Fakty i opinie

3 x 5, czyli wizja Gdańska do roku 2020

Najnowszy artukuł na ten temat

Ruszyło układanie nowych trawników w Parku Oliwskim

Najbliższe pięć lat może dla Gdańska oznaczać ogromny rozwój miasta, o ile uda się pozyskać niezbędne środki finansowe z UE oraz partnerów do zadań z sektora publiczno-prywatnego.
Najbliższe pięć lat może dla Gdańska oznaczać ogromny rozwój miasta, o ile uda się pozyskać niezbędne środki finansowe z UE oraz partnerów do zadań z sektora publiczno-prywatnego. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl

Pięć miliardów do wydania w pięciu obszarach rozwoju miasta przez najbliższe pięć lat - tak w skrócie można określić plan inwestycyjny Gdańska do roku 2020, czyli w kolejnej i przypuszczalnie ostatniej już perspektywie dużego wsparcia unijnego. Urzędnicy chcą przez najbliższe 11 tygodni skonsultować z mieszkańcami obszerną listę projektów.



Który obszar strategicznego rozwoju Gdańska jest najważniejszy?

Przestrzeń publiczna 28%
Edukacja i kapitał społeczny 8%
Gospodarka i transport 51%
Kultura 3%
Zdrowie 10%
zakończona Łącznie głosów: 1078
Zapowiadane przez nas spotkanie, które odbyło się w środę w nowym gmachu Neofilologii Uniwersytetu Gdańskiego zobacz na mapie Gdańska otwiera 11-tygodniową dyskusję publiczną na temat nowych inwestycji.

- Dyskusję zakończymy 14 grudnia, podczas dorocznego spotkania obywatelskiego w Filharmonii Gdańskiej. Te 11 tygodni będzie wypełnionych licznymi spotkaniami z różnymi grupami społecznymi, dzielnicowymi, rozmowami przez Internet itd. Jednym słowem chcemy przez rozmaite kanały porozmawiać na temat przyszłości i tego, co chcemy zrealizować do roku 2020 - zapowiada Paweł Adamowicz, prezydent miasta Gdańska.
W wydatkowaniu środków największą zmianą w stosunku dla lat ubiegłych ma być zwiększenie pieniędzy na przestrzeń publiczną (z 9,6 do aż 29 proc.) przy jednoczesnym ograniczeniu na gospodarkę i transport (spadek z 68 do 54,7 proc.) oraz kulturę (dotychczas 6,7 proc., w planach 1,8 proc.).

- To pokazuje naszą zmianę myślenia. W kampanii wyborczej 2014 ten wątek [przestrzeni publicznej - dop. red.] pobrzmiewał. Został też powtórzony w pracach nad strategią. Wyciągamy wnioski i przeznaczamy większą pulę na przestrzeń publiczną, na to czego gdańszczanie chcą i pragną - wyjaśnia Adamowicz.
Czytaj też: Strategia dla Gdańska: udogodnienia dla pieszych, nie tylko dla aut

Zmiany widoczne są też w formie promowanego transportu. Miasto chce położyć nieco mniejszy nacisk na budowę nowych dróg, ale jednocześnie wesprzeć rozwój sieci tramwajowej. To logiczna decyzja nie tylko ze względu na wizję rozwoju miasta, ale także fakt, że komunikacja szynowa ma większy priorytet w podziale środków wsparcia finansowego UE.

Czytaj też: Które trasy tramwajowe powstaną do 2020 r.?


Przekładając na liczby - w latach 2009-14 powstało w Gdańsku 25 km dróg, a w planach do 2020 r. jest ich 19,5 km. Odpowiednio dla tych samych przedziałów czasowych: zbudowano 7,7 km torowisk tramwajowych, a planowanych jest 14,5 km.

Ta sama polityka obejmuje także kwestię dróg rowerowych (dotychczas 50 km, w planach 69,5 km) czy remontów i budowy chodników (65 km i w planach 79,5 km).

Most na Wyspę Sobieszewską ma wreszcie szansę doczekać się realizacji.


Priorytetem w transporcie ma zostać najszybciej rozwijające się Południe. Będzie się także dążyło do: utworzenia połączenia między Południem a Wrzeszczem (Trasa GP-W), budowy węzłów komunikacyjnych, obiecywanego od lat mostu na Wyspę Sobieszewską (z myślą o ewentualnej organizacji międzynarodowego zlotu harcerzy w 2023 r.) czy też rozbudowie ul. Jana z Kolna (szacowany koszt to aż 70 mln zł ze względu na skomplikowane uzbrojenie terenu) oraz choć częściowej realizacji wielkiego węzła Czerwony Most.

W toku późniejszej dyskusji miasto przyznało też, że trwają rozważania dotyczące budowy odnogi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w śladzie linii do Starej Piły zobacz na mapie Gdańska.

Czytaj też: Ruiny Trójmiasta: stacja Kokoszki

Poznaj historię stacji Kokoszki, która ma szansę odżyć w przypadku decyzji o budowie odnogi PKM w śladzie linii do Starej Piły.


Wśród najważniejszych projektów przestrzeni publicznej wymienić można: wyczekiwany od lat remont Drogi Królewskiej, Długiego Pobrzeża zobacz na mapie GdańskaTargu Rybnego, rewitalizacje zaniedbanych dzielnic i obszarów (w tym Biskupiej Górki), odnowę Parku Oliwskiego zobacz na mapie GdańskaOruńskiego zobacz na mapie Gdańska czy rozbudowę ogrodu zoologicznego zobacz na mapie Gdańska.

Czytaj też: Fontanna i pomosty widokowe w Parku Oruńskim

W kategorii dot. edukacji i kapitału społecznego jest budowa szkoły przy ul. Jabłoniowej, budowa 10 przedszkoli i trzech żłobków, budowa szkoły w Kowalach oraz modernizacja istniejących szkół i przedszkoli.

W kulturze przedstawiono pomysły m.in. rewaloryzacji Wozowni Artyleryjnej, Zespołu Reduty Napoleońskiej, Planetarium Hevelianum, stworzenia Domu Grassa/Chodowieckiego przy ul. Sierocej zobacz na mapie Gdańska i odnowy najcenniejszych zabytków.

Listę zamykają projekty z kategorii Zdrowie, a wśród nich m.in. budowa basenów dzielnicowych (co najmniej czterech), siłowni na świeżym powietrzu (minimum 40), placów rekreacyjnych (minimum 40), boisk sportowych (minimum 20) czy 10 km tras do biegania oraz co najmniej 100 zdrojów ulicznych.

Na tym nie kończą się projekty w perspektywie najbliższych pięciu lat, ponieważ część zadań będą realizowały spółki z udziałem miasta. Chodzi tu m.in. o budowę 1 tys. mieszkań pod wynajem, dalszą rozbudowę sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, rozbudowę wysypiska śmieci, koncepcję tzw. Airport City, zagospodarowanie terenów wokół stadionu w Letnicy zobacz na mapie Gdańska czy wreszcie rozwój terenów portowych.

Water Discus - taki futurystyczny obiekt mógłby powstać w partnerstwie publiczno-prywatnym np. przy molo w Brzeźnie.
Water Discus - taki futurystyczny obiekt mógłby powstać w partnerstwie publiczno-prywatnym np. przy molo w Brzeźnie. mat. prasowe
Urzędnicy liczą też na współpracę z podmiotami prywatnymi w zakresie parkingów kubaturowych, zagospodarowania terenów dawnej zajezdni na Dolnym Mieście zobacz na mapie Gdańska czy projektu "Water Discus" - centrum nauki wiedzy o morzu.

Na listę inwestycji rezerwowych tj. takich, które mogą przejść do fazy realizacyjnej w sytuacji, gdy pojawią się wolne środki niewykorzystane przez inne miasta, wchodzą: Nowa Bulońska Południowa, Nowa Małomiejska-Nowa Podmiejska, Nowa Kościuszki i Nowa Gdańska, kolejne etapy Nowej Wałowej oraz Nowa Unruga.

Do puli rezerwowych projektów powędrowały też Nowa Spacerowa z tunelem pod Pachołkiem (miasto używa w tym przypadku określenia "Połączenie Metropolii Gdańskiej z regionem od strony zachodniej"), rewaloryzacja Alei Lipowej czy budząca sporo kontrowersji naturalizacja wydm Pasa Nadmorskiego.

- Proszę pamiętać, że Unia Europejska nie daje pieniędzy na wszystko. Możemy je lokować tylko w obszarach wynegocjowanych przez polski rząd, które mieszczą się w pewnych regułach. Z pieniędzy unijnych nie zrobimy wszystkich podwórek czy chodników - zwraca uwagę Adamowicz.
Z listy inwestycji proponowanych przez miasto do 2020 r. każdy mieszkaniec będzie mógł wskazać pięć, jego zdaniem najważniejszych, projektów. Głosować będzie można poprzez stronę internetową www.gdansk.pl/inwestycje2020.

Co o projektach myślą mieszkańcy obecni na pierwszym spotkaniu?

- Patrzę na transport i widzę, że dopieszczamy Gdańsk Południe. Mój apel jest taki, by z listy rezerwowej przesunąć na listę bardziej priorytetową budowę Nowej Spacerowej i tunelu pod Pachołkiem - apeluje Tomasz Strug, przewodniczący zarządu Rady Dzielnicy Oliwa.
Ulica Biała, czyli rezerwa Drogi Czerwonej we Wrzeszczu.
Ulica Biała, czyli rezerwa Drogi Czerwonej we Wrzeszczu. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl
W kwestii drogowej zwrócono też uwagę na rezerwę Drogi Czerwonej.

- Sopot się tego problemu pozbył i w dokumentach planistycznych uwolnił rezerwę, a drogę wpisał w formie tunelu. Jak my chcemy się zająć tym tematem? W tym pasie znajdują się mieszkania komunalne, jak i prywatne. Ludzie nie mogą ich wykupić czy rozbudować domów, a te popadają w coraz większą ruinę - argumentuje Małgorzata Chmiel, przewodnicza Komisji Zagospodarowania Przestrzennego Rady Miasta.
Urzędnicy do takich pomysłów podchodzą jednak sceptycznie, tłumacząc, że ten obszar i tak nie nadaje się pod budownictwo mieszkaniowe ze względu na istniejący już hałas od kolei, a rezerwa terenu jest najtańszą formą "zamrożenia" inwestycji na później.

- Droga Czerwona jest pewną szansą np. aby główna oś komunikacja Wrzeszcza [al. Grunwaldzka - dop. red.] została odciążana i powstały możliwości do jej zawężenia i stworzenia ulicy o przyjaznym charakterze, a ruch tranzytowy niech odbywa się w "przytuleniu" do SKM - przekonywał Wiesław Bielawski, zastępca prezydenta miasta ds. polityki przestrzennej.
Pojawiały się też pytania dotyczące boisk do piłki nożnej zamiast innych dyscyplin sportu np. kortów tenisowych - odpowiedź miasta: boiska są wielofunkcyjne czy ograniczenia budżetu na kulturę - ograniczenia wynikają z polityki UE, która zmniejsza finansowanie kultury w tej perspektywie.

WSKAŻ NAJWAŻNIEJSZE TWOIM ZDANIEM INWESTYCJE, KTÓRE POWINNY ZOSTAĆ ZREALIZOWANE DO 2020 R.

Opinie (200) 3 zablokowane

  • (15)

    Oby było się czym chwalić a nie wstydzić i być przykładem jak nie należy robić rozplanowania urbanistycznego - oby Gdańsk nie stracił swojego "ducha" tak jak Sopot

    • 59 8

    • A co z Gwieździstą kompilacją z targu węglowego ??

      Dość tych "misi" panie Pawle , nie bądź pan łapczywy bo chytry podwójnie traci !!!

      Ile można wysłuchiwać - " Dla Gdańszczan kupiliśmy wielkiego balona za pół miliona ... ups , brzdęk brzdęk balon pękł" - bo to ludzi już drażni a nie śmieszy zwłaszcza , że ze swojej kieszeni nie płacicie za buble co nam pod ryj podsuwacie.

      • 19 22

    • w sensie, że jakiego ducha stracił Sopot? (1)

      chodzi o blaszany bar "Pod wierzbą" przy Monciaku czy może pawilon społem "Stodoła". Na szczęście została "Alga" - pozostałość po prawdziwym Sopocie.

      • 14 3

      • Był kameralny a teraz jest zabetonowany zupełnie jak Warszawa za czasów PRL

        • 8 8

    • (10)

      "Południe" czyli Słoikowo - zagłębie żelaznego elektroratu z prowincji

      • 6 17

      • tak, jakby w Gdansku mieszkali jacykolwiek potomkowie Gdanszczan z lat jego swietnosci... (9)

        Wszyscysmy sloikami (przynajmniej z jednej strony, czy to ojca, czy matki) najdalej w 3 pokoleniu.

        Nie ma nikogo, kto od 3 pokolen mialby samych "prawdziwych" Gdanszczan. Ci zgineli lub wyjechali po wojnie. Podobnie z reszta jak w Warszawie, Wroclawiu, Szczecinie.

        • 13 7

        • Żyjesz w błędzie (4)

          • 3 3

          • Jestes takim Gdanszczaninem? (3)

            Na poziomie chocby dziadkow (ktorzy tez nie byli przyjezdnymi z Wilna i okolic) caly czas wszyscy urodzeni i wychowani w Gdansku? (nie w Zukowie, czy Nowym Dworze, ale w Gdansku, najlepiej gdziesz na Glownym miescie czy we Wrzeszczu).

            Jesli tak - to bardzo milo mi spotkac :) Swoja droga chcialbym spotkac i porozmawiac z takimi ludzmi i zobaczyc, czy ich wizja miasta i swiata rozni sie od wizji rzekomych "sloikow".

            • 9 0

            • (2)

              Ja jestem taką gdańszczanką, wszyscy moi dziadkowie pochodzili z Gdańska, babcie też (zarówno ze strony mamy i taty).

              • 4 1

              • wow! Nie sadzilem, ze istnieja tacy ludzie :)

                Co Gdanszczanko uwazasz na temat propozycji rozwoju Miasta?

                PS. W jakiej dzielnicy mieszkasz aktualnie?

                • 1 2

              • oj...

                to nie masz czym się chwalić....współczuję....naprawdę....

                • 0 1

        • no i w Gdyni (1)

          • 2 0

          • W Gdyni sa mieszkancy, ktorzy sa potomkami pierwszych Gdynian

            Znam osobiscie takich. Choc oczywiscie oznacza to max 4-5 pokolen, a i po drodze dochodzily domieszki krwi przyjezdnych.

            W przypadku Gdyni jednak uwazam to za plus. Gdynia w 20-leciu wojennym to byla taka Polska Ameryka. Preznie rozwijajace sie miasto przyciagalo wizja lepszego zycia najambitniejszych i najbardziej zdesperowanych ludzi. Tacy ludzie potrafia osiagac bardzo wiele, czego Gdynia jest dowodem (mimo aktualnej zadyszki)

            • 7 2

        • Głupiś (1)

          Moja babcia i dziadek przed wojną chodzili na plażę w Stogach, więc nie wszyscy jesteśmy słoikami - nie mam nic przeciw słoikom :) wielkie rody gdańskie też były kiedyś słoikami z Nadrenii, Fryzji czy Holandii

          • 7 0

          • No to mamy babcie i dziadka, ktorzy chodzili na plaze

            co z druga strona rodziny.

            Skad ta babcia i dziadek pochodzili.

            Naprawde nie zalezy mi na tym, aby ktos sie poczul urazony. Jednak porownujac chocby z takim Krakowem, to w Gdansku bardzo trudno znalezc wielopokolenioniowe rodziny Gdanskie. Stad wyzywanie kogokolwiek od sloika jest nie na miejscu.

            • 2 0

    • Bedzie gotowe na euro 2012

      • 3 8

  • "na to czego gdańszczanie chcą i pragną - wyjaśnia Adamowicz" (15)

    Ale jakoś nie nie słucha głosu mieszkańców Gdańska np. w tematach: pętla Siedlce, tłok w komunikacji miejskiej, zabrane połączenia autobusowe do centrum, miasto zaśmiecone plakatami wyborczymi, ukryta podwyżka biletów, brak miejsc parkingowych, ...

    • 88 39

    • tez jestem mieszkańcem i uważam że jak chcesz mieszkać daleko od centrum to musisz liczyć się z przesiadkmi (8)

      Trzeba zapobiegać rozlewaniu się miasta bo to generuje bardzo duże koszty

      • 29 11

      • (3)

        wiesz, że nie masz racji

        • 9 15

        • na dolnym tarasie jest jeszcze bardzo dużo miejsca (2)

          • 22 1

          • cóż (1)

            trochę za późno na takie refleksje jak wybudowano na obrzeżach mieszkania dla kilkudziesięciu tysięcy.
            trzeba było takie arguenty wyciagać nim wydano zezwolenia na budowe

            • 11 11

            • ja wyciagalem

              Widocznie jednak wladza nie slucha ludu

              • 4 3

      • 10km od centrum to nie jest rozlanie miasta... (3)

        • 8 8

        • centrum to to też nie jest

          • 7 2

        • tylko, ze urzad miasta, to nie centrum (1)

          Centrum Gdanska (Trojmiasta) coraz silniej koncentruje sie na linii Wrzeszcz-Oliwa potem drobna przerwa i znowu Sopot-Gdynia Wzgorze.

          Gdansk Glowny pozostaje troche na oboczu. Byc moze po zabudowie wyspy Spichrzow i po wybudowaniu Mlodego Miasta oraz odzyskaniu dla zycia miejskiego Dolnego Miasta (tu przydatne moze sie okazac zbudowanie SKM Srodmiescie) ta sytuacja moze sie zmienic. Jednak teraz Gdansk Glowny (choc urokliwy) nie jest centrum.

          Nie przez przypadek tak czesto uzywa sie okreslenia "Srodmiescie" zamiast "centrum".

          • 5 5

          • Gdynia to akurat przedmieścia

            • 2 2

    • daj juz spokój z tą petlą (1)

      korzystam z niej codziennie i tak jak na początku września ludzie specjalnie przyjeżdżali aby się z niej przejechać robiąc sztuczny tłok, tak teraz żadnego tłoku nie ma a pętla prezentuje się super.
      podobnie z autobusami, od kiedy kończą kursu na Siedlcach, w dolnym odcinku Kartuskiej znikły korki, po oddaniu Huciska będzie już całkiem OK, natomiast znam wiele osób, które czekały na połączenie Kiełpina Górnego i Jasienia z Wrzeszczem nową linią 168.

      • 12 4

      • "a pętla prezentuje się super"

        i tylko tyle. A pętla nie jest tylko po to żeby się prezentować.

        • 6 4

    • myślę że pomysł jest jak najbardziej dobry, na co mi miejsca parkigowe i mniejszy tłok w komunikacji miejskiej - nie kkorzystam (1)

      na co mi miejsca parkigowe i mniejszy tłok w komunikacji miejskiej - nie kkorzystam ani z jednego ani z drugiego?

      • 0 4

      • Jesteś nienormalny???

        • 1 0

    • miejsc do parkowania jest bardzo dużo

      zwłaszcza płatnych w piętrowych parkingach.

      Zauważ, że brak tylko darmowych miejsc - wszystkie zajęte. Wyzwaniem jest nadmiar samochodów, a nie niedobór miejsc do parkowania.

      Budowa piętrowych parkingów w pobliżu centrum miasta zwiększa korki na dojazdach do niego

      • 4 1

    • Kulą w płot...

      Zauważyłeś że artykuł mówi o STRATEGII wydawania unijnych pieniędzy w tej perspektywie budżetowej?

      A nie dotyczy takich pierdółek jak plakaty wyborcze i połączenia autobusowe?

      Wbrew narzekaczom należy p. Adamowiczowi zwrócić to że już raczej nie będziemy sie bawić w "Muzea i pomniki chwaly" -> Patrz ECS. Tylko wsracamy się do dzielnic.. Rewidalizacje, remonty, i w końcy DBANIE O ZABYTKI!!!
      Ciekawy jestem czyw końcu uratowana zostanie Brama Nizinna iwybudowany zostanie By-pass na byłym moście kolejowym. To bardzo ładnetereny, należy o nie zadbać ;)

      • 2 1

  • No to 3x5 czy 5x5 (3)

    ?

    • 7 15

    • (2)

      1.Pięć miliardów do wydania
      2. w pięciu obszarach rozwoju miasta
      3. przez najbliższe pięć lat

      Z resztą nie ważne obliczenia. Wyremontujmy jak najwięcej i uciekajmy z tej unii.

      • 6 4

      • (1)

        Do WNP?

        • 2 0

        • Nie

          Do modelu w jakim jest Szwajcaria, Norwegia, Islandia i Lichtenstein.

          Europejski Okrag Gospodarczy i strefa Schengen. Nadal mozesz pracowac i podrozowac po Europie, ale nie musisz przyjmowac idiotycznych wytycznych unijnych i Niemcy nie narzucaja ci solidarnie 10k niechcianych imigrantow (ktorzy im sie do niczego nie przydadza, bo dobrze wyksztalconych i uczciwych zostawia sobie).

          • 4 0

  • brawo Gdańsk (8)

    Kolejne lata dynamicznego rozwoju

    • 85 38

    • (3)

      Dałem plusa bo rozumiem że to szydera...

      • 8 17

      • To nie szydera tylko fakty (2)

        • 20 7

        • (1)

          W takim razie minusuje :)

          • 5 19

          • se minusuj i pozdrów budowniczego kosmodromów

            • 14 5

    • Które biureczko? Czeka nagroda u kierownika

      • 4 14

    • Gdynia jak zawsze daleko w tyle

      • 10 0

    • A zadłużenie rośnie!!! (1)

      • 1 8

      • właśnie ze od 2 lat mocno spada

        • 4 1

  • gospodarka i transport!, gdy to będzie zapewnione, reszta przyjdzie z łatwością... (5)

    • 44 9

    • Powiedz to Szczurkowi w Gdyni (1)

      Mam wrażenie ze on uważa że najważniejsze są igrzyska

      • 19 1

      • Szczurek stawia na transport lotniczy po prostu

        Drogi są zbyt mainstreamowe

        • 17 1

    • Edukacja i kapitał społeczny (2)

      ...gdy to będzie zapewnione, reszta przyjdzie z łatwością...

      • 2 10

      • No patrz (1)

        Naród mamy pełen magistrów a jednak niewiele to zmieniło

        • 7 1

        • dalem plusa, bo zabawna riposta, ale kolega wyzej mial racje

          Edukacja nie musi (nie moze) oznaczac dawanie kazdemu mgr za friko. Chodzi o to, aby ludzie posiadali kwalifikacje a nie papiery.

          Co to za mgr dzis, skoro kiedys technik po 5-letnim technikum w wieku 20 lat umial tyle, co dzisiaj inzynier? Smiech na sali.

          • 0 0

  • tak tak wybory idą.... "wszystkie ręce na pokład"

    trzeba znów ogłupić naród....

    • 67 30

  • rozmoway rozmowami (2)

    a później i tak robią jak im wygodnie. i jak im deweloper powie.

    • 44 12

    • No i bardzo dobrze gdyby tak robili (1)

      Deweloper kieruje się zyskiem więc musi robić to co ludzie chcą kupować

      • 6 4

      • Raczej ludzie kupują to co deweloper

        po kosztach wybuduje. Ja chciałbym mieszkać w nowoczesnej kamienicy wybudowanej w stylu klasycznym - który deweloper dał mi taką możliwość? Muszę chyba jechać do Poundberry.

        • 1 0

  • Ale będzie zdziwko (10)

    Jak się skończy kasa z unii i trzeba to będzie utrzymać.

    Na razie trwa zabawa bananowych dzieci które dostały od taty kartę kredytową.

    • 80 18

    • Te pieniądze z UE to tak naprawdę nasze pieniądze. (3)

      • 8 7

      • Jak tak samo liczysz swoje wydatki to musisz być klientem Providenta

        • 10 3

      • Edukacja to nasz kapitał społeczny? (1)

        Może nie tyle polskie "nasze", co przez Polaków wypracowane; także tych wyedukowanych w Polsce za polskie pieniądze i pracujących w Niemczech, dających dochód Niemcom.

        • 2 0

        • Spokojnie, czesc z tych ludzi wroci do Polski

          A czesc Niemcow juz niedlugo bedzie przyjezdzac do Polski patrzac na to, co sie dzieje w zachodniej Europie.

          • 2 1

    • niestety to prawda (5)

      potężne zadłużenie miasta upychane jako długi coraz to nowych spółek możliwe jest tylko dzięki lawirowaniu w przepisach i omijaniu ustawy o nadmiernym zadłużeniu. Rozdęte ponad rozsądek wydatki miasta to bomba z opóźnionym zapłonem. Władze nie myślą nawet jak je ograniczyć i zmniejszyć tylko lekką rączką fundują kolejne obciążające przybytki typu ECS czy Teatr Szekspirowski. Radość z budowy linni tramwajowych też jest złudna. Owszem, teraz łatwo jest na to pozyskać środki ale utrzymanie transportu tramwajowego jest droższe niż autobusowego. Przy czym przez wiele błędów przy projektowaniu nowych linii transport szynowy nie staje się konkurencyjny wobec ruchu kołowego przez niską prędkość średnią i zbyt długie czasy przejazdu (te wszystkie nieprzemyślane skrzyżowania, światła, przystanki). Dlatego próbuje się wymusić na mieszkańcach zmiany przez sztuczne i szkodliwe zmiany organizacji takie jak np ostatnio na pętli Siedlce - wszytko po to by uwiarygodnić złe pomysły. Pomimo rosnącej podobno błyskawicznie gospodarki Gdańska nie przekłada się to na wymierne efekty ekonomiczne dochodów miasta co oznacza, że albo fałszuje się rzeczywistość albo benefity z tego rozwoju konsumowane są poza Gdańskiem - proszę porównać kolejne lata i przychody miasta z tytułu PIT,CIT itp. Zresztą po części przyznaje to sam Budyń utyskując na każdym kroku, że brakuje pieniędzy na to i na tamto (chociaż na boku, bez przetargu leci kasa na "swoich" ludzi i "swoje" instytucje zwłaszcza te służące propagandzie)

      • 11 7

      • jestes pewien, ze tramwaj jest drozszy? (2)

        czas eksploatacji tramwaju 30-40 lat. Autobusu?

        koszt przewiezienia jednego pasazera - nizszy w tramwaju.

        problem, ze brakuje spojnej wizji SZYBKIEGO transportu zbiorowego. Widac, ze ludzie zarzadzajacy tym nie maja na to pomyslu, bo sami nie jezdza. Jest na trojmiescie inny artykul o tym, co poprawic w linia na "Morene". Przeciez, ktos kto korzysta z komunikacji wiedzialby to od razu...

        • 6 1

        • Sęk w tym, że błędy już popełniono (1)

          więc stąd są te wymuszone przesiadki i likwidacja bezpośrednich połączeń. Trzeba jakoś zapewnić alibi jeżdżącym tramwajom- najlepiej przez likwidację na danym odcinku alternatywy komunikacyjnej. W niektórych przypadkach może i ma to sens ale chyba nie w Gdańsku skoro ludziom wydłużył się znacząco czas dojazdów. Chyba nie po to wydaje się te pieniądze na na transport by pogarszać warunki? A co do kosztów to porównując autobus i tramwaj nie uwzględniłeś(aś) chyba kosztów zakupu tramwajów i utrzymania linii tramwajowej (torowisko, siec trakcyjna, pozostała infrastruktura)

          • 3 3

          • Uwzglednilem

            1. Droge dla autobusu tez musisz utrzymywac

            2. Koszt autobusu jest mniejszy. Jesli dobrze pamietam, to ok 1.5mln zl. Tramwaj chyba 4mln. Tyle, ze autobus jezdzi 15-25 lat, a tramwaj ok 15 lat dluzej, a dodatkow w tym czasie tramwaj moze przewiezc znacznie wieksza liczbe pasazerow.

            • 1 0

      • Niestety lemingi tego nie widzą. (1)

        Dla nich liczą się nowe ścieżki rowerowe, siłownie pod chmurką, ECS, TS itp. Niestety to wszystko trzeba będzie utrzymywać z naszych podatków. A budyń sprytnie ukrywa długi w spółkach miejskich. Teraz jest fajnie, mamy dynamiczny rozwój. Ale co będzie za kilka lat?

        • 4 4

        • Płacz i płać - ledwie co spłaciliśmy gierkowe długi a te co teraz mamy to jeszcze wnuki bedą spłacać. No ale efekty są widoczne więc gawiedź cieszy michę dopuki nikt z ich porfela pieniędzy nie wyciąga. Ciekawe czy jeden z drugim wie jakie jest zadl użenie i jak to wpływa na jefgo finanse ?

          • 2 1

  • Brak Nowej Bulońskiej to jakś kpina. (13)

    Chcą wybudować most w Sobieszewie(połączenie istnieje na moście pontonowym) dla 20 osób, a droga i tramwaj na 20000 jest w rezerwie.

    • 23 54

    • Brak wiedzy (4)

      Prosze uzupelnic wiedzę ile osób codziennie przeprawia sie przez ten most i ilu turystow w sezonie a dopiero pozniej pisać swoje "mądrości"

      • 17 8

      • No ile? (3)

        I pytanie po co tam zamieszkali? Nie wiedzieli że nie ma mostu? Nie domyślili się że cena działki jest śmiesznie niska ze wględu na brak dojazdu?

        Trzeba myśleć przed kupnem nieruchomości, a nie potem płakać na forach.

        • 6 15

        • to samo mozna powiedzieć o Nowej Bulońskiej (2)

          nikt ci nie kazał kupować za grosze na płd Gdańska

          • 19 2

          • Od kiedy Bulońska jest na płd. Gdańska? (1)

            • 7 5

            • Od kiedy Bulońska i Jabłoniowa to wypierdki Gdańska :)
              I co? Nagle Południe złe, że nie ma Bulońskiej? Haha! Teraz poczujcie się jak Osowianie i Oliwianie bez Nowej Spacerowej. A dobrze Wam tak!

              • 2 6

    • (2)

      Przecież jest Nowa Bulońska Północna w planie. Południowa nie była brana pod uwagę od dawna.

      • 13 1

      • A powinna być. (1)

        • 2 7

        • I najlepiej żeby się kończyła pod twoim domem ?

          • 5 1

    • Wszystkich dwudziestu hotelarzy z wyspy już cię zminusowało ;-) (3)

      A tak na serio, zgadzam się.
      Trzeba zobaczyć ile mieszkańcy wyspy przynoszą podatków i wtedy podjąć decyzję.

      • 9 9

      • Poza sezonem, biorąc pod uwagę zasiłki, obsługę kuratorów, mopr itd. wyspa pewnie jest na minusie. (2)

        Nie rozumiem tego krzyku o most. Są miejsca w Gdańsku zamieszkane jak mrowiska, gdzie nie ma odpowiedniej infrastruktury drogowej.

        • 7 7

        • Pytanie, kto wydal zezwolenie na budowe w tym miejscu, gdy w Srodmiesciu tyle dziur wstydu... (1)

          Dolne miasto niezabudowane, wyspa spichrzow pusta, na starym miescie i Dlugich ogrodach wielkie polacie ziemii.

          Ale nie - budujemy na poludniu... Skandal i debilizm. Wolny rynek wolnym rynkiem, ale wlodarze miasta sa odpowiedzialni za ksztalt miasta. Rozlewanie sie miasta na przedmiescia jest bledem. Glupim bledem, za ktory placi sie dziesiatki lat.

          • 5 3

          • Raz wzięli na pniu za południe. A teraz wezmą za północ. Ty myślisz, że to nie było przemyślane? Wycyckać z kasy tych co muszą gdzieś mieszkać. A najlepsze frukty zostawić na koniec dla tych - co mają prawdziwą kapustę do wygolenia.
            Jak dajmy na to mieszkanie na południu kosztuje 300 tys to dokładnie takie samo na północy przy morzu, w okolicach młodego miasta - najmniej 2 x tyle.
            Jakby zrobili odwrotnie - to pies z kulawą nie chciałby mieszkać na Jabłoniowej czy Leszczynowej. Kapiści? :-)

            • 0 1

    • Skorzystałbym na budowie Nowej Bulońskiej, ale oni w Sobieszewie tak długo już czekają... a pozostali gdańszczanie może chętniej będą wtedy odwiedzać ten piękny rejon Gdańska

      • 4 2

  • 5 miliardów, 5 inwestycji, 5 lat (3)

    5 kolejnych mieszkań dla naszego Pawełka

    • 52 34

    • niech ma i 10 (2)

      ważne że jesteś niedorajdą i na tym się zastanów, weź się do uczciwej pracy

      • 11 15

      • zgadzam sie, ze niech ma ile chce

        Dodatkowo, Adamowicz kupil te mieszkania legalnie.

        Inna sprawa, ze nieuczciwie (jak ktos nie rozumie roznicy miedzy "zgodne z prawem" a "uczciwe" to juz nie moja wina). Pieniadze wzial z zasiadania w radach nadzorczych spolek miejskich miasta, w ktorym jest prezydentem... Cos tu nie tak.

        • 11 2

      • I co mi zrobisz ?

        Wiesz, daj mi swoje pieniądze to je z chęcią wydam. A na co ?? To już się zobaczy , może postawie ci ławeczkę pod domem za jedyne 15 000 zł .Tylko nie marudź bo to robię dla Ciebie i co z tego , że za Twoje pieniądze.

        • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.