• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czworo chętnych do projektowania Nowej Świętokrzyskiej

Krzysztof Koprowski
26 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Ulica Nowa Świętokrzyska będzie rozpoczynała się w rejonie węzła Łostowice Świetokrzyska, a jej koniec przewidziano tuż przy granicy miasta z Kowalami. Ulica Nowa Świętokrzyska będzie rozpoczynała się w rejonie węzła Łostowice Świetokrzyska, a jej koniec przewidziano tuż przy granicy miasta z Kowalami.

Cztery firmy zainteresowane są projektowaniem ul. Nowej Świętokrzyskiej, która będzie stanowiła główną oś komunikacyjną Południa. Droga wraz z torowiskiem tramwajowym może powstać w najbliższych latach.



Jeśli powstanie ul. Nowa Świętokrzyska, to w jaki sposób będziesz najczęściej z niej korzystać?

O wykonanie dokumentacji ul. Nowej Świętokrzyskiej starają się Mosty Katowice z Katowic oraz trzy lokalne biura projektowe: Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego z Gdańska, Transprojekt Gdański i Europrojekt Gdańsk.

Firmy te mają czas do 4 grudnia na złożenie ofert przetargowych. O wyborze zdecyduje w 90 proc. cena oraz w 10 proc. zaproponowany okres rękojmi. Na opracowanie kompleksowej dokumentacji zwycięzca przetargu będzie miał 22 miesiące, licząc od momentu podpisania umowy z miastem.

Wybór wykonawcy dokumentacji ul. Nowej Świętokrzyskiej jest prowadzony w formie przetargu ograniczonego.

Oznacza to, że zainteresowane firmy składają wniosek o dopuszczenie do przetargu, a dopiero po ich weryfikacji, m.in. pod kątem odpowiedniego doświadczenia, zapraszane są do składania ostatecznej oferty przetargowej z ceną swojej usługi (na tym etapie właśnie jesteśmy).

W przypadku dokumentacji dla ul. Nowej Świętokrzyskiej, zgłosiły się cztery firmy i wszystkie zostały zakwalifikowane do drugiego etapu.

Nowa droga będzie rozpoczynała się w rejonie skrzyżowania al. Havla ze "starą" ul. Świętokrzyską zobacz na mapie Gdańska, a następnie ominie zabudowania "starych" Łostowic od południa, by w rejonie skrzyżowania z planowaną ul. Nową Niepołomicką zobacz na mapie Gdańska ponownie odbić ku północy do istniejącej ul. Świętokrzyskiej przy granicy z Kowalami zobacz na mapie Gdańska. Docelowo w tym miejscu krzyżować się będzie z ul. Nową Bulońską Południową, która będzie wiodła między zbiornikami retencyjnymi zobacz na mapie Gdańska w rejon ul. (Nowej) Warszawskiej, Nowej Bulońskiej Północnej i (Nowej) Jabłoniowej zobacz na mapie Gdańska, co w efekcie stworzy układ komunikacyjny okalający Ujeścisko, Zakoniczyn i Łostowice.

Czytaj też: Które trasy tramwajowe powstaną do 2020 r.?

Układ sieci komunikacji szynowej w rejonie Południa z zaznaczeniem tras ujętych w różnych dokumentach planistycznych. Układ sieci komunikacji szynowej w rejonie Południa z zaznaczeniem tras ujętych w różnych dokumentach planistycznych.
Ulica Nowa Świętokrzyska w pełnym układzie ma posiadać dwie dwupasowe jezdnie, torowisko tramwajowe oraz infrastrukturę rowerową i pieszą.

Decyzja o tym, czy układ drogowy będzie realizowany od razu w pełnej formie, nie została jeszcze podjęta. Niewykluczone więc, że podobnie, jak to miało miejsce w przypadku ul. Nowej Bulońskiej Północnej (dokumentację wykonał Europrojekt Gdańsk), powstanie najpierw tylko jedna jezdnia, torowisko, droga rowerowa i chodnik z zachowaniem rezerwy pod docelowy układ drogowy.

Czytaj też: Założenia transportowe dla Gdańska Południe

Nowa Świętokrzyska miała mieć wybranego projektanta już kilka miesięcy temu, ale w styczniu zapadła decyzja o nadaniu wyższego priorytetu projektowego dla ul. Nowej Politechnicznej i powrocie do tematu ul. Nowej Świętokrzyskiej w momencie wybrania wykonawcy dokumentacji ul. Nowej Politechnicznej (zostały nim Mosty Katowice).

Czytaj też: Nowa wizja Nowej Politechnicznej (Trasy GP-W)

Budowa nowej osi komunikacyjnej Południa ma być prowadzona w najbliższej perspektywie finansowej Unii Europejskiej do 2020 r. Miasto liczy, że z racji ujęcia w niej promowanego przez Brukselę ekologicznego transportu alternatywnego wobec auta (w tym przypadku tramwaju), zyska ona wysokie dofinansowanie.

Szacunkowy koszt pełnego przekroju drogowo-tramwajowego ul. Nowej Świętokrzyskiej to 340 mln zł.

Czytaj też: 3 x 5, czyli wizja Gdańska do roku 2020

Zobacz przebieg ul. Nowej Bulońskiej Północnej.

Koncepcja przebiegu nowej wersji ul. Nowej Politechnicznej - Trasy GP-W.

Opinie (109)

  • A o nowej bulońskiej cisza, (6)

    miała być już budowana, był szereg spotkań, a teraz wszyscy nabrali wody w usta. Skoro pierwsza na liście inwestycja nie wiadomo kiedy powstanie, po co mamicie ludzi innymi, które najpewniej nigdy się nie ziszczą.

    • 17 14

    • (1)

      Dokumentacja jest gotowa. Miasto czeka na pozostałe trasy, by zrobić jeden wielki projekt dla Południa = większa kasa = większy priorytet w UE.

      • 13 4

      • na jakie pozostałe trasy?

        • 0 0

    • Przecież nowa bulońska będzie budowana (2)

      • 7 2

      • Ciekawe kiedy? Mieliśmy po niej jeździć w 2016 (1)

        Takie były obietnice

        • 3 0

        • zrodlo prosze

          • 1 0

    • Jaworski zrobi referendum, odwoła budynia

      i zlikwiduje plany ulic. Przecież ich elektorat jest bezrobotny i nie potrzebuje się przemieszczać. Nie mówiąc o samochodach- tylko burzuje i zlodzieje je posiadają.

      • 20 11

  • podmiejska

    niech zablokuja podmiejska jak zwykle stara ulica nie wazna lepiej nowa rozbudowywac

    • 0 0

  • najważniejszy tramwaj. może nawet powstać bez jezdni samchodowych. (11)

    Tak samo z Nową Bulońską.
    Gdyby Havla powstało bez jezdni a jedynie tramwaj to korki byłyby takie same jak dzisiaj na tej wielopasmówce.

    • 46 20

    • Tramwaj wzdłuż obwodnicy i PKM jako tramwaj. (3)

      • 5 1

      • po co tramwaj wzdluz obwodnicy? (2)

        • 2 1

        • po to żebyś nie stał w korkach na tej obwodnicy (1)

          • 0 2

          • Wzdłuż obwodnicy

            masz PKM

            • 0 0

    • Tramwaj to gdańskie metro. (1)

      Jedynie remontowałbym obecny układ drogowy dla samochodów. Ale tramwaje budowałbym wszędzie gdzie się da.
      Tylko nie w systemie centralnych węzłów, a w systemie równorzędnych nitek siatki.
      tak aby pn-pł były 3-4 linie a wsch. zach. z 10.
      Mając taką sieć bezwęzłowych linii tramwajowych mielibyśmy namiastkę metra w Gdańsku

      • 12 3

      • Raczej porównałbym to do podziału w Chicago

        Czyli nasz tramwaj to taka METRA poruszająca się na wiaduktach nad ulicą wewnątrz centrum miasta, a PKM i SKM to coś w rodzaju linii METRA docierających na tereny podmiejskie.

        Do tego Gdańsk posiada tak jak Chicago naturalnie ograniczenia poprzez wodę z jednej strony.

        • 6 0

    • Korki akurat na Łódzkiej i Warszawskiej oraz Wilonowskiej byłyby o wiele większe

      Widzę, że nie którzy nie pamiętają jak się jeździło Wilanowską i Warszawską i jak się stało i szukało objazdu.
      Dla przypomnienia wtedy mieszkańców południa było z 40% mniej.

      • 4 2

    • tylko wtedy jeszcze nalezy ustawic swiatla dla tramwajow i puscic ich tyle, aby mozna bylo w miare wygodnie podrozowac (3)

      • 15 1

      • po prostu trzeba trzepnąć ZDiZ i zmusić do budowy dłuższych przystanków (2)

        wtedy można kupić tramwaje 5-członowe, wiozące nie 250, a 420 osób

        • 12 0

        • to pesy nie są 5-członowe?

          • 0 0

        • Akurat na Havla nie budował ZDiZ

          • 1 1

  • kurrr..... ale czemu nie do obwodnicy a Kowale !!! (3)

    to nic nie zmieni w korkach

    • 7 7

    • (1)

      Planowana droga wiedzie do granic administracyjnych Gdańska. Wsioki mieszkające na wsi z pretensjami proszę do sołtysa :)

      • 10 3

      • ciekawe, wsioku, jak będziesz chciał wyjechać z miasta w stronę obwodnicy i utkniesz przed Kowalami?

        Ciemnoto, byłeś gdzieś kiedyś? Czy w d*pie byłeś i g*wno widziałeś?

        • 0 0

    • przeciez obwodnica wlasnie

      kowale dzieli na 2 polowy

      • 0 0

  • Nie chcę być złym prorokiem (3)

    Ale budowa tych dróg w takim kształcie może i odkorkuje Świętokszyską, ale za to skończy się to wszystko gigantycznym korkiem na Trakcie Św. Wojciecha. Już teraz są tam korki na 1,5 km (obecnie może mniejsze z uwagi na remont), a jak się udrożni Świętokrzyską i Małomiejską i wpuści większy strumień aut na Trakt to będzie Bangladesz...

    • 1 2

    • (1)

      No i właśnie nie rozumiem, po kiego grzyba pchać się samochodem i tkwić w korku, jeśli tą samą trasę można przejechać szybciej tramwajem.

      • 1 0

      • Rz

        d*pa nie szybciej, z południa do centrum 30 min, a samochodem góra 15 minut. Tramwajem jest szybciej o jakieś 5 min tylko rano, ale to też w związku z kilkoma aktualnymi remontami. Dopóki tramwaj będzie miał 150 przystanków co 100 m i przejeżdżał przez wszystkie skrzyżowania, to nikt kogo stać na auto się do niego nie przesiądzie.

        • 0 0

    • z Traktu św. Wojciecha to korzystają głównie Ci co mieszkaja w Pruszczu..

      ..trochę dziwne że Gdańsk wyremontował im drogę.

      • 0 0

  • dzielnica biedaków pyszczy, że w korku? trzeba było zamieszkać w mieście, nie na wsi... (3)

    • 5 13

    • Chcesz kupić moją chatę

      800 tys i wpadaj.

      • 0 0

    • Dzielnica biedaków?

      Ale artykuł nie jest o Letnicy ani Biskupiej Górce...

      • 1 0

    • Nie ma nic lepszego niż miło rozpocząć dzień.

      Na przykład od tak prostackiego posta.
      Jesteś padliną tego miasta.

      • 4 0

  • Ale sr*#ie żarem Lemingi !!!

    • 2 0

  • Nie będzie pętli Świętokrzyska - będzie pomnik Kaczyńskiego! (1)

    i żadnych tam skrzyżowań - tylko kościoły, kościoły, kościoły i nowy budynek IPN
    znajdziemy wszystkich agentów i szpiegów

    • 1 4

    • Żal ci d... ściska lemingu po porażce??

      Z takimi tekstami na forum dla dzieci wypad.

      • 2 1

  • nic wam tam nie powstanie :)

    ale co ja sie znam...... wystarcze 1 ja i wstrzymam projekt na 3lata, w tym czasie zacznie sie kilka innych inwestycji mi przychylnych.

    KOCHAM PRAWO ADMINISTRACYJNE, że jest tak zakrecone, że umg nie rozumie nawet!

    • 0 0

  • teraz po wyborach prędzej (8)

    chyba powstanie lotnisko we Włoszczowej niż nowa Świętokrzyska

    • 95 26

    • synku

      idz i wypróżnij sie. Moze cos madrego napiszesz...

      • 2 2

    • Dokładnie, teraz muszą pokazać jak to źle za Adamowicza, więc dopiero gdy Jaworski czy inny PiSiak

      dorwie się do gdańskiego koryta to rzucą coś gawiedzi "za właściwe głosowanie".
      Poza tym kasa pójdzie głównie do tego katobetonu na wschodzie i południowym wschodzie (podkarpackie, lubelskie, małopolskie, podlaskie) gdzie poparcie PiSu sięga 50% a wielu tamtejszych wypizdziejewach nawet 80-90%. Aczkolwiek oni czekają głównie na zasiłki, pomniki i dotacje dla Kościoła a nie drogi czy tramwaje.

      • 3 1

    • Akurrat możesz się zdziwić (3)

      Jak zaczną kontrolować PO to nagle pieniądze mogą trafić na budowę infrastruktury a nie wspieranie pustego stadionu muzeum czy strony internetowej.

      • 16 16

      • tak, nie pojda na stadiony...

        ludziom zaslepionym propaganda proponuje zajrzec do kalendarza.

        EURO bylo wspierane przez rzad PiS. Rzad PO dostal je juz jako fakt i nie mogl w tej kwestii nic zrobic.

        • 4 5

      • jak pójdą po rozum do głowy to przestaną myśleć wyłącznie o potrzebach kierowców i pasażerów samochodów (1)

        • 10 4

        • Pasażer samochodu? A co to takiego?

          • 0 5

    • (1)

      Dokładnie. Naród wybrał to teraz będziemy mieli wielkie nic.

      • 3 2

      • Środki z ministerstwa będą odcięte dla Pomorza.

        To kara za PO. Zresztą wystarczy , że minister podważy decyzje wojewody i przeciągnie decyzje na kilka lat. A nie zdziwię się jak będzie OC na rowery bo trzeba będzie ratować zyski państwowych spółek....

        • 5 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane