- 1 Miasto nie zgodzi się na budowę 10 bloków w miejsce Alfa Centrum (166 opinii)
- 2 Co się wydarzyło na lotnisku z piątku na sobotę (299 opinii)
- 3 Po ośmiu godzinach otwarto obwodnicę (337 opinii)
- 4 Więcej pociągów z Gdyni na Hel (108 opinii)
- 5 Pogoda sprzyja rejsom po Trójmieście i okolicach (45 opinii)
- 6 "Pani już tu nie mieszka". Wyrzucili też kota (861 opinii)
Czego jeszcze nie wiecie o tunelu pod Martwą Wisłą, a powinniście
Tunel pod Martwą Wisłą przecieka, a maszyna TBM użyta do drążenia zużywa o połowę mniej energii elektrycznej niż zakładano. Przedstawiamy fakty, które dotychczas były znane generalnemu wykonawcy i inwestorowi.
Przypomnijmy, że inwestorem budowy gdańskiego tunelu wraz z dojazdami do Węzła Harfa i Węzła Ku Ujściu (po drugiej stronie rzeki) jest miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne, a wykonawcą hiszpańska firma Obrascon Huarte Lain, która za realizację projektu otrzyma 885 mln zł.
Wykonawca i inwestor szacuje, że budowany właśnie tunel pod Martwą Wisłą będzie nam służył bez gruntownych remontów minimum 50 lat.
- Elementy, z których wykonana jest rura tunelu, czyli tubingi, są tak wysokiej jakości, że powinny przetrwać co najmniej kilka pokoleń - mówi Ryszard Trykosko, prezes spółki GIK i jednocześnie przewodniczącym Polskiego Związku Inżynierów i Techników Budownictwa.
Z placu budowy dotychczas wywieziono ok. 430 tys. metrów sześc. ziemi. Do tego celu potrzebnych było ok. 35 tys. kursów średniej ładowności wywrotek. Natomiast w czasie prac przy betonowaniu zjazdów i wanny do tunelu pod Martwą Wisłą dotarło 12 tys. ciężarówek-betoniarek.
Niemal pewne jest, że wykonawca mniej zapłaci za prąd na budowie, niż planował. Maszyna-kret drążąc pierwszą rurę pracowała tylko na 30 proc. swoich możliwości. Wszystko dzięki małym oporom podczas obracania tarczą. Szacuje się, że TBM zużyje do wydrążenia obu nitek tunelu 12 tys. MWh, czyli o połowę mniej niż zakładano przed rozpoczęciem drążenia.
Podczas sympozjum rozwiano też wątpliwości co do szczelności tunelu (w tym także samego wykopu). Zastosowana technologia pozwoliła otrzymać niezłe parametry. Z każdego tysiąca m. kw. powierzchni tunelu znajdującego się metr pod ziemią do jego wnętrza dostaje się od 0,3 do 2,5 litrów wody. Zgodnie ze sztuką inżynierską o tym, że konstrukcja jest szczelna można mówić, gdy przepływ wody wynosi od 3 do 5 litrów na sekundę na każde 1000 m kw.
Wykonawca podsumował tempo drążenia pierwszej rury tunelu. I tak rozruch i wyjazd maszyny z szybu startowego przy ul. Ku Ujściu to wynik ok. 3 metrów na dobę. Natomiast przewiert pod terenem portowym to już 8,5 metra na dobę. Tutaj też pracującej maszynie towarzyszyło największe osiadanie gruntów do... 5 cm. Z tego powodu m.in. port musiał zrezygnować z wykorzystywania wagi samochodowej, która znajduje się kilkanaście metrów od szybu startowego i uległa przechyłce.
Spacer pierwszą rurą tunelu pod Martwą Wisłą.
Pracom podczas drążenia tunelu towarzyszyły też pomiary geotechniczne. Co godzinę badano odkształcenia terenu 30 metrów przed i 20 metrów za TBM. Gdy maszyna miała przestój, pomiary wykonywano dwa razy dziennie.
Podczas drążenia tunelu bezpośrednio pod Martwą Wisłą nie wykonywano badań. Powód? Nie ma technologii, która by temu zadaniu podołała. Niemniej teraz na terenie, pod którym przeszła maszyna TBM, będą prowadzone pomiary odkształceń terenu jeszcze przez rok.
Oficjalne zakończenie drążenia pierwszej nitki tunelu.
Zobacz transport elementów maszyny TBM z szybu wyjściowego do szybu startowego.
Drążenie kolejnej nitki tunelu pod Martwą Wisłą ruszy za trzy tygodnie. - Bardzo chciałbym, by był to 3 marca. Zobaczymy, czy uda się dotrzymać wykonawcy tego terminu - mówi Trykosko.
Drążenie pierwszej nitki tunelu pod Martwą Wisłą zajęło wykonawcy niespełna sześć miesięcy. W przypadku kolejnej rury ma być to ok. 95 dni, wliczając w to 15 dni na przegląd techniczny maszyny i wymianę narzędzi. By tak się stało na budowie trzeba zgromadzić na początku drążenia tubingi, z których będzie można utworzyć 380 pierścieni. Obecnie trwa scalanie maszyny w szybie startowym przy ul. Ku Ujściu.
Wiele osób zastanawia się, jak zostaną wykonane przejścia awaryjne z jednej do drugiej rury. Postanowiliśmy to ustalić. W przypadku gdańskiego tunelu będzie to technologia mrożenia gruntu. By proces był skuteczny, muszą być spełnione dwa warunki. Po pierwsze, poziom nawodnienia gruntów musi wynieść ok. 70 proc. Po drugie, prędkość przepływu wody nie może być większa niż 2 metry na dzień. Grunt pod Martwą Wisłą spełnia oba te warunki.
By móc wykonać przejścia poprzeczne należy użyć dwóch wysokowydajnych agregatów mrożących. Rurami z urządzeń będzie krążyć solanka o temperaturze -35 stopni Celsjusza. Przewody ze zmrożonym płynem zostaną wsunięte do 63 otworów w ziemi, tworzących okrąg o średnicy 1,8 metra. Wtedy rozpocznie się drążenie przejścia przy jednoczesnym mrożeniu. Przewidywany czas wykonania jednego przejścia wynosi ok. 12 tygodni.
Tunel ma być gotowy w październiku 2014 r., ale pierwsze samochody pojadą nim w połowie 2015 r. Kilka miesięcy zajmą procedury odbiorowe obiektu.
Miejsca
Opinie (111) 9 zablokowanych
-
2014-02-16 10:22
tunel (1)
Uwaga !!! Uwaga !!! Uwaga !!! Psy peowskie na posterunku klawiatury sie gotuja herr tusk ma dla was premie
- 2 17
-
2014-02-16 13:40
Niby Polak, a jednak polak. Jak tam marsz do Wolski?
- 4 0
-
2014-02-15 15:26
Ahhhhh ta propaganda sukcesu......raj na ziemii , te inwestycje..raptem jeden tunel (3)
Ale dobrze ze cos sie dzieje i idzie ku lepszemu.
Pomijam rdzawy Bunkier przed stocznia i wielki staw z blotem gdzie usilnie chca postawic Muzeum napasci na Polskie w 1939 r.
Kolej metropolitalna i ten tunel to jest to!!!!- 57 35
-
2014-02-16 13:37
A ile tuneli byś chciał, burku? Cebulaki na wszystko będą narzekać. Nawet jak im rząd zacznie za nic co miesiąc płacić pięć stów, to znajdzie się gnida, która będzie narzekała, że nie sześć albo siedem, a w Niemczech i Stanach to, ho ho, nawet i tysiąc by dostał.
- 4 1
-
2014-02-15 22:40
tylko jeden tunel...
tylko jeden tunel, tylko jedna Obwodnica Południowa, tylko jedna Nowa Wałowa, tylko jedna Nowa Słowackiego, tylko jeden Stadion, tylko jedna Havla, tylko jeden tramwaj na Ujeścisko, tylko jedna Kolej Metropolitalna, tylko jedno wspaniale prosperujące lotnisko, tylko jeden tramwaj na Morenę... Podaj jakiś udany przykład inwestycji zaininicjowanej przez obecny samorząd Gdyni?;)
- 19 0
-
2014-02-15 15:36
ku scislosci dwa.
Ale marudy. Wstyd po prostu wstyd.
- 7 3
-
2014-02-16 01:30
Nie do pge
- 0 3
-
2014-02-15 15:10
Wy nie wiecie,a ja wiem że pewnie za kilka miesięcy będzie remontowany. (3)
- 35 107
-
2014-02-15 15:31
a jesli nie bedzie, to czy zezresz swoje stare gacie pitoly biadolacego - byle tylko nikomu nie udalo (2)
Bo jak sie komus cos uda, to oznacza, ze mozna. A wtedy za Twoje niepowodzenia musialbys winic tylko siebie.
Ludzie, czy Wy nie potraficie sie niczym cieszyc. Z niczego byc chocby zadowolonym, nie mowiac juz o dumie. Wiecznie zle. Jak Wy chcecie zyc?!
Wspolczuje.- 40 11
-
2014-02-15 16:40
(1)
To nie człowiek to pisowaty nieudacznik jaworski lub jakaś anarchia od liczenia mieszkań.
- 11 11
-
2014-02-16 01:24
To Budyń któremu się przewróciło we łepie z nadmiaru nieruchomości.
a nie jakiś anarchista hehe.
- 0 7
-
2014-02-15 20:52
Znajd z ronda do tunelu strasznie stromy (2)
będę haczył podwoziem przy każdym wjeździe
- 2 10
-
2014-02-15 21:00
Zamontuj większe kółka.
Do swojego wózka :D:D
- 0 0
-
2014-02-15 20:54
hydraulika się zacięła na poziomie -1? ;)
- 0 0
-
2014-02-15 20:58
dzięki chłopie
teraz wiem więcej o tunelu
- 4 1
-
2014-02-15 20:58
Jak skończysz "kreciku", to dawaj następnego nura pod ziemię.
Wzdłuż Sopotu.
- 11 1
-
2014-02-15 17:19
Chcecie prawdziwej metropolii? Zróbcie jeszcze jeden tunel: Kolejowy (1)
Zbudować jak najwięcej linii SKM, PKM, Metro, sretro, nieważne jak nazwać byle było. Do tych części miasta które są, jak na razie, daleko od tej najefektywniejszej komunikacji zbiorowej. Okrężną drogą nie jechałby tam nikt. Taki tunel zwróci się. Poprzez wzrost gospodarczy i nie podupadanie dzielnic. A jeśli nie, to chociaż spowolni ten proces.
- 4 8
-
2014-02-15 20:21
LOL...
...w psychiatryku internet podłączyli?
- 4 1
-
2014-02-15 20:19
i tak przyjdzie strażak i powie NIE bo NIE
np: bo farba do malowania linii ewakuacyjnych nie miała jakiegoś tam certyfikatu..
- 9 0
-
2014-02-15 17:12
Tunel, czyli pozioma dziura w ziemi (1)
to wielkie wyzwanie inżynieryjno-technologiczne w XXI wieku. Dlatego mówimy: "O dziurwa". No i te tłumaczenia, że jak woda cieknie, to jest szczelny...Chyba inne szkoły kończyłem...
- 7 8
-
2014-02-15 19:04
marne to były szkoły
że nie uczyli czytać ze zrozumieniem
- 4 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.