• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Cztery lata prac nad buspasem na Spacerowej. "Walka o 15 minut"

Maciej Korolczuk
21 marca 2024, godz. 07:00 
Opinie (298)
Najnowszy artykuł na ten temat Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu
Prace nad koncepcją buspasa na Spacerowej trwają już cztery lata. Wciąż czekamy na ich efekty. Prace nad koncepcją buspasa na Spacerowej trwają już cztery lata. Wciąż czekamy na ich efekty.

Przedłużają się prace nad powstaniem ostatecznej koncepcji buspasa w ciągu ul. SpacerowejMapka w Gdańsku. Pierwotnie miała być ona gotowa już w ubiegłym roku, ale przygotowany projekt nie został zaakceptowany. Zaproponowane rozwiązania nie skróciłyby bowiem w oczekiwany sposób przejazdu autobusów. - Prace są już na ukończeniu - mówią jednak urzędnicy.



W tym roku miną cztery lata odkąd urzędnicy odpowiadający za komunikację i zarządzanie ruchem w mieście na poważnie zajęli się powstaniem buspasa w ciągu ul. Spacerowej.

Pas dla komunikacji miejskiej miałby w znaczący sposób skrócić czas przejazdu autobusów między Osową a Oliwą, a w dłuższej perspektywie przyczynić się do mniejszych korków (szybszy przejazd autobusem byłby argumentem, by na tej trasie zrezygnować z jazdy własnym autem).

Pierwotnie przygotowano trzy koncepcje buspasa. Rok później pojawił się czwarty wariant. Miasto w 2022 roku ogłosiło przetarg na opracowanie wariantowej koncepcji dla buspasa na Spacerowej, by przekształcić ulicę, tworząc na niej nie tylko buspas ale też drogę rowerową między ul. Opacką a Węzłem Osowa. Miałyby mieć one prawie 6 km długości.

Cała inwestycja ze względu na wysokie koszty budowy dodatkowego pasa ma być etapowana.




  1. Pierwszy wariant zakłada przekrój 1x3, w tym środkowy pas ruchu będzie buspasem o zmiennym kierunku ruchu w zależności od natężenia ruchu o danej porze dnia.
  2. Drugi wariant wprowadzi przekrój 1x3, zewnętrzny pas ruchu w zależności od natężenia ruchu o danej porze dnia/nocy będzie buspasem.
  3. Trzeci wariant będzie dotyczył wprowadzenia buspasów w obu kierunkach.
  4. Ostatni, czwarty wariant nie uwzględnia budowy wydzielonej drogi rowerowej. Rowerzyści mieliby poruszać się po buspasie. Trasa rowerowa wskazana w wariantach I i II ma mieć postać wydzielonej drogi rowerowej lub pasów rowerowych.

  • Urzędnicy muszą wybrać koncepcję opartą o jeden z czterech wariantów. Chcą by przejazd autobusu na Spacerowej skrócił się w efekcie o minimum 15 minut w każdej relacji.
  • Urzędnicy muszą wybrać koncepcję opartą o jeden z czterech wariantów. Chcą by przejazd autobusu na Spacerowej skrócił się w efekcie o minimum 15 minut w każdej relacji.
  • Urzędnicy muszą wybrać koncepcję opartą o jeden z czterech wariantów. Chcą by przejazd autobusu na Spacerowej skrócił się w efekcie o minimum 15 minut w każdej relacji.
  • Urzędnicy muszą wybrać koncepcję opartą o jeden z czterech wariantów. Chcą by przejazd autobusu na Spacerowej skrócił się w efekcie o minimum 15 minut w każdej relacji.

W ramach opracowania koncepcji przedstawione mają być kosztorysy dla wszystkich wariantów, z podziałem na etapy realizacji. Prace projektowe miały zakończyć się już w ubiegłym roku, ale złapały opóźnienie.

- Prace nad opracowaniem koncepcji praktycznie już się zakończyły - informuje Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. - Efekty prac koncepcyjnych zostaną w najbliższym czasie zaprezentowane poszczególnym jednostkom i władzom miasta, po czym zapadnie decyzja o wyborze najkorzystniejszego wariantu.


Walka o 15 minut



Gdy dopytujemy urzędników jaki jest powód opóźnień nad przygotowaniem koncepcji, słyszymy, że wprowadzenie buspasa w zaproponowanym wariancie tylko w minimalnym stopniu skróciłoby czas przejazdu autobusów po ul. Spacerowej.

- Nie zaakceptowaliśmy pierwotnie przedstawionej koncepcji, ponieważ proponowane rozwiązania nie skracały w oczekiwany sposób czasu przejazdu autobusów. Stoimy na stanowisku, że efektem tego projektu powinno być ograniczenie czasu o minimum 15 minut w każdej z relacji - tłumaczy.

Rozkłady na żywo w twoim telefonie



Obecnie ul. Spacerową poruszają się autobusy trzech linii: 169, 171 i 179. Według rozkładu odcinek między Osową a Oliwą w porannym i popołudniowym szczycie autobusy pokonywać powinny w 18-20 min. W praktyce, gdy trasa jest zakorkowana, przejazd wydłuża się o kilkanaście, a czasem nawet kilkadziesiąt minut.

Miejsca

Opinie (298) 4 zablokowane

  • (9)

    To ja powiem tylko tyle, że jako rowerzysta chciałbym żeby była tam fajna droga rowerowa, ale w ciągu drogi rynarzewskiej, w lesie, 100m od spacerowej.

    • 13 2

    • Tam przede wszystkim potrzebna jest kładka rowerowa jak przy Auchan.
      Co z tego, że będzie droga rowerowa jesli żeby się na nią dostać trzeba się przepychać między tirami na węźle Wysoka.

      • 6 1

    • wyjechać na tyłach CH + dodatkowy przejazd pod obwodnicą na wysokości jednorożca, nagle z osowy można zjechać do oliwy w 15min niezależnie od powy dnia.

      podjazd nieco dłużej, ale nie ma problemu z miłym wyprofilowaniem.

      a za wjazd 5m od korka na spacerowej to serdecznie dziękuję, nie chcę raka.

      • 2 0

    • (1)

      Rowerzyści - chciałbym...chcę... to zapłać!

      • 0 5

      • Sam zapłać

        Rowerzyści płacą podatki lokalne jak każdy mieszkaniec miasta i z nich właśnie budowane są chodniki i drogi rowerowe.
        To drogi dla samochodów kosztują miliardy, do których kierowcy się nie dorzucają - podatki w paliwie idą do budżetu centralnego, gdzie nie pokrywają nawet kosztu utrzymania dróg krajowych. Ani złotówka nie trafia do budżetu miasta.
        Chcesz ulicę lub dodatkowy pas dla samochodów - to zapłać. Tylko pamiętaj, że cena będzie 10-100x wyższa niż drogi rowerowej.

        • 8 0

    • No pewnie.. (1)

      ...może jeszcze powinna wić się jak u wybrzeża południowej francji i być dwupasmowa z tunelem.
      Wystarczy parking dla rowerów za 13 baniek we Wrzeszczu.
      My nie Holandia gdzie przez okrągły rok powyżej 8°C i wszyscy pedałują.

      • 0 6

      • tego parkingu nie chciał żaden rowerzysta, był potrzebny żeby były punkty unijne na przebudowę dworca.

        tak jak rowerzyści nie chcą ddr 5m od spacerowej, ale na buspas+ddr będzie kasa z unii.

        • 4 0

    • a ja bym chciał (1)

      żeby żadne obcisłe gacie nie rozjeżdżały mi lasu, won

      • 0 8

      • Narazie jedynymi którzy rozjeżdżają lasy

        Były pisowskie ciągniki

        • 6 0

    • I zeby nie była szutrowa i z przeszkodami jak Kościerska

      Ale to nierealne w tym miejscu.

      • 1 0

  • Efektem buspasa będą większe korki.

    Kierowcy stwierdzą, że inni kierowcy wybrali autobus i chętniej wybiorą samochód. Do tego dojdą kierowcy, którzy będą wybierać buspas.

    • 8 9

  • Gdańsk, miasto planowania. (3)

    W projektach i planach Gdańsk jest najlepszym miejscem do życia. Szkoda, że to planowanie tyle trwa, że już nam się świat zdąży zmienić. Tak wybudować jak Gdańsk zaplanował, to nie potrafi żadne miasto.

    • 42 1

    • Tam trzeba zlikwidowac swiatla na gorze

      I inaczej zorganizować ruch przy markecie. To załatwić w 100% problem powolnej jazdy w górę.

      • 1 1

    • Tak jest wszędzie gdzie na stolkach

      Zasiada Po/ko i prezydenta mają z partii układów k podpisoe

      • 3 0

    • A to planowanie nasila się przed każdymi wyborami.

      • 2 0

  • Po co w ogóle jeździć gdzieś?

    Nie lepiej zostać w domu?

    • 11 0

  • Gdańskie fantasmagorie (1)

    Podarujcie sobie ten utopijny pomysł.

    • 9 3

    • Cztery lata myśleli i następne cztery będą myśleć i nic nowego nie wybudują a kaskę za myślenie zgarna

      • 0 0

  • Nieeeee. Nie wycinac nam lasow! (3)

    Wypad z kierowczykami, kupcie sobie ziemię i posadźcie sobie drzewa i dopiero wtedy sobie je wytnijcie. Od naszych lasów wara!
    Chcecie drogi? To sobie tunele zbudujcie, pod lasami

    • 10 25

    • spiesze wytlumaczyc, buspas jest glownie dla autobusow (2)

      • 1 3

      • ,,głównie''? Nic dodać. (1)

        Pic na wodę! Niby buspas a tak naprawdę poszerzenie ulicy pod kierowczyków. Czyli wycinka hektarów lasów bo dizlarze się przyspawali do foteli i grubasy na siłownię jeżdżą do Gdańska, żeby tłuszcz z brzucha spalić.
        Co za klimaty. Od razu wytnijcie cały TPK bo wam mało.

        • 4 4

        • faktycznie, nie masz nic konstruktywnego do dodania

          • 1 4

  • Wybory ida trzeba rzucic kielbaske

    • 12 2

  • Nie zmieni to znacząco sytuacji (1)

    Największe spowolnienie jest na odcinku od Grunwaldzkiej do Czyżewskiego, szczególnie przed Polanki, za Czyżewskiego Spacerowa jak nic się nie dzieje na obwodnicy, to już idzie.
    Jedynie może to polepszyć jadącym rano w dół Spacerowej.

    • 7 3

    • Ale autobusy nie jadą tym odcinkem

      Wiec tam może być korek. Autobusy jada Obrońców Westerplatte.

      • 1 0

  • Kiedy był remont parę lat temu to był

    Czas na dołożenie drugiego pasa w każdą stronę, a teraz..... Gdańszczanie nic się nie stalo, oooo nic się nie stałoooo

    • 12 3

  • Buspas (5)

    Wystarczy zwiększyć przepustowość w Osowie i buspas w górę nie jest potrzebny

    • 10 3

    • Osowej

      • 3 0

    • (3)

      Racja, proponuję dodatkowy pas :)
      Tym razem musi się udać.

      • 3 2

      • (2)

        Co się nie udaje z dodatkowymi pasami? Jak się buduje nowe osiedla to trzeba też budować nowe pasy. Proste.

        • 1 2

        • Buduje sie je bez konca i po kilku latach znowu sa korki

          Twierdzenie Lewisa-Mogridgea.

          Lewis, David. Estimating the Influence of Public Policy on Road Traffic Levels in Greater London. Journal of Transport Economics and Policy 11, no. 2 (1977): 15568.

          Wszyscy to przerabiali ale nadal prosty lud wierzy, że "jak dodadzą pas to korki zniknom". Droga do nikąd. Przepalanie kasy. Proponowane warianty 1 i 2 są optymalne. Przyspieszamy autobusy, ruch ogólny ma to co miał (nie ma robienia korków na siłę). Mieszkanie na przedmieściach (generujące największe publiczne koszty) to korki na dojeździe do miasta. Prawidłowo.

          • 2 2

        • Wybacz sarkazm, ale czy ty urodziłeś się przedwczoraj?

          Od 20 lat Gdańsk dobudowuje dróg, pasów, prawo i lewoskrętów, zawracalni, obwodnic, tuneli etc. I jak tam, korki już rozładowane? :)

          • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane