• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Cztery lata prac nad buspasem na Spacerowej. "Walka o 15 minut"

Maciej Korolczuk
21 marca 2024, godz. 07:00 
Opinie (298)
Najnowszy artykuł na ten temat Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu
Prace nad koncepcją buspasa na Spacerowej trwają już cztery lata. Wciąż czekamy na ich efekty. Prace nad koncepcją buspasa na Spacerowej trwają już cztery lata. Wciąż czekamy na ich efekty.

Przedłużają się prace nad powstaniem ostatecznej koncepcji buspasa w ciągu ul. SpacerowejMapka w Gdańsku. Pierwotnie miała być ona gotowa już w ubiegłym roku, ale przygotowany projekt nie został zaakceptowany. Zaproponowane rozwiązania nie skróciłyby bowiem w oczekiwany sposób przejazdu autobusów. - Prace są już na ukończeniu - mówią jednak urzędnicy.



W tym roku miną cztery lata odkąd urzędnicy odpowiadający za komunikację i zarządzanie ruchem w mieście na poważnie zajęli się powstaniem buspasa w ciągu ul. Spacerowej.

Pas dla komunikacji miejskiej miałby w znaczący sposób skrócić czas przejazdu autobusów między Osową a Oliwą, a w dłuższej perspektywie przyczynić się do mniejszych korków (szybszy przejazd autobusem byłby argumentem, by na tej trasie zrezygnować z jazdy własnym autem).

Pierwotnie przygotowano trzy koncepcje buspasa. Rok później pojawił się czwarty wariant. Miasto w 2022 roku ogłosiło przetarg na opracowanie wariantowej koncepcji dla buspasa na Spacerowej, by przekształcić ulicę, tworząc na niej nie tylko buspas ale też drogę rowerową między ul. Opacką a Węzłem Osowa. Miałyby mieć one prawie 6 km długości.

Cała inwestycja ze względu na wysokie koszty budowy dodatkowego pasa ma być etapowana.




  1. Pierwszy wariant zakłada przekrój 1x3, w tym środkowy pas ruchu będzie buspasem o zmiennym kierunku ruchu w zależności od natężenia ruchu o danej porze dnia.
  2. Drugi wariant wprowadzi przekrój 1x3, zewnętrzny pas ruchu w zależności od natężenia ruchu o danej porze dnia/nocy będzie buspasem.
  3. Trzeci wariant będzie dotyczył wprowadzenia buspasów w obu kierunkach.
  4. Ostatni, czwarty wariant nie uwzględnia budowy wydzielonej drogi rowerowej. Rowerzyści mieliby poruszać się po buspasie. Trasa rowerowa wskazana w wariantach I i II ma mieć postać wydzielonej drogi rowerowej lub pasów rowerowych.

  • Urzędnicy muszą wybrać koncepcję opartą o jeden z czterech wariantów. Chcą by przejazd autobusu na Spacerowej skrócił się w efekcie o minimum 15 minut w każdej relacji.
  • Urzędnicy muszą wybrać koncepcję opartą o jeden z czterech wariantów. Chcą by przejazd autobusu na Spacerowej skrócił się w efekcie o minimum 15 minut w każdej relacji.
  • Urzędnicy muszą wybrać koncepcję opartą o jeden z czterech wariantów. Chcą by przejazd autobusu na Spacerowej skrócił się w efekcie o minimum 15 minut w każdej relacji.
  • Urzędnicy muszą wybrać koncepcję opartą o jeden z czterech wariantów. Chcą by przejazd autobusu na Spacerowej skrócił się w efekcie o minimum 15 minut w każdej relacji.

W ramach opracowania koncepcji przedstawione mają być kosztorysy dla wszystkich wariantów, z podziałem na etapy realizacji. Prace projektowe miały zakończyć się już w ubiegłym roku, ale złapały opóźnienie.

- Prace nad opracowaniem koncepcji praktycznie już się zakończyły - informuje Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. - Efekty prac koncepcyjnych zostaną w najbliższym czasie zaprezentowane poszczególnym jednostkom i władzom miasta, po czym zapadnie decyzja o wyborze najkorzystniejszego wariantu.


Walka o 15 minut



Gdy dopytujemy urzędników jaki jest powód opóźnień nad przygotowaniem koncepcji, słyszymy, że wprowadzenie buspasa w zaproponowanym wariancie tylko w minimalnym stopniu skróciłoby czas przejazdu autobusów po ul. Spacerowej.

- Nie zaakceptowaliśmy pierwotnie przedstawionej koncepcji, ponieważ proponowane rozwiązania nie skracały w oczekiwany sposób czasu przejazdu autobusów. Stoimy na stanowisku, że efektem tego projektu powinno być ograniczenie czasu o minimum 15 minut w każdej z relacji - tłumaczy.

Rozkłady na żywo w twoim telefonie



Obecnie ul. Spacerową poruszają się autobusy trzech linii: 169, 171 i 179. Według rozkładu odcinek między Osową a Oliwą w porannym i popołudniowym szczycie autobusy pokonywać powinny w 18-20 min. W praktyce, gdy trasa jest zakorkowana, przejazd wydłuża się o kilkanaście, a czasem nawet kilkadziesiąt minut.

Miejsca

Opinie (298) 4 zablokowane

  • Prawoskręt ze spacerowej na obwodnicę dorobić przede wszystkim a nie buspas!

    Korek jest na końcu spacerowej na wysokości świateł do Auchan. Gdyby na tej wysokości dorobić prawy pas pozwalający nie stać na światłach tylko bezkolizyjnie skręcić na obwodnicę w kierunku Gdyni, to już znacznie by to odkorokowało spacerową w tym kierunku.

    • 0 0

  • Trzeba wykonać tunel pod pachołkiem (5)

    i dokończyć drogę zieloną. Żadnych półśrodków.

    • 6 7

    • Dawaj miliard (1)

      Do którego nie możesz dostać żadnego dofinansowania. Wszystko na tunel żeby korek zamiast w lesie, stał w tunelu. Bo grunwaldzka nie jest z gumy i przepustowość z skrzyżowaniu z nią się nie zmieni.

      • 3 1

      • syrliard

        tylko tunel

        • 0 0

    • (2)

      No przecież o to chodzi władzom Gdańska: aby tunel nigdy nie powstał.
      Będą bronić buspasa, jak Westerplatte.

      • 4 0

      • (1)

        Na szczęscie Westerplatte upadło

        • 0 3

        • Przez złe słowo...

          • 2 0

  • 4 lata i 4 warianty (2)

    ogień!

    • 44 3

    • A jeszcze w trakcie sprzedano ziemię

      obok zoo developerowi. W tym tempie prac, szybciej po obu stronach, powstaną nowe osiedla niż pojedynczy buspas

      • 0 0

    • praca marzeń

      • 0 0

  • Kolejka linowa do Osowej

    Zrobić kolej linową z Osowej do Oliwy i po problemie. Nie trzeba wycinać drzew, jest ekologicznie, nie ma spalin, nie ma korków. Same plusy. W dodatku takie rozwiązania już są stosowane na świecie z powodzeniem.

    • 0 0

  • Ludziom nie podobały się klatki w bloku i postanowili wynieść się za miasto żeby mieć spokój i własny dom. Teraz my mieszkańcy Gdańska mamy płacić za ich niedogodności związane z dojazdem do pracy. Trzeba było o tym myślec wcześniej. Tęgiej głowy do tego nie trzeba żeby to przewidzieć. Gdańsk ma dosyć swoich problemów i niech zatroszczy się o swoich mieszkańców. Mieszkańcom okalających miasto osiedli można dać jedyne rozwiązanie dojazdu autobusem a nie kombinować na wszystkie strony i tworzyć budżety. W godzinach szczytu tylko busy na obecnym pasie, co kilka minut do Oliwy zwozić tuszę do pracy. Pas w stronę Osowej tylko dla busów wywożących ludzi do obwodnicy i stamtąd niech rozjeżdżają się na swoje osiedla. Dla mieszkańców Gdańska przejazd po Spacerowej o każdej porze w obie strony.

    • 0 1

  • Tylko dwa pasy w każdym kierunku. To jedyne dobre rozwiązanie.

    Korki na Spacerowej robią sami kierowcy, jadący z ostępami po 100 metrów. Wystarczy tylko 10-ciu takich asów i kilometr drogi jest wyłączony z ruchu. Proszę zwrócić uwagę, jak jedziecie, ilu takich kierowców jedzie w ten sposób a każdy następny w kolejce porusza się coraz wolniej i tak właśnie powstają korki. Gdyby były po dwa pasy, tak jak na Słowackiego to nie było by problemu. I co tu więcej planować. NIC, tylko brać się do roboty plus rondo w Oliwie.

    • 1 0

  • Nie buspas...

    ...tylko po dodatkowym pasie w obie strony jak na Słowackiego

    • 0 0

  • Dlaczego w Gdańsku nikt nie patrzy przyszłościowo?

    W Osowej buduje się coraz więcej bloków więc będzie jeszcze więcej mieszkańców do tego majaland. Dlaczego nie pomyślą p tramwaju który ułatwił by komunikację z resztą miasta. W Warszawie można dojechać prawie wszędzie tramwajem potem tylko przesiadka w autobus żeby dojechać pod sam blok. Tam jakoś nie myślą nad samym projektem 4 lata

    • 0 0

  • Rowerem i tak najszybciej (9)

    Z Owczarni do Oliwy 15 minut. W górę 30, na elektryku 20.
    Jeszcze mi nie odbiło, żeby codziennie stać w korku i wąchać spaliny

    • 30 18

    • Aha (1)

      A jak jedziesz tym swoim rowerem to nos masz zakryty?

      • 1 1

      • Kościerska = szambo w lesie

        • 0 0

    • Rowerem jezdze rekreacyjnie a od transportu mam samochod....

      Tramwaj to jedyne rozwiązanie wspomagające

      • 3 3

    • Tak gdyby to była droga asfaltowa. Nie każdy jest fanem enduro;) (5)

      • 7 3

      • Ale na spacerowej domu odcinek masz DDR,a górny po jezdni/poboczu.

        • 1 0

      • (2)

        Jest częściowo utwardzana sama jeździłam tą trasą rowerem, nawet zimą bo wychodziło krócej niż jazda autem w godzinach szczytu

        • 15 3

        • no widzisz, a niestety widze pokraki, które na kołach terenowych jednak cisną spacerową

          zamiast spokojnie przez owczarnie

          • 0 1

        • piszesz z doświadczenia, ale twardogłowych to nie przekona

          moim zdaniem - każdemu wg. potrzeb. Ja też wolę nawet w środku zimy ubrać się w odpowiednie ciuchy i zasuwać na rowerze, niż korzystać z samochodu, ale jak kto woli. Ludzie się wyśmiewają z tekstu "zmień pracę, weź kredyt", albo "taki mamy klimat", ale oba te stwierdzenia u źródeł mają to samo - wziąć odpowiedzialność za rzeczywistość i/albo dostosować się do niej, a nie marudzić. Tutaj jest tak samo.

          • 14 1

      • No przecież kilka lat temu był remont. Jest utwardzona, równa i bez piachu.
        Jakie enduro, tam by się teraz dało i hulajnogą przejechać.
        A że szutr to nawet lepiej - las to nie miejsce na asfalt.

        • 7 2

  • Spacerowa powinna być tylko dla autobusow i slużb ratunkowych. (1)

    A cały ruch samochodowy na Słowackiego! Autobusy co 3 minuty i wielu wybierze komunikację zbiorową. Teraz dojazd autobusem zabiera trzy razy więcej czasu, niż własnym autem. Jaka to zachęra do korzystania ze zbiorkomu?

    • 10 39

    • Iksde

      xDD

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane