• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co dalej z nową linią tramwajową przez Wrzeszcz?

Michał Stąporek
2 sierpnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę
Inżynierowie z PG zarekomendowali przebieg tramwaju przez ul. Do Studzienki. Miasto chce tego uniknąć, by nie wyburzać stojących tam budynków, dlatego popiera budowę trasy przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Pewne jest, że tramwaj nie pojedzie przez ul. Siedlicką, biegnącą przez teren Politechniki Gdańskiej. Inżynierowie z PG zarekomendowali przebieg tramwaju przez ul. Do Studzienki. Miasto chce tego uniknąć, by nie wyburzać stojących tam budynków, dlatego popiera budowę trasy przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Pewne jest, że tramwaj nie pojedzie przez ul. Siedlicką, biegnącą przez teren Politechniki Gdańskiej.

Opublikowano raport inżynierów Politechniki Gdańskiej, na temat przebiegu trasy tramwajowej z Południa Gdańska przez Morenę do Wrzeszcza. Sugerują oni, by trasa włączyła się w al. Grunwaldzką na skrzyżowaniu z ul. Do Studzienki zobacz na mapie Gdańska, a nie z ul. Bohaterów Getta Warszawskiego zobacz na mapie Gdańska. Miejscy urzędnicy dystansują się wobec ocen zawartych w tej analizie.



Czy tramwaj z Południa Gdańska do Wrzeszcza pomoże w odkorkowaniu miasta?

Na stronie Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska opublikowano tzw. koreferat, czyli krytyczną analizę projektu trasy tramwajowej Gdańsk Południe - Wrzeszcz, przygotowanego przez firmę Mosty Katowice. (O projekcie pisaliśmy obszernie po raz pierwszy jesienią, ale od tej pory sporo się w nim zmieniło). Autorem koreferatu jest zespół inżynierów ruchu pracujących pod kierownictwem dr. Kazimierza Jamroza. To on jest jednym z twórców założeń systemu kierowania ruchem Tristar.

W 50-stronicowym opracowaniu zawarto wiele uwag na temat projektu, ale kluczową jest rekomendacja poprowadzenia tramwaju we Wrzeszczu przez ul. Do Studzienki. Inżynierowie uważają, że w tym celu warto nawet wyburzyć stojące przy tej ulicy budynki.

Poznaj historię ul. Do Studzienki (materiał archiwalny)



Autorzy przekonują, że:

"Poprowadzenie tramwaju przez ulicę Bohaterów Getta Warszawskiego bez istotnych zmian geometrycznych i organizacji ruchu nie zwiększy przepustowości i nie polepszy warunków ruchu na analizowanym skrzyżowaniu.

Biorąc pod uwagę wyniki przeprowadzonych analiz stwierdzono, że istnieje możliwość zorganizowania ruchu na analizowanym skrzyżowaniu al. Grunwaldzkiej z ul. Miszewskiego i Do Studzienki po wprowadzeniu linii tramwajowej wzdłuż Trasy Nowa Politechniczna na to skrzyżowanie bez pogorszenia jego sprawności i warunków ruchu."

Oznacza to powrót do pierwotnego pomysłu poprowadzenia trasy tramwajowej przez Wrzeszcz.

Zespół dr. Kazimierza Jamroza sugeruje poprowadzenie tramwaju na wprost przez skrzyżowanie Grunwaldzkiej-Do Studzienki-Miszewskiego, a także dobudowanie trzeciej nitki torów wzdłuż al. Grunwaldzkiej, w kierunku ul. Jaśkowa Dolina. Zespół dr. Kazimierza Jamroza sugeruje poprowadzenie tramwaju na wprost przez skrzyżowanie Grunwaldzkiej-Do Studzienki-Miszewskiego, a także dobudowanie trzeciej nitki torów wzdłuż al. Grunwaldzkiej, w kierunku ul. Jaśkowa Dolina.
Zespół dr. Jamroza nie ukrywa, że takie rozwiązanie wymaga przebudowy całego układu komunikacyjnego wzdłuż al. Grunwaldzkiej, na odcinku od ul. Do Studzienki do centrum handlowego Manhattan. Jedną z propozycji jest dołożenie tu trzeciej nitki torów tramwajowych. W efekcie z Grunwaldzkiej zniknęłyby 42 miejsca parkingowe, a pieszym pozostałby chodnik o szerokości jedynie 1,75 m.

Urzędnicy spodziewali się, że koreferat będzie krytyczny wobec idei zachowania budynków przy ul. Do Studzienki i wprowadzenia tramwaju na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Dr Kazimierz Jamroz jest specjalistą od ruchu drogowego, autorem wielu prac na temat jego bezpieczeństwa, ale nie jest urbanistą. A to właśnie względy urbanistyczne sprawiły, że urzędnicy zaczęli stawiać na budowę tramwaju w miejscu, gdzie nie będzie to wymagało wyburzeń.

Dlatego nie powinna dziwić adnotacja, zamieszczona przy raporcie: "Jednocześnie informujemy, że stanowisko Zamawiającego (...) jest odmienne do ujętego w koreferacie stanowiska zespołu Politechniki Gdańskiej". (podkreślenie Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska)

Co teraz zrobi miasto?

Prawdopodobnie ostatecznie porzucono już pomysł budowy tramwaju przez teren Politechniki Gdańskiej. Choć obniżyłoby to koszta inwestycji i ułatwiło dotarcie na uczelnię studentom, władze PG pozostały w tej sprawie nieugięte.

Do dalszego etapu decyzji środowiskowej przekazane zostaną dwa warianty, różniące się tylko dolnym odcinkiem trasy, czyli jego przebiegiem przez Wrzeszcz. Analizowane będą warianty włączenia tramwaju do al. Grunwaldzkiej poprzez ul. Do Studzienki oraz przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

Z naszych informacji wynika, że urzędnicy będą forsować wariant budowy tramwaju przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Jeżeli z jakichś powodów się to nie uda, miasto bierze pod uwagę wycofanie się z inwestycji. Powód? Urzędnicy uważają, że tramwaj na skrzyżowaniu ul. Do Studzienki - al. Grunwaldzka całkowicie zatka nie tylko to miejsce, ale i całą aleję we Wrzeszczu.

Teoretycznie środki na rozwój transportu zbiorowego w miastach mają być dzielone w grudniu tego roku. Niewykluczone jednak, że wiele miast może mieć problem z przygotowaniem dokumentów do tego czasu. W związku z tym termin ten może być przesunięty na luty 2017 r.

Opinie (345) 10 zablokowanych

  • Pod ziemie. (1)

    Czy nie można by było wprowadzić tramwaju pod ziemię. W odpowiednich odległościach od skrzyżowań - aby dały rade wjechać i wyjechać.
    Drożej będzie ale nie trzeba będzie w takiej ilości burzyć i nie będzie przeszkadzało w drugim wariancie jako hałas.

    • 0 2

    • jak pod ziemię?

      skoro wrzeszcz to jedna wielka kurzawka i torfowisko...

      • 1 0

  • Tramwaj

    Niech zbudują Metro.

    • 3 0

  • Liberum Veto

    Jak z historii wiemy,ze dżięki błędnie pojetej wolności 'szlacheckiej""kraj nasz zniknął z mapy.Tu wprawdzie nie jest tak drastycznie,ale interes pojedyńczych dusz blokuje rozwój i bezpieczeństwo ogółu..Poza tym nasz naród słynie z tego,że jestem za ,ale nie na swoim podwórku,chyba że na tym sporo skorzystam

    • 4 2

  • (1)

    Pozytywnej decyzji środowiskowej nie powinno być dla części przez Bohaterów Getta Warszawskiego przynajmniej do puki nie zrobią badań wpływu ewentualnej inwestycji na stan fundamentów kamienic przy tej ulicy (badania gruntu i stanu kamienic).

    • 4 2

    • stan kamienic chciało zbadać DRMG

      ale mieszkańcy zabronili administratorom budynków przekazywania takich danych

      • 1 0

  • (1)

    Jamroż.... Znany z psychopatycznej nienawiści do kierowców. To jego pomysly korkują miasto. No ale jeśli współpracuje się z fundacja której sponsorami są producenci znaków drogowych i paliw to wszystko układa się w spójna całość.

    • 8 2

    • chyba ci się wydaje

      • 0 4

  • Obłęd

    I po co ten tramwaj? Jest tak samo potrzeby jak Kolej Metropolitalna. Grube miliony wyrzucone w błoto.

    • 8 2

  • PG zapycha dojeżdżajacymi cala czesc tego Wrzeszcza w tym Studzienki!! To niech wciska ten tramwaj do siebie, eksperci we własnej sprawie HAHA niech parkingi zrobią i 3 pasmowke a nie tramwaje dla stutendziaków. Przebrniecie tego odcinka o 15 zajmuje 20 min przez polibude i jej bajzel.

    • 2 1

  • a redaktor

    z uporem maniaka używa nazwy Morena, zamiast prawidłowej nazwy dzielnicy Piecki-Migowo...

    • 1 5

  • A dlaczego nie przez ul. Smoluchowskiego ? Jest to jedyny wariant który akceptują mieszkańcy . (3)

    Nie podoba się tylko urzędnikom. Może najwyższy czas zmienić urzędników ?

    • 10 1

    • może być i przez Smoluchowskiego.

      Tylko niech nie dzwonią przy AMG.

      • 0 3

    • bzdura

      tylko mieszkańcom BGW. mieszkańcy Jasienia i Ujeściska jasno powiedzieli co sądzą o takim pomyśle na spotkaniach informacyjnych

      • 0 1

    • mieszkam na Smoluchowskiego

      ja jestem mieszkańcem i nie akceptuję, a urzędnikom się nie podoba bo jest 2 razy droższy od dwóch poprzednich

      • 1 1

  • Politechnika

    Czy możemy w końcu zamknąć PG albo ją przenieść? Co oni sobie myślą? To im nie pasuje, tam to im nie pasuje, kiedyś można było przejechać przez kampus a teraz co? Niech się lepiej wezmą za lepsze kształcenie młodzieży a nie badania i opinie. Jakby ich opinia była potrzebna to by ktoś o nią poprosił....

    • 4 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane