• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co można kupić za długi gapowiczów?

szym
31 lipca 2023, godz. 15:15 
Opinie (144)
Łączne długi gapowiczów przekraczają 2 mln zł. Taka kwota starczyłaby na kilka miejskich inwestycji.
 Łączne długi gapowiczów przekraczają 2 mln zł. Taka kwota starczyłaby na kilka miejskich inwestycji.

2,4 mln zł - tyle wynosi łączne zadłużenie gapowiczów, którzy do tej pory nie opłacili mandatów w Gdańsku i Gdyni za jazdę komunikacją miejską bez ważnego biletu. Sprawdziliśmy, jakie inwestycje można by było zrealizować, gdyby takie pieniądze trafiły do miejskich kas.





Masz długi?

Dane dotyczące zadłużenia pochodzą z ostatniego raportu Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej. Eksperci wyliczają, że:

W Gdańsku:

2004 dłużników-gapowiczów trafiło do bazy BIG.
742 zł - wynosi średnie zadłużenie gapowicza.
48,5 tys. zł - wynosi maksymalne zadłużenie pojedynczego dłużnika.
1,4 mln zł - wynosi łączne zadłużenie wszystkich gapowiczów.

W Gdyni:

1365 dłużników-gapowiczów trafiło do bazy BIG.
677 zł - wynosi średnie zadłużenie gapowicza.
14,6 tys. zł - wynosi maksymalne zadłużenie pojedynczego dłużnika.
924,9 tys. zł - wynosi łączne zadłużenie wszystkich gapowiczów.



Ściągnięcie należności to proces nierzadko trudny i powolny. Bywa, że nie uda się wyegzekwować długu w ogóle. Gdyby jednak założyć, że taki przypływ gotówki nagle trafiłby do miejskich kas, można by było zrealizować szereg inwestycji.

Monitoring - 794 tys. zł



Zwiększanie liczby kamer monitoringu w miastach poprawia bezpieczeństwo i odstrasza drobnych przestępców.

W styczniu tego roku w Gdańsku zainstalowano 25 kamer monitoringu, które zamontowane zostały w tunelu Błędnik w Śródmieściu, we Wrzeszczu Dolnym czy na Aniołkach. Po montażu nowych kamer miasto obserwuje 475 urządzeń. Koszt montażu monitoringu szacowany jest natomiast na 794 788 zł brutto.



Modernizacja tramwaju N8C - 2-2,5 mln zł



  • nowe napędy z nowymi silnikami i instalacją;
  • nowe elektryczne, a nie pneumatyczne piasecznice, które umożliwią łatwiejsze poruszanie w trudnych warunkach;
  • nowa izolacja;
  • nowe oświetlenie ledowe, oszczędne i jasne;
  • defibrylator, apteczka oraz 4 ładowarki USB;
  • zregenerowane stopnie i łożyska drzwi;
  • wymiana 14 km kabli w każdym tramwaju;
  • nowy pulpit motorniczego, bardziej czytelny i ergonomiczny.


Tak wyglądała przebudowa tramwajów z Niemiec. Materiał z 2018 r.



Taka modernizacja popularnych w Gdańsku "dortmundów", z uwzględnieniem wszystkich elementów, wynosiła kilka lat temu średnio 2-2,5 mln zł.

Miejska toaleta - ok. 1 mln zł



W latach 2018-2020 na plaży w Gdańsku powstało sześć bliźniaczych, nowoczesnych toalet. Obiekty powstały między Jelitkowem a Brzeźnem. Łączny koszt realizacji wszystkich obiektów wyniósł 5,9 mln zł. Prawie 1 mln zł na toaletę.

Miejskie toalety? Tych nigdy zbyt wiele. Zwłaszcza w miejscach atrakcyjnych turystycznie. Miejskie toalety? Tych nigdy zbyt wiele. Zwłaszcza w miejscach atrakcyjnych turystycznie.
Nawet przy uwzględnieniu inflacji za długi gapowiczów można wybudować w Gdańsku co najmniej jeden taki obiekt.



Nowoczesne ławki z USB i Wi-Fi - ok. 100 tys. zł



Ławki z portami USB, Wi-Fi i oświetleniem LED pojawiły się jakiś czas temu w Chwarznie, Wiczlinie i Witominie w Gdyni dzięki środkom z Budżetu Obywatelskiego. Osiem ławek kosztowało nieco ponad 100 tys. zł.

Wiaty solarne - ok. 87 tys. zł



Gdynia sukcesywnie stawia na wiaty solarne. Konstrukcje nie tylko chronią pasażerów przed warunkami atmosferycznymi, ale też panele fotowoltaiczne umieszczone na dachu gromadzą energię słoneczną w akumulatorach, która po zapadnięciu zmroku służy do oświetlenia. Za trzy wiaty - dwie z oświetleniem i jedną zwykłą - zapłacono w 2020 r. 87 tys. zł brutto.

Tak wyglądają solarne wiaty w Gdyni. Materiał z 2019 r.





Mobilny komisariat policji - ok. 500 tys. zł



Miałby patrolować Śródmieście, pas nadmorski i okolice klubów w centrum Gdańska. Radny Mateusz Skarbek jeszcze w styczniu apelował, że chciałby pozyskać od miasta pieniądze na mobilny komisariat policji, wyposażony w dron i kamery termowizyjne. Szacunkowy koszt takiego pojazdu to co najmniej 500 tys. zł.

Tak wyglądał mobilny komisariat policji w Warszawie. Tak wyglądał mobilny komisariat policji w Warszawie.
szym

Opinie (144) ponad 10 zablokowanych

  • Opinia wyróżniona

    To jest tzw. opłata dodatkowa i tym samym różni się zasadniczo od np. grzywny. (5)

    Takie zobowiązanie przedawnia się już po 12 miesiącach. Po tym czasie można wam zabrać te pieniądze tylko poprzez wyzyskanie waszej niewiedzy. Tak więc większość tych długów to długi nieściągalne.

    • 39 7

    • Farmazony sprzedajesz. Są sciagalne i to po wielu latach.

      • 2 2

    • Ogólnie mówiąc (3)

      Po pierwsze - jak można dać się złapać kontroli? Przecież od razu widać, że wsiada kontroler, wystarczy wysiąść lub przejść na drugi koniec pojazdu.
      Po drugie - wystarczy hasło "nie wyrażam zgody na przetwarzanie moich danych osobowych". Wówczas kontroler nie może nic. Kiedyś wzywali policję, teraz grzecznie odstępują od czynności, gdyż wiedzą, że policja im właśnie tak nakaże postąpić.
      Po trzecie, ostatecznie - regulamin przejazdu, w którym zawarta jest opłata dodatkowa, akceptujesz w momencie zakupu biletu, a nie wejścia do pojazdu (prawo przewozowe). Skoro nie kupiłeś biletu, to opłata dodatkowa guzik Cie interesuje, skoro jej nie zaakceptowałeś w regulaminie.
      Po tym ile wystawionych jest mandatów widać, że społeczeństwo jest niedouczone i grzecznie mandat przyjmuje - a nie musi.

      • 2 3

      • Oczywiście nie namawiam i nie popieram do jazdy bez biletu, bo to nielegalne. (1)

        Oczywiście nie namawiam i nie popieram do jazdy bez biletu, bo to nielegalne. I nie jestem prawnikiem, a panem.

        • 0 1

        • i to co napisałem to stos bzdur, przepraszam.

          • 0 0

      • Świetnie

        Super wiedza, kawał mięcha.

        A nie można po prostu kupić biletu? Zawsze trzeba kombinować? Oszukać system? Skoro kogoś nie stać, aby wydać parę złotych na bilet lub 200 na miesięczny to znaczy że robi coś nie tak że swoim życiem. Nieroby, zero ambicji, tylko rozczeniowośc dej dej dej. A Tfu!

        • 1 1

  • Odpowiedź jest prosta, nic nowego by nie kupili i nic by się nie zmieniło

    gdyby było więcej kasy to co najwyżej powstało by więcej etatów i rozdano by więcej na premie dla zarządu

    • 8 0

  • Zróbcie wreszcie normalne stawki za przejazdy komunikacją (5)

    To nikt nie będzie kombinował. Jak wy sobie wyobrażacie, że za podjazd 1 czy 2 przystanków zapłacę tyle ile ktoś kto jedzie z Cisowej na Karwiny? Chyba was pogięło. I nie pisać mi, że 1 czy 2 przystanki mam iść pieszo bo to bezczelność. Nie każdy może, nie wszędzie, nie zawsze.

    Gdzie są bilety np. 30 min. w cenie biletu ulgowego? Takie proste, to jest kwestia jednej szybkiej decyzji. Ale wy celowo podkręcacie ciśnienie ludziom i zmuszacie do płacenia absurdalnie wysokiego haraczu za wejście do pojazdu, żeby generować gapowiczów bo to się wam bardziej opłaca i taka jest czysta, brudna prawda. Wyrachowana, perfidna strategia.

    Złodziejstwo bez granic. A jednocześnie 3/4 pasażerów wozi tyłki za darmo bo tak i**otycznie ktoś zarządził. Nawet dzieci lat 24 jadą bez biletu na tej podstawie. To jest chore. Wszyscy powinni płacić, każdy ma pieniądze, zwłaszcza młodsi je mają bo dostają wysoki socjal od państwa. Wtedy ceny biletów byłby spokojnie o połowę niższe.

    Albo, skoro już i tak 3/4 nie płaci, to zróbcie darmową komunikację dla wszystkich. Wszak gracie w zielone podobno? Ale nie, wy tego nie zrobicie, za dużo POciotków straciłoby ciepłe POsadki w spółeczkach miejskich związanych z komunikacją miejską. Jesteście jak gangrena na tej biednej, umęczonej, tkance miejskiej. Krwiopijcy bez sumienia i zasad.

    • 10 1

    • (1)

      Oni nie są zainteresowani bezpłatną komunikacją bo rodzina urzędnicza chce nie tylko łoić kaskę z komunikacji ale także ze strefy płatnego parkowania. Jakby dali darmowe przejazdy to faktycznie przynajmniej 30% ludzi mogłoby zostawić samochód w domu, a to oznaczałoby spadki wpływów z SPP.

      A Trójmiasto to chyba ewenement w Polsce bo gdzie nie pojadę to wszędzie są bilety 20 albo 30 min. za odpowiednio mniejsze pieniądze. Faktycznie chore w ch. żeby za parę min. jazdy płacić tyle ile za godzinę jazdy. Jakby bilet kosztował 2zł to pal sześć, ale przy kwocie 6zł to już nie jest śmieszne ani normalne. Jak 2 osoby pojadą w 2 strony np. na zakupy to wybulą aż 24zł za to. Masakra. Moim zdaniem bilety powinny być rozliczane za konkretną ilość przejechanych przystanków, np. złotówkę za przystanek. Przy czym powyżej 5 przystanków licznik stop i już więcej nie zapłacimy niż te 5zł. Albo tak jak piszesz - na ulgowym bilecie dozwolona jazda do 30 min. czy tam nawet 20 min. i sprawa załatwiona.

      • 2 0

      • Dokładnie tak.

        • 0 0

    • (2)

      Ty faktycznie masz chyba rację że im się opłaca generować gapowiczów. Jak dupną kogoś to im beknie 300zł czyli tyle ile kosztuje normalnie 50 biletów. To by tłumaczyło czemu nie chcą zrobić krótkich biletów czasowych. Ale chamstwo!!!

      • 1 0

      • (1)

        No to sprawdźmy tą matematykę. Jak ktoś kupi 50 biletów, to miasto ma z tego 50 x 4.80 = 240 zł. A jak dostanie 300 zł kary, to miasto zarobi... pomyślmy... 1x wielkie g*wno, bo i tak nic nie zapłaci. Faktycznie, czysty zysk.

        • 0 1

        • Chłopie, logika ci padła. Ile czasu zajmie zanim ktoś właduje te 240zł w biletach? A realnie jeszcze więcej bo w wozie nie kupisz za 4.80zł tylko te po 6zł. To może trwać miesiącami. A za jeden przejazd bez biletu można go stuknąć 300zł od razu. Zwłaszcza, że czają się na takich co podjeżdżają kawałek, wiedzą gdzie. Teraz pomnóżmy to razy wszystkie linie w mieście razy 30 dni. Mogę sobie wyobrazić jaka kasa leci z tych "kar" bo inaczej nie lataliby jak z pieprzem. To jest świadomie i z premedytacją ustawiona maszynka do kasy.

          • 0 0

  • A co można kupić...

    za pieniądze wydane na Fale?

    • 13 1

  • mozna doplacic do ecsu albo rydwan kupic

    • 7 0

  • A będzie jeszcze więcej. Ta absurdalna fala, ciągłe awarie, spóźniające się autobusy, podwyżki cen biletów... Powodzenia. Ja już na szczęście dawno zrezygnowałem z tej koszmarnej i nieudolnej komunikacji miejskiej.

    • 5 0

  • Lawki drogie dosc

    100tys za ławkę? Z gniazdkiem...

    • 6 0

  • (2)

    Można te pieniądze wydać na kompetentnych ludzi od zarządzania komunikacją miejską w Gdańsku. Mamy drugi po Warszawie najdroższy w utrzymaniu zbiorkom w Polsce, a z beznadziejnymi połączeniami, nieskoordynowanymi przesiadkami i jednymi z najwolniejszych tramwajów w kraju o jakości warszawskiego zbiorkomu możemy jedynie pomarzyć.

    • 52 5

    • Zarząd zkm sam sie wyżywi (1)

      • 5 1

      • Przykład Malborka, Bolesławca i chyba jeszcze Ostrołęki pokazuje

        Że bilety nie są potrzebne do sprawnej komunikacji. W Gdyni płacisz coraz więcej za coraz mniej kursów i coraz większy ścisk w pojeździe. To na co te pieniądze idą? Jakoś meleks jest bezpłatny (nie korzystam).

        • 4 1

  • A co można kupić za 171 mln wywalone na dzierżawę 10 autobusów na 10 lat? (4)

    Otóż można za to kupić prawie 60 nowiutkich autobusów.

    • 10 1

    • (2)

      Za 150 baniek wywalone na Falę byłoby kolejnych 50 autobusów wodorowych. A za 100 baniek na Mevo jeszcze 30 następnych. Czyli mówimy o zmarnowaniu pieniędzy publicznych za które możnaby kupić łącznie aż 140 super nowoczesnych autobusów wodorowych!

      • 8 0

      • (1)

        Po co wy o tym wodorze, normalny wóz na ON i tyle.

        • 2 1

        • Cena wodoru jest niższa niż ON. Dodajmy do tego, że cena autobusu wodorowego jest tylko nieznacznie wyższa od wozu na ON. No i realna ekologia - zero zanieczyszczeń. Orlen stawia stacje wodorowe do tankowania wszystkim chętnym miastom i będzie je zaopatrywał w wodór. Jest już cała lista chętnych, pierwsze instalacje gotowe. Gdańska oczywiście nie ma na tej liście.

          • 3 0

    • Dokładnie. To jest miś jak ta lala.

      • 0 0

  • Jakie długi i jaka egzekucja? Po to żeby generować jeszcze więcej kosztów i jeszcze bardziej obciążać budżet? Płacisz od razu, na miejscu, albo pręgierz. Przywrócić instytucje publicznej chłosty, to od razu zrobi się mniej takich, co to uważają, że jazda na gapę bardziej im się "opłaca".

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane