• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co z obiecanym przystankiem SKM Gdynia Śródmieście?

Patryk Szczerba
1 czerwca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Nowy przystanek w śródmieściu był planowany pod kątem nowej biurowej zabudowy w centrum Gdyni, która prędzej czy później dojdzie do skutku. Nowy przystanek w śródmieściu był planowany pod kątem nowej biurowej zabudowy w centrum Gdyni, która prędzej czy później dojdzie do skutku.

Sześć lat temu władze Gdyni uznały, że w centrum miasta zobacz na mapie Gdyni powinien powstać dodatkowy przystanek SKM - Śródmieście. Dziś po zapowiedziach pozostało wspomnienie. Według urzędników miejskich winę za to ponoszą kolejarze. Kolejarze robią wielkie oczy ze zdziwienia.



Czy przystanek SKM Śródmieście jest w Gdyni potrzebny?

Dystans pomiędzy stacjami Gdynia Główna i Wzgórze św. Maksymiliana wynosi ok. 1,5 km. W mniej zaludnionej okolicy taka odległość między przystankami jest zrozumiała, ale w ścisłym centrum miasta stacje kolejki miejskiej czy metra lokuje się zwykle gęściej. Dlatego pomysł budowy dodatkowej stacji kolejki ma sens i gdy pojawił się kilka lat temu - podczas dyskusji o przyszłości części dzielnic Śródmieście i Wzgórze św. Maksymiliana - został zaakceptowany (warunkowo - o czym poniżej).

Okolica się rozwinie, więc przystanek się przyda

- [W przyszłości - dop. red.] będzie to obszar silnie zurbanizowany, wiele osób będzie tam miało sprawy do załatwienia, więc nowy przystanek SKM Gdynia Śródmieście ułatwi wszystkim życie - podkreślał sześć lat temu Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni, podczas sesji Rady Miasta Gdyni.
Radni mu przyklasnęli i w 2013 r., przy uchwalaniu planu zagospodarowania Działek Leśnych, utworzono tzw. rezerwę terenową dla nowej stacji w rejonie ulic Podolskiej i Śląskiej. Pojawiły się wstępne założenia tego, jak będzie wyglądało otoczenie - wśród nich bezkolizyjne przejścia i całoroczne obiekty handlowo-usługowe.

Urzędnicy przyznawali wówczas, że zabudowa nieodległego skweru Hossy pomiędzy Obrońców Wybrzeża i Armii Krajowej zobacz na mapie Gdyni, a także terenu Invest Komfortu przy CH Batory zobacz na mapie Gdyni, gdzie działa płatny parking, wymusi inwestycje komunikacyjne w okolicy. Nie pozostawiali jednak złudzeń, że to melodia przyszłości, a wiele będzie zależało od rozmów i współdziałania z SKM Trójmiasto, bo sam przystanek był zawsze określana jako "opcjonalna".

"Za" i "przeciw" przystankowi

Inwestycja ma jednak tylu przeciwników, co zwolenników.

Ci pierwsi przekonują, że przystanek nie jest potrzebna, bo odcinek pomiędzy przystankami Wzgórze i Gdynia Główna jest zbyt krótki i pociąg nawet nie zdąży się na nim rozpędzić. Poza tym swoją rolę dobrze spełniają autobusy, a do tego niebawem pociągi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej będą zatrzymywały się przy budowanej w okolicy stacji przy stadionie piłkarskim, więc szkoda pieniędzy na dodatkową stację.

Zwolennicy budowy odpowiadają, że dobrych rozwiązań komunikacyjnych w postaci nowej kolejowej infrastruktury dla pasażerów nigdy za wiele. Zwłaszcza że zabudowa śródmieścia będzie w najbliższych latach postępowała, więc warto pomyśleć zawczasu o alternatywie dla samochodów, autobusów i trolejbusów jeżdżących przez centrum. Jak przekonują, odległość nie była problemem dla budowniczych stacji Śródmieście w Gdańsku.

Miasto: kolej nie jest zainteresowana

Cztery lata po decyzji radnych o utworzeniu rezerwy terenowej sprawę postanowili przypomnieć radni gdyńskiej opozycji. W odpowiedzi na skierowane do władz miasta interpelacje w tej sprawie napisano, że sprawa nie posunęła się ani o krok.

"Dla zapewnienia właściwych powiązań funkcjonalno-przestrzennych w śródmieściu Gdyni lokalizacja stacji jest w pełni uzasadniona i leży w interesie miasta. Brak dalszych działań zmierzających do realizacji stacji wynika z braku zainteresowania ze strony kolei" - wyjaśnia w oficjalnej odpowiedzi na interpelację Pawła Stolarczyka Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.
SKM: nie było rozmów

O zajęcie stanowiska w tej sprawie postanowiliśmy więc poprosić przedstawicieli Szybkiej Kolei Miejskiej, na której terenie miałby powstać przystanek. Spółka niedawno dzięki wsparciu unijnemu rozpoczęła modernizację starszych gdyńskich przystanków, obejmującą także remont dworca podmiejskiego.

Budowa nowej stacji mogłaby wpisać się w poprawę komfortu podróżowania, ale tak się nie stało.

Lokalizacja przystanku w śródmieściu Gdyni może budzić kontrowersje ze względu na bliskość pozostałych przystanków. Lokalizacja przystanku w śródmieściu Gdyni może budzić kontrowersje ze względu na bliskość pozostałych przystanków.
Nasze pytanie wywołało zdziwienie, a jedyne, co usłyszeliśmy, to że żadne poważne rozmowy z miastem w sprawie budowy stacji Śródmieście nie były prowadzone.

Kolejarze z PLK: z nami też nie rozmawiano

O inwestycji niewiele wiadomo także pracownikom Polskich Linii Kolejowych nadzorującym większość szlaków torowych w Polsce. Tu powód jest jednak prosty: przystanek od początku miał powstać na torach 501 i 502 administrowanych przez SKM.

Zastępca dyrektora Zakładów Linii Kolejowych PLK Leszek Lewiński przy okazji pozbawia złudzeń tych, którzy liczyli na powstanie trzeciego w Gdyni przystanku dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w okolicach Centrum Riviera. Jego zdaniem także ten przystanek nie powstanie w najbliższym czasie.

Miejsca

Opinie (171) 6 zablokowanych

  • Na kogo głosować za rok? Podpowiedzcie. (3)

    1. PiSoszołomstwo z Horałą 2. Kodziarze z Szumeldą i Nowoczesną 3. SLD/ Inicjatywa Polska z jakimś ubekiem 4. Lewaki z Razem 5. Koalicja PO-Samorządność z doświadczonym prezydentem Szczurkiem? 6.Kukiz to chyba nie ma nikogo w Gdyni. Ktoś jeszcze?

    • 10 2

    • jest jeszcze "wszedzie

      • 0 0

    • doświadczony....

      i co ? największa inwestycja w mieście to wymiana przestarzałych parkomatów !!!! fiu uuu fiuuuu wizjoner

      • 3 0

    • Każdy jest lepszy od tego PAJACA i DARMOZJADA szczurka. Propagandowy post w stylu: "kto jest Twoim największym idolem o dlaczego stalin". Tak jak napisałem: KAŻDY oprócz tej mendy i jego przydupasów

      • 4 2

  • To musi być jeden z głupszych pomysłow w histori Gdyni ..... (3)

    Ze co ? Skm Gdynia Srodmiescie ? Po co ?

    • 27 3

    • I dlatego pewnie go zbudują!

      • 5 0

    • Nieważne po co, ważne dlaczego... (1)

      ... dlatego że nie możemy być gorsi od Gdańska.
      Z tym że, o ile w Gdańsku się buduje, to u nas robi się wizualizację.

      • 3 1

      • no widzisza także twoje wizualizacjie

        pomogły bo Gdynia ma wszystkie odremontowane i zmodernizowane przystanki SKM :))
        Głupich nie sieją a jednak Gdy..nianie się rodzą tacy jak ty.

        • 0 3

  • Jeżeli odległość między wzgórzem a Gdynią Główną to 1,5 km to idealna odległość na przestanek między tymistacjami to 750 m (5)

    Taki dystans dorosły człowiek pokonuje w 10 min spacerem. Nie widzę sensu ani logiki w budowaniu tam stacji. Można za to lepiej skomunikować szlak dla pieszych by łatwiej można było pokonać tą odległość tz. naprawić chodniki, dostosować przejścia dla pieszych, ustawić ławki i śmietniki, zamontować oświetlenie.

    • 26 1

    • (4)

      Czyli rozumiem, że postulujesz likwidacje tak z połowy stacji SKM na trasie Gdańsk - Gdynia, tak? Odległości pomiędzy istniejącymi już przystankami:
      Gdańsk Śródmieście-Gdańsk Główny - 800 m
      Główny-Stocznia - 700 m
      Stocznia-Politechnika - 1200 m
      Politechnika-Wrzeszcz - 1400 m
      Wrzeszcz-Zaspa - 1000 m
      Zaspa-Przymorze - 1200 m
      Przymorze-Oliwa - 800 m
      Oliwa-Żabianka - 1000 m
      Żabianka-Wyścigi - 1000 m
      Wyścigi-Sopot - 800 m
      Sopot-K. Potok - 2000 m
      K. Potok-Orłowo - 2300 m
      Orłowo-Redłowo - 1800 m
      Redłowo-Wzgórze - 1700 m
      Wzgórze-Główna - 1500 m
      Główna-Stocznia - 800 m

      No to proponuję polikwidować takie stacje jak Gdańsk Stocznia, Przymorze albo Oliwa (wybierz sobie), Sopot Wyścigi i Gdynię Stocznię, a co tam.

      • 0 3

      • Nie uprawiaj demegogii

        • 2 0

      • Nie źle rozumiesz. Parzysz tylko na cyferki. Ale jak już nawet patrzysz na cyferki to i tak średnia między przestankami to 1250

        Przystanek pomiędzy tymi dwiema stacjami jest zbędny. Kolej miejską nie powinno cechować bezpośredni dojazd pod osiedla mieszkalne tylko dojazd w miejsca dobrze skomunikowane. Zobacz że każdy z tych przystanków które wymieniłeś ma w bliskim sąsiedztwie(ok 100m) przystanek autobusowy czy tramwajowy. Czym miała by zaskoczyć Gdynia Śródmieście? Wysiadasz między Śląską gdzienie ma ruchu autobusowego, a środkowym odcinkiem Władysława IV gdzie najbliższy przystanek autobusowy jest przy Batorym. Żeby tam dojść google maps mówi że masz do pokonania 500 m. Więc naprawdę nie widzę sensu i logiki, bo budowanie stacji tylko po to by w najlepszym wypadku zaoszczędzić ludziom 250 m marszu.

        • 5 0

      • (1)

        Akurat Gdańsk Śródmieście to na razie chybiony pomysł on będzie miał potencjał dopiero wtedy jak wybudują Forum Radunie. Aby go ratować niemal wszystkie SKM wysłano właśnie tam przez to ludzie stracili atrakcyjny węzeł przesiadkowy tylko po to aby pchać się na jeden peron. Gdańsk Stocznia też traci potencjał tym samym budowanie przystanków trzeba robić z głową - przystanek Gdańsk Św Wojciech już dawno zlikwidowany. Jak chcesz to buduj przystanki nawet co 250 m tylko pytanie brzmi czy chcemy zrównać odległość przystanków autobusowych tramwajowych trolejbusowych i kolejowych? Podróżowanie przestanie być atrakcyjne wydłużając tylko czas jazdy.

        • 1 0

        • Nie możemy budować stacji dla przystanków i na odwrót bez rozpatrzenia użyteczności obecnej infrastruktury

          • 0 0

  • Naprawdę potrzebne są przystanki na Połnoc

    W dalszej kolejności: Chwarzno-Wiczlino-Dąbrowa-Witomino. Ten moim zdaniem bez sensu.

    • 24 0

  • dobra wiadomo że nie powstanie (1)

    co jednak z budynkiem dworca podmiejskiego Gdynia Główna miał być remontowany?

    • 9 0

    • No przejście do niego nad 10 Lutego

      • 0 0

  • kiedyś w urzędach grali w pasjans.

    Dziś grają w simcity.

    • 11 0

  • Gdynia (2)

    Jak zwykle plany, obietnice, wizualizacje i nic więcej. To wszystko na co stać to cofające się miasto. Aż wstyd mi tu mieszkac

    • 12 1

    • Ale to tylko tobie (1)

      Gdynianin ? Nie rozsmieszaj mnie :D wejherus, Tczewiak przy lepszych wiatrach ;)

      • 0 3

      • W sumie lepiej być Wejherusem czy Tczewiakiem niż gdyńskim Pekińczykiem czy Meksykiem

        • 3 0

  • Kiedy wyświetlacze na Obłużu Centrum i Witominie centrum???? Tam są największe spóźnienia autobusów! Ciągle tylko jakieś plany z kosmosu nikomu niepotrzebne :-\

    • 10 1

  • róbmy przystanki co 500 metrów (1)

    To chybiony pomysł. Czy SKM to tramwaj miejski? Pasażerom zależy na szybkim dotarciu na miejsce. Jeśli chcą mieć gęsto usytuowane przystanki wybierają autobus lub tramwaj.

    • 14 1

    • Odstępy między przystankami powinny być krótsze niż długość składu,

      Umożliwi to zaoszczędzenie pieniędzy na energię elektryczną - wystarczyłoby "zaparkować" kolejki między peronami, a pasażerowie przechodziliby pieszo między jednym końcem składu a drugim.

      • 8 0

  • "silnie zurbanizowany"

    Idźcie do d....... Przestańcie betonować Gdynię !!!

    • 9 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane