• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Cztery lata prac nad buspasem na Spacerowej. "Walka o 15 minut"

Maciej Korolczuk
21 marca 2024, godz. 07:00 
Opinie (298)
Najnowszy artykuł na ten temat Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu
Prace nad koncepcją buspasa na Spacerowej trwają już cztery lata. Wciąż czekamy na ich efekty. Prace nad koncepcją buspasa na Spacerowej trwają już cztery lata. Wciąż czekamy na ich efekty.

Przedłużają się prace nad powstaniem ostatecznej koncepcji buspasa w ciągu ul. SpacerowejMapka w Gdańsku. Pierwotnie miała być ona gotowa już w ubiegłym roku, ale przygotowany projekt nie został zaakceptowany. Zaproponowane rozwiązania nie skróciłyby bowiem w oczekiwany sposób przejazdu autobusów. - Prace są już na ukończeniu - mówią jednak urzędnicy.



W tym roku miną cztery lata odkąd urzędnicy odpowiadający za komunikację i zarządzanie ruchem w mieście na poważnie zajęli się powstaniem buspasa w ciągu ul. Spacerowej.

Pas dla komunikacji miejskiej miałby w znaczący sposób skrócić czas przejazdu autobusów między Osową a Oliwą, a w dłuższej perspektywie przyczynić się do mniejszych korków (szybszy przejazd autobusem byłby argumentem, by na tej trasie zrezygnować z jazdy własnym autem).

Pierwotnie przygotowano trzy koncepcje buspasa. Rok później pojawił się czwarty wariant. Miasto w 2022 roku ogłosiło przetarg na opracowanie wariantowej koncepcji dla buspasa na Spacerowej, by przekształcić ulicę, tworząc na niej nie tylko buspas ale też drogę rowerową między ul. Opacką a Węzłem Osowa. Miałyby mieć one prawie 6 km długości.

Cała inwestycja ze względu na wysokie koszty budowy dodatkowego pasa ma być etapowana.




  1. Pierwszy wariant zakłada przekrój 1x3, w tym środkowy pas ruchu będzie buspasem o zmiennym kierunku ruchu w zależności od natężenia ruchu o danej porze dnia.
  2. Drugi wariant wprowadzi przekrój 1x3, zewnętrzny pas ruchu w zależności od natężenia ruchu o danej porze dnia/nocy będzie buspasem.
  3. Trzeci wariant będzie dotyczył wprowadzenia buspasów w obu kierunkach.
  4. Ostatni, czwarty wariant nie uwzględnia budowy wydzielonej drogi rowerowej. Rowerzyści mieliby poruszać się po buspasie. Trasa rowerowa wskazana w wariantach I i II ma mieć postać wydzielonej drogi rowerowej lub pasów rowerowych.

  • Urzędnicy muszą wybrać koncepcję opartą o jeden z czterech wariantów. Chcą by przejazd autobusu na Spacerowej skrócił się w efekcie o minimum 15 minut w każdej relacji.
  • Urzędnicy muszą wybrać koncepcję opartą o jeden z czterech wariantów. Chcą by przejazd autobusu na Spacerowej skrócił się w efekcie o minimum 15 minut w każdej relacji.
  • Urzędnicy muszą wybrać koncepcję opartą o jeden z czterech wariantów. Chcą by przejazd autobusu na Spacerowej skrócił się w efekcie o minimum 15 minut w każdej relacji.
  • Urzędnicy muszą wybrać koncepcję opartą o jeden z czterech wariantów. Chcą by przejazd autobusu na Spacerowej skrócił się w efekcie o minimum 15 minut w każdej relacji.

W ramach opracowania koncepcji przedstawione mają być kosztorysy dla wszystkich wariantów, z podziałem na etapy realizacji. Prace projektowe miały zakończyć się już w ubiegłym roku, ale złapały opóźnienie.

- Prace nad opracowaniem koncepcji praktycznie już się zakończyły - informuje Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. - Efekty prac koncepcyjnych zostaną w najbliższym czasie zaprezentowane poszczególnym jednostkom i władzom miasta, po czym zapadnie decyzja o wyborze najkorzystniejszego wariantu.


Walka o 15 minut



Gdy dopytujemy urzędników jaki jest powód opóźnień nad przygotowaniem koncepcji, słyszymy, że wprowadzenie buspasa w zaproponowanym wariancie tylko w minimalnym stopniu skróciłoby czas przejazdu autobusów po ul. Spacerowej.

- Nie zaakceptowaliśmy pierwotnie przedstawionej koncepcji, ponieważ proponowane rozwiązania nie skracały w oczekiwany sposób czasu przejazdu autobusów. Stoimy na stanowisku, że efektem tego projektu powinno być ograniczenie czasu o minimum 15 minut w każdej z relacji - tłumaczy.

Rozkłady na żywo w twoim telefonie



Obecnie ul. Spacerową poruszają się autobusy trzech linii: 169, 171 i 179. Według rozkładu odcinek między Osową a Oliwą w porannym i popołudniowym szczycie autobusy pokonywać powinny w 18-20 min. W praktyce, gdy trasa jest zakorkowana, przejazd wydłuża się o kilkanaście, a czasem nawet kilkadziesiąt minut.

Miejsca

Opinie (298) 4 zablokowane

  • Wybory ach wybory ...

    Kontynuacja tematu w artykule już za cztery lata

    • 9 1

  • Wystarczy zrobic 3 pasy z regulowanym kierunkiem jazdy. Rano 2 w dół do oliwy popołudniu 2 w stronę osowy!

    • 4 0

  • czemu miasto robi zawsze wszystko naookoło? (17)

    spacerowa powinna mieć:
    - 2 pasy + 1 bus pas w każda stronę
    - tam gdzie się da powinna być wyprostowana a nie dalej prowadzi tak jak w średnowieczu czyli jak jechała furmanka po zakrętach żeby było wolniej
    Jak bede 2 pasy to potem dużo łatwiej da sie to polaczy z tunelem + drogą zielona

    • 156 55

    • zapłaćcie sobie za tunel pod lasami, kierowczyku. od naszych lasów wara. (6)

      • 15 22

      • ten las to codziennie tonie (3)

        w spalinach chłopie, także dla lasu dwa pasy i tunel będzie lepszy.
        Poza tym lasu sporo dookoła.

        • 10 8

        • hohoho , mamy tu zatroskanego ekologa widzę :D (1)

          Fajny pomysł masz, a powiedz jeszcze , jak myślisz - jak to się robi ze spalinami z tunelu żeby nie wylatywały do lasu. Szczególnie, że przy 2 pasach spalin będzie 2x tyle. Chłopie :D

          • 4 7

          • Widzisz, chłopie, masz rację, a jednak jej nie masz. Tak to już z wami fantastami jest:)

            • 2 0

        • Tunel

          Tunel z tego co pamiętam miał kosztować prawie miliard złotych. To chorendalne kwoty jak na polepszenie dojazdu mieszkańców z 1 dzielnicy.

          • 1 1

      • Opinia została zablokowana przez moderatora

      • Powiedz to w twarz

        Deweloperom! Dziadzie leśny

        • 10 2

    • 3 pasy w jedną stronę? (1)

      no z rozmachem nie powiem.
      Na szczescie bez najmniejszych szans na realizację.

      • 9 11

      • Nie ma szans na żadną realizację. Nie zauważyłeś, że termin wyborów się zbliża? Czymś trzeba podtrzymać napięcie elektoratu:)

        • 1 1

    • ...a nie nie... A nie, dobrze, to jezioro damy tutaj.

      • 11 1

    • a frytki do tego też?

      Spoko, nie ma to jak zniwelować wzgórza bo Ziutek się męczy 5 razy kierownicą skręcić

      • 8 12

    • jeśli zrobią jak mówisz

      to noe będą mogli w przyszłości zlecić "kolegom" kolejnych remontów.
      A tak bedzie buspas, po 3-6latach droga 3 jezdniowa (ze zmiennym kierunkiem srodkowego pasa) a za kolejne 5 lat kolejny pas. Potem znowu buspas i drugi buspas.
      Widzisz? Zamiast jednego przetargu będą mieć ich z sześć...

      • 15 1

    • Hmmm moze dlatego ze twoj pomysl to jakies 500 mln.

      A buspas to 50 mln. Do tego na buspas możesz dostać dofinansowanie z UE. Na proste poszerzenie drogi dla wszystkich nie.

      • 12 4

    • Bo tam są drzewka... (1)

      Wydadzą 50mln żeby zachować 300 drzewek albo mniej. I korki zachować. Ważne żeby autobus przejechał żeby zniechęcić kierowców. Do tego - praca dom, bynajmniej żadnych zakupów czy załatwiania innych spraw. To Polska. Tutaj musi być chu...wo

      • 14 5

      • Autobus jest alternatywą do stania w korkach.

        Ludzie chcą mieć wybór, a nie być zmuszanymi do kiśnięcia w sznurku samochodów.

        • 8 6

    • Czy ten tunel jest teraz z nami w pokoju?

      • 11 3

    • 2 pasy?

      To by miało sens jakby hamulcowym nie była Oliwa tam 2 pasów się nie zrobi i dalej będą korki tylko że niżej i na 2 pasach. To samo w drugą stronę.

      • 4 2

  • Nie robić niczego dla Osowy

    Blokują wszystko od 20 lat to niech się kiszą na tej swojej wiosce daleko od miasta.

    • 2 9

  • Likwidacja świateł i skrzyżowania z CH Osowa

    odkorokwałaby dojazd do obwodnicy i Osowej. Wyjazd z CH skierować na obwodnicę a wjazd istniejącymi ślimakami. W drugą stronę korki mógły rozładować buspas wraz ze znacznym zwiększeniem częstotliwości kursowania komunikacji miejskiej na tym odcinku ale również w całym mieście. Konieczna ścieżka rowerowa, która nie musi przebiegać wzdłuż Spacerowej ale w innych dostępnych wariantach, nawet szutrowa tylko wyznaczona, kompletna i uporządkowana.

    • 6 0

  • Buspas od ronda przy Polo-markecie

    Buspas powinien być już od Ronda przy Polo Markecie. Odcinek od ronda do świateł przy Auchan jedzie się 20-30 min.

    • 0 1

  • 4lata myślą długo im to zchodzi

    • 8 0

  • 50 projektów, 100 paneli dyskusyjnych, 1000 porad ekspertów

    Tylko brak realizacji. Gdańsk od 30 lat w pigułce

    • 9 0

  • "szybszy przejazd autobusem byłby argumentem, by na tej trasie zrezygnować z jazdy własnym autem" (2)

    Świetny pomysł!
    Zostawię auto na Osowej na wiadukcie albo w lesie, przejadę dalszy odcinek autobusem, wsiądę z powrotem do auta przy zoo i pojadę dalej!
    W Gdańsku brakuje holistycznego podejścia do komunikacji! Brakuje wspólnego biletu, parkingów dla samochodów, punktów przesiadkowych, częstych połączeń. Ten buspas pomoże, ale tylko tym, którzy teraz stoją w autobusie w korku.

    • 10 3

    • Ale manipulacja (1)

      W Gdańsku jest wspólny bilet (bilet miesięczny jest ważny w pociągach zarówno skm jak i regio). Nie musisz wysiadać przy zoo. Możesz przesiąść się na tramwaj na pętli, albo przejść te 200m i jechać dalej skm/regio. Wszędzie trzeba się przesiadać. W Berlinie, nowym Jorku czy Londynie. Jeśli wolisz stać w korku to Twoja sprawa. Skrócenie czasu jazdy o 15 minut to rewelacyjny wynik.

      • 1 1

      • Komunikacja publiczna powinna być od prywatnej A. tańsza B. szybsza C. bardziej komfortowa.
        Stan aktualny nie gwarantuje żadnego z powyższych.

        • 0 0

  • Trzeba wykonać tunel pod pachołkiem (5)

    i dokończyć drogę zieloną. Żadnych półśrodków.

    • 6 7

    • (2)

      No przecież o to chodzi władzom Gdańska: aby tunel nigdy nie powstał.
      Będą bronić buspasa, jak Westerplatte.

      • 4 0

      • (1)

        Na szczęscie Westerplatte upadło

        • 0 3

        • Przez złe słowo...

          • 2 0

    • Dawaj miliard (1)

      Do którego nie możesz dostać żadnego dofinansowania. Wszystko na tunel żeby korek zamiast w lesie, stał w tunelu. Bo grunwaldzka nie jest z gumy i przepustowość z skrzyżowaniu z nią się nie zmieni.

      • 3 1

      • syrliard

        tylko tunel

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane