• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Cztery lata prac nad buspasem na Spacerowej. "Walka o 15 minut"

Maciej Korolczuk
21 marca 2024, godz. 07:00 
Opinie (298)
Najnowszy artykuł na ten temat Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu
Prace nad koncepcją buspasa na Spacerowej trwają już cztery lata. Wciąż czekamy na ich efekty. Prace nad koncepcją buspasa na Spacerowej trwają już cztery lata. Wciąż czekamy na ich efekty.

Przedłużają się prace nad powstaniem ostatecznej koncepcji buspasa w ciągu ul. SpacerowejMapka w Gdańsku. Pierwotnie miała być ona gotowa już w ubiegłym roku, ale przygotowany projekt nie został zaakceptowany. Zaproponowane rozwiązania nie skróciłyby bowiem w oczekiwany sposób przejazdu autobusów. - Prace są już na ukończeniu - mówią jednak urzędnicy.



W tym roku miną cztery lata odkąd urzędnicy odpowiadający za komunikację i zarządzanie ruchem w mieście na poważnie zajęli się powstaniem buspasa w ciągu ul. Spacerowej.

Pas dla komunikacji miejskiej miałby w znaczący sposób skrócić czas przejazdu autobusów między Osową a Oliwą, a w dłuższej perspektywie przyczynić się do mniejszych korków (szybszy przejazd autobusem byłby argumentem, by na tej trasie zrezygnować z jazdy własnym autem).

Pierwotnie przygotowano trzy koncepcje buspasa. Rok później pojawił się czwarty wariant. Miasto w 2022 roku ogłosiło przetarg na opracowanie wariantowej koncepcji dla buspasa na Spacerowej, by przekształcić ulicę, tworząc na niej nie tylko buspas ale też drogę rowerową między ul. Opacką a Węzłem Osowa. Miałyby mieć one prawie 6 km długości.

Cała inwestycja ze względu na wysokie koszty budowy dodatkowego pasa ma być etapowana.




  1. Pierwszy wariant zakłada przekrój 1x3, w tym środkowy pas ruchu będzie buspasem o zmiennym kierunku ruchu w zależności od natężenia ruchu o danej porze dnia.
  2. Drugi wariant wprowadzi przekrój 1x3, zewnętrzny pas ruchu w zależności od natężenia ruchu o danej porze dnia/nocy będzie buspasem.
  3. Trzeci wariant będzie dotyczył wprowadzenia buspasów w obu kierunkach.
  4. Ostatni, czwarty wariant nie uwzględnia budowy wydzielonej drogi rowerowej. Rowerzyści mieliby poruszać się po buspasie. Trasa rowerowa wskazana w wariantach I i II ma mieć postać wydzielonej drogi rowerowej lub pasów rowerowych.

  • Urzędnicy muszą wybrać koncepcję opartą o jeden z czterech wariantów. Chcą by przejazd autobusu na Spacerowej skrócił się w efekcie o minimum 15 minut w każdej relacji.
  • Urzędnicy muszą wybrać koncepcję opartą o jeden z czterech wariantów. Chcą by przejazd autobusu na Spacerowej skrócił się w efekcie o minimum 15 minut w każdej relacji.
  • Urzędnicy muszą wybrać koncepcję opartą o jeden z czterech wariantów. Chcą by przejazd autobusu na Spacerowej skrócił się w efekcie o minimum 15 minut w każdej relacji.
  • Urzędnicy muszą wybrać koncepcję opartą o jeden z czterech wariantów. Chcą by przejazd autobusu na Spacerowej skrócił się w efekcie o minimum 15 minut w każdej relacji.

W ramach opracowania koncepcji przedstawione mają być kosztorysy dla wszystkich wariantów, z podziałem na etapy realizacji. Prace projektowe miały zakończyć się już w ubiegłym roku, ale złapały opóźnienie.

- Prace nad opracowaniem koncepcji praktycznie już się zakończyły - informuje Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. - Efekty prac koncepcyjnych zostaną w najbliższym czasie zaprezentowane poszczególnym jednostkom i władzom miasta, po czym zapadnie decyzja o wyborze najkorzystniejszego wariantu.


Walka o 15 minut



Gdy dopytujemy urzędników jaki jest powód opóźnień nad przygotowaniem koncepcji, słyszymy, że wprowadzenie buspasa w zaproponowanym wariancie tylko w minimalnym stopniu skróciłoby czas przejazdu autobusów po ul. Spacerowej.

- Nie zaakceptowaliśmy pierwotnie przedstawionej koncepcji, ponieważ proponowane rozwiązania nie skracały w oczekiwany sposób czasu przejazdu autobusów. Stoimy na stanowisku, że efektem tego projektu powinno być ograniczenie czasu o minimum 15 minut w każdej z relacji - tłumaczy.

Rozkłady na żywo w twoim telefonie



Obecnie ul. Spacerową poruszają się autobusy trzech linii: 169, 171 i 179. Według rozkładu odcinek między Osową a Oliwą w porannym i popołudniowym szczycie autobusy pokonywać powinny w 18-20 min. W praktyce, gdy trasa jest zakorkowana, przejazd wydłuża się o kilkanaście, a czasem nawet kilkadziesiąt minut.

Miejsca

Opinie (298) 4 zablokowane

  • (1)

    Tylko tramwaj !

    • 7 2

    • tylko kolejka linowa

      • 3 0

  • Zamknąć Spacerową i zrobić deptak.

    • 9 3

  • Jezeli to ma skrocic o 15 min przejazd, to kto sie przesiadzie z samochodu do autobusu? (19)

    To skroci tylko przejazd na spacerowej, ale pozniej i tak bedzie szybciej przejechac gdziekolwiek samochodem niz przesiadac sie do innego autobusu lub tramwaju, zeby dojechac np do pracy

    • 43 17

    • (18)

      Trzeba podnieść koszty jazdy samochodem po mieście (opłaty za wjazd, parkowanie, sct) to się kalkulacja zmieni i nagle ludziom zacznie się opłacać.

      • 14 23

      • (11)

        Metoda kija i marchewki nie działa jeśli nie ma tej drugiej. Zmuszanie ludzi na siłę do komunikacji miejskiej jest deb.. Przecież Spacerowa od dawna miała być poszerzona poprzez tunel pod Pachołkiem - wtedy ruch indywidualny moznaby skierować tam, a stara cześć Spacerowej, jak i Stary Rynek Oliwski mogłyby by być dedykowane dla autobusów.

        • 9 4

        • No tak, stadnard.

          Wyncyj pasów, tym razem na pewno się uda!

          • 8 7

        • (9)

          Jestem jak najbardziej za tunelem pod Pachołkiem - tylko niech kierowcy zrobią zrzutkę 2mld czy ile to ma kosztować.
          Już jeden tunel wszyscy mieszkańcy sfinansowali.

          • 7 9

          • (8)

            to może jak jesteś rowerzystą to płać za wszystkie drogi rowerowe+ ubezpieczenie OC (na wypadek gdyby bar.. z rowerem wpadł na samochód) + obowiązkowy przegląd co 12m (powinni wprowadzić bo samochód musi a rower już nie?)

            • 11 2

            • (3)

              Obowiązkowy przegląd butów co 12m se wprowadź :)
              Rowerzyści płacą podatki jak każdy mieszkaniec miasta.

              • 5 11

              • (2)

                ciekawe za co? paliwo tankujecie? płacicie OC? robicie coroczne przeglądy tego na czym jeździcie? W sumie rowerzystom wprowadziłbym obowiązkowe testy psychologiczne.....oj wielu by nie przeszło.

                • 9 4

              • Czekałem aż wyjedziesz z podatkami w paliwie :)

                Miejskie podatki płacą.
                A z podatków w paliwie ani złotówka nie trafia do miasta, wszystko idzie do budżetu centralnego, gdzie nawet nie pokrywa kosztów utrzymania dróg krajowych. Doucz się trochę.
                OC mam, płacę za nie jakieś pojedyncze złotówki, co odzwierciedla ryzyko i poziom szkód generowanych przez rower.
                Oczywiście że rower się serwisuje a o ostatnim twoim szurskim pomyślę napiszę tylko tyle, że wszytko wskazuje na to, że to raczej ty byś tego testu nie zdał.

                • 4 4

              • kolejny chlopskorozumek, ktory nie ma zielonego pojecia o dzialaniu panstwa

                podatek za paliwo to akcyza, a ona trafia do budzetu centralnego na drgoi krajowe, po ktorych nie mozna jedzic rowerem.
                Ale wiemy, kim sa ludzie glosujace na pisy i inne kucfederacje

                • 3 1

            • haha jeszcze nie zapomnij o obowiązkowym OC dla pieszych oraz przeglądzie butów co 12m (2)

              • 3 0

              • (1)

                no tak piesi i rowerzyści to roszczeniowcy, innym to by wprowadzili podatki za wszystko i ograniczyli swobodę do minimum a sami wszystko na krzywy ry...

                • 2 2

              • Racja, obowiązkowe OC dla pieszych!

                Bo wiadomo, że jak pieszy pomyli lewy but z prawym na światach, to może przypadkiem pozabijać ludzi i narobić szkód na miliony! Nie to co kierowca.

                • 1 0

            • przecież place za drogi rowerowe, w podatkach, oC też mam za swoje

              tylko ze drog rowerowych jest ulamek, ich koszt jest ulamkiem drogi, tak samo jak utrzymanie. A dla miasta place taki sam podatek

              • 3 0

      • I razic ich pradem jak złamią przepisy

        A tych co nie sprzataja po psie na roboty publiczne z karną plakietką.

        • 1 5

      • wygrałeś konkurs na deb... roku. gratuluję

        • 9 4

      • To niech użytkownicy (3)

        To niech użytkownicy zbiorkomu również poniosą pełne koszty swojego transportu - bilety pokrywają niewielki procent kosztów.

        • 10 4

        • (1)

          To jest usługa publiczna.
          Miasto transport zbiorowy mieć musi.
          Jeżdżenie wszędzie samochodem to fanaberia - chcesz, proszę bardzo, tylko płać za to.

          • 4 9

          • Musi to na rusi

            Transport publiczny to zwykła usługa i powinna działać na zasadach rynkowych, bez finansowania z podatków. Jedyna różnica między nim a dużymi uberami czy boltami jest taka, że tu panuje praktyczny monopol GAiTu co prowadzi do patologii i zrobienia z tego awaryjnego worka bez dna.

            • 1 2

        • Dokładnie!

          • 3 1

  • Tylko woofner, 6km spacerkiem czyli akurat godzinka.

    • 4 5

  • 2+2 dla samochodów osobowych + 2x1 bus pas + 2x1 chodnik + 2x ścieżka dla rowerów ... (1)

    Przekopać pachołek... odkrywkowo!!!

    • 12 6

    • a na środku spółdzielczy punktowiec

      taką mam koncepcję!

      • 3 0

  • Trucizna w powietrzu!!! (5)

    Oliwa zakorkowana, czas zdrowie i pieniądze tracą mieszkańcy. Kiedy pani prezydent podejmie jakieś działania na rzecz tunelu?Gdynia cały czas buduje drogi. W Gdańsku marazm i dyletanctwo. Z Czarnym dworem podobnie !!! Koszmar. Pani Dulkiewicz proszę się przejechać w szczycie. Może pani nie wie po prostu. Należy problemy rozwiązywać , a nie przesuwać na potem. Coś znaczącego po sobie zostawić, tak jak pan Adamowicz.

    • 25 8

    • Proszę po prostu

      na nią NIE głosować.

      • 5 1

    • (1)

      Należy jak najszybciej zakazać samochodów spalinowych.
      Elektryki stojąc w korku nie trują, więc nie będą nikomu przeszkadzać.

      • 1 6

      • Należy to jak najszybciej ciebie wysłać na marsa, ekolog z koziej..., to tak jak ci wybitni ekolodzy w Belgii, chrońmy planetę a potem samolocikiem na Bali..

        • 5 2

    • a co adamowicz zostawił po sobie? betonozę, kolejne sprawy sądowe, dziwne układy z deweloperami.

      • 2 2

    • Gdynia buduje drogi?!! jestes ignorantem i dyletantem albo tylko glupi

      • 1 0

  • Wykonawcą jest Poldukt Projekt (to dzięki nim na Bażyńskiego autobusy teraz mają probolem) więc chyba wszystko jasne dlaczego są takie opóźnienia

    • 26 4

  • (1)

    Bus-pas na calej dlugosci to jedyne sensownie rozwiazanie. Nawet kosztem ruchu wahadłowego dla samochodow jezeli nie bedzie miejsca na dodatkowy/wydzielenie pasa.

    • 9 27

    • kolejny "znafca"

      • 3 1

  • Buspas będzie dla cwaniaczków pasem omijającym korki (2)

    • 14 5

    • (1)

      Skoro na światłach mogą kamery wisieć, to na buspasie też można kilka powieści. Szybko by się część kosztów budowy zwróciło.

      • 2 3

      • Mhm

        podobnie, jak nie ma nic prostszego, niż odcinkowy pomiar prędkości w tunelu pod Martwą Wisłą... .

        • 2 0

  • (31)

    W autobusie buspasem jedzie 40 pasażerów a w korku minimum 200 osób czeka. Super pomysł.

    • 85 193

    • to niech się przesiądzie do autobusu, to nie będzie czekać. (4)

      proste.

      • 30 9

      • to może użyj mózgu.....proste.

        • 7 11

      • Na autobus nie czekasz? (2)

        Bo ja na swój samochód nigdy nie czekam. Co więcej, tutaj autobus na buspasie byłby szybszy o 15 minut ale jeździ co 20 minut, czyli nawet wtedy autem byłoby 5 minut szybciej niż autobusem.

        • 7 12

        • Więcej religii w szkole, mniej matematyki, co może pójść nie tak?

          Średnio Twój samochód jest 5 minut wolniejszy.

          • 12 4

        • Chyba cos klamiesz

          Autobusy osowa - Oliwa w szczycie jadą co 10 minut

          • 4 2

    • Super pomysł. (7)

      100 myślących z tych 200 przesiądzie się do autobusu, a jeżeli reszta chce dalej kisnąć w korkach, to już ich problem na własne życzenie.

      • 41 10

      • Autobusem wszędzie dojedzie ? (2)

        Myślenie nie boli ,zacznij myśleć.

        • 11 17

        • A gdzie nie dojedzie komunikacją? (1)

          Myślenie wyłączyłeś chyba przy zakupie samochodu :)

          • 15 6

          • Z przesiadkami

            Z 2h by się jechało z Gdańska do np.Mikołajki jak by dojechał wogule.

            • 0 0

      • Gdy się tych 100 przesiądzie to nie będzie korka! (3)

        • 4 1

        • Fakt, ale 2/3 zostanie na przystanku. (2)

          Zawsze mnie ciekawi - jak ZTM poradziłoby sobie z transportem, gdyby jednego dnia choć 15% osób zrezygnowało z samochodu i dołączyło w godzinach szczytu do podróżujących zbiorkomem?

          • 4 1

          • Wtedy też zmniejszyłyby się korki, co pozwoliłoby na częstsze kursy tą samą flotą. (1)

            • 7 1

            • Nie ma wozokilometrow, więc nie, nie zwiększyłaby się częstotliwość kursowania komunikacji.

              • 0 0

    • Czekają na własną prośbę, przecież mogą wsiąść do autobusów i pojechać bez czekania buspasem.

      • 29 9

    • Wszystkie bus pasy do likwidacji. (7)

      Tylko korki przez głupie pomysły

      • 18 53

      • trzeba zmienić władze

        • 8 8

      • Och nie, jak mieszkańcy miasta śmią ułatwiać sobie życie kosztem niepłacących tu podatków? (3)

        Więcej buspasów, więcej przejść naziemnych.

        • 18 4

        • Mówisz o pasażerach komunikacji miejskiej, którzy w biletach płacą jedynie 30% kosztów komunikacji miejskiej? (2)

          Oczywiście jeśli w ogóle płacą za bilety, bo jeśli nie to cały ich przejazd jest sponsorowany przez podatników, z których większość nie korzysta z komunikacji miejskiej.

          • 5 10

          • bo jeśli nie to cały ich przejazd jest sponsorowany przez podatników,

            Dziękuję podatnicy. Ja też się składam na rzeczy z których nie korzystam.

            • 4 2

          • Tak, o nich. Resztę 70% płacą w podatkach bo mieszkają w granicach miasta i tu pracują.

            A jak ktoś mieszka w gminie Żukowo to tam płaci podatk (ci powinni mieć dużo droższe bilety w takim razie)i. A i jeszcze pytanie: skąd pomysł że większość podatników z miasta nie korzysta z komunikacji? Masz jakieś dane na ten temat?

            • 4 2

      • autobusy też zlikwidować, dać ludziom samochody, jak największe (1)

        i wszyscy wy złomiarze utkniecie w takich korkach że będziecie o 4 rano wyjeżdżać do pracy a wracać o 23 najprędzej, tego wam życzę, żaden z was pożytek, kilka tysięcy zabitych w wypadkach, kilkadziesiąt tysięcy przez skażenie powietrza, do tego ogromne straty przez korki i marnowanie pieniędzy na ciągle nowe drogi, no i po co to wszystko? żeby sobie jakiś janusz mógł spokojnie hodować swój bebzon w swoim wielkim suvie który ma leczyć jego kompleksy małego...

        • 5 5

        • A co ty leczysz

          popełniając taki wpis?

          • 2 0

    • tzn. lepiej zrobić "auto-pas", a autobusy niech w korku stoją ? Dobre!!

      • 24 1

    • (3)

      nie ma takiej mozliwosci - 200 samochodów? w praktyce mamy jeden autobus z 40 osobami i 25 samochodów z 25 osobami w aucie. Rachunek jest prosty...zdecydowanie wiecej osob w krotszym czasie przewiezie autobus

      • 36 8

      • i 25 samochodów z 25 osobami w aucie. (2)

        Logicznie to się nie spina. W aucie najwyżej 7 osób, w busie 9 z kierowcą. Tylko nie pisz, że wszyscy wiedzą o co chodzi. Co napisane to napisane.

        • 2 10

        • Nie ma czegoś takiego jak bus. (1)

          Tylko nie pisz, że wszyscy wiedzą o co chodzi. Co napisane to napisane.

          • 0 2

          • Nie ma czegoś takiego jak bus.

            Co to jest bus? Bus to skrócone, potoczne sformułowanie od oficjalnej nazwy pojazdów tego typu mikrobus, minibus. Jest to najmniejszy z samochodów dedykowanych przewozowi osób. Zajmuje trzecie miejsce względem gabarytów zaraz po autokarze i autobusie.

            • 2 0

    • Buspas na Spacerowej - temat co 4, 5 lat zawsze przed wyborami

      i cyk poparcie w Osowej 90%

      • 27 2

    • 200 osób czeka, z czego 150 w drugim autobusie :)

      • 4 3

    • Wg ciebie lepiej, żeby wszyscy musieli czekać?

      Wybierasz wygodny samochód - możesz postać w korku. Wybierasz mniej wygodny autobus - jedziesz szybciej, ale płacisz za to komfortem, np nie dojedziesz do samego celu tylko 400m musisz jeszcze dojść. Co jest tu wg ciebie nie tak? Daj ludziom wybór! :D

      • 28 2

    • Ty to tak na serio napisałeś?

      Pracujesz może w Gazecie Wyborczej?

      • 3 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane