• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Coraz więcej latamy z Rębiechowa. 3,7 mln pasażerów w 2015 r.

Michał Stąporek
21 stycznia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Przez port lotniczy w Rębiechowie przewinęło się w 2015 roku 3,7 mln pasażerów. Przez port lotniczy w Rębiechowie przewinęło się w 2015 roku 3,7 mln pasażerów.

Do Londynu, Warszawy i Oslo najchętniej latali pasażerowie z Gdańska w ubiegłym roku. Robili to tak często, że w sumie w ciągu roku przez lotnisko przewinęło się ich 3,7 mln.



3,4 może 3,5 mln - na tyle liczbę pasażerów na lotnisku w 2015 r. szacowano przed dwunastoma miesiącami. Punktem wyjścia był wynik z 2014 (nieco ponad 3 mln pasażerów) i obserwowana tendencja pokazująca stały wzrost przekraczający nieco 10 proc.

Okazało się, że te prognozy były zbyt zachowawcze.

- Po kilku miesiącach ciągłego wzrostu musieliśmy zweryfikować nasze prognozy. W ciągu całego 2015 roku gdańskie lotnisko obsłużyło 3 mln 706 tys. 108 pasażerów, co oznacza wzrost na poziomie 12,7 proc. - cieszy się Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy.

Rekordowe miesiące letnie

W dotychczasowej historii gdańskiego lotniska nie udawało się nigdy przekroczyć granicy 400 tysięcy pasażerów w skali miesiąca. W 2015 roku poziom ten został przekroczony aż dwukrotnie: w lipcu i sierpniu. Lipiec wyznaczył nowy miesięczny rekord, który wynosi odtąd 428 tys. pasażerów.

Dokąd najchętniej lataliśmy? Wśród najbardziej popularnych kierunków są Londyn, Warszawa (Okęcie i Modlin), Oslo, Monachium, Sztokholm, Frankfurt, Kopenhaga, Dortmund, Bergen, Molmoe.

Widać więc, że to nie kierunki turystyczne cieszą się największą popularnością, lecz duże ośrodki polskiej emigracji (Londyn, Oslo), miasta do których podróżują biznesmeni (Warszawa) oraz porty przesiadkowe (Monachium, Frankfurt, Kopenhaga), skąd można polecieć dalej w świat.

Każdy pasażer to zysk dla lotniska

Dlaczego wzrost liczby pasażerów jest tak ważny? Bo gros opłat, które stanowią przychody lotnisk, jest związanych właśnie z liczbą pasażerów.

Teoretycznie port lotniczy w Rębiechowie pobiera od linii lotniczych 48 zł za każdego pasażera, który odlatuje z Gdańska. Nie pobiera tej opłaty od dzieci do 2 roku życia i od pasażerów tranzytowych, czyli takich, którzy przylecieli do Gdańska z innego lotniska i od razu odlatują dalej. Od latających po Polsce pobiera 25 zł.

Linie dostają jednak rabaty, które sięgają nawet 50 proc.

Warto jednak pamiętać, że lotnisko zarabia jedynie na pasażerach wylatujących z Gdańska, a więc mniej więcej na połowie z przewijających się przez terminal.

Lotnisko zarabia także na usługach świadczonych właścicielom samolotów. Są opłaty za lądowanie, parkowanie, a nawet pilnowanie samolotu. Kosztuje także posprzątanie po samolocie na płycie postojowej.

Jeśli linia lotnicza chce, by jej pasażerowie weszli do samolotu przez rękaw, a nie po płycie lotniska, to też musi za to dodatkowo zapłacić.

Co pasażer ma z zysków lotniska?

Czy z punktu widzenia pasażera wzrost przychodów lotniska ma znaczenie?

"Skoro tyle zarabiacie, to zmniejszcie czynsz barom na lotnisku, żeby nie sprzedawały wody po 10 zł" - mógłby powiedzieć użytkownik gdańskiego lotniska.

Na to liczyć nie można, bo każda firma, w tym także lotnisko, stale myśli o podniesieniu zysku. Dobrze jednak, gdy zysk inwestuje w podniesienie jakości swoich usług. A tak właśnie dzieje się w Rębiechowie.

Większy terminal i bezpieczniejsze lądowanie

W 2015 roku wyremontowano drogę startową. W trakcie wartej ok. 70 mln zł przebudowy, lotnisko było zamknięte dla samolotów zaledwie przez jeden weekend. Dzięki inwestycji, od początku zimy piloci korzystają z dobrodziejstw ułatwiającego lądowanie w trudnych warunkach systemu ILS drugiej kategorii. W dużym skrócie, pozwala on ograniczyć wpływ pogody na funkcjonowanie lotniska.

ILS kategorii drugiej pozwala pilotowi na lądowanie przy gorszych warunkach pogodowych i widoczności na lotnisku.
ILS kategorii drugiej pozwala pilotowi na lądowanie przy gorszych warunkach pogodowych i widoczności na lotnisku.
Drugą z dużych inwestycji ubiegłego roku było oddanie nowej części terminalu pasażerskiego T2. Dzięki wartej około 104 milionów złotych inwestycji, od września przylatujący pasażerowie odprawiani są już w nowym budynku, a nie starym, pamiętającym lata 90.

Te inwestycje nie byłyby możliwe, gdyby nie zysk generowany przez lotnisko. W 2015 r. było go niemal 24 mln zł.

Podsumowanie roku 2015 na lotnisku w Rębiechowie (PDF)

Miejsca

Opinie (174) ponad 10 zablokowanych

  • Polskie tanie linie lotnicze (2)

    Tylko dlaczego Polska nie ma własnych tanich lini lotniczych??Dlaczego dajemy zarabiac innym a nie sobie???

    • 4 3

    • Załóż.

      • 2 0

    • Polnische Wirtschaft

      Jedyne polskie linie low cost, czyli Centralwings, zrobiły rzecz prawie niespotykaną w branży, czyli zbankrutowały. Mając w ofercie super atrakcyjne kierunki i obłożone loty po sufit. To po prostu trzeba umieć tak spieprzyć robotę.

      • 0 0

  • Tanie latanie (1)

    W naszym wspaniałym kraju zostają tylko emeryci i renciści no i rząd oczywiście wiekszość pasażerów lata do pracy szkoda że w polsce jej brak.

    • 1 2

    • ..

      Pracy w Polsce jest mnóstwo jedynie wynagrodzeń brak. Ostatnio dostalem pismo z ZUS , zże po przejsciu na emeryturę otrzymam 900pln. 2 tygodnie później wylądowałem na Islandii.

      • 1 0

  • najwyzszy czas na NOWE kierunki!

    taki obrót to czas najwyzszy zachecic przewozników na inne rejony - ankieta gdzie chciałbys poleciec w przyszłym roku na wakacje i ruszac do dzieła! chemy latac z GDANSKA po całym swiecie! :D

    • 5 0

  • salamader

    taa,tyle tylko,ze gro połaczeń to niestety biedaloty (najniższe stawki), jedyne powazne linie to lufthansa,sas,air berlin no i lot...

    • 2 0

  • Dobry artykuł. Dziękuję.

    Dobry artykuł. Dziękuję.

    • 1 1

  • Ile osób w 2015 skorzystało z dworca PKP Gdańsk Główny

    Czy są takie dane?

    • 4 0

  • (1)

    Zlikwidowane zostaly loty do Bremen, wielka szkoda, b.duzo Polakow mieszka w Bremen. Najblizsze lotniska Lubeka, Groningen, ok. 200 km od Bremen.
    Wielka szkoda, ze nie ma polaczen do Bremen.

    • 1 2

    • Język polski

      Do Bremy a nie do Bremen.

      • 0 0

  • ...nie cierpliwie czekam...

    ...na połączenie z Gdynią...

    • 1 0

  • Gender za 4 miliony

    Audyt w resorcie środowiska wykazał. że fundusze, które powinny trafić na ochronę środowiska ekipa PO PSL kierowała na promocję gender

    • 1 0

  • Polacy to naród malkontentów. Lotnisko świetnie się rozwija. Dynamika wzrostu liczby pasażerów sięga powyżej 10% rocznie i jak widać na wykresie jest stała. Zeszły rok okazał się nawet lepszy od prognoz. Lotnisko inwestuje w swój rozwój. Nowy ILS poprawia bezpieczeństwo i uniezależnia od pogody. Wzrasta liczba nowych połączeń. A Wy narzekacie na co tylko się da ! Jestem pod wrażeniem Waszej pomysłowości, co jeszcze można skrytykować? W dodatku niektórzy chyba nawet nie przeczytali artykułu, bo krytykują np. że wzrost liczby pasażerów jest mniejszy od oczekiwań ! Po prostu ręce opadają. Wydaje mi się, że w Polsce jest wyjątkowo dużo ludzi którzy uwielbiają narzekać i krytykować co tylko się da. Jak jest dobrze to, że mogloby być lepiej itp. Chciałbym, aby ta nasza narodowa przypadłość zanikała. Czy to się uda, zobaczymy. Ja wolę działać niż narzekać

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane