• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Cztery lata prac nad buspasem na Spacerowej. "Walka o 15 minut"

Maciej Korolczuk
21 marca 2024, godz. 07:00 
Opinie (298)
Najnowszy artykuł na ten temat Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu
Prace nad koncepcją buspasa na Spacerowej trwają już cztery lata. Wciąż czekamy na ich efekty. Prace nad koncepcją buspasa na Spacerowej trwają już cztery lata. Wciąż czekamy na ich efekty.

Przedłużają się prace nad powstaniem ostatecznej koncepcji buspasa w ciągu ul. SpacerowejMapka w Gdańsku. Pierwotnie miała być ona gotowa już w ubiegłym roku, ale przygotowany projekt nie został zaakceptowany. Zaproponowane rozwiązania nie skróciłyby bowiem w oczekiwany sposób przejazdu autobusów. - Prace są już na ukończeniu - mówią jednak urzędnicy.



W tym roku miną cztery lata odkąd urzędnicy odpowiadający za komunikację i zarządzanie ruchem w mieście na poważnie zajęli się powstaniem buspasa w ciągu ul. Spacerowej.

Pas dla komunikacji miejskiej miałby w znaczący sposób skrócić czas przejazdu autobusów między Osową a Oliwą, a w dłuższej perspektywie przyczynić się do mniejszych korków (szybszy przejazd autobusem byłby argumentem, by na tej trasie zrezygnować z jazdy własnym autem).

Pierwotnie przygotowano trzy koncepcje buspasa. Rok później pojawił się czwarty wariant. Miasto w 2022 roku ogłosiło przetarg na opracowanie wariantowej koncepcji dla buspasa na Spacerowej, by przekształcić ulicę, tworząc na niej nie tylko buspas ale też drogę rowerową między ul. Opacką a Węzłem Osowa. Miałyby mieć one prawie 6 km długości.

Cała inwestycja ze względu na wysokie koszty budowy dodatkowego pasa ma być etapowana.




  1. Pierwszy wariant zakłada przekrój 1x3, w tym środkowy pas ruchu będzie buspasem o zmiennym kierunku ruchu w zależności od natężenia ruchu o danej porze dnia.
  2. Drugi wariant wprowadzi przekrój 1x3, zewnętrzny pas ruchu w zależności od natężenia ruchu o danej porze dnia/nocy będzie buspasem.
  3. Trzeci wariant będzie dotyczył wprowadzenia buspasów w obu kierunkach.
  4. Ostatni, czwarty wariant nie uwzględnia budowy wydzielonej drogi rowerowej. Rowerzyści mieliby poruszać się po buspasie. Trasa rowerowa wskazana w wariantach I i II ma mieć postać wydzielonej drogi rowerowej lub pasów rowerowych.

  • Urzędnicy muszą wybrać koncepcję opartą o jeden z czterech wariantów. Chcą by przejazd autobusu na Spacerowej skrócił się w efekcie o minimum 15 minut w każdej relacji.
  • Urzędnicy muszą wybrać koncepcję opartą o jeden z czterech wariantów. Chcą by przejazd autobusu na Spacerowej skrócił się w efekcie o minimum 15 minut w każdej relacji.
  • Urzędnicy muszą wybrać koncepcję opartą o jeden z czterech wariantów. Chcą by przejazd autobusu na Spacerowej skrócił się w efekcie o minimum 15 minut w każdej relacji.
  • Urzędnicy muszą wybrać koncepcję opartą o jeden z czterech wariantów. Chcą by przejazd autobusu na Spacerowej skrócił się w efekcie o minimum 15 minut w każdej relacji.

W ramach opracowania koncepcji przedstawione mają być kosztorysy dla wszystkich wariantów, z podziałem na etapy realizacji. Prace projektowe miały zakończyć się już w ubiegłym roku, ale złapały opóźnienie.

- Prace nad opracowaniem koncepcji praktycznie już się zakończyły - informuje Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. - Efekty prac koncepcyjnych zostaną w najbliższym czasie zaprezentowane poszczególnym jednostkom i władzom miasta, po czym zapadnie decyzja o wyborze najkorzystniejszego wariantu.


Walka o 15 minut



Gdy dopytujemy urzędników jaki jest powód opóźnień nad przygotowaniem koncepcji, słyszymy, że wprowadzenie buspasa w zaproponowanym wariancie tylko w minimalnym stopniu skróciłoby czas przejazdu autobusów po ul. Spacerowej.

- Nie zaakceptowaliśmy pierwotnie przedstawionej koncepcji, ponieważ proponowane rozwiązania nie skracały w oczekiwany sposób czasu przejazdu autobusów. Stoimy na stanowisku, że efektem tego projektu powinno być ograniczenie czasu o minimum 15 minut w każdej z relacji - tłumaczy.

Rozkłady na żywo w twoim telefonie



Obecnie ul. Spacerową poruszają się autobusy trzech linii: 169, 171 i 179. Według rozkładu odcinek między Osową a Oliwą w porannym i popołudniowym szczycie autobusy pokonywać powinny w 18-20 min. W praktyce, gdy trasa jest zakorkowana, przejazd wydłuża się o kilkanaście, a czasem nawet kilkadziesiąt minut.

Miejsca

Opinie (298) 4 zablokowane

  • ja poproszę aryukuł: co z budową obiecanego buspasa z Oruni? (2)

    • 8 4

    • oby nigdy! Ten projekt wprowadzi takie korki, że ten autobus straci więcej czasu na dojeździe do niego

      ale to mówi wam zwykły inżynier, socjolog z urzędu wie lepiej...

      • 1 2

    • Rada dzielnicy zablokowała. Teraz przewodnicząca zarządu Rady kandyduje do Rady Miasta. Od zawsze narzeka, że nie ma bezkolizyjnych przejazdów przez tory, ale kandyduje z listy KO i wspiera Dulkiewicz :D

      • 0 0

  • (7)

    Prace nad koncepcją trwają 4 lata....aha...doskonale tempo.Takie POdsumowanie kadencji obecnych włodarzy Gdańska.Oby nowy gospodarz ustawił Gdańsk na prawidłowe tory rozwoju.

    • 56 8

    • Pewnie można byłoby to zrobić szybciej (2)

      ale z ruchem drogowym jest trochę jak w hydrotechnice. Nieważne jak szeroki dasz kanał, jeśli z jednej i drugiej strony masz wąskie gardło. Na Spacerowej z jednej strony jest wiadukt, z drugiej zabytkowy układ Oliwy.

      • 4 3

      • A co to ma do planowania? (1)

        To rzekome planowanie to po prostu ściema przed wyborami. Czy planiści już 4 lata biorą kasę, a efektów nie ma? Swoi na ciepłych posadkach?

        • 6 1

        • Zasadniczo ma się do planowania,

          bo trzeba ten infrastrukturalny problem rozwiązać. Do planowania potrzebna jest też wiedza i informacja o możliwościach (możliwości uzyskania zgód środowiskowych, warunki wodne, warunki geotechniczne). Nie bronię miasta, które dało (...) gdy odbywał się kompleksowy remont Spacerowej, powinno to być zrobione już wtedy, ale to nie są szybkie procesy, chyba że ma się nieskończone środki.

          • 0 1

    • Spokojnie POkemony i tak wuybiora ponownie oebcna władze chocby buspas budowany 15 lat (1)

      • 3 0

      • Gdańsk traci miliony pln przez korki, nie działającą komunikację miejską i brak spójnej połączonej ze sobą sieci dróg rowerowych, nie wspominając o tych nieszczęsnych bus pasach, których ma najmniej w całej Polsce. Zbliżają się wybory, to włodarze odkopują problemy, z którymi nie robili nic przez ostatnie 5 lat i nagle wykazują zainteresowanie ich rozwiązaniem - czas na zmianę!

        • 3 0

    • Wina leży po stronie biura projektowego które dało bardzo niską cenę i teraz mamy

      • 0 0

    • Ważne są peruczki

      • 0 0

  • Mapki genialne

    • 19 2

  • Rowerem i tak najszybciej (9)

    Z Owczarni do Oliwy 15 minut. W górę 30, na elektryku 20.
    Jeszcze mi nie odbiło, żeby codziennie stać w korku i wąchać spaliny

    • 30 18

    • Tak gdyby to była droga asfaltowa. Nie każdy jest fanem enduro;) (5)

      • 7 3

      • (2)

        Jest częściowo utwardzana sama jeździłam tą trasą rowerem, nawet zimą bo wychodziło krócej niż jazda autem w godzinach szczytu

        • 15 3

        • piszesz z doświadczenia, ale twardogłowych to nie przekona

          moim zdaniem - każdemu wg. potrzeb. Ja też wolę nawet w środku zimy ubrać się w odpowiednie ciuchy i zasuwać na rowerze, niż korzystać z samochodu, ale jak kto woli. Ludzie się wyśmiewają z tekstu "zmień pracę, weź kredyt", albo "taki mamy klimat", ale oba te stwierdzenia u źródeł mają to samo - wziąć odpowiedzialność za rzeczywistość i/albo dostosować się do niej, a nie marudzić. Tutaj jest tak samo.

          • 14 1

        • no widzisz, a niestety widze pokraki, które na kołach terenowych jednak cisną spacerową

          zamiast spokojnie przez owczarnie

          • 0 1

      • No przecież kilka lat temu był remont. Jest utwardzona, równa i bez piachu.
        Jakie enduro, tam by się teraz dało i hulajnogą przejechać.
        A że szutr to nawet lepiej - las to nie miejsce na asfalt.

        • 7 2

      • Ale na spacerowej domu odcinek masz DDR,a górny po jezdni/poboczu.

        • 1 0

    • Rowerem jezdze rekreacyjnie a od transportu mam samochod....

      Tramwaj to jedyne rozwiązanie wspomagające

      • 3 3

    • Aha (1)

      A jak jedziesz tym swoim rowerem to nos masz zakryty?

      • 1 1

      • Kościerska = szambo w lesie

        • 0 0

  • 4 wariant jest niepoważny (4)

    Autobus miałby jechać za jakimś rowerzystą ~ 20km/h

    • 49 10

    • Pod górę to nawet 10 km/h

      • 2 2

    • 3 minusuje (2)

      pewnie rowerzyści.

      • 0 3

      • Ta, rowerzyści na pewno chcą być wyprzedzani na żyletkę przez autobusy...

        • 5 0

      • Nie sądzę.

        Sam jeżdżę Osowa->Oliwa na rowerze. Za żadne skarby bym nie pojechał Spacerową, gdy dookoła jest dużo pięknych dróg przez las.

        • 3 1

  • Tramwaj zaoszczędził 18 minut (3)

    Była kiedyś robiona analiza ruchu i wyszło że najszybszym środkiem transportu był tramwaj.

    • 26 10

    • Nie na Morenie, gdzie trasa tramwajem do Gdańska to pół godziny a do Wrzeszcza to chyba pół dnia (bo autobusem i tak się stoi w korku)

      • 2 0

    • haha, dobre (1)

      Tramwaj jedzie 17km/h i musisz do niego dojść i na niego zaczekać
      Samochód 20-30km/h, chyba że "analizę ruchu" robisz na 100 metrach gdzie jest korek, ale nikt nie jeździ 100 metrów
      To już nawet rower jest szybszy niż tramwaj

      • 1 1

      • Tramwaj jedzie 17km/h na odcinku miejskim

        Bo tam ma przystanki co 400m.

        Spacerowa ma ok. 6km i pewnie przystanek byłby jeden, może dwa. Więc średnia prędkość tramwaju to byłaby z 40-50km/h

        • 4 1

  • I jej remontem (1)

    Już jest popekana.
    Chciałbym dodać, że buspasem mogą jeździć samochody elektryczne, na Osowej jest ich troche

    • 17 8

    • To zależy jak go zrealizujesz

      Jeżeli jako buspas - mogą
      Jeżeli jako pas dla ZTM - nie mogą, tak jest kontrabasie w Wiczlinie

      • 7 0

  • 4 lata i 4 warianty (2)

    ogień!

    • 44 3

    • praca marzeń

      • 0 0

    • A jeszcze w trakcie sprzedano ziemię

      obok zoo developerowi. W tym tempie prac, szybciej po obu stronach, powstaną nowe osiedla niż pojedynczy buspas

      • 0 0

  • Te buspasy to strata miejsca na drodze (6)

    Stoi pusty z reguły. Wyrzucanie pieniedzy. Zresztą to nagminne w komunikacji. Przykładem.jest Fala. Niegospodarnosc

    • 43 45

    • Na tym polega buspas (3)

      Jest pusty, więc szybko przez niego przejeżdżasz

      • 20 4

      • (2)

        na szczęście za jazde buspasem jest tylko 100zł mandatu. Na moje mogą robić buspas, raz na jakiś czas zapłace tą stówe jako "podatek". W efekcie wygram 30 minut każdego dnia :D

        • 5 5

        • (1)

          No to życzę abyś się karoserii łapał codziennie na te autobusy z kamerą, co nagrywają takich nielegalnych na buspasie i wysyłają do Policji.

          • 4 2

          • Spokojnie, tablice okolicznościowe się założy

            • 1 1

    • Pokemon szkoda czasu to na twoja głupote czytanie. wiec buspas jest dzbanku dla uatobusów i nie sa puste bo jada nimi autopbusy

      no ale według dzbana w miescie niema autobusów.Mało tego buspasami jada karetki pogotowia straz pozarna i policja

      • 3 3

    • Strata miejsca? Bo nie będzie miejsca do wożenia d...y w pojedynkę w swoim samochodzie.

      • 1 0

  • Ta kadencja To porazka

    • 47 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane