• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co dalej z nową linią tramwajową przez Wrzeszcz?

Michał Stąporek
2 sierpnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Inżynierowie z PG zarekomendowali przebieg tramwaju przez ul. Do Studzienki. Miasto chce tego uniknąć, by nie wyburzać stojących tam budynków, dlatego popiera budowę trasy przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Pewne jest, że tramwaj nie pojedzie przez ul. Siedlicką, biegnącą przez teren Politechniki Gdańskiej. Inżynierowie z PG zarekomendowali przebieg tramwaju przez ul. Do Studzienki. Miasto chce tego uniknąć, by nie wyburzać stojących tam budynków, dlatego popiera budowę trasy przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Pewne jest, że tramwaj nie pojedzie przez ul. Siedlicką, biegnącą przez teren Politechniki Gdańskiej.

Opublikowano raport inżynierów Politechniki Gdańskiej, na temat przebiegu trasy tramwajowej z Południa Gdańska przez Morenę do Wrzeszcza. Sugerują oni, by trasa włączyła się w al. Grunwaldzką na skrzyżowaniu z ul. Do Studzienki zobacz na mapie Gdańska, a nie z ul. Bohaterów Getta Warszawskiego zobacz na mapie Gdańska. Miejscy urzędnicy dystansują się wobec ocen zawartych w tej analizie.



Czy tramwaj z Południa Gdańska do Wrzeszcza pomoże w odkorkowaniu miasta?

Na stronie Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska opublikowano tzw. koreferat, czyli krytyczną analizę projektu trasy tramwajowej Gdańsk Południe - Wrzeszcz, przygotowanego przez firmę Mosty Katowice. (O projekcie pisaliśmy obszernie po raz pierwszy jesienią, ale od tej pory sporo się w nim zmieniło). Autorem koreferatu jest zespół inżynierów ruchu pracujących pod kierownictwem dr. Kazimierza Jamroza. To on jest jednym z twórców założeń systemu kierowania ruchem Tristar.

W 50-stronicowym opracowaniu zawarto wiele uwag na temat projektu, ale kluczową jest rekomendacja poprowadzenia tramwaju we Wrzeszczu przez ul. Do Studzienki. Inżynierowie uważają, że w tym celu warto nawet wyburzyć stojące przy tej ulicy budynki.

Poznaj historię ul. Do Studzienki (materiał archiwalny)



Autorzy przekonują, że:

"Poprowadzenie tramwaju przez ulicę Bohaterów Getta Warszawskiego bez istotnych zmian geometrycznych i organizacji ruchu nie zwiększy przepustowości i nie polepszy warunków ruchu na analizowanym skrzyżowaniu.

Biorąc pod uwagę wyniki przeprowadzonych analiz stwierdzono, że istnieje możliwość zorganizowania ruchu na analizowanym skrzyżowaniu al. Grunwaldzkiej z ul. Miszewskiego i Do Studzienki po wprowadzeniu linii tramwajowej wzdłuż Trasy Nowa Politechniczna na to skrzyżowanie bez pogorszenia jego sprawności i warunków ruchu."

Oznacza to powrót do pierwotnego pomysłu poprowadzenia trasy tramwajowej przez Wrzeszcz.

Zespół dr. Kazimierza Jamroza sugeruje poprowadzenie tramwaju na wprost przez skrzyżowanie Grunwaldzkiej-Do Studzienki-Miszewskiego, a także dobudowanie trzeciej nitki torów wzdłuż al. Grunwaldzkiej, w kierunku ul. Jaśkowa Dolina. Zespół dr. Kazimierza Jamroza sugeruje poprowadzenie tramwaju na wprost przez skrzyżowanie Grunwaldzkiej-Do Studzienki-Miszewskiego, a także dobudowanie trzeciej nitki torów wzdłuż al. Grunwaldzkiej, w kierunku ul. Jaśkowa Dolina.
Zespół dr. Jamroza nie ukrywa, że takie rozwiązanie wymaga przebudowy całego układu komunikacyjnego wzdłuż al. Grunwaldzkiej, na odcinku od ul. Do Studzienki do centrum handlowego Manhattan. Jedną z propozycji jest dołożenie tu trzeciej nitki torów tramwajowych. W efekcie z Grunwaldzkiej zniknęłyby 42 miejsca parkingowe, a pieszym pozostałby chodnik o szerokości jedynie 1,75 m.

Urzędnicy spodziewali się, że koreferat będzie krytyczny wobec idei zachowania budynków przy ul. Do Studzienki i wprowadzenia tramwaju na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Dr Kazimierz Jamroz jest specjalistą od ruchu drogowego, autorem wielu prac na temat jego bezpieczeństwa, ale nie jest urbanistą. A to właśnie względy urbanistyczne sprawiły, że urzędnicy zaczęli stawiać na budowę tramwaju w miejscu, gdzie nie będzie to wymagało wyburzeń.

Dlatego nie powinna dziwić adnotacja, zamieszczona przy raporcie: "Jednocześnie informujemy, że stanowisko Zamawiającego (...) jest odmienne do ujętego w koreferacie stanowiska zespołu Politechniki Gdańskiej". (podkreślenie Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska)

Co teraz zrobi miasto?

Prawdopodobnie ostatecznie porzucono już pomysł budowy tramwaju przez teren Politechniki Gdańskiej. Choć obniżyłoby to koszta inwestycji i ułatwiło dotarcie na uczelnię studentom, władze PG pozostały w tej sprawie nieugięte.

Do dalszego etapu decyzji środowiskowej przekazane zostaną dwa warianty, różniące się tylko dolnym odcinkiem trasy, czyli jego przebiegiem przez Wrzeszcz. Analizowane będą warianty włączenia tramwaju do al. Grunwaldzkiej poprzez ul. Do Studzienki oraz przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

Z naszych informacji wynika, że urzędnicy będą forsować wariant budowy tramwaju przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Jeżeli z jakichś powodów się to nie uda, miasto bierze pod uwagę wycofanie się z inwestycji. Powód? Urzędnicy uważają, że tramwaj na skrzyżowaniu ul. Do Studzienki - al. Grunwaldzka całkowicie zatka nie tylko to miejsce, ale i całą aleję we Wrzeszczu.

Teoretycznie środki na rozwój transportu zbiorowego w miastach mają być dzielone w grudniu tego roku. Niewykluczone jednak, że wiele miast może mieć problem z przygotowaniem dokumentów do tego czasu. W związku z tym termin ten może być przesunięty na luty 2017 r.

Opinie (345) 10 zablokowanych

  • (4)

    Tam w ogole nie powinno byc tramwaju.
    Idiotyczny pomysl i nie rozumiem dlaczego urzednicy tak sie przy nim upieraja.

    • 25 7

    • Kasa Misiu, kasa.

      • 3 0

    • Tam, to znaczy gdzie? (1)

      • 3 4

      • Tzn w tej części miasta

        • 4 2

    • Żeby przygarnąć jeszcze więcej $$$ pod stołem, zniszczyć miasto i utrudnić życie mieszkańcom

      • 8 3

  • Urzędnicy mądrzejsi od specjalistów z Politechniki.

    W końcu oni kończyli Uniwerek i już w czasie studiów zapisali się do PO.

    • 11 8

  • Co znaczy że politechnika się nie zgadza ?!

    Wywłaszczyć ich. Odciąć dotacje. Zdechną z głodu.

    • 16 11

  • Po co burzyc

    Nie prosciej i trendy sie wysadzic?

    • 6 0

  • Powiek krótko i na temat!

    Wypierda..,,.z tym tramwajem

    • 18 10

  • Doktor... (1)

    Po skrócie dr nie stawia się kropek :)

    • 7 4

    • Ale po skrócie "doktora" już się stawia ;)

      • 7 1

  • Budyn i jego urzednicy to miejscowa klika. (1)

    Musza miec jakis interes ze na sile chca tego tramwaju. Wystarczy pare autobusow wiecej i sprawa zalatwiona. Cos tu smierdzi panowie urzednicy.

    • 25 16

    • Oj śmierdzi i to mocno.

      Elektryczny autobus załatwi sprawę. Nie trzeba wyburzać, poszerzać itd.

      • 7 3

  • obawiam się pomysłów Jamroza.

    jeśli dobrze czytam mapę to oni maja taki pomysł:
    Tramwaj przecina jedną z jezdni ulicy Do studzienki i wpada w skrzyżowanie Do studzienki, Fiszera i Matejki.
    Pomiędzy Oliwą a Żabianką (Pomorska i Subisława) jest bardzo podobna organizacja skrzyżowania. Jest to jedno z bardziej irytujących skrzyżowań, bardzo nieefektywne - wszyscy stoją, nikt nie jedzie. Ilość faz jest duża. Stawiam, że tu będzie podobnie.

    • 16 1

  • Problem nowej linii tramwajowej można rozwiązać inaczej.Mianowicie puscić linie jednotorowo w relacji do Grunwaldzkiej przez Bohaterów Getta,a powrót też jednotorowy przez ul Do Studzienki,dalej od ul Traugutta linia bylaby juz dwutorowa.W ten sposób na ulicy Bohaterów Getta natęzenie ruchu tramwajów byloby o polowe mniejsze,niz przy trasie dwutorowej.W takim wariancie tory moglyby być polozone w jezdni bez potrzeby wyburzeń.Chyba,ze tzw trasa Nowa Politechniczna ma byc replika Alei Żołnierzy Wyklętych,wtedy taki uklad torowy jest niemozliwy.

    • 9 12

  • Szukam chłopaka (3)

    • 3 13

    • (2)

      Szpiluś zdradzasz mnie z facetami? Co na to twoje germańskie kochanki?

      • 5 0

      • (1)

        To był żart sprawdzałem aktywność gieji na forum.

        • 1 2

        • Ja byc makumba z duza dzida

          Kocham cze szpilek

          • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane