• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Cztery lata prac nad buspasem na Spacerowej. "Walka o 15 minut"

Maciej Korolczuk
21 marca 2024, godz. 07:00 
Opinie (298)
Najnowszy artykuł na ten temat Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu
Prace nad koncepcją buspasa na Spacerowej trwają już cztery lata. Wciąż czekamy na ich efekty. Prace nad koncepcją buspasa na Spacerowej trwają już cztery lata. Wciąż czekamy na ich efekty.

Przedłużają się prace nad powstaniem ostatecznej koncepcji buspasa w ciągu ul. SpacerowejMapka w Gdańsku. Pierwotnie miała być ona gotowa już w ubiegłym roku, ale przygotowany projekt nie został zaakceptowany. Zaproponowane rozwiązania nie skróciłyby bowiem w oczekiwany sposób przejazdu autobusów. - Prace są już na ukończeniu - mówią jednak urzędnicy.



W tym roku miną cztery lata odkąd urzędnicy odpowiadający za komunikację i zarządzanie ruchem w mieście na poważnie zajęli się powstaniem buspasa w ciągu ul. Spacerowej.

Pas dla komunikacji miejskiej miałby w znaczący sposób skrócić czas przejazdu autobusów między Osową a Oliwą, a w dłuższej perspektywie przyczynić się do mniejszych korków (szybszy przejazd autobusem byłby argumentem, by na tej trasie zrezygnować z jazdy własnym autem).

Pierwotnie przygotowano trzy koncepcje buspasa. Rok później pojawił się czwarty wariant. Miasto w 2022 roku ogłosiło przetarg na opracowanie wariantowej koncepcji dla buspasa na Spacerowej, by przekształcić ulicę, tworząc na niej nie tylko buspas ale też drogę rowerową między ul. Opacką a Węzłem Osowa. Miałyby mieć one prawie 6 km długości.

Cała inwestycja ze względu na wysokie koszty budowy dodatkowego pasa ma być etapowana.




  1. Pierwszy wariant zakłada przekrój 1x3, w tym środkowy pas ruchu będzie buspasem o zmiennym kierunku ruchu w zależności od natężenia ruchu o danej porze dnia.
  2. Drugi wariant wprowadzi przekrój 1x3, zewnętrzny pas ruchu w zależności od natężenia ruchu o danej porze dnia/nocy będzie buspasem.
  3. Trzeci wariant będzie dotyczył wprowadzenia buspasów w obu kierunkach.
  4. Ostatni, czwarty wariant nie uwzględnia budowy wydzielonej drogi rowerowej. Rowerzyści mieliby poruszać się po buspasie. Trasa rowerowa wskazana w wariantach I i II ma mieć postać wydzielonej drogi rowerowej lub pasów rowerowych.

  • Urzędnicy muszą wybrać koncepcję opartą o jeden z czterech wariantów. Chcą by przejazd autobusu na Spacerowej skrócił się w efekcie o minimum 15 minut w każdej relacji.
  • Urzędnicy muszą wybrać koncepcję opartą o jeden z czterech wariantów. Chcą by przejazd autobusu na Spacerowej skrócił się w efekcie o minimum 15 minut w każdej relacji.
  • Urzędnicy muszą wybrać koncepcję opartą o jeden z czterech wariantów. Chcą by przejazd autobusu na Spacerowej skrócił się w efekcie o minimum 15 minut w każdej relacji.
  • Urzędnicy muszą wybrać koncepcję opartą o jeden z czterech wariantów. Chcą by przejazd autobusu na Spacerowej skrócił się w efekcie o minimum 15 minut w każdej relacji.

W ramach opracowania koncepcji przedstawione mają być kosztorysy dla wszystkich wariantów, z podziałem na etapy realizacji. Prace projektowe miały zakończyć się już w ubiegłym roku, ale złapały opóźnienie.

- Prace nad opracowaniem koncepcji praktycznie już się zakończyły - informuje Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. - Efekty prac koncepcyjnych zostaną w najbliższym czasie zaprezentowane poszczególnym jednostkom i władzom miasta, po czym zapadnie decyzja o wyborze najkorzystniejszego wariantu.


Walka o 15 minut



Gdy dopytujemy urzędników jaki jest powód opóźnień nad przygotowaniem koncepcji, słyszymy, że wprowadzenie buspasa w zaproponowanym wariancie tylko w minimalnym stopniu skróciłoby czas przejazdu autobusów po ul. Spacerowej.

- Nie zaakceptowaliśmy pierwotnie przedstawionej koncepcji, ponieważ proponowane rozwiązania nie skracały w oczekiwany sposób czasu przejazdu autobusów. Stoimy na stanowisku, że efektem tego projektu powinno być ograniczenie czasu o minimum 15 minut w każdej z relacji - tłumaczy.

Rozkłady na żywo w twoim telefonie



Obecnie ul. Spacerową poruszają się autobusy trzech linii: 169, 171 i 179. Według rozkładu odcinek między Osową a Oliwą w porannym i popołudniowym szczycie autobusy pokonywać powinny w 18-20 min. W praktyce, gdy trasa jest zakorkowana, przejazd wydłuża się o kilkanaście, a czasem nawet kilkadziesiąt minut.

Miejsca

Opinie (298) 4 zablokowane

  • Tramwaj (1)

    Tramwaj byłby właściwą rewolucją. I dalej linia wzdłuż obwodnicy w stronę Ikea, bo to już właściwie droga lokalna. Druga nitka z Wrzeszcza wzdłuż Słowackiego. I od Ikea do Lawendowego Wzgórza.

    • 12 4

    • Może tramwaj wzdłuż obwodnicy ?

      • 1 0

  • Najpierw niech wybudują tunel pod Pachołkiem (4)

    Warto zacząć od alternatywy dla Spacerowej czyli tunelu pod Pachołkiem. Wtedy można myśleć o przebudowie Spacerowej i ewentualnych buspasach.

    • 10 3

    • i co dalej? (3)

      ktora ulica mialaby wchlonac tyle samochodow, sposob na giga korki

      • 2 2

      • Miliard zlotych

        Dla komfortu ludzi spoza Gdańska i mieszkańców najbardziej roszczeniowej dzielnicy Gdańska.

        • 1 0

      • Tunel kończyłby się w zatoce.

        Samochody lądowałyby pod wodą. Proste, jak myślenie tych, co chcą w mieście dobudowywać dróg :D

        • 2 0

      • Nie wiesz o co chodzi

        a się wypowiadasz kmiocie

        • 0 0

  • Myśleć przyszłościowo. (28)

    Spacerowa powinna wyglądać tak jak Słowackiego. Po 2 pasy w każdą stronę + ścieżka rowerowa. W dalszej perspektywie tunel pod pachołkiem do Drogi Zielonej, a Opata Jacka Rybińskiego powinna być pięknym deptakiem wyłączonym z ruchu z wyjątkiem autobusów. To jedyne przyszłościowe rozwiązanie.

    • 189 36

    • (6)

      Żadna droga nie powinna wyglądać jak Słowackiego

      • 20 10

      • Ponieważ...? (5)

        • 3 2

        • Ponieważ wszystkie drogi w mieście powinny wyglądać mniej więcej jak Adamowicza. (4)

          Brakuje tylko buspasa na torach do ideału.

          • 4 5

          • Śmieszny jesteś (1)

            • 1 3

            • Po czym poznałeś? Ma strój klowna na sobie? Czy u wróżki byłeś?

              • 2 0

          • Adamowicza? To idealny przykład złej alokacji przestrzeni! (1)

            Rowerzyści, których jest 10 razy mniej niż kierowców, mają tyle samo pasów co samochody. Przecież tam jest miejsce na 3-pasmówkę a jest tylko po jednym pasie. Najgorsza droga w Gdańsku i zawsze zakorkowana.

            • 4 3

            • OK, czyli Grunwaldzką należy zwęzić do jednego pasa, a dobudować jeszcze cztery tory SKM?

              W końcu kierowców jest o wiele mniej niż pasażerów.

              • 1 0

    • Na Słowackiego w większości nie ma DDR

      A powinien być.

      • 14 4

    • Słowackiego-brak buspasa i sciezki rowerowej (2)

      dziękujemy gamoniowi który to zatwierdził

      • 10 7

      • (1)

        w sumie chodnika też brak.

        • 9 1

        • Na co komu tam chodnik?

          • 2 3

    • akurat Słowckiego (6)

      powinna być wyprostowana tam gdzie się da i bus pas jeszcze.
      Nie wiem czemu urzędnicy zawsze ida po najmniejszej linii oporu czyli jak 100 lat temu droga była pokręcona a teraz jest nowy projekt to nie wyprostują drogi tylko leca tak jak szła furmanka 100 lat temu.
      Mam wrażenie że miastso "nabudowuje się" na tym co niemcy zrobili i nie są wstanie ze swoim myśleniem pójść dalej.
      Oczywiście będzie 2 x drożej ale też finalnie lepiej, prościej i mniej wypadków.

      • 6 9

      • im prostsza i szersza droga - tym szybciej się jeździ (5)

        a im szybciej tym więcej dzwonów. Czyli dokładnie odwrotnie jak byśmy chcieli co nie?

        • 11 13

        • Brednie (4)

          • 4 5

          • Obwodnica śmie się z Tobą nie zgadzać. (3)

            • 3 5

            • Obwodnica to coś co nie powinno istnieć w takiej formule jakiej obecnie funkcjonuje. (1)

              • 3 1

              • I właśnie dlatego drogi wewnątrz miata, a do tego Słowackiego i Spacerowa powinny być w tej właśnie formule?

                • 0 0

            • Obwodnica od lat już nie spełnia swojej roli, bo pobudowali osiedli wokół o codziennie ludzie jadą tamtędy do pracy. Dodaj do tego jeszcze łańcuchy ciężarówek plus brak umiejętności jazdy, blokowanie lewego pasa, czy amatorów hamujących bez żadnej przyczyny albo nie patrzących w lusterka i zajeżdżających drogę, tudzież wierzących w magię "kierunkowskazu pierwszeństwa", i mamy to, co mamy. Przez miasto jedzie się czasem szybciej.

              • 2 1

    • Słowackiego jest idealnym przykładem jak nie należy projektować ulic w mieście (1)

      Powstała w takim kształcie tylko dlatego, że miasto się spieszyło wydać środki budżetowe.
      Brak buspasa, droga rowerowa lawirujaca slalomem między obiema stronami, estetyka jak przy autostradzie ale w centrum miasta...

      Tego błędu nigdy nie wolno powtórzyć.

      • 23 18

      • Więc co proponujesz?

        • 2 0

    • I co dalej z tym ruchem? (6)

      Bo co Ci po 2x2, skoro korek będzie ten sam - do Grunwaldzkiej. Na tym polega problem - ze ludzie naiwnie wierzą, że jakieś nowe drogi rozładują korki które wynikają z tego, że zbyt wiele aut próbuje wjechać do Gdańska. Po prostu. W Houston całe miasto to autostrady po 10 pasów. I wszystko zakorkowane. Buspas to dobre rozwiązanie. Przynajmniej będzie jakaś alternatywa. A jeśli ktoś nadal będzie chciał stać we własnym aucie w korku - no to już jego wolna wola i wybór.

      • 20 10

      • W Houston masz mniejsze korki niż w Gdańsku (5)

        czyli te 10 pasów robi dobrą robotę.

        Po prostu jak się buduje kolejne domy to trzeba poszerzać drogi i tyle.

        • 10 11

        • Korki na Katy Freeway to jest standard (1)

          Najszersza autostrada na świecie. 32 pasy. No i zobacz dalej są korki

          • 5 6

          • W porównaniu do Spacerowej to tam jest tor wyścigowy

            • 5 0

        • Weź sobie zobacz może na youtube jak to wygląda w houston (2)

          Zanim głupoty tego kalibru zaczniesz pisać.

          • 5 6

          • Wyłącz jutuba bo już ci rowerowa propaganda wypaliła mózg (1)

            Lepiej włącz Traffic Index nawigacji TomTom gdzie masz statystyki.

            • 6 3

            • Jaki sens ma traffic index, w którym w Houston wlicza się ruch na autostradach 50km za miastem, a Gdańsk kończy się na obwodnicy?

              • 3 0

    • To bardzo smutne masz wizje przyszłości.

      Jeśli myślisz że dwupasmowa tłocznia aut do miasta jest rozwiązaniem przyszłościowym

      • 6 13

  • Kiedyś chcieli poszerzyć Spacerową,to pozjeżdżali się ekolodzy i po przywiązywali do drzew. Bynajmniej nie przyjechali

    • 2 2

  • Cuda

    Cuda przedwyborcze ciąg dalszy, trochę dni do wyborów jeszcze jest to trochę planów jeszcze poznamy a po wyborach wrzucimy do żeczywistości

    • 4 1

  • Jeszcze za mało korków tam jest?????

    • 3 2

  • a wystarczyłby 5ty wariant 2x2 (3)

    i żadnych buspasów. Spacerowa byłaby ładnie przepustowa na kilkadziesiąt lat.

    • 7 9

    • Nic by to nie zmienilo (1)

      Korki powoduje brak przepustowości na skrzyżowaniach skrajnych - np z Grunwaldzką. I brak przepustowości dalej. Za dużo ludzi autami wbija się do miasta. Możemy oczywiście wydać miliardy by stali w korku nie na 1 ale na 3 pasach. Może będą mieli lepsze samopoczucie. Możemy też zbudować buspas który poprawi alternatywę.

      • 2 2

      • korki powoduje przedewszystkim zbyt duza liczba samochodow

        • 0 1

    • Lol, no zmieniłoby. Tak jak drugi pas na Łostowickiej pomógł

      hahahahahhaha

      • 1 0

  • Znieście opłaty za komunikację miejską. (3)

    Bardzo wiele osób przesiądzie się do autobusów i tramwajów. Zmniejszy się problem korków, zmniejszy się ilość spalin, poprawi jakość powietrza.
    Zmniejszy się zużycie hamulców w autobusach, a także pylenie z hamulców we wszystkich autach.
    System Fala do likwidacji, odpada koszt jego utrzymania, jak również koniec kontraktu z Renomą.
    Plusów bezpłatnej komunikacji więcej niż minusów. Tylko trzeba odważnej decyzji.

    • 27 5

    • Skoro pylenie hamulców to taki problem, może pora zacząć jeździć zgodnie z limitem, żeby korzystać z zielonej fali? (1)

      • 2 4

      • jakiej zielonej fali? przecież w tym mieście od lat nie ma już zielonej fali

        • 3 0

    • Kompletna bzdura

      Ludzie jeżdżą autami za dziesiątki tysięcy i przepalają tysiące w paliwie. I nagle stówka miesięcznie ma być problemem. Żadne miasto które wprowadziło bezpłatną komunikację nie zredukowało ruchu samochodowego. Korzystają menele i seniorzy. Kierowców skusi konkurencyjny czas jazdy. Czyli buspas

      • 1 2

  • "kiełbasa wyborcza" w natarciu - który z kandydatów obiecuje gruszki na wierzbie ??

    DDR na bus pasie ? ,będą tam jezdziły rodziny z małymi dziecmi do zoo pomiędzy samochodami ,czy tylko "kolarze" i hulajnogi DDR powinna iść bokiem "drogą węglową"

    • 3 1

  • Do pracy jeżdżę spacerową (3)

    Ale buspas nie sprawi że pojadę autobusem bo sama spacerowa to 20% mojej trasy.
    Wolę postać te 10mimut w korku a resztę pokonać door-to-door wygodnie samochodem bez przejmowania się rozkładem jazdy czy możliwą awarią autobusu.

    • 15 4

    • Tobie nie pasuje, komuś innemu będzie pasować. I cyk, z 2 aut w korku robi się jedno. On zyskał i ty zyskałeś. To naprawdę bardzo proste.

      • 6 3

    • Ja jadę z Osowej do Centrum (1)

      Będę jechał autobusem i potem skmką. Ty sobie stój w korku, masz wolny wybór.

      • 4 2

      • I tak będę szybciej

        Bo nie muszę sprawdzać rozkładu, iść na przystanek, czekać na autobus, później na SKM...

        • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane