• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Cztery lata prac nad buspasem na Spacerowej. "Walka o 15 minut"

Maciej Korolczuk
21 marca 2024, godz. 07:00 
Opinie (298)
Najnowszy artykuł na ten temat Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu
Prace nad koncepcją buspasa na Spacerowej trwają już cztery lata. Wciąż czekamy na ich efekty. Prace nad koncepcją buspasa na Spacerowej trwają już cztery lata. Wciąż czekamy na ich efekty.

Przedłużają się prace nad powstaniem ostatecznej koncepcji buspasa w ciągu ul. SpacerowejMapka w Gdańsku. Pierwotnie miała być ona gotowa już w ubiegłym roku, ale przygotowany projekt nie został zaakceptowany. Zaproponowane rozwiązania nie skróciłyby bowiem w oczekiwany sposób przejazdu autobusów. - Prace są już na ukończeniu - mówią jednak urzędnicy.



W tym roku miną cztery lata odkąd urzędnicy odpowiadający za komunikację i zarządzanie ruchem w mieście na poważnie zajęli się powstaniem buspasa w ciągu ul. Spacerowej.

Pas dla komunikacji miejskiej miałby w znaczący sposób skrócić czas przejazdu autobusów między Osową a Oliwą, a w dłuższej perspektywie przyczynić się do mniejszych korków (szybszy przejazd autobusem byłby argumentem, by na tej trasie zrezygnować z jazdy własnym autem).

Pierwotnie przygotowano trzy koncepcje buspasa. Rok później pojawił się czwarty wariant. Miasto w 2022 roku ogłosiło przetarg na opracowanie wariantowej koncepcji dla buspasa na Spacerowej, by przekształcić ulicę, tworząc na niej nie tylko buspas ale też drogę rowerową między ul. Opacką a Węzłem Osowa. Miałyby mieć one prawie 6 km długości.

Cała inwestycja ze względu na wysokie koszty budowy dodatkowego pasa ma być etapowana.




  1. Pierwszy wariant zakłada przekrój 1x3, w tym środkowy pas ruchu będzie buspasem o zmiennym kierunku ruchu w zależności od natężenia ruchu o danej porze dnia.
  2. Drugi wariant wprowadzi przekrój 1x3, zewnętrzny pas ruchu w zależności od natężenia ruchu o danej porze dnia/nocy będzie buspasem.
  3. Trzeci wariant będzie dotyczył wprowadzenia buspasów w obu kierunkach.
  4. Ostatni, czwarty wariant nie uwzględnia budowy wydzielonej drogi rowerowej. Rowerzyści mieliby poruszać się po buspasie. Trasa rowerowa wskazana w wariantach I i II ma mieć postać wydzielonej drogi rowerowej lub pasów rowerowych.

  • Urzędnicy muszą wybrać koncepcję opartą o jeden z czterech wariantów. Chcą by przejazd autobusu na Spacerowej skrócił się w efekcie o minimum 15 minut w każdej relacji.
  • Urzędnicy muszą wybrać koncepcję opartą o jeden z czterech wariantów. Chcą by przejazd autobusu na Spacerowej skrócił się w efekcie o minimum 15 minut w każdej relacji.
  • Urzędnicy muszą wybrać koncepcję opartą o jeden z czterech wariantów. Chcą by przejazd autobusu na Spacerowej skrócił się w efekcie o minimum 15 minut w każdej relacji.
  • Urzędnicy muszą wybrać koncepcję opartą o jeden z czterech wariantów. Chcą by przejazd autobusu na Spacerowej skrócił się w efekcie o minimum 15 minut w każdej relacji.

W ramach opracowania koncepcji przedstawione mają być kosztorysy dla wszystkich wariantów, z podziałem na etapy realizacji. Prace projektowe miały zakończyć się już w ubiegłym roku, ale złapały opóźnienie.

- Prace nad opracowaniem koncepcji praktycznie już się zakończyły - informuje Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. - Efekty prac koncepcyjnych zostaną w najbliższym czasie zaprezentowane poszczególnym jednostkom i władzom miasta, po czym zapadnie decyzja o wyborze najkorzystniejszego wariantu.


Walka o 15 minut



Gdy dopytujemy urzędników jaki jest powód opóźnień nad przygotowaniem koncepcji, słyszymy, że wprowadzenie buspasa w zaproponowanym wariancie tylko w minimalnym stopniu skróciłoby czas przejazdu autobusów po ul. Spacerowej.

- Nie zaakceptowaliśmy pierwotnie przedstawionej koncepcji, ponieważ proponowane rozwiązania nie skracały w oczekiwany sposób czasu przejazdu autobusów. Stoimy na stanowisku, że efektem tego projektu powinno być ograniczenie czasu o minimum 15 minut w każdej z relacji - tłumaczy.

Rozkłady na żywo w twoim telefonie



Obecnie ul. Spacerową poruszają się autobusy trzech linii: 169, 171 i 179. Według rozkładu odcinek między Osową a Oliwą w porannym i popołudniowym szczycie autobusy pokonywać powinny w 18-20 min. W praktyce, gdy trasa jest zakorkowana, przejazd wydłuża się o kilkanaście, a czasem nawet kilkadziesiąt minut.

Miejsca

Opinie (298) 4 zablokowane

  • Czy w Gdańsku

    Trzeba wszystko robić na wczoraj. W DRMG i GDDKiA w Gdańsku brak ludzi z wizja i odwaga i dlatego mamy w komunikacji dziadostwo. Przykłady. obwodnicy brak dodatkowego pasa ruchu na całej długości dla TIRÓW dlatego ciągle są korki. Ulicą Słowackiego od 2012 r ciągle jest niedokończona i brak jej połączenia w prostej linii z tunelem pod Wisła. O Spacerowej mówimy to samo od lat jeszcze jak było GPRD to mówiło się o tunelu pod pacholkiem. już nie pisze szczegółowo o drodze czerwonej która miała biec równolegle do grunwaldzkiej. dlaczego DRMG jest taka opieszała w tym co można zrobić zdecydowanie szybciej. Nawet rozbiórki starych budynków - ruder ciągną się latami. Choćby dawny Hotel na ul Słowackiego po stronie lewej za CPN od 4 lat nie może być rozebrany.Itd. Upłynie jeszcze 50 lat i nic się nie zmieni w tej opieszałości
    Nie mam zludzeń

    • 4 1

  • I tak zagłosujecie tak jak wam podpowiedzą

    51% mieszkanek i mieszkańców, obywatelek i obywateli, gdańszczanek i gdańszczan nie może się mylić

    • 2 0

  • Po co robić DDR na spacerowej?

    Przez TPK do Osowej i na Owczarnię jest tak wiele pięknych szutrowych dróg. W życiu nie wybrałbym jazdy rowerem wzdłuż zakorkowanej, śmierdzącej Spacerowej mając tak wiele takich pięknych tras obok. Lepiej aby powstało rowerowe połączenie Owczarni z Osową z prawdziwego zdarzenia, żeby można było Kościerską podjeżdżać.

    • 4 0

  • Korek na spacerowej nie zniknie nigdy. Jak tylko trochę się poluzuje, to zaraz zapełnią ten luz kolejni ludzie budujący się na

    ... prezdmieściach. Ale buspas daje szansę, żeby dało się w sensownym czasie dojechać do Oliwy komunikacją i to jego najważniejsza rola. Tylko musi być wygrodzony betonową barierą, bo pokusa kierowców żeby cwaniaczyć tym pasem będzie gigantyczna.

    • 2 4

  • To jest dno

    Żeby nie wyciąć pasa drzew szerszego i 6 metrów i kombinowacć to trzeba mieć coś nietak pod czapką. Wydać k...a miliony i stworzyć bubel w 4 wariantach...
    2 pasy w każdą stronę i co najmniej 1 ścieżka rowerowa. I rozpoznawanie rejestracji na buspasie by każdy nieuprawniony wjazd kończył się mandatem

    • 5 1

  • Adamowicz już podpisał przekop pod górą i druga jezdnia a polactwo jak zawsze wszystko spie...ć.

    • 2 2

  • Spacerowa już dawno powinna mieć 4 pasmowa jezdnię i bez bus pasa !!!!!!!!!!!!!!! (1)

    • 6 2

    • Ale po co, żeby korek był szerszy? Czy żeby zakorkować Grunwaldzką? Czy po to, żeby w mieście brakowało parkingów na większą

      liczbę aut? Czy po to, żeby nie dało się z Osowej dostać do Oliwy w mniej niż 15 min? Czy po to żeby bezsensownie wydać kasę?

      • 2 2

  • Na h ją remontowali,4 lata.Była dobra,zamiast budować drugą nitkę ale polactwo nie myśli.

    • 3 0

  • Następny przykład niedasizmu w mieście.

    • 5 0

  • 4 lata rozwiazują kwadraturę koła

    A pensję sobie lecą, ciekawe czy prywatny właściciel by sobie pozwolił na takie marnotrawstwo?
    W Gdyni na Witaminie to już dawno rozwiazaąno, jest i ścieżka rowerowa i kontrpas sterowany sygnalizacją.

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane