• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Chcieli 1,5 tys. zł dopłaty, stanęło na 100 zł

Agnieszka Śladkowska
22 maja 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Energa niestety nie była w stanie stwierdzić, kto odpowiada za błędne przyporządkowanie liczników. Energa niestety nie była w stanie stwierdzić, kto odpowiada za błędne przyporządkowanie liczników.

Kiedy po 10 latach dostawca energii zorientował się, że liczniki naszej czytelniczki i jej sąsiada są odwrotnie spisywane, pani Maria dostała plik korekt na łączną sumę ponad 1,5 tys. zł do dopłaty. Energa nie zauważyła jednak, że wysłane korekty nie są zgodne z obowiązującym prawem. Po naszej interwencji wysokość opłaty spadła 15-krotnie.



Jak powinna zachować się Energa w tej sytuacji?

Dziś nie wiadomo, jak i przez czyją nieuwagę liczniki pani Marii i jej sąsiada były przez 10 lat spisywane odwrotnie. Jak wynika z umowy z Energą, numer faktycznego licznika był zgodny z dokumentacją. To oznacza, że prawdopodobnie do błędu doszło w systemie Energi, który przyporządkowuje numery liczników do konkretnych mieszkań. To jednak tylko przypuszczenie, ponieważ jak było faktycznie, nie wie nawet sama Energa.

- Niestety, po 12 latach nie jest możliwe ustalenie, kto dokładnie zawinił w tej sytuacji - informuje nas Jakub Dusza z biura prasowego Grupy Energa. Jego zdaniem jednak: - Za właściwy opis miejsc montażu liczników odpowiada administrator budynku.

Administracja odpiera sugestię, że była odpowiedzialna za pomyłkę.

- Przyporządkowanie liczników dzieje się poza naszą administracją. To umowa między Energą a mieszkańcem, a my nie dostajemy nawet informacji, który licznik należy do danego mieszkania. Liczniki spisuje też pracownik Energii na podstawie numeru licznika, a nie numeru mieszkania - tłumaczy Krystyna Kołakowska, prezes zarządu TBS Czynszówki, która jest administratorem budynku, w którym doszło do pomyłki.

Jak łatwo się domyślić, na każdym z błędnie odczytywanych liczników przez 10 lat zużyto inną ilość energii. Dlatego też po wykryciu pomyłki pani Maria dostała korekty dotychczas płaconych faktur, a jej sąsiad nadpłatę do wykorzystania na kolejne rachunki.

Według obowiązującego prawa Energa może dochodzić wyrównania za okres ostatnich dwóch lat. I na pierwszy rzut oka prawie tak się stało. Korekty zostały wysłane za okres od maja 2012 do końca 2014 r. Opiewają na 1 534,80 zł, dostawca energii dał swojej klientce 14 dni na ich zapłacenie. W razie odmowy zagroził odcięciem prądu.

Ponieważ wydanie tak dużej kwoty w tak krótkim czasie przerosło możliwości finansowe naszej czytelniczki, zgłosiła się z prośbą do fundacji zrzeszającej prawników pomagających bezpłatnie osobom w ciężkim położeniu.

- Sprawę próbowaliśmy wyjaśniać trzy razy z biurem obsługi klienta, jednak za każdym razem przychodziła informacja, że różnicę w wykorzystanej energii trzeba zapłacić. Energa nie chciała zgodzić się nawet na podzielenie kwoty na raty, które ułatwiłyby spłatę - tłumaczy Michał Bendik, prawnik, który pomagał pani Marii w kontakcie z Energą.

Wtedy sprawa trafiła do nas. Po przyjrzeniu się łatwo zauważyć, że działanie firmy tylko pozornie jest zgodne z obowiązującym prawem. Choć termin dwuletniego okresu, który nie podlegał przedawnieniu się zgadza, to sposób rozliczenia już nie. Cała różnica zgromadzona przez 10-letni okres została rozpisana bowiem na dwa ostatnie lata.

Po zwróceniu uwagi na ten problem i prośbie przesłania dokładnych wyliczeń sporządzonych na podstawie różnic w stanach liczników, Energa zauważyła swoją pomyłkę.

- Niestety nasza firma popełniła błąd i wystawiła klientce korektę obejmującą energię zużytą od 2003 roku. Po ponownej analizie sprawy firma zweryfikowała naliczone zużycie i wyśle klientce prawidłowe faktury korygujące, obejmujące okres rozliczeniowy od 26 października 2012 do 30 grudnia 2014 r. Obejmuje to zużycie w wysokości 161 kWh, co daje kwotę ok. 100 zł do dopłaty - przyznaje Jakub Dusza.

Niestety mimo kilku pytań nadal nie wiemy, w jaki sposób dokonano wyliczeń różnicy w zużytej energii. Firma nie zgodziła się na anulowanie sprawy i na dniach wyśle pani Marii nowe korekty do opłacenia.

Miejsca

Opinie (108) 2 zablokowane

  • Energia elektryczna powinna być za darmo

    jak by miała panele słoneczne to by miała darmową energię. zapraszam http://www.darmowaenergia-eu.blogspot.com

    • 0 0

  • Energa (1)

    Kolejki do biura obsługi klienta -straszne .Załatwić tam sprawę to wiąże się z 3 godzinnym staniem w dużej kolejce. Wiadomo ,że gro ludzi rezygnuje ,co robić? Infolinnia - tam jest jeszcze gorzej. .Uważam że Energa jest najgorszą firmą z kontaktem dla ludzi.A szkoda ,bo oszczędzają na pracownikach.Panie obsługujące naprawdę dwoją sie i troją,a zmęczony pracownik,to niewydajny pracownik.Kto szainteresuje się tą sprawą. W Gdyni na 10-Lutego jest koszmar niemal codziennie.

    • 0 0

    • Energa

      Gdzie w Gdańsku i kiedy można iść osobiście do nich ? Na stronie internetowej tej wiadomości nie ma.Mieszkam w Starej Kiszewie ale jestem już tak zdesperowana że chyba pojadę do Gdańska.
      Mój e-mail xxx470829@gmail.com

      • 0 0

  • Takie molochy jak energa są najgorsze (1)

    Robią wszystko aby człowiek płacił jak najwięcej. Polecam licznik przedpłatowy - w skali roku obniżyłem rachunki o 30 %
    oczywiście tego nie reklamują bo ich unia zmusiła do wprowadzenia takiego rozwiązania :)

    • 16 0

    • Licznik przedpłatowy

      Ja tez miałam licznik przedpłatowy ale jak sprzedałam dom to przysłali mi fakturę na 175 zł. Przez dwa miesiące próbuję się dowiedzieć za co mam płacić jeżeli za prąd płaciłam kodami . Nie potrafią tego wytłumaczyć. Oczywiście zapłaciłam bo nie będę czekać na komornika. Państwo w państwie.

      • 0 0

  • energa

    mam do dziś fakture i co dalej nie wiem,>licznik był zmieniony pod moją nieobecność doładowanie na stary i co przesłany kwit do energi został opodatkowany ponownie i przesłana aktura bez adnotacji gdzie mam odebrać pieniądze .A ile czasu stracone długo by pisać, mam i niemam.

    • 1 1

  • Ludzie czytajcie z zrozumieniem.

    Jest napisane wyraźnie, nadpłatę energa zwróciła sąsiadowi na następne rachunki.

    • 1 0

  • liczniki....

    bajzel w firmie to powiedziane za mocno to burdel, to jest OK

    • 2 0

  • Trochę matematyki (9)

    To niedorzeczne!
    Jeżeli liczniki były spisywane odwrotnie, a wszystkie rachunki były opłacone przez panią Marię i sąsiada, to Energa dostała swoją należność za sprzedaną energię. Pani Maria powinna uregulować dług względem sąsiada, bo to on nadpłacił różnicę!

    • 160 19

    • Raczej chyba sasiad powinien uregulowac w takim przypadku dlug wzgledem tej pani a nie odwrotnie..

      Jesli Energia dostala juz swoja naleznosc od obojga ..A tak na marginesie na miejscu energii wyslalbym przeprosiny i bukiet roz za takie potraktowanie klienta,,ponadtto dal upust na energie na okres jednego roku,Tak powinna postapic powazna firma ..a zachowai sie jak gnojki z bazaru.Na zachodzie nie bylo by przepraszam..bo to zamalo..kobieta poniosla straty moralne,mogla miec nieprzespane noce i zapasc na zdrowiu.Prawnicy biora takie sprawy bardzo chetnie..i wyciskaja takie firmy jak cytryne...a le to Polska ..zapomnialem...

      • 0 0

    • Wyrażnie napisano (2)

      sąsiad dostał uznanie nadpłaty, a kobieta obciążenie faktycznym zużyciem. Kwestia jednak jest etyczność tego obciążenia. Powstało nie z winy kobiety.

      • 10 0

      • Wyraźnie napisano, że uznano.

        Ale nie napisano za jaki okres.

        • 1 0

      • Tak, na pewno etyczne było rozpisanie

        wszystkich zaległości z 12 lat na ostatnie 2 lata tylko po to aby móc ściągnąć calutką kaskę. A już brak możliwości rozłożenia długu, który powstał nie z winy klientki, na raty to po prostu szczyt chamstwa i bezczelności.

        • 26 0

    • nie nie nie

      To sąsiadowi Energa powinna zwrócić nadpłatę za te lata, a niedopłatę, którą miał z tytułu dostarczania prądu do P. Marii wrzucić we własne straty spowodowane nieziemskim burdelem. Albo znaleźć urzędasa odpowiedzialnego za ten stan i ściągać pieniądze od niego.

      • 16 0

    • Zgadza się. Tyle, że to Energa zrobiła zamieszanie więc... (2)

      ...więc ta Pani powinna zapłacić za faktyczne zużycie. Natomiast sąsiadowi powinna zostać naliczona nadpłata względem faktycznego wskazania jego licznika.

      • 26 1

      • Skoro Energa narobiła zamieszania

        To co najwyżej powinna zwrócić nadpłaconą kwotę sąsiadowi a darować sobie naliczanie niedopłaty za 12 lat dla tej Pani.

        • 19 2

      • Zgadzam się

        • 10 1

    • to tak jakbyś przyszedł do banku wypłacić 1000 zł a za tobą w kolejce stał klient, który chce wpłacić 1000 zł a babka w okienku powiedziałby - to ja już pieniądze pozamieniałam na waszych kontach w wy się dogadajcie. Teraz widzisz, że twój pomysł jest nienajlepszy? Jeśli winna jest energa to oni powinni błąd naprawić i przede wszystkim przeprosić obu klientów. A kto zwróci temu panu odsetki za nadpłatę? Czy nadpłata należy się za okres 2 lat czy za całość? Z długiem już wiemy, że za dwa lata.

      • 19 1

  • ostatnio gazownia wymieniła mi licznik

    zauważyłem że w protokole są odwrotnie podane numery plomb na liczniku, chyba z tego wynika że tłoczę gaz do sieci ciekawe kiedy mi zapłacą.

    • 1 0

  • Energa wlazła mi na grunt

    wycięła dwieście drzew , a ja mam się teraz tłumaczyć za nielegalną bo bez zgody gminy wycinkę, bandyci.

    • 2 0

  • (...) (11)

    wystawiać faktury na 1000 2000zł to nie ma żadnego problemu ale znaleźć winnego albo przyrznąć się do winy z podniesioną głową i przeprosić to już jest kłopot dla nich, co z tego że minęło 12 lat....
    z energą gorzej niż z mafią...

    • 325 3

    • (2)

      tak sie zastanawialem skad tu tylu debili, a to mlodziezowka pis sie udziela.

      • 6 10

      • napisał młodzik z po

        skąd debil potrafi się zastanawiać

        • 0 1

      • nie pisz tu, będzie jednego mniej

        • 2 0

    • Podejmę się u góry, bo (1)

      To co zrobiła Energa (należność za 10 lat różnic rozpisane na dwa lata) to próba wyłudzenia pieniędzy i sprawa powinna trafić do prokuratury.
      Ktos zdawał sobie sprawę, że 8 lat uległo przedawnieniu wiec rozłożył to w dwóch latach.

      • 19 0

      • Powinna zapłacić

        a potem starać się o zwrot kosztów razem z nawiązką

        • 0 0

    • Ale wszędzie tak jest.. (1)

      • 16 2

      • Trzeba walczyć z chorym systemem

        Trzeba walczyć z chorym systemem

        • 0 0

    • energa to Państwowa firma siedzą na stołkach kolesie POlityków czyli i Bronka!! (3)

      takie złodziejstwo jest w kazdej państwowej firmie okupowanej przez polityków!! Ale Bronek nie chce zadnych zmian!Pamietam jak było referendum wsprawie Gronkowca to powiedział ze tak zmieni prawo by referendum niebyło mozliwe w przeszłosci ale jak traci stołek to juz zmienił zdanie!!

      • 26 5

      • Co, już zapomniałeś jak prezesem Energi był Jaworski??? (2)

        krótką macie pamięć, ludzie, oj krótką

        • 16 10

        • (1)

          Od ośmiu lat rządzi platforma a ten baran gajowy od 5 a ty nadal widziszwinnych w pis

          • 11 5

          • wiadomo zawsze winny prezydent, premier i motocykliści
            co za kraj :P

            • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane