• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ciężarówki w Oliwie już tylko z wjazdówką

Maciej Korolczuk
10 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Aby nowe oznakowanie było bardziej skuteczne, drogowcy zainstalowali też rejestrator wykroczeń.
  • Nowe znaki, m.in. na wjeździe na ul. Opata Jacka Rybińskiego, już stoją.
  • Ciężarówki do Oliwy już nie wjadą. Chyba że ich waga nie przekroczy 8 ton.

Gdańscy drogowcy robią kolejny krok w celu wyeliminowania z zabytkowej części Oliwy ruchu dużych pojazdów ciężarowych. Właśnie ruszyła wymiana znaków ograniczających poruszanie się po dzielnicy ciężarówek z dotychczasowych 24 ton na 8 ton. O zmiany zabiegali mieszkańcy i Rada Dzielnicy. Powodem ich wprowadzenia jest rosnąca liczba inwestycji w dzielnicy, a wraz z nią poruszających się po niej ciężarówek.



Czy ciężarówki są problemem w dzielnicy, w której mieszkasz?

Z problemem nadmiernego ruchu samochodów ciężarowych mamy w Trójmieście do czynienia w kilku miejscach. Utrudnienia powodują przede wszystkim na obwodnicy (głównie zimą, gdy blokują ruch na wzniesieniach). Od lat roztargnieni kierowcy sprawiają też kłopot pod wiaduktem kolejowym na Hallera, gdzie zrywają sieć trakcyjną. Ciężarówki uprzykrzają też życie mieszkańcom Nowego Portu, Letnicy czy Oliwy.

W tej ostatniej pierwsze zmiany ograniczające ruch ciężarówek wprowadzono w 2013 roku. Wówczas o znaki zmuszające kierowców samochodów ciężarowych do omijania zabytkowej dzielnicy także walczyli mieszkańcy, wsparci głosami miejscowych radnych. Po analizie przeprowadzonej przez drogowców z działu inżynierii ruchu wypracowano kompromis - mieszkańcy chcieli ograniczenia do 16 t, ostatecznie na wjeździe do dzielnicy stanęły znaki dopuszczające ruch pojazdów do 24 t.

W 2016 r. pod wiaduktem na Hallera wprowadzono zakaz ruchu dla ciężarówek.


Po pięciu latach potrzebne są dalsze zmiany. Głównym powodem zaostrzenia zakazu jest rosnąca liczba prowadzonych inwestycji i ciężkiego sprzętu, jaki codziennie wjeżdża i wyjeżdża z Oliwy.

W środę drogowcy zaczęli wymianę dotychczasowych znaków z 24 t na 8 t.

- W ostatnim czasie rozpoczęło się w dzielnicy kilka budów, a to spowodowało nasilenie ruchu pojazdów ciężarowych. Inwestycje te obsługiwane są między innymi pojazdami o ciężarze dopuszczalnym nieprzekraczającym 24 ton, czyli takim, jaki dotychczas obowiązywał na wszystkich ulicach Oliwy. Stoimy na stanowisku, że po rozbudowie układu drogowego miasta (m.in. Trasa Słowackiego) Oliwa ze swoim parkiem, katedrą powinna być dzielnicą, w której ruch ciężki należy ograniczać do minimum - wyjaśnia Tomasz Wawrzonek, miejski inżynier ruchu.
Jak dodaje, urzędnicy zdają sobie sprawę, że incydentalnie może wystąpić konieczność wjazdu pojazdu o masie przekraczającej tę dopuszczalną, np. w trakcie transportu ładunków cięższych niż dopuszczona masa.

- W takich sytuacjach Gdański Zarząd Dróg i Zieleni będzie wydawał identyfikatory wjazdowe na podstawie wniosku określającego potrzebę wjazdu ze wskazaniem dokładnego terminu - dodaje Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ.
Strefa objęta zakazem wjazdu pojazdów ciężarowych będzie analogiczna z obecną i z najważniejszych ulic obejmuje: Opata Jacka Rybińskiego, Stary Rynek Oliwski, Spacerową (do ul. Karwieńskiej), Czyżewskiego, Opacką, Polanki (odc. od Obrońców Westerplatte do Stary Rynek Oliwski) wraz z przyległymi uliczkami. Strefa objęta zakazem wjazdu pojazdów ciężarowych będzie analogiczna z obecną i z najważniejszych ulic obejmuje: Opata Jacka Rybińskiego, Stary Rynek Oliwski, Spacerową (do ul. Karwieńskiej), Czyżewskiego, Opacką, Polanki (odc. od Obrońców Westerplatte do Stary Rynek Oliwski) wraz z przyległymi uliczkami.
Na czym w praktyce polegać będą wprowadzone zmiany? Wkrótce pojazdy ciężarowe o masie dopuszczalnej przekraczającej 8 ton będą musiały omijać tę dzielnicę (z wyłączeniem pojazdów posiadających identyfikatory).

- Zwracamy także uwagę, że na podstawie umów drogowych wkrótce w Oliwie wybudowane zostaną nowe ulice, w tym tzw. ul. Nowa Opacka, tzw. ul. Nowa Górskiego oraz tzw. ul. Nowa Sudecka. Przebudowana zostanie ul. Opacka, skrzyżowanie ul. Opackiej z ul. Czyżewskiego, ul. Czyżewskiego, a także al. Grunwaldzka w rejonie skrzyżowania z ul. Opacką. Inwestycje te znacznie przyczynią się do usprawnienia obsługi komunikacyjnej dzielnicy i poprawią bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego - przypomina Kiljan.
15:03 10 STYCZNIA 19

Od dziś nowa organizacja ruchu w Oliwie (9 opinii)

Zaczynamy popołudniowy Raport z dróg w Trójmieście.

Na drogach na razie względny spokój. Korkują się dojazdy do obwodnicy w Gdańsku, ciaśniej też na Małomiejskiej, Czarnym Dworze i w Oliwie na Opata Jacka Rybińskiego.

Przypominamy, że od dziś w Oliwie obowiązuje nowa organizacja ruchu, która dotyczy samochodów ciężarowych. Od dziś mogą wjeżdżać do dzielnicy tylko pojazdy, których waga nie przekracza 8 t. Więcej informacji w naszym artykule.
Zaczynamy popołudniowy Raport z dróg w Trójmieście.

Na drogach na razie względny spokój. Korkują się dojazdy do obwodnicy w Gdańsku, ciaśniej też na Małomiejskiej, Czarnym Dworze i w Oliwie na Opata Jacka Rybińskiego.

Przypominamy, że od dziś w Oliwie obowiązuje nowa organizacja ruchu, która dotyczy samochodów ciężarowych. Od dziś mogą wjeżdżać do dzielnicy tylko pojazdy, których waga nie przekracza 8 t. Więcej informacji w naszym artykule.
Zobacz więcej

Opinie (152) 5 zablokowanych

  • Co to za pułapka

    Co ma zrobić kierowca ciężarówki zjeżdżający z obwodnicy Spacerową gdy zobaczy na światłach zakaz wjazdu dla swojego pojazdu? Gdzie on niby na zawrócić? Przecież takie rozwiązanie spowoduje dodatkowe problemy.

    • 2 1

  • A co z tirami przyjeżdżającymi do O'etkera?? Potrafią parkować przez całą noc pod oknami ludzi bo nie chcą ich wpuścić na fitmowy parking.

    • 1 0

  • Kierowcy wyp...alać z miast!

    dość już trucia i zabijania.

    • 3 1

  • i co, mam dymac do zoo przez wrzeszcz? (3)

    • 5 13

    • Wyrób sobie w urzędzie Miasta Gdańska zezwolenie na wjazd. (2)

      Pewnie wiesz, że taka możliwość istnieje. Ale lubisz popisać sobie na forum.

      • 1 1

      • Bo zezwolenia (1)

        Tera musza byc na wszystko. Niepotrzebna papierologia.
        Jeśli już, to zezwolenie powinno się otrzymywać natychmiast - mailem lub smsem, po tym jak mailowo zaanonsujesz uzasadnioną konieczność wjazdu.
        Podejrzewam jednak, że w tym wypadku komunistycznie utrudnia się przedsiębiorcom na zasadzie: prosze się pofatygować do UM, złożyć podanie i oczekiwać na rozpatrzenie minimum miesiąc. A tu trzeba beton dowieźć na budowę

        • 0 2

        • co teraz w zimie budują w zoo, źe trzeba tam aż tyle betonu?!

          • 0 0

  • Super

    I bardzo dobrze. Słuszna decyzja! Jeszcze na Spacerowej i obwodnicy trzeba odpowiednie znaki postawić. W sumie to ograniczenie powinno być do 3,5 tony. Może za jakiś czas to zmienią. Oby

    • 1 2

  • TIRY (4)

    na tory

    • 9 3

    • (2)

      A pod każdą biedronka i lidlem bocznica kolejowa

      • 6 1

      • Lepiej supermarkety w budynkach dworców

        - można ominąć zakaz handlu w niedzielę! Warszawa, Wrocław, Kraków, a nawet Grudziądz mają Biedronki na dworcach

        • 1 0

      • I tirówki

        pod biedronkę

        • 3 0

    • A tirowki na peronu

      • 2 0

  • Taki zakaz powinien obowiązywać również we Wrzeszczu.

    • 6 3

  • (3)

    No słuszna inicjatywa. Zamiast jednej 24 tonowej przyjadą 3, 8 tonowe. Zamienił stryjek, siekierkę na kijek.

    • 13 6

    • Wbrew twoim przemyśleniom...... (2)

      Ciężarówka 24 tonowa powoduje większe drgania gruntu niż trzy 8 tonowe.
      Dla ciebie to to samo, ale dla starych budynków stojących blisko ulicy nie !!!

      • 10 2

      • (1)

        Ty oczywiście dokonałeś pomiarów drgania gruntu. Na pewno zrobiłeś to dokładnie i fachowo. Od transportu czy to ciężarówki czy autobusy/kolej ect. co dziennie zawala się kilkadziesiąt budynków, a kolejne pękają w szwach. Wiele spektakularnych zawaleń mostów zdarzyło się nie przez bardzo silny wiatr tylko przez odpowiedni rezonans i amplitudę fal

        • 0 6

        • brednie

          • 0 0

  • Wreszcie coś mądrego.

    Dziękujemy!

    • 4 4

  • Taki zakaz to chamstwo wobec mieszkańców innych dzielnic (1)

    bo niby którędy TIR'y będą teraz jeździć?

    • 7 5

    • wybory za 4 lata - zapomnisz i jeszcze na swoich kandydatów zagłosujesz,

      w ramach walki PO vs PIS

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane