• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Część przycisków na przejściach dla pieszych może zniknąć

rb
25 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Likwidacja przycisków dla pieszych wymagałaby odpowiedniego zsynchronizowania sygnalizacji. Likwidacja przycisków dla pieszych wymagałaby odpowiedniego zsynchronizowania sygnalizacji.

Czy po zakończeniu epidemii koronowirusa część przycisków dla pieszych na przejściach zniknie? Ich likwidację sugerują niektórzy piesi, nie wykluczają tego urzędnicy, ale podkreślają jednocześnie, że najpierw potrzebne są stosowne analizy.



Czy przyciski dla pieszych powinny być zlikwidowane?

Od połowy marca, z powodu koronawirusa, przyciski przy przejściach dla pieszych w Trójmieście są zakryte. Zielone światło jest wzbudzane automatycznie, a nie na żądanie.

Część spacerujących i rowerzystów sugeruje, by takie rozwiązanie pozostało na stałe, dodając, że potrzebne jest odpowiednie zsynchronizowanie świateł na skrzyżowaniach, by nikt nie był pokrzywdzony.

Różne punkty widzenia



- Dzięki temu wszyscy uczestnicy ruchu są traktowani sprawiedliwie, bo zmiany następują w stałym cyklu. Nie trzeba nerwowo naciskać, czekać niepotrzebnie, a często i tak łamać przepisów, przechodząc na czerwonym, w oczekiwaniu na zmiany na sygnalizatorze. Nie chcę rewolucji, ale gdyby choć część z nich zniknęła, sytuacja pieszych uległaby poprawie - sugeruje pan Bartosz, nasz czytelnik.
Kierowcy ripostują, że po likwidacji przycisków, w wielu miejscach światła będą się zmieniać, mimo że nie będzie pieszych. W efekcie przez "pieszych widmo" tworzyć się będą korki.

W Gdańsku zapowiedzi na konferencji...



W Gdańsku jest 1050 takich przycisków wzbudzających światło zielone dla pieszych. Zapowiedzi częściowej rezygnacji z tych urządzeń pojawiły się podczas konferencji prasowej, na której władze miasta poinformowały o dużych zmianach w organizacji ruchu dla pieszych.

- Na wybranych ulicach chcemy stworzyć priorytet dla ruchu pieszego. Będziemy też likwidować przyciski, które obecnie są zaklejone. Nie można dłużej utrzymać sytuacji, gdy pieszy czy rowerzysta musi domagać się przejścia lub przejazdu na drugą stronę ulicy - wskazywał Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.

...realizacja po analizach



Realizacja tych zapowiedzi nie nastąpi jednak szybko. Gdy pytamy urzędników o likwidację przycisków, odpowiadają, że na razie trwają analizy, a kolejnym etapem będzie harmonogram zmian.

- Potrzebne jest wytyczenie strategicznych miejsc, by likwidacja przycisków nie przełożyła się na pogorszenie "przepustowości" - mówi Magdalena Kiljan, rzecznik Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Zapowiada, że tam, gdzie jest to niezbędne przyciski nie zostaną zlikwidowane, jak np. przy ul. Kartuskiej, na wysokości ul. SmęgorzyńskiejMapka.

Władze Gdyni: piesi mogą mieć trudniej



Likwidacji niektórych przycisków nie wykluczają też władze Gdyni, gdzie jest ich 420. Wskazują jednocześnie, że - paradoksalnie - ich usunięcie może pogorszyć sytuację pieszych.

Jako przykład podają skrzyżowanie ulic Władysława IV - TrauguttaMapka, gdzie dzięki przyciskom możliwe jest zastosowanie algorytmu, który w sytuacji, gdy pieszy wciska przycisk, a wokół nie ma samochodów, otrzymuje sygnał zielony nawet w ciągu kilkunastu sekund.

Trwałe wyłączenie przycisku spowoduje, że cykl światła zielonego będzie bardziej regularny, ale trzeba będzie na niego dłuższej czekać, nawet o kilkadziesiąt sekund.

- Decyzja o całkowitym demontażu przycisków wymaga dokładnych analiz, chociażby na terenie Śródmieścia, gdzie czekają nas spore zmiany w organizacji ruchu. Nie wykluczamy opcji, że niektóre skrzyżowania mogłyby funkcjonować w trybie automatycznego wzbudzania przejścia dla pieszych, czyli bez przycisków. Jednak w wielu przypadkach takie zmiany mogą być niekorzystne dla pieszych mieszkańców - podkreśla Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

Na razie przygotowania do demontażu folii



Na razie trwają przygotowania do zdjęcia z przycisków zabezpieczających folii.

- Na początku planujemy przywrócić pełną akomodację sygnalizacji i uruchomić przyciski na przejściach, których wyłączenie znacząco wpływa na pogorszenie warunków ruchu, w tym opóźnienia transportu zbiorowego. Po ściągnięciu folii przyciski będą dezynfekowane - zapowiada Maciej Bodal, kierownik Referatu Sygnalizacji Świetlnej i Planowania Transportu.
rb

Miejsca

Opinie (301) ponad 10 zablokowanych

  • Przejścia kontrolowane (1)

    No i dotykamy kolejnego problemu, z którym nikt sie nie liczył ; co z przejściami gdzie ruch naprawdę jest niewielki a już dziś nietrudno zauważyć że sznur samochodów na tych przejściach zatrzymywany jest kompletnie bez przyczyny. Jak były przyciski to i nawet wówczas regułą było że po naciśnięciu trzeba było chwilę odczekać ale kiedy pojawiała się luka w szmurze pojazdów , pieszy przeskakiwał prze jezdnię a kiedy już światła się zmieniały, nikt przez przejście nie przechodził. Dziś dzieje się to za każdym razem. Czy ktoś w Gdyni to obserwuje? Wątpię - przy tej liczbie urzędników - brak kadr.

    • 5 1

    • A dlaczego uważasz, że mądrzejsze jest zatrzymywanie pieszego na czerwonym świetle, nawet gdy nie jadą samochody i kazanie mu macania się ze słupem?

      • 0 0

  • Boziu, boziu cóż za strata czasu - kilkanaście a nawet kilkadziesiąt sekund by zapaliło sie zielone. To straszne, że trzeba byłoby czekać kilkadziesiąt sekund. Przecież w tym czasie można by upiec ciasto, zrobić skarpetę na drutach, opowiedzieć urzędnikom bajkę na dobranoc.

    • 4 3

  • To już komedia (1)

    Może zamknąć windy, klamki pousuwac. Śmiech po prostu. Głupota i manipulacja bez przyczyny

    • 11 3

    • A może dodać przyciski do zmiany świateł dla kierowców? Przecież nic im się nie stanie jak otworzą szybkę i wcisną przed każdym przejściem dla pieszych.

      • 1 1

  • Może... (2)

    Niech piesi dołożą się do infrastruktury z własnej kieszeni tak jak robią to kierowcy z paliwa to może wtedy zrozumieją o co w tym chodzi.

    • 7 4

    • Warto przypomnieć że same wypadki spowodowane przez kierowców kosztują budżet państwa czyli nas wszystkich 56mld zł rocznie

      to więcej niż podatki w paliwie, a gdzie budowa i utrzymanie infrastruktury?
      gdzie inne pośrednie koszta?

      • 0 0

    • Sprawdź sobie najpierw czy nie piszesz aby bzdur o tym sponsorowaniu dróg przez kierowców

      Bo wstyd by był jakby się okazało, że z podatku drogowego na nową infrastrukturę, jej utrzymanie, obsługę wypadków i służby starcza na promil potrzeb, prawda?

      • 1 1

  • a może by tak odwrócić? (6)

    Czyli zielone dla pieszych i rowerzystów, a kierowca jak chce przejechać to niech się zatrzyma i przyciśnie sobie przycisk?

    No co? że kierowcy są lepsi czy jak?

    • 9 9

    • popieram! pod warunkiem że dostawy do sklepów rowerowych i fabryk części rowerowych (1)

      będą wykonywane wyłącznie przez rowerzystów. Żadnych samochodów.

      • 4 3

      • 95% ruchu to nie są żadne dostawy.

        • 1 1

    • odpowiadam: nie sa lepsi ale utrzymuja te infrastrukture (placa podatek drogowy itp) (3)

      • 4 5

      • Napisz skąd masz te dane. Bo ja sprawdzałem i podatek drogowy to jakiś śmieszny procent ogólnego kosztu (1)

        Utrzymanie dróg idzie ze wspólnych podatków.

        • 2 1

        • Podatek drogowy płacą jedynie firmy posiadające floty od 10 aut powyżej 3.5tony

          osobówki nic nie płacą.

          • 2 1

      • Bzdury nie płacą żadnego podatku drogowego

        Mam samochód 20 lat o nigdy nie zapłaciłem podatku drogowego.

        A podatki w paliwie idą do budżetu państwa, z którego nie jest finansowane ani remont ani budowa dróg w mieście.

        • 6 2

  • (4)

    Przyciski miałem przyspieszyć przejście przez jezdnię. Czyli piesi którzy domagają się ich likwidacji chcą dluzej czekać. Nie łapie tu logiki

    • 12 5

    • Nie, piesi chcą, tak jak kierowcy, jak najszybciej, dotrzeć do celu (1)

      Bez schodów, przycisków, tuneli i innych spowalniaczy. Niech kierowcy wciskają guziki, wszak guziki przyśpieszają przejście/przejazd, będą krócej czekać. Łapiesz już logikę?

      • 3 3

      • Szkoda czasu, on nie łapie logiki, sam przyznał.

        • 0 0

    • Ależ przyspieszają - nie wciśniesz, nie przejdziesz

      Najlepszy przykład Wołkowyska Adamowicza po wschodniej stronie.
      Samochody z południa stoją na czerwonym, innej kolizji na przejściu i przejeździe rowerowym nie ma, a i tak bez aktywacji czujnika jest czerwone.

      • 2 0

    • bo widocznie nigdy nie widziałeś jak ten przycisk działa w praktyce

      • 6 1

  • :( żyjemy w jakimś absurdzie... (3)

    Bo ludziom zaczęło się podobać, że światło włącza się samo, to chcą likwidacji...
    Nie kumają, że jak akurat nie przechodzą, to światło też się zmienia i wstrzymywany jest ruch - często niepotrzebnie, i że dlatego wprowadzono te przyciski...
    Zero wyobraźni.
    Chcecie likwidacji przycisków to wprowadźcie detektory na podczerwień.
    I zlikwidujcie światła w nocy!!!
    I walczcie o zmianę w ustawie by zlikwidować wprowadzenie 50km/h w nocy - od lipca tak będzie - to absurd!

    • 10 2

    • 50 km w nocy jest bez znaczania (2)

      bo przecież strefa Tempo 30 obowiązuje całą dobę.

      • 2 1

      • trzeba się zatrzymywać i stać na czerwonym (1)

        bo jaksię smrodzi ( produkuje spaliny ) to dochód narodowy się powiększa poprzez produkcję paliw, akcyzę VAT nakręcanie koniunktury itp itd

        • 1 2

        • Jak cie to tak martwi to zezłomuj gruchota.

          Wszyscy na tym skorzystamy.

          • 0 0

  • Co ma znaczyć (6)

    Że piesi i rowerzyści muszą się domagać przejścia na drugą stronę? Kierowcy to znowu gorszy sort? Dlaczego nie mogą wcisnąć przycisku i odczekać tej minuty? Korony z głów im pospadają?

    • 23 8

    • Wystarczy policzyć .. (2)

      jakie straty wynikaja z zatrzymania pieszego a jakie z zatrzymania pojazdu i będzie wiadomo po czyjej stronie jest racja

      • 3 5

      • Jak stoję przed pasami i czekam na przejście na drugą stronę ulicy to mój rachunek jest oczywisty. W d*pie mam Twój czas i śmierdzące spaliny, mój czas jest dla mnie ważniejszy. Moja racja jest mojsza niż twojsza.

        • 2 0

      • Nie ma obowiązku jeżdżenia samochodem.

        Fakt wożenia d*py nie czyni się automatycznie uprzywilejowanym bo "więcej tracącym". Tracisz na własne życzenie a pieszy chce tak samo przejść jak jaśnie pan za kierownicą. Dlaczego gość, który szkodzi środowisku, podowuje zagrożenie i w dodatku zagradza drogę innym ma mieć pierwszeństwo?
        I skończ już z tymi firmami, jak tak kierowców nie stać na zatrzymywanie to może powinni przesiąść się na tańsze środki transportu.

        • 2 3

    • A czy kierowcy nie mogą wcisnąć przycisku i odczekać tej minuty? Korony z głów pospadają? (1)

      Skoro domagasz się równości, braku "sortowania" to może powinno być po równo:
      takie same nakłady na infrastrukturę pieszą co drogową, takie same szerokości chodników jak jezdni, przyzwolenie na dowolne wchodzenie i parkowanie rowerów na jezdni przy krawężniku (przecież kierowcy mogą parkować na chodnikach), takie same areały przeznaczone na place miejskie co na parkingi.

      • 4 4

      • Ja też jestem...

        pieszym na co dzień i mi nie przeszkadza stanie i czekanie na swiatlo. Sprawa jest taka że jak kierowca straci to pieszy po części też bo jeśli pieszy ma firmę i sprzedaje swoje produkty to ich mniej sprzeda bo kierowca przez zatrzymywanie stracil więcej kasy i nie stać go na zakup Twoich produktów. Jak tego nie rozumiesz to nie dziw się że jest tak źle w tych czasach.

        • 1 6

    • Będzie odwrotnie ;)

      Na pasach będziesz musiał wyjść z samochodu, nacisnąć przycisk i oczekiwać na zielone xD

      • 6 1

  • miały wszystkie zniknąć (7)

    teraz sie okazuje że tylko niektore
    ostatecznie bedzie po staremu, wszystkie zostaną.
    Kierowca i jesgo św. przepustowośc najważniejsza. kto by sie tam pieszymi przejmował. pieszemu na pewno sie nie spieszy. Tylko kierowcom sie spieszy jak wszyscy wiemy. ;)

    • 53 72

    • (4)

      Większa przepustowość =mniejsze korki, niższe zużycie paliwa, niższa emisja spalin. Z korzyścią dla wszystkich, więc nie narzekaj.

      • 17 19

      • Rezygnacja z samochodu = mniejsze korki, zerowe zużycie paliwa, zerowa emisja spalin. Autobusy też pojadą szybciej, z korzyścią dla wszystkich. Odwagi!

        • 1 2

      • większa przepustowość to więcej samochodów to większe żużycie paliwa

        większa emisja spalin, większy hałas, paradoksalnie większe też korki ze względu na skrzyżowania (większa przepustowość na głównych ale na drogach podporządkowanych paraliż ) większe prawdopodobieństwo wypadku......

        • 12 3

      • I tak wszystkie zalety zostają od razu zmiecione przez jazdę grubo ponad limit. (1)

        50km/h = mniejsze korki, niższe zużycie paliwa, niższa emisja spalin.
        Z korzyścią dla wszystkich, więc nie narzekaj.

        • 10 4

        • Korzyści dla kierowców na pewno. System stworzony przez kierowców

          i przez nich obsługiwany. Pieszy spychany z chodnika przez hulajnogi i z pasów przez samochody. Już teraz kierowcy uważają, że wolno im po chodniku też jeździć.

          • 12 5

    • (1)

      Kwarantanna dobitnie ukazała, że samochody nie sa winne zanieczyszczeniu miasta więc sie odczepcie od kierowców.

      • 9 8

      • niuczego takiego nie pokazała

        przecież ilość pyłów PM10 zmniejszyła sie o 40%.

        • 5 2

  • (12)

    Już nie przesadzajmy,spokojnie powinni zdjąć tą folię.Poza tem po wciśnięciu czeka się dość długo,jak byłem w juesej na saksach to tam wciskasz i masz zielone po 3 sekundach.Są też państwa,gdzie jest to rozwiazane bardziey nowocześnie.Pieszy podchodzi do przejścia i czujka go wykrywa,za chwilę ma zielone...Ale to u nas pewnie jeszcze długo nie powstanie.

    • 89 25

    • Misiaczku, przy 50 km/godz nie zatrzymasz samochodu w 3 sekundy (6)

      a nawet jak ci się to uda, to masz następny samochód na plecach

      • 4 5

      • Ale pomarańczowe świeci się tak samo długo, niezależnie czy światła zmienia automat czy przycisk pieszego. W czym problem?

        • 0 0

      • przepisy mówią jasno - nie zachowanie wymaganego dystansu

        czyni cię winnym stłuczki!

        • 5 0

      • (2)

        a jakie to ma znaczenie czy światło zmieni się 3 sekundy po przyciśnięciu przycisku przez pieszego czy po zmianie cyklu...

        • 6 1

        • ? (1)

          no cóż, jeżeli samochód się w 3 sekundy nie zatrzyma....

          • 1 3

          • Gdyby tylko ktoś wymyślił jakiś patent na taką okazję...

            Wiem! Jakby dodać takie światło pomiędzy zielonym i czerwonym, powiedzmy pomarańczowe, przy którym można przejeżdżać tylko w razie, gdyby zatrzymanie wymagało ostrego hamowania?

            Może to gdzieś zgłoszę, pewnie się urzędnikom spodoba!

            • 4 0

      • to jedz 20kmh. proste

        • 2 3

    • napisz nam (1)

      rybko gdzie ty jeszcze nie byłeś i czego nie widziałeś

      • 2 0

      • Nie był jeszcze poza swoją piwnicą

        • 1 0

    • Bezdotykowe wykrywanie pieszego będzie (1)

      gdy szwagier założy firmę produkującą takie cuda

      • 6 3

      • szwagier z żoną z rozłącznością majątkową min zdrowia już nad tym pracują

        i kolejne milioniki do przygarnięcia

        • 4 0

    • w usa wciskasz i jest zielone? to chyba byles na traugutta w gdyni co najwyzej albo innym zadpiu.

      • 8 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane