zdaniem pasażerów, w Gdańsku "technicznie" rozwiązano to w zły sposób. Nie zlikwidowano bowiem strefy buforowej, czyli przestrzeni oddzielającej taśmą kierowcę od pasażerów, która była zabezpieczeniem w związku z pandemią koronawirusa. To prowadzi do absurdu, który zmusza pasażerów do wyjścia z pojazdu po zakupie biletu.

- Jaki jest sens kupowania biletu u kierowcy, skoro muszę wejść pierwszymi drzwiami, kupić go, wysiąść i iść do drugich drzwi? Przecież to bez sensu. Kto mądry to wymyślił? I kto po kupnie tego biletu przechodzi pod tymi taśmami? - napisał do nas pan Krzysztof.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Gdańsku



Pan Paweł zauważa, że w sytuacji gdyby więcej osób chciało kupić bilet u kierowcy pojazdu - przed drzwiami utworzy się kolejka, a kupujący będą mijali się w wąskich drzwiach.

- Jak to się ma do obostrzeń związanych z koronawirusem? Już nie mówię o tym, że taki pojazd może mieć opóźnienia - stwierdza nasz czytelnik.

Strefy buforowe w gdańskiej komunikacji miejskiej muszą zostać zachowane



By wyjaśnić problem, zwróciliśmy się z prośbą o komentarz do organizatora przewozów w Gdańsku - czyli Zarządu Transportu Miejskiego.

Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM, tłumaczy, że zgodnie z decyzją sanepidu w zakresie wznowienia dystrybucji biletów i ze względu na stan epidemii COVID-19, "konieczne jest utrzymanie reżimu sanitarnego celem przeciwdziałania rozprzestrzenianiu się patogenu."

- Dodatkowo, należy zapewnić bezpieczne zasady dystrybucji biletów. W związku z tym strefy buforowe w pojazdach gdańskiej komunikacji miejskiej muszą zostać zachowane. Jeśli stan epidemiologiczny na to pozwoli, wtedy zapadnie decyzja o ewentualnym zniesieniu tych stref - mówi Zygmunt Gołąb.
  • Pasażerowie narzekają na to w jaki sposób sprzedawane są bilety w pojazdach gdańskiej komunikacji miejskiej.
  • Pasażerowie narzekają na to w jaki sposób sprzedawane są bilety w pojazdach gdańskiej komunikacji miejskiej.
Czy pasażerowie, którzy kupują bilet u kierowcy lub motorniczego muszą wychodzić z pojazdu? Zdaniem rzecznika ZTM, takie rozwiązanie jest jedynym możliwym do realizacji w kontekście obowiązujących ograniczeń związanych z epidemią.

- Nie możemy narażać zdrowia motorniczych i kierowców, likwidując strefę buforową w okresie, kiedy zachorowalność na COVID-19 wciąż jest wysoka. Aktualnie obserwujemy sytuację i nie mamy sygnałów dotyczących jakichkolwiek problemów ze sprzedażą karnetów w pojazdach gdańskiej komunikacji miejskiej - podkreśla Zygmunt Gołąb.
Urzędnik zaznacza, że jeśli Główny Inspektor Sanitarny czy rząd przedstawią konkretne rozwiązania dotyczące tego, jak dystrybuować bilety w pojazdach, nie narażając kierujących pojazdami ani pasażerów na niewygody czy zagrożenie zdrowia, wówczas ZTM zastosuje się do nich.

Spadek przychodów ze sprzedaży biletów o 18 mln zł



- Analizujemy sytuację, jednak decydująca była informacja o sytuacji finansowej w gminie (spadek przychodów ze sprzedaży biletów o 18 mln zł). To uzasadnia uruchomienie tego dodatkowego kanału sprzedaży. Mamy świadomość, że wiele osób, w tym również pracowników naszych operatorów jest przeciwna wznowieniu sprzedaży w takiej formie, niemniej wszystkim nam zależy solidarnie na poprawie sytuacji finansowej Gdańska - mówi Zygmunt Gołąb. - Nie możemy również nie uwzględnić faktu, że wraz z kolejnymi etapami odmrażania gospodarki, w Gdańsku pojawią się turyści, którzy chętnie zakupią karnety u kierującego pojazdem.
Warto zaznaczyć, że w tym roku przez pandemię koronawirusa ZTM odnotował spadek dochodów z biletów o 34 proc. w stosunku do zakładanego planu.

ZTM zamieścił na stronie instrukcję w jaki sposób można zakupić karnety. ZTM zamieścił na stronie instrukcję w jaki sposób można zakupić karnety.
Rzecznik ZTM przypomina o tym, że bilety kupować można także, np. przez aplikacje mobilne, biletomaty, w jednym z Punktów Obsługi Klienta ZTM bądź w placówkach handlowych.

W Gdyni problem rozwiązano inaczej



Co ciekawe, podobny problem rozwiązano w Gdyni. W tamtejszych autobusach i trolejbusach przednie drzwi pojazdu wraz z przestrzenią pomiędzy tymi drzwiami, kabiną kierowcy i pierwszym rzędem siedzeń stanowią - do momentu ustania wszelkich zagrożeń związanych z koronawirusem - wydzieloną strefę bezpieczeństwa kierowców.

- Ze strefy tej od poniedziałku, 1 czerwca - wraz z przywróceniem sprzedaży [karnetów - red.] - wyłączyliśmy pierwszy rząd siedzeń w pojazdach, oddając w ten sposób pasażerom dodatkowe cztery miejsca, w tym dwa szczególnie cenne, gdyż można z nich obserwować trasę przejazdu (wnioskowali o to pasażerowie, w szczególności osoby starsze) - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM.

Rozkłady komunikacji w Gdyni



Dodaje, że osoby chcące zakupić karnet u kierowcy, powinny wsiadać drugimi drzwiami, a następnie podejść do granicy strefy bezpieczeństwa i dokonać transakcji.

- Jest to rozwiązanie wychodzące naprzeciw zarówno oczekiwaniom kierowców - w zakresie niezbędnego wciąż dystansowania się od pasażerów - jak i spełniające oczekiwania tych ostatnich - podsumowuje Marcin Gromadzki.
15:35 5 CZERWCA 20

(25 opinii)

Drogi ZTM

Witam,

Dawno nie korzystałam z usług komunikacji miejskiej, aczkolwiek dziś byłam zmuszona i jestem bardzo rozczarowana podejściem motorniczego do mnie jako pasażerki.
Chcąc kupić bilet byłam trochę zagubiona, w obecnych czasach wszystko się pozmieniało. Przeszłam do pana motorniczego, który na mnie naskoczył ze pod taśma się nie przechodzi i czy jestem ślepa. Powinnam wejść pierwszymi drzwiami. Przeprosiłam mówiąc ze się spieszę i chce kupić bilet. Pan dalej bardzo niemiłym tonem mówił ze mam wysiąść bo nie sprzeda mi biletu a stojąc nad nim opóźniam czas odjazdu tramwaju.

Bardzo to smutne, ze w czasach gdzie wszędzie uderzają w nas hasła o wspólnym wsparciu w tych czasach spotyka się tak mało empatycznych ludzi jak Wasz pracownik.
Zobacz więcej
Drogi ZTM

Witam,

Dawno nie korzystałam z usług komunikacji miejskiej, aczkolwiek dziś byłam zmuszona i jestem bardzo rozczarowana podejściem motorniczego do mnie jako pasażerki.
Chcąc kupić bilet byłam trochę zagubiona, w obecnych czasach wszystko się pozmieniało. Przeszłam do pana motorniczego, który na mnie naskoczył ze pod taśma się nie przechodzi i czy jestem ślepa. Powinnam wejść pierwszymi drzwiami. Przeprosiłam mówiąc ze się spieszę i chce kupić bilet. Pan dalej bardzo niemiłym tonem mówił ze mam wysiąść bo nie sprzeda mi biletu a stojąc nad nim opóźniam czas odjazdu tramwaju.

Bardzo to smutne, ze w czasach gdzie wszędzie uderzają w nas hasła o wspólnym wsparciu w tych czasach spotyka się tak mało empatycznych ludzi jak Wasz pracownik.
Zobacz więcej

Opinie (343) ponad 20 zablokowanych

  • (1)

    automaty biletowe w autobusie!! W Krakowie działa i nie ma z tym problemu.

    • 42 1

    • We Wrocławiu i Warszawie również działa

      Żądam biletomatów w każdym pojeździe!

      • 2 0

  • Skąd oni biorą ten beton??

    Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM, tłumaczy, że zgodnie z decyzją sanepidu w zakresie wznowienia dystrybucji biletów i ze względu na stan epidemii COVID-19, "konieczne jest utrzymanie reżimu sanitarnego celem przeciwdziałania rozprzestrzenianiu się patogenu."

    • 25 4

  • Abdurd goni absurd. Myslalem, ze ta wirusowa paranoja osiągnela juz szczyt ale jak widac jeszcze nie.... ale to dla waszego bezpieczenstwa i heroicznej walki z wirusem :)))))

    • 23 0

  • Cały Gdańsk

    By żyło się lepiej

    • 19 1

  • (14)

    Nie będę sprzedawał biletów i przewalał pieniędzy, nie chcę oglądać nikogo przy kabinie.

    Daliście radę kupić bilet w czasie pandemii bez pomocy kierowcy to i teraz dacie radę.

    • 72 17

    • To pożal sie swojemu pracodawcy

      A robienie samowolki jest jeszcze większa głupotą niż wymysł ZTM. Skończy się awantura, wzywaniem policji, która nie podejmie interwencji, bo nie ma podstaw i 50 pasażerów spoźni się do celu podróży.

      • 10 8

    • Będziesz, będziesz (4)

      Bo to Ty jesteś dla nas, pasażerów, a nie my dla Ciebie.

      • 17 16

      • (2)

        Nie ma czegoś takiego jak ktoś dla kogoś.

        • 9 8

        • Wszyscy dla wszystkich (1)

          Murarz domy buduje,
          Krawiec szyje ubrania,
          Ale gdzieżby co uszył,
          Gdyby nie miał mieszkania?

          A i murarz by przecie
          Na robotę nie ruszył,
          Gdyby krawiec mu spodni
          I fartucha nie uszył.

          Piekarz musi mieć buty,
          Więc do szewca iść trzeba,
          No, a gdyby nie piekarz,
          Toby szewc nie miał chleba.

          Tak dla wspólnej korzyści
          I dla dobra wspólnego
          Wszyscy muszą pracować,
          Mój maleńki kolego.

          (no, chyba że kierowca ZTM, to on tylko dla siebie)

          • 19 2

          • Pracujcie, pracujcie. :))

            • 1 5

      • co ty powiesz dla nas widać ze jesteś inaczej inteligentny

        • 2 1

    • Sprzedać musisz , ale tylko za odliczoną kwotę . (3)

      Jak ktoś nie ma odliczonej kwoty możesz powiedzieć : " Paszoł won "

      • 17 3

      • a może być po 1 groszu? Odliczone, bilon PLN jest środkiem płatniczym na terenie RP. (2)

        • 3 5

        • Płatność powinna być tylko kartą.

          I paszoł won.

          • 3 0

        • Bardzo proszę ,będę liczył przez godzinę ,zawsze będzie grosza brakowało i zaczniemy odliczankę od początku i będzie takie małe perpetum mobile,gwarantuje że nikt tam gdzie będzie chciał dotrzeć w swoim czasie nie dotrze.Każdy kij ma dwa końce, geniuszu.

          • 1 0

    • (2)

      To sie zwolnij albo zalatw to ze swoim pracodawca. Strajkowaliscie juz i potraficie wymusic w ten sposob rozne sprawy wiec to nie powinien byc taki problem. Tez uwazam, ze kierowca nie jest od sprzedazy biletow, ale prowadzenie prywatnej wojenki z pasazerami jest niepowazne.

      • 11 3

      • (1)

        sam sie zwolnij z aplikacji umiesz korzystać

        • 5 3

        • Nie potrzebuje zadnej aplikacji bo z komunikacji publicznej korzystam w ostatecznosci i zwykle sa to samoloty, ktorych nie cierpie podobnie jak tramwajow czy innych autobusow ale sa miejsca do ktorych samochodem nie dojade.

          • 0 5

    • O

      Pan i władca? Staram się korzystać z miesięcznego lub aplikacji. Jednak są różne sytuacje i powinien być dostęp by kupić bilety, bo punktów sprzedaży jak. Na lekarstwo. Kiedyś były w większości kiosków, a dziś poszukiwania...

      • 7 2

  • ja

    absurd?

    • 6 0

  • Hahah

    Wysiadziesz i nie zdążysz wrócić. Bk

    Gorszej bzdury nie słyszałem....

    Kraj absurdów!!!

    • 17 1

  • Wymysły urzędników

    Którzy jechali ostatnio tramwajem w zeszłym wieku

    • 19 2

  • Kierowca ZTM nie powinien zajmować się sprzedażą biletów . (9)

    Może jeszcze niech jak na poczcie ciastka i zabawki sprzedaje . Kierowca ma za zadanie jechać zgodnie z rozkładem jazdy i przestrzegać przepisów ruchu drogowego . Powinien skupić się na swojej pracy a nie zabawiać w biletera .Jest wystarczająco dużo kanałów do pozyskania biletu na przejazd. Kolejny temat jadący na kierowców ZTM po wczorajszym o dziadzie z rowerem w autobusie.

    • 55 17

    • (2)

      Z biletami racja, ale to wina zarzadzajacych przewozami. Mieli tyle lat by wypracowac inne rozwiazania. Gdansk jest chyba jednym z niewielu wiekszych miast bez biletomatow w pojazdach. Nie kazdy, ma smartfona lub go ogarnia by kupic bilet na telefon. Co do rowerzysty z wczoraj, to kierowca jak zwykle cham i burak, co mnie w ogole nie dziwi. Regulamin przewozu pozwala przewozic rower i jego zakichanym obowiazkiem jest wykonac usluge. Nikogo nie interesuje jego osobiste zdanie na ten temat. Kierowca powinien miec po premii, a najlepiej by kogos takiego odartego z empatii juz dluzej nie zatrudniac jako kierowca.

      • 9 9

      • To kierowca odpowiada za prowadzony przez siebie pojazd i za osoby w nim znajdujące się. (1)

        Ten autobus nie był przystosowany do przewozu rowerów . Nie posiadał stojaków do mocowania roweru na czas przejazdu . A regulamin jest dość nieprecyzyjny i to jednak kierowca w ostateczności ma najwięcej do powiedzenia . Stwierdził ze przewóz roweru może zagrażać innym pasażerom i to powinno wystarczyć . To nie pasażer będzie sobie decydował z czym pakuje się do autobusu czy tramwaju .

        • 10 8

        • Kierowca byl po prostu zlosliwym gnojkiem. To jest klasyk, posiadanie namiastki wladzy i obnoszenie sie z nia. Serio? Starszego mezczyzne? Zyczyc jedynie by kierowce na starosc, tez w ten sposob ktos potraktowal. Za to rozmowki z funflami przez komorke w trakcie jazdy lub przy szoferce to juz nie jest zagrozenie? Niech kierowcy egzekwuja wpierw przepisy w stosunku do siebie. Przewaznie z morda potrafia do kobiet, starcow i dzieci. Jak kiedys grzecznie zwrocilem uwagi by wyprosil cuchnacego menela, ktory jawnie lamie regulamin przewozu to po prostu olal sprawe bo jemu w kabinie pewnie nie capi, wiec niech plebs sie dusi ze smrodem. Ludzie chlejacy piwsko w autobusie to wg kierowcow rowniez nie jest zagrozenie ani utrudnienie dla innych pasazerow.

          • 8 10

    • Nikogo nie obchodzi czy jesteś kierowcą, ZTM swoich kierowców poza tym nie ma. Niech pasazerowie wezmą odpowiedzialność sami za siebie, to moga wozic co chcą.

      • 8 3

    • (4)

      W Niemczech już 20 lat temu kierowca sprzedawał bilety. Ale tam pełna kultura. Wydrukowane i praktycznie bez dotykania siebie nawzajem

      • 4 0

      • (3)

        Powiedz niemieckiemu kierowcy słówko po polsku, to doświadczysz tej ich "kultury".

        • 3 3

        • Ja powiedziałem i odpowiedział kulturalnie po polsku . (1)

          • 5 1

          • Kowalski widac, nie Schmidt.

            • 1 0

        • Pamiętasz jeszcze Niemcy z lat '70 chyba.

          • 1 1

  • Na gape jedziesz i ani Ty ani kierowca nie musicie sie denerwowac.

    • 9 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane